Jump to content

Hvilken type og hvor stor varmer i Merry Fisher 645?


kallagtunet

Recommended Posts

Jeg kjøpte båten i mai i fjor. Har en Yamaha 115 på båten, og det er den perfekte motor for denne. Marsjer på ca 24 knop og makser på 29.

 

Jeg har hatt endel båter opp gjennom tiden, og kom til det at jeg ville ha en lettvint båt. Så på mange i denne sjangeren og falt på 645'en. Super båt som hadde det jeg trengte.

Sitteplass for alle i fartsretningen ( inntil 5), fiskedekk, tett kabin og stødig.

 

Bruker den mye til fisking og turer i skjærgården.

Det er en svært bra sjøbåt, men farten må reduseres mye ved større motsjø iom at den er ganske butt i baugen og slår endel.

 

Har montert kombinert kartplotter og ekkolodd type Garmin 526 med innv. svinger. Kanonbra sak. Ellers spylepumpe og nå varmer. Da blir det bra ser du....

 

Svært svært fornøyd.

 

Jeg skal legge ut bilde i denne tråden når varmeren er på plass.

Er litt kaldt nå for montering, men får se til helgen.

 

Hva må du betale for komplett båt ?

Jeg ga kr 352000,- for båt med motor. Har ettermontert komplett kalesje over akterdekket også, med avtagbare sidevegger. Er kjekt om vinteren.

 

Ser frem til bilder og erfaringene dine med montering! Legger du opp til løs diesel tank slik som andre her har tipset om? Hvis jobben er grei så er det jo en tanke å vurdere å gjøre det selv, i alle fall hvis forhandler skal ha mye for jobben... Spennende blir det i alle fall å se bildene, dvs ta mange :-D

 

Kjekt å høre erfaringene dine med båten Jeanneau! Vi har ikke hatt SÅ båter mange (inne på nummer 2 nå) men etter ett par dårlige sommere og men kjempe fine vintre så er en enkel bruksbåt uten kalesje som ska kneppes av og på det vi har lyst på. Dvs ha en hel dør å lukke igjen når det er gufsent og å åpne ”alle luker” når det er finvær (Ikke mer knepping opp og igjen for oss…).

 

Vi har sett på forskjellige båter og har vurdert seriøst Beneteau Antares 750 (liker at den har toalett rom) men også søster båten til 645 Antares 680. Men begge har problemet at de har få (3) sitteplasser inne ”kjørereting” i forhold til 645 en… Det jeg derimot liker bedre med disse båtene er den utendørs løsningen med U sittegruppe (som kan fjernes helt eller delvis til fisketurer) føler at benken til 645 en er litt kjip og det er litt få sitteplasser ute til godværsdagene i forhold til Benetau båtene. En 645 med utendørs løsningen til Antares 680 en hadde vært prefekt, eller eventuelt en Antares 750 med åpent interiør der en hadde fått 5 i kjøre retningen (men 750 en koster jo vesentlig mer enn de mindre og hvor mye penger en skal bruke på båt er også relevant….)

 

Ser nå att Askeladden kommer med P66 Weekend som ser ut som den har alt (dvs toalettrom og 5 plasser i kjøre reting) og den er også mulig å bestille med mye kjekt fabrikkmontert ekstrautstyr (utendørs styreposisjon hadde vært kjekt..). Med 115 motorisering koster den 90 tusen mer enn 645 en mens den med fullt utstyrt med 150 hk (og da er den vesentlig bedre utstyrt enn 645 bla med D2 varmer, utvendig styreposisjon, trimplan, ankervinch) så blir den mer enn 200 tusen dyrere enn enn 645’en.

 

Når en ser at søster modellen fra Parker (Samme båt) som selges på kontinentet har omtrent samme pris i europa som 645 en så virker det som noen tar seg mye betalt for Askeladden navnet. Og etter å ha sett både nye og noen år gamle utgaver av motorbåter fra Beneteau og Jeannau så ser det ikke ut for meg som de har noe å skjemmes for mhp kvalitet i forhold til Askeladden heller tvert i mot. Men når det er sagt så ser den interessant ut og har mange fikse løsninger. Den er 6.6 meter land dvs 10 cm kortere enn 645 en så vi er litt usikre på om en med har pakket for mye inn i det relativt korte skroget.

