Jump to content

Finnes fortøyningsfjær(demper) for å tre på tauet


Medusa

Recommended Posts

Mine fortøyningsfjærer av gummi begynner å bli utslitt og må byttes. Problemet er at tauene er spleiset i begge ender, så det er problematisk å bytte til disse demperene som man trer tauet gjennom.

Derfor lurer jeg på om det finnes typer som kan festes midt på tauet, uten å måtte åpne spleisene?

Link to post
Share on other sites

ja

jeg har en type jeg kjøpte på Watski butikken i Grebbestad

den har et gummiøye i begge ender ala hullet i en synål

på ytterenden av "øyet" sitter en kraftig gummitapp

så er det bare å dytte en løkke av tampen gjennom øyet og huke over tappen

deretter surrer jeg tampen 2-3 runder rundt selve demperen og gjentar prosessen med øyet og tappen i andre enden

perfekt når man allerede har lagt til og ønsker og legge på dempere utover kvelden/natten etter behov

båten min veier lastet ca 11tonn og de har holdt i noen år uten å vise tegn til svekkelse

mvh

Leif

Link to post
Share on other sites

Er litt forundret over at det er gummidemperne som er dårlig og ikke tauverket? Etter 20 års bruk fant jeg ut at det var på tide å bytte ut mine 4 tamper, men "gummipikkene" (fra Forsheda) var like gode som nye!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da foreslår jeg at du kjøper nye Forsheda dempere, nytt tauverk og tar kosen med å spleise nye øyer på nytt tauverk. Da har du fortøying i 20 år! Men det er klart, det er greit å spare litt selv om det blir dyrt med Biltema 4-5 års kvalitet.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Ser at to av fortøyningsdemperene mine begynner å få "småsprekker" og kanskje bør skiftes ut. Siden jeg har spleiset øye/sjakkel i begge ender hadde det vert greit om nye dempere kunne tres rett inn på tauet.

Mener det var en diskusjon tidligere om disse (men finner det ikke igjen) :

 

http://www.seatronic.no/fender-fortoyning-fortoyningsutstyr-c-233_339/fortoyningsfjaer-smart-p-2338

 

Er erfaringene gode? ... og holder det med en på hvert tau, eller bør jeg ha flere på samme tau ( ligger i bås, med fire fortøyninger)?

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Medusa (Gresk: Μέδουσα) var i gresk mytologi den mest kjente av de tre gorgonene, kvinnelige monstre som hadde et blikk som kunne forvandle mennesker til stein.

 

I den mest kjente versjonen av myten, var Medusa først en vakker kvinne, som så ble voldtatt av Poseidon i Athenes tempel..."

 

BP`s julebord?

 

Litt offtopic kansje :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Ikke litt off-topic, men mye off-topic.

 

Penser innpå topic igjen jeg da.

 

Jeg har hatt 6 stk Forsheda gummiavlastere på båten, med 20mm tau, dette var av den største typen.

3 av disse røk tvers av etter 2 år! Jeg hadde ikke flere turn enn anbefalt, men båten er oppimot 18tonn.

Avlasterne skulle likevel ha tålt dette.

Har tatt det opp med butikken, som ville sende de ødelagte inn til leverandør/produsent.

Muligens ett dårlig parti jeg har fått av.

 

Lego

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Eg kjøpte 2 slike "Fortøyningsfjær Smart opptil 16mm tau" 

Synest desse var veldig kjekke å bruka. Fekk brukt dei i ca 6mnd før eg gløymte dei igjen på ein kai på Utsira :/

Skal jallfall bestilla meg 4 slike igjen.  Eg brukte ein på kvart tau, og det fungerte veldig bra.

 

kjøpte også 2 stk fortøyningsfjører av gummi, fra Biltema for å teste.

 http://www.biltema.no/no/Bat/Tau/Fortoyning/Fortoyningsfjar-for-tauverk-2000018630/

Desse holdt ca 1 år. Så desse var eg ikkje mykkje nøgd med :(

Link to post
Share on other sites

Jeg har rykkdempere fra Forsheda for fortøying i hjemmehavnen. Disse er nå 25 år gamle og like myke og hele som da de var nye. De finnes for forskjellige tautykkelser. Tauet tres inn i den ene enden vikles 3 - 4 ganger rundt demperen og ut det andre hullet. De er fremdeles i salg. Det skulle vel borge for kvaliteten?

