Hei!
Jeg har hatt Nidelv 24 og har noen råd, men først vil jeg henvise deg til denne artikkelen:
Slik kjøper du bruktbåt. Les den og lag deg en liste.
Nidelv 24 - min erfaring vedr hva du bør kikke etter:
- Når det gjelder motor vil du sikkert få bedre råd fra andre, men ta med et speil (slik at du får sett motor under - rust, lekkasjer mv)
OG ta gjerne med en (kanskje faren din er god på det) som er rimelig motorkyndig. Vedlikehold er stikkordet. Mye om dette i andre tråder på baatplassen.no
- Lekkasjer er allerede nevnt og min erfaring er at du bør sjekke rundt vinduer i kabin + i skap på babord side ute i cockpit + skap inne på babord side i kabin(lite skap rett innenfor døren)
- Sjekk også om skottbekledning sitter bra og om det er OK lukt i båten. Du merker fort om det er gamle lekkasjer.
- Åpne godt opp under seter i kabin og sjekk stuverommene for fukt mv (det er også et i baugen som gir en god indikasjon). Kjenner du en svak lukt av eddik, så kan det være plastpest på gang (det sjekkes selvsagt best ved å inspisere skroget for "bobler" på land). Mye om dette i andre tråder på baatplassen.no.
- Sjekk luke over kabin om den er skikkelig tett.
- Vil også råde deg til å inspisere nøye pakkboksen og aksling. Er det lekkasje her som medfører at en del sjøvann kommer inn i båten, så må du iallefall ha den opp for å få det fikset.
- Forhør deg med eier om hvilken type pakkboks det er (greasesmurt er vel det vanligste på disse båtene) og hvordan den har vært vedlikeholdt. Mye om dette i andre tråder på baatplassen.no.
Nidelv 24 er en flott båt; så lykke til! Har du en finn-adresse til oss, så vi kan se nøyere og kanskje komme med mer konkrete råd?
Rent generelt ville jeg vel ha preferert en modell fra 80-tallet. Hadde selv en fra 78. Helt OK, men noe eldre enn det ville ikke jeg anskaffet, men det er jo kun min private mening og ikke empiri.
Ellers støtter jeg HANSI når det gjelder å få en tilstandsrapport fra en takstmann. Det kan være meget vel anvendte penger med tanke på både prissetting av skuten, samt det du evnt vil få av utgifter etter kjøp.
Redigert av Bergen dørk: 13.01.10 07:51