 

Vi har ett tilbud fra forhandler i samme prisleie som det du kjøpte for men da med en Evinrude E-tek 115 hester totakt. Vi har i dag Yamaha 115 firtakt på den båten vi har. Vi er litt usikre på om amerikansk og totakt frister så mye men pris fra lokal forhandler med Suzuki, Honda eller Yamaha 10 – 15 tusen høyere. Når det er sagt så hadde vi en kjapp prøvetur her i romjulen og støymessig så vil jeg nesten si at E-tec en var bedre en vår Yamaha 4 takter. Kanskje litt mer støy på tomgang og drogefart men ikke, og på høy fart så var tonen dypere og i mine ører mindre sjenerende. Inne i båten var det meget stille både med dør åpen og igjen, på akterbenk så gikk det fint å prate sammen med god guffe. Den imponerte også mhp ikke eksisterende vibrasjoner både på tomgang og i fart, dvs ikke raklingen som de ”gode” gamle totakter som jeg husker fra oppveksten. Service intervallet på 3 år frister også litt, men som sagt mhp motor så er vi i tenke boksen. Det jeg derimot ikke likte så godt var at det luktet litt ”totakt” når en lå på tomgangsfart. Som sagt vi er usikre på eventuelt motor valg.

 

Vil si at selve båten imponerte også med lite skrogstøy, ikke resonanser (som mange kasse båter har) og den virket fast i fisken…

 

Har noen spørsmål til deg mhp dine erfaringer med båten.

 

Har du følt behov for trimplan?

Hvor mye sjø må til for at du må dra av?

Og i så fall hvor langt ned?

Med hvilken hastighet går den ut av plan?

Etter ett års bruk er den fortsatt ”fast i fisken”?

Hva er du eventuelt missfornøyd med etter ett års bruk?

Link to post
Share on other sites

En 2 Kw eber gjør susen i båten din i massevis! Jeg erstattet en Wallas 2400 i en båt med ny 2kw Eberspracher! Forskjellen ble som natt og dag, og den nye varmeren fordelte varmen i absolutt hele båten, mens den 5 år gamle wallasen kun klarte å varme opp akterkabinen i båten. Den eneste grunnen til at wallas bruker mindre strøm er at de er utstyrt med en svak vifte som ikke evner å blåse luften i kanaler i hele båten. Resultatet er at hvis det blir litt lange slangetrekk eller et bar bøyer på slangene slår varmeren ut pga overoppheting. Jeg er helt uenig i at støynivået er høyere på en eber/webasto enn wallas. Strømforbruket er endel høyere, men det har ingen betydning da du mest sannsynlig sjeldent kommer til å ligge i havn over lengre tid med varmeren i drift uten at motoren din går. Marginene på Eber er nok noe lavere enn eks wallas da både maritim og seatronic presser prisene på eber ganske langt under veiledende pris. Wallas sliter også kraftig med at de har blitt mer eller mindre akterutseilt på båtmarkedet (i hvertfall når det gjelder båtvarmere) sammenliknet med konkurentene så det er ikke umulig at fortjenesten vil være litt høyere der i håp om å bedre situasjonen. De fleste største båtkjedene er mest tjent med å forhandle eber og webasto da dette er de beste og de mest populære varmerene på markedet, og da er det lite grunn til å bruke energi på å presse pris på et produkt de færreste vil ha... :giggle:

 

Uansett hvordan forhandleren snur og vender på det er det umulig å komme unna det faktumet at både eber og webasto er mye enklere å montere enn wallas. De kan monteres omtrent hvor som helst og i alle tenkelige vinkler, mens wallas stiller krav både til avstand fra tank til varmer, og at varmeren kun kan plasseres i en bestemt stilling. Hvis det blir litt bøyer og slikt på slangene blir det også tull :headbang:

 

 

Takker igjen for innspill Kaftein! 2000 watt er sikkert mer enn nok til å holde varmen i en så liten båt, men det som abboren skriver i posten etter din er viktig for oss er å få varmen opp fort slik at båten blir varm også på kortere turer (og laveste effekttrinner omtrent samme effekt på D2 og D4). Videre ser jeg at prisen for en D4 og en D2 ikke er så forskjellig så hvis monteringsarbeidet er den samme så virker det som en god ide å ha litt for stor enn en som er "passe" for meg som legmann på området. Tar gjerne imot motargumenter da vi ikke har lyst til ende opp med noe som ikke fungerer i praksis. D4 en er kaskej så fysisk stor at den er vanskeligere å montere enn en D2?

