Jump to content

Cockpitbord - fester som gir nedfellbart og avtagbart bord


bjoris

Recommended Posts

Vi kjøpte båten uten bord ute, dette skulle vi fikse billig selv... Vel, Hanse sitt utebord har dårlig rykte, vinglete plastikksak til 4000, men det er ikke lett å finne en løsning som gir et rimelig cockpitbord ute samtidig som en ønsker en smidig sak som kan felles ned og også enkelt tas bort (ved regatta feks)....

 

Her er bilder av Jefa sitt tilbud de som har levert pidestallen, det billigste blir å kjøpe monteringskit fra dem og så biltema sin bordplate eller tilsvarende. Men monteringskittet koster nesten 2000! så dette ble ikke så rimelig nei... Blir vel til at vi bestiller hele røklar fra dem til over 5000, men før jeg gjør det så hadde det vært flott om noen hadde tips til slik festeanordning som en ser her... Pidestallen på vår Hanse er veldig smekker, det er derfor det står en ekstra plate på her for å få festene langt nok fra hverandre...

 

cockpittable1503big.jpg

 

cockpittable1501big.jpg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Det ble ikke noe fart i denne tråden sist, kanskje bedre nå som folk ikke er på bøljan blå?

 

Det ble ikke investert i teakbord da, men i dag har jeg bestilt teakbord fra Aktiv Marine, 60*70 i utbretta tilstand. Rimelig (990,-) og sikkert grei nok. Dette som er avbildet er Jefa sin løsning som er spinndyr, over 7000 med mva og frakt til Norge. Som dere ser over trodde jeg det var rimeliger, men prisene var ex mva:)

 

Jeg har likevel ikke løst problem med festeanordningen som må til. Jeg vil gjerne ha muligheten til å ta bort bordet på en enkel måte, vi seiler regatta hver tirsdag og det er svært fort gjort å få noe skjøter rundt bordet også når det er nedfelt og visp er bordet røsket av festene....

 

Denne JEFA løsningen er smart slik, hvis bordet vippes 45 grader kan det smettes ut av festene... Jeg kan kjøpe monteringssettet, men litt stiv pris 2500 ca levert i Norge...

 

Gode råd mottas med stor takk så vi har noe å pusle med i romjula...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hva med disse to fra Biltema da?...

 

Du må vel ikke nødvendigvis ha det festet på pidestallen?

 

teakfiner.jpg

atoll.jpg

 

For å få gjennomgående skruer må jeg ta hull i innerliner om jeg ikke fester det til pidestalen... Dessuten er det slik at med 35 fot og 3 lugarer så er det ikke allverden med lagringsplass ute i denne båten, vi har 3 rom, men ingen særlig store... Ergo ser jeg ingen annen løsning enn montering på pidestalen...

 

Bordet har jeg kjøpt, ser nok svært likt ut og prisen var 990 mot 1099 hos Biltema... Skulle ikke forundre meg om det er helt likt...

 

Det festet du viser der er noe driiit!.... De er totalt ubrukelige! Jeg ordnet et forholdsvis smart bord i sommer, skal se om jeg finner noen bilder av det...

 

Bilder mottas med takk, ang fest og bordet over så ble det imponerende solid, jeg fikk tatt og følte på dette på messa i Southampton der en Hanse 355 hadde slikt montert... En super løsning syns jeg, men så var det prisen da...

 

Køb dog et teak klap bord

/BMF

He he, jeg har et slikt hjemme som vi har tatt med til nå, men vil gjerne ha noe som står fast... Dessuten blir de små disse bordene hvis de skal ha hendig størrelse ved sammenslåing...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det festet du viser der er noe driiit!

Mener du det er for svakt? Mulig det. Har hatt slikt feste i 5-6 år uten problemer, men det var riktignok ikke Biltema sitt men den dyrere versjonen som ser helt lik ut.

 

For å få gjennomgående skruer må jeg ta hull i innerliner om jeg ikke fester det til pidestalen... Dessuten er det slik at med 35 fot og 3 lugarer så er det ikke allverden med lagringsplass ute i denne båten, vi har 3 rom, men ingen særlig store... Ergo ser jeg ingen annen løsning enn montering på pidestalen...

Ser problemet med innerlineren, Bjoris, men plassmessig er det neppe stor forskjell å stue vekk med dette festet i forhold til andre fester. Plata er jo lik...

 

Bilder mottas med takk,

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Link to post
Share on other sites

...Ser problemet med innerlineren, Bjoris, men plassmessig er det neppe stor forskjell å stue vekk med dette festet i forhold til andre fester. Plata er jo lik...

 

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

 

 

Nei, men med dette monter mot pidestalen kan det stå lagret i nedslått tilstand...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Kjøp Jefa's festebraketter, betal og glem så hva det kostet :yesnod: Vi har tilsvarende bord som du avbildet først i Luffe'n, og det fungerer utmerket. Hos oss kan vi også hekte det helt av og feste det på skottet i aktre stuerom for å få det helt vekk fra cockpit under regattaseiling.

 

Alternativt kan du prøve å lage en hengsleløsning selv og med en vippbar fot til å støtte i fremre ende av bordet. Men, det ender fort med å bli vel så dyrt og kanskje mindre pent og stødig.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det ble ikke brukt mer tid på leting så nå er JEFA sitt system bestilt, fikk prutet litt så prisen kom ned mot 2500... Dyrt nok:)

 

Det går ann å lage mye selv, men når målet også er at dette lett skal kunne tas bort ble utfordringen betydelig...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...