Jump to content

Bensin på brusflasker - eksplosjonsfare?


roeren

Recommended Posts

Det kan vel neppe avhjelpes på noen annen måte enn å be brusfabrikkene om å lage dem i samme type antistatisk plast som bensinkannene blir laget av. Eller, en jordledning mellom påfyllingsstussen og flasken vil kanskje hindre gnistdannelser?

 

Men hva er egentlig galt med bensinkanner da?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

godkjente bensinkanner i plast er laget i et plastmateriale som ikke lader seg opp statisk.

 

Plastmaterialet i brusflasker isolerer strøm godt , og kan dermed bygge opp kraftige ladninger. Det merker man fort dersom man har på seg klær i kunstfibermaterialer, f.eks fleece

 

Hvorfor ikke bruke "SIGG" flasker e.l. i aluminium?

 

FuelBottle.JPG

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det er mange gode grunner til å ikke ha bensin på brusflasker:

Plasten kan bygge opp statisk elektrisitet.

Korken og pakningen er av andre plasttyper, og tåler kanskje ikke bensin.

Flasken blir farlig for retursystemet og kan skape brannfarlige situasjoner.

Flasken blir uegnet til videre oppbevaring av drikkevarer.

Barn kan ta feil og forsyne seg med en slurk av flasken.

 

Bruk heller skikkelige beholdere som er laget for formålet.

 

Sjekk denne linken.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke "SIGG" flasker e.l. i aluminium?

 

FuelBottle.JPG

Jeg kjøpte en rød slik (1 L) hos sportskjeden XXL. Brennstofflaske (multifuel) for brennere. Tåler bensin, parafin, lampeolje osv osv.

Link to post
Share on other sites

Er ikke du sånn litt miljøfreak, roeren? Gammel trebåt og roing og sånn?

 

Å bruke en panteflaske i plast til bensin (eller diesel eller annet liknende) gjør at den definitivt er ute av pantekretsløpet. Du får vel dine 2 kroner 50 i returautomaten men i rensestasjonen før tapperiet hos Ringnes eller hvor det er blir flasken utsortert av en sniffermaskin og neste stasjon er forbrenningen et eller annet sted.

 

Hvis du skal bruke noe annet enn en godkjent beholder, så ville jeg brukt en flaske i grønn plast som man kjøper aceton, saltsyre o.l. hos Jernia i.

 

Om riskene med statisk elektrisitet har jo andre skrevet om.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville aldri hatt bensin på plastflasker av ukjent materiale! Det kan bli "molotov-cocktail" eller verre!

SIGG-flaskene vil gå fint, men er meget dyre.

Ellers finnes det jo godkjente bensinkanner i enhver størrelse i handel, så hvorfor helle ikke kjøpe en slik?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville aldri hatt bensin på plastflasker av ukjent materiale! Det kan bli "molotov-cocktail" eller verre!

Mange er nok på bølgelengde med deg her - meg inkludert

 

SIGG-flaskene vil gå fint, men er meget dyre.

Tja... hadde ikke noe problem med prisen for en trygg og lett alu "reservebensinflaske" jeg for min del. Multifuel flasker til ulike turbrennere koster vel 150 til 180 kr avhengig av størrelse om jeg ikke husker feil. Alternativt kan man kanskje kjøpe en flaske med renset bensin til 75 kr eller om det finnes enda billigere. De flaskene bør vel tåle bensin :confused:

 

Ellers finnes det jo godkjente bensinkanner i enhver størrelse i handel, så hvorfor helle ikke kjøpe en slik?

Dersom man kan bruke en 5 L bensinkanne eller om det finnes noe enda mindre er vel det greit ja. For min del var poenget å ha en så liten flaske som mulig uten at mengden reservebensin ble problematisk liten for en 5 Hk påhenger :lol:

Link to post
Share on other sites

Er ikke du sånn litt miljøfreak, roeren? Gammel trebåt og roing og sånn?

 

Bare LITT miljøfreak, og robåten trenger ikke være gammel (selv om jeg har en på noen og nitti, og noen nokså nye på bare 50-60). Den kan godt være i plast. Men roing er jeg meget for, og seiler en god del med robåtene.

 

Men altså: Ikke noen brusflasker til bensin, har jeg skjønt (selv om en del friluftfolk bruker dette villig vekk)

 

Index skriver om små bensinkanner som er nettopp det jeg er på jakt etter - av følgende grunn:

 

En del små motorer har kun interntank. Å fylle denne fra 5 eller 10 liters kanne mens man ligger i bølgegangen utpå, er ofte et risikoforetak, søl og greier blir det også lett. Med en liten kanne og en trakt, kan man bare tømme i vei til kanna er tom, uten å risikere at det renner over, og uten å måtte stoppe fyllingen, og prøve å sjekke hvor mye bensin som er tømt på.

 

Fine greier; takk for svarene!

Link to post
Share on other sites

Jaja, har hatt bensin til kantklipperen min på en 1.5 liters brusflaske i 13 år.

Sjønnakje problemet

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

lagra en gang for en del år siden vanlig bensin på en 0,5 l cola flaske til zippo lighteren min, og det gikk dårlig! plasten i disse flaskene tåler det ikke. etter en dag på flaska så så det ut som om flasken hadde vært slengt på et bål i noen sekunder, det var ikke hull på den men den var vridd og på en måte smeltet og deformert. så jeg vil ikke anbefale andre å oppbevare bensin på kola flasker nei

Redigert av Yamaha. (see edit history)

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

Hos bilextra har de en kork, tilsvarende som motorsag kanna på denne finn annonsen :huskverna bensinkanne Med den korken kan du sette kanna oppned på påhengeren, når du hører det slutter å surkle, så er det fult! Ta vekk kanna og skru på korkene. Garantert svert lite søl og fulltank, hvis det var nokk på kanna.

Har prøvd selv! :cheers_wine:

Var på fillipinene i fjor der hadde de både cola og bensin på cola glassflaske! Mista lyst på Cola!

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Tja.. ;)

 

img_5260.jpg

 

 

Bildet kunne like gjerne vært tatt i Thailand. Så samme typen bensinstationer der.

 

Anbefalt oppbevaringsmåte er det ikke, men at det kan være så veldig farlig, tviler jeg vel egentlig på. Har ikke hørt om noen som har gått i lufta. Mye cola flasker med bensin rundt omkring i norske garasjer og kjellere.

Men selvfølgelig skulle det smelle, kan skadene bli store.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Løsningen er jo glassklar; bruk glassflasker :thumbsup:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

eller Koskenkorva.. hmm nei nå er vi på ville veier eller hur?

 

Norsk så klart

 

vfflaskeny374.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...