 

Så ett annet (sikkert dumt) spørsmål, kan en D4 eller D2 (eller Webasto) kjøres på parafin/lampeolje? I så fall hva er fordeler ulemper med det?

Redigert av kallagtunet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan kjøre D2/D4 på parafin. Har sett anbefalinger her på forumet å kjøre igjennom en tank i året for å rense brenneren. Jeg kjører min på autodiesel, har hørt at den skal sote mindre enn avgiftsfri. Bruker jo bare 20-30l i året så kostnaden har ikke så stor betyning.

Link to post
Share on other sites

Du kan kjøre D2/D4 på parafin. Har sett anbefalinger her på forumet å kjøre igjennom en tank i året for å rense brenneren. Jeg kjører min på autodiesel, har hørt at den skal sote mindre enn avgiftsfri. Bruker jo bare 20-30l i året så kostnaden har ikke så stor betyning.

 

 

Takker igjen for for svar abbor. Slik jeg forstår det kan en hvis en vil bruken Eberene omtrent som en Wallas med lampeolje/parafin kanner men å ha mulighet til en større tank med diesel hvis en ønsker det.

Redigert av kallagtunet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I følge noen av Norges fremste eksperter på Eberspächer er det ikke noe problem for D4 å kjøres mye på laveste effektrinn.

 

 

Sitat fra en artikkel i Båtmagasinet om vedlikehold av båtvarmere:

 

Vi har hentet tips og råd hos Diesel og Elektro Service på Alvøen, litt utenfor Bergen. De er blant de fremste i landet når det gjelder varmeanlegg i båt.

 

Står seg i hjel

- Dagens dieselvarmere er veldig driftssikre og bygget opp slik at det er lett å komme til de ulike komponentene, sier Ove Jarle Thomassen. Men ting kan skje. Derfor er det å anbefale å ha nødvendige reservedeler liggende i båten.

Som ved alt annet teknisk om bord er det praktisk om dieselvarmeren er montert slik at det er lett å komme til for løpende vedlikehold. Det er en stor fordel om varmeren er montert slik at det er lett å komme til brenneren.

 

– Den mest vanlige feilen er at varmeren står seg i hjel. Det er viktig at varmeren startes hver gang man er i båten, helst minst hver 14. dag, sier Ove Jarle. For båter som ligger på sjøen hele året burde det ikke være noe problem. Om båten er pakket inn for vinteren er det viktig å tenke på at eksosuttaket blir veldig varmt når dieselvarmeren kjøres. Sett for all del ikke fyr på presenningen.

 

Fagfolkene anbefaler å unngå å kjøre dieselvarmeren for lenge på lav effekt. For å unngå forkoksing på glødepluggene bør den i alle fall innimellom kjøres på full guffe. I så måte anbefaler ikke Ove Jarle å montere for stor varmer i båten. Da blir det ofte at den kjøres for lenge på lav effekt.

 

Sitat slutt.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Sitat fra en artikkel i Båtmagasinet om vedlikehold av båtvarmere:

 

Vi har hentet tips og råd hos Diesel og Elektro Service på Alvøen, litt utenfor Bergen. De er blant de fremste i landet når det gjelder varmeanlegg i båt.

 

Står seg i hjel

- Dagens dieselvarmere er veldig driftssikre og bygget opp slik at det er lett å komme til de ulike komponentene, sier Ove Jarle Thomassen. Men ting kan skje. Derfor er det å anbefale å ha nødvendige reservedeler liggende i båten.

Som ved alt annet teknisk om bord er det praktisk om dieselvarmeren er montert slik at det er lett å komme til for løpende vedlikehold. Det er en stor fordel om varmeren er montert slik at det er lett å komme til brenneren.

 

– Den mest vanlige feilen er at varmeren står seg i hjel. Det er viktig at varmeren startes hver gang man er i båten, helst minst hver 14. dag, sier Ove Jarle. For båter som ligger på sjøen hele året burde det ikke være noe problem. Om båten er pakket inn for vinteren er det viktig å tenke på at eksosuttaket blir veldig varmt når dieselvarmeren kjøres. Sett for all del ikke fyr på presenningen.