 

bilde

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

kjøpte også 2 stk fortøyningsfjører av gummi, fra Biltema for å teste.

http://www.biltema.no/no/Bat/Tau/Fortoyning/Fortoyningsfjar-for-tauverk-2000018630/

Desse holdt ca 1 år. Så desse var eg ikkje mykkje nøgd med :(

Prøvde meg også på disse i mangel av noe annet til noen ekstra spring i fjor da det stormet litt på vinteren. Holdt et par uker. Har også prøvd den firkantede typen som kun varer bittelitt lengre i litt vind og bølger. Fungerer sikkert fint sommerstid i smule farvann.

 

Men Biltema har også rykkdempere av lignende form som den LarsH viser til. De eldste av den typen har tålt stormer og sol i over fire år hos meg. Uten tegn på at de kommer til å gi opp med det første :smiley: Prisen er tredjedelen av tilsvarende hos Maritim.

Link to post
Share on other sites

Mine fortøyningsfjærer av gummi begynner å bli utslitt og må byttes. Problemet er at tauene er spleiset i begge ender, så det er problematisk å bytte til disse demperene som man trer tauet gjennom.

Derfor lurer jeg på om det finnes typer som kan festes midt på tauet, uten å måtte åpne spleisene?

 

Og tilbake til trådstarters problem: Ja de finnes, blant andre U-Cleat varianten, og selges av Maritim og av Watski-forhandlere. http://www.unimer-marine.com/produkter/fortoyningsfjarer/?L=9

 

Biltema er ikke nevnt med et ord så de har neppe originalen. Har funnnet et annet merke Argo som er svært lik, og det er kanskje en pirat-kopi til lavere pris?

 

Forsheda finner jeg ikke igjen. Tror de gikk konkurs på 90-tallet om jeg ikke husker for mye feil, og da kan det tenkes at Unimer Marine tok over produksjonen? 

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Du får de også her hjemme hos seasea.no

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men Biltema har også rykkdempere av lignende form som den LarsH viser til. De eldste av den typen har tålt stormer og sol i over fire år hos meg. Uten tegn på at de kommer til å gi opp med det første :smiley: Prisen er tredjedelen av tilsvarende hos Maritim.

Jeg regner med at levetiden på disse demperene avhenger både av gummikvaliteten og av hva slags påkjenninger de utsettes for. I Oksval har vi mye bølger, og båten veier 12 tonn. Noen av demperene (Biltema, forsheda-look) har blitt utslitt på bare én sesong!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Kjøpte et par U-Cleat for å benytte på midlertidig fortøyning. Jeg har prøvd å brukte fortøyning med allerede påmonterte strekkavlastere, men det blir for mye tull - noen ganger skal tauet tilbake i retur, andre ganger ikke, det gir tyngde og mer kompleksitet - jeg foretrekker å først fortøye og deretter legge på strekkavlasting.

 

Mens jeg fingret med denne greia (fortøyd mot land, liggende ute på baugspryd mens jeg prøvde å få på strekkavlasterene - tauet gikk i retur, fikset balansert strekkavlasting med begge demperene) tenkte jeg over hvor lett det er å miste disse cleat'a på sjøen. Og omtrent to minutter etter at jeg hadde tenkt tanken, sa det ... *plupp*. Heldigvis ikke dypere enn at jeg fikk henta den opp igjen.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jøss, Unimer tar visst kundehenvendelser på alvor ...

 

Det er fort gjort å miste låsemekanismen på sjøen - og den er akkurat litt tyngre enn vann. Det ville vært praktisk om den hadde vært flytende.

Hej Tobias,

 

Tack för ditt förslag. Vi är medvetna om detta och redan under produktutvecklingen hade vi som önskemål att på något sätt "säkra"

låskilarna. Antingen genom att göra dem flytande eller att förbinda dem med gummikroppen på något vis (snöre eller liknande). Men vi

fann tyvärr ingen bra lösning. Vi fick i första hand prioritera hållfasthet/funktion inom rimlig kostnadsbild (det finns ju förvisso

många dyra hightech material).

 

Samtidigt så får vi konstatera att för båtutrustning generellt så är det nog bara fendrar, flytvästar och en och annan livräddande

utrustning som faktiskt flyter...

 

Men kommer du på någon bra lösning på problemet så är du mycket välkommen att höra av dig.

 

Med vänliga hälsningar / Best regards

 

Andreas Cortelius

Product Manager & Strategic Purchaser

----------------------------------------------------------------------

Unimer Plast & Gummi AB

Gjutaregatan 11, SE-302 62 Halmstad,  Sweden

www.unimer.se

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...