 

Fagfolkene anbefaler å unngå å kjøre dieselvarmeren for lenge på lav effekt. For å unngå forkoksing på glødepluggene bør den i alle fall innimellom kjøres på full guffe. I så måte anbefaler ikke Ove Jarle å montere for stor varmer i båten. Da blir det ofte at den kjøres for lenge på lav effekt.

 

Sitat slutt.

 

Dette er ikke helt til å bli klok av nei.

 

Hva er brukere av D4 /D2 sin erfaring mhp problemer med å kjøre dem lang tid på laveste trinn?

Link to post
Share on other sites

Skjønner at for stor varmer gir overkill, var ikke klar over at å kjøre på lave trinn ikke var gunstig for denne type varmere. Ser at D4 til Eber har 1000W på laveste trinn, mens Wallas 1800 har 900W og 1700Watt som innstillinger. Stemmer det? I så fall vil vel problemet bli mye det samme også med Wallasen hvis det er varmt i været?

 

Og Wallas 2400 har 950/2300W. Soting på lav effekt er et større problem på dieselvarmere enn parafinvarmere. Det er også derfor ALLE (jeg har lest meg frem flere ganger) produsenter av dieselvarmere anbefaler kjøring på full effekt noen minutter - etter at den har vært kjørt på lav effekt - før den slås helt av. Og de samme produsentene anbefaler også kjøring på parafin minst en gang i året (mengden varierer) for å rense opp systemet og for å brenne ren brenneren.

 

En Wallas parafinvarmer er også anbefalt å kjøre noen minutter på høy effekt før den slås helt av. Alle brennere soter mer eller mindre på lav effekt. Slik er det bare.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke helt til å bli klok av nei.

 

Hva er brukere av D4 /D2 sin erfaring mhp problemer med å kjøre dem lang tid på laveste trinn?

Om du er blitt medlem av Baatplassen.no for å bli klok, så har du nok tatt feil :lol: Her er stedet hvor folk bare blir mer og mer forvirret :headbang:

 

Diesel & Elektroservice = forhandler av Eberspächer, og godkjent serviceverksted for disse. Tipper han vet hva han snakker om.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Om du er blitt medlem av Baatplassen.no for å bli klok, så har du nok tatt feil :lol: Her er stedet hvor folk bare blir mer og mer forvirret :headbang: Diesel & Elektroservice = forhandler av Eberspächer, og godkjent serviceverksted for disse. Tipper han vet hva han snakker om.

du burde vel egnetlig blitt slettet som medlem pag ulovlig bruk av reklame for et enkelt produkt så ikke si noe

Link to post
Share on other sites

Prisen for ferdig montert Wallas med to uttak er 14000 og det skal det vel holde hardt å få montert en Eber D4 for eller?

Det tror jeg skal holde hardt ja. Ser i prislisten til Termomarin at Eber D2/D4 koster hhv 12400/15250. I tillegg så kommer det en monteringssett (eksosslange, lyddemper(e), eksosutløp) til kr 3105, så er det slanger, overganger og utblåsningsventiler. Hva koster det å montere den mon tro?

 

Du har uten tvil fått et godt tilbud :thumbsup:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg skal holde hardt ja. Ser i prislisten til Termomarin at Eber D2/D4 koster hhv 12400/15250. I tillegg så kommer det en monteringssett (eksosslange, lyddemper(e), eksosutløp) til kr 3105, så er det slanger, overganger og utblåsningsventiler. Hva koster det å montere den mon tro?

 

Du har uten tvil fått et godt tilbud :thumbsup:

 

 

Har nok en følelse at den prisen ikke er den verste, men spørmålet er som du ser om det er nok med denne varmeren til vårt bruk og om den fungerer godt nok over tid.

Link to post
Share on other sites

For å forvirre mer: Jeg monterte en D4 i en 29 fots seilbåt, og synes den er for stor. Tenkte at prisforskjellen var så liten og at det er bra at den varmer opp fort, og det gjør den.

 

Selv når det er kuldegrader både ute og inne varmer den opp båten til t-skjorte temperatur veldig fort, men den regulerer seg ned etter det, og stopper opp og tar hele starten på nytt rett og slett for at båten er for liten til å holde varmeren i gang. Totalt sett tror jeg strømforbruket dermed blir mye høyere og den går nesten alltid på laveste effekt. Når det er sagt hadde jeg full overhaling i sommer og den viste ingen tegn til soting.

 

Fordelen er jo at jeg ikke hører den.

Redigert av dhjerp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

du burde vel egnetlig blitt slettet som medlem pag ulovlig bruk av reklame for et enkelt produkt så ikke si noe

Deler nok ikke din oppfatning i denne saken.

 

Når noen (få) medlemmer har som sin livsoppgave å sverte et produkt, f.eks. Wallas, så kan jeg ikke se noe galt i å forsvare Wallas. Har tross alt jobbet med disse apparatene i 30 år, og kjenner dem svært godt. Og det finnes tross alt 1000-vis med fornøyde Wallas-eiere rundt om i landet, men her blir de av enkelte stigmatisert som idioter fordi de er så dumme at de har en Wallas i båten sin, og at de i det hele tatt vurderer å anskaffe seg en ny i neste båt.

 

Har du tatt deg tid til å lese flere av mine innlegg, så vil du oppdage at jeg stort sett er objektiv når det gjelder problemløsninger og faktaopplysninger angående varmere. Når "samtalene" dreier mer inn på det som kan kalles direkte reklame, foretrekker jeg at det foregår via IM eller e-post.

 

Og å reklamere for en konkurrent er vel ikke særlig til min fordel - er det? Har bare stadfestet hva andre fagfolk i bransjen mener om problemet ang for stor varmer og soting på lav effekt.

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Ang. effektbehovet er jeg enig i at det er lurt å ikke ha for kraftig varmer. Jeg monterte en D2 for 3 år siden i en 28 fots, uisolert seilbåt. Hun bor fortsatt i båten (året rundt) og har ingen problemer med å holde varmen i hele båten med denne varmeren. Selv om det er litt større vinduer og slikt på båten din tror jeg du fortsatt vil oppleve en D2 som kraftig nok i massevis. De fysiske målene er ikke så forskjellige, men det er tjukkere kanaler på D4, noe som kan være problematisk i en såpass liten båt..

Link to post
Share on other sites

Har nok en følelse at den prisen ikke er den verste, men spørmålet er som du ser om det er nok med denne varmeren til vårt bruk og om den fungerer godt nok over tid.

Min mening er at en W2400 (forsiktig med tekstreklamen her :giggle: ) er mer enn nok til ditt bruk. W1800 tror jeg også holder. Får vel for balansens skyld også ta med at en Eber D2 er stor nok

 

Oppskriften for at en varmer fungerer godt nok over tid = Til mer den brukes, dess mindre problemer er det. Og det gjelder samtlige varmere på markedet, og forøvrig produkter med brennere på markedet både til båt, bil, hus og hytte.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Målte nylig strømforbruket på min Webasto airtop 5500 evo med en victron bmv-602s, vart litt overrasket at det går såpass mye strøm på vinteren ihvertfall. Men uisolert 41 fots seilbåt så krever det sitt. På sommeren så er det så vidt den sviver. Viften er helt trinnløs men det er mulig at pumpen har faste trinn selv om eg ikke har fått det med meg? På vintertid så er egentlig også denne varmeren for liten visst man skal værme hele båten.

17,00 A Dieselvarmer Oppstart / tenningsmodus. (12 til 17A)

9,50 A Dieselvarmer Full gass med boost funksjon. (5.5kw)

7,50 A Dieselvarmer Full gass vanlig modus. (5kw)

3,40 A Dieselvarmer Full gass med strømsparemodus aktivert.

1,00 A Dieselvarmer Nedslakka laveste belastning.

 

Forrige varmer var webasto 3500 i 37 fot seilbåt. Gjekk greit men var i minste laget på vinteren.

Og forrige før det var en 33 fots seilbåt med en mikuni 3.5 kw. Denne hadde kun 2 step. og det var irriterende da det til tider ble for varmt på høst/vår.(den stoppet ikke automatisk)

Mikunien er driftsikker men støyer for mye i mine ører. Webasto synest eg er brukbart støysvake, men er vel ikke så ulik Eberen??

 

Valgets kval, man får ikke i pose og sekk. Men skal båtlivet bli flott for alle involverte så må man ha varmer og den må være stor nok. (skal du varme under kalesjen også

vintertid så kan nok 2.2kw bli knappt, men ser ikke bortifra at det holder visst du tenker kun inne)? Er jo bare og ta med en 2 kw vifte (kaffi og gode kle) og termometer

i båten nå så får du jo svaret på hva du trenger??????????

Link to post
Share on other sites

Informasjonen om at en D4 ikke har noe problem med å gå lenge på laveste effektrinn har jeg fått fra Fyksen Servicecenter (Tidligere Fyksen Elektro Diesel), de skal være av de fremste når det gjelder dieselvarmere i kjøretøy i landet. Har også fått bekreftet informasjonen av mekaniker samma sted. Var i kontakt med teknisk sjef hos Eberspächer Norge angående et teknisk problem i forbindelse med installasjonen og ble før han fikk vite jeg hadde handlet fra eller hvor båten befant henvist til Fyksen for å få hjelp, så en burde anta gutta hos Fyksen også vet hva de snakker om.

 

Effekttrinnene til Eber styres automatisk av varmeren, men går alltid på full effekt noen minutter i forbindelse med oppstart. Vet det finnes mange mindre trollingbåter med store varmere som D4 og 3.5 kilowatteren til Webasto, men har ikke hørt noe om problemer.

 

Det er ingen tvil om at en D2 klarer å holde båten varm, spørsmålet er hvor lang tid den vil ta for å få båten varm i -5 til -10 grader, er redd det fort vil ta hele fisketuren i og med at døra jo åpnes mye under slik aktivitet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt to båter med Wallas. (En kombinert koke/varme og en Wallas 2400) Det har alltid vært et eller annet "surr" med disse. Enten war glødetråden gått, eller det var for mye parafin i den og ville ikke starte eller...

 

I min siste båt hadde jeg Eber D4 og det var bare syteløst. Skal ettermontere en varmer på min neste båt også og det blir nok helt sikker en Eber D4 eller D5.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Nei det var jeg ikke klar over. Takk for tipset! Da blir det nok D4. Når vi først er på saken: Er det noe stor forskjell mellom Eber og tilsvarende Webasto?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Takker alle for tips, selv om rådene spriker til alle kanter litt så heller vi nå mot en D4 selv om det strengt tatt sikkert er overkill. Prisen på D4 er kun 2000 kroner høyere enn en en D2 og laveste nivå på D4 er kun 100W til 200W høyere enn D2 og Wallas 1800, dvs at hvis tempen på laveste nivå blir for høy inne i båten med D4 så er vil den sannsynligvis også være det med de to andre (og hvis det blir for ille så får en ha bakdør eller vindu på gløtt så kråkene får sitt de også :-D). Hvis dette betyr soting så får vi heller være flinke til full guffe innimellom samt å kjere en tank eller to med parafin i året. Det som er viktig for oss er som sagt å få hurtig oppvarming slik at vi også får varme hvis vi skal en tur til "naboen" en kort 10 - 15 minutters tur på vinteren.

 

Vi får ta en prat med forhandler og se hva han sier om tillegg for en D4'en opp mot Wallasen vi har fått pris på i dag så får vi vurdere kost nytte. Med alt av slanger og monteringsett så er vel også Eberen noe dyrere i innkjøp enn en Wallas hvis den kommer mer komplett mhp monteringsdetaljer? Noen andre som vil dele priser man har betalt på montering av D4 med to utblås? Skjønner at jobben her er veldig avhengig av hvilken båt det er og hvor lett det er å montere, men en ca pris hadde vært kjekt å fått tips om :-D

 

Så ett spørsmål til hvem er best og billigst til å montere en slik varmer, er det forhandler av båten (har ikke sjekket om de fører Eber engang så langt) eller ett spesialisert verksted? I så fall er det noen vet hvem er gode på dette i Stavanger området?

Redigert av kallagtunet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eberspächer er nok ikke helt billig i Norge. Her er noen tyske tilbud:

 

Her får du D4 for 7300 kroner.

 

og tilhørende Marinekitfor 4100 kroner

 

Tilsammen 11500 kroner. Hvis du og kona kan forbinde det med en tur til Tyskland kan du få evt. tysk moms tilbake ved utførsel(ca kr 2000). (Og selvfølgelig bør du jo betale norsk moms :saint: hvis ikke du kan splitte det i to deler med en faktura under 6000 kroner hver... da slipper du å betale moms. )

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...