Jump to content
Bitteliten

Hvor stort batteri til lensepumpe i båt uten lademulighet

Recommended Posts

Bitteliten   
Bitteliten

Vi har en Yngling som vi har erfart det kommer en del regnvann inn i. Det er litt usikkert hvor det kommer inn - men vi vet at det kommer fra oven :wink:

 

Vi har tenkt på mange løsninger på lenseproblemet - og er lei av dårlige manuelle pumper av ulikt slag. Vi har derfor tenkt at en liten elektrisk lensepumpe med "vakt" og et litet MC batteri kanskje kan være en løsning. LAding kan enten skjer hjemme eller at vi tar med laderen ned i båten og kobler den på strøm på brygga. Pumpen vi tenker på er denne:

http://seatronic.no/pumper-lensepumper-c-93_137/rule-lensepumpe-mod-p-379

Automatisk lensepumpe med innebygget nivåkontroll.

Denne svært avanserte pumpen vil starte ca. et sekund når strømmen settes på. Hvis det er vann (den reagerer på motstand i impelleren), går den til vannet er tømt. Ellers vil den sjekke etter vann 5 ganger hvert annet minutt, deretter hvert tiende minutt.

Dagsforbruket av strøm er minimalt, (ca 0,2 /0,25 Ah).

Beskytter mot overbelastning.

 

* Type: 500 GPH

* Spenning: 12V

* Forbruk: 1,9 A

* Kapasitet: 1900 l/t

* Høyde: 100 mm

* Diam: 60 mm

* Slange: 19 mm (3/4 ")

Spørsmål relatert til dette:

 

1. Hvor høyt løfter denne pumpa? Den skal stå i bunnen av båten og slangen kommer vi til å legge over ripa - dvs en løfte høyde på en drøy meter. Er det OK?

2. Jeg tenker at pumpa drar 1.9A i timen - og den pumper ut 1900 liter i timen. Jeg tror neppe vi har sett mer en 150 liter i bunnen av Ynglingen noen gang - og da var hele dobbelbunnen smekk full. Eller er det 1,9A i timen pumpa drar når den bare "overvåker" og drar mye mer når den pumper? Holder det da med et 8Ah batteri?

Redigert av Bitteliten
Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
S/Y Emma   
S/Y Emma
Svart (redigert)

1,9 A må vel vere driftsforbruk, dvs når den pumper??

Redigert av Steinsvik
Bostedskommune: Hordaland, Bergen Båtfabrikat/modell: Beneteau Oceanis 411 Navn: S/Y Emma Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Plast Seilnr.: NOR11395 Kallesignal: LI6318 MMSI: 258133970 AIS type: Class A

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
TPBS-277   
TPBS-277

Hadde en slik pumpe i en 36 fot skøyte engang tidligere.Helt toppers system og pumper greit vannet,jeg hadde vel en nermere 170cm løftehøyde i min og det var ikke noe problem overhode.ville vel ha gått for et noe større batteri som en 15-16 amp hadde det vært meg.Da har man litt mere og gå på om man er på ferie noen dager og det regner tungt hele tiden heime.

Men helt topp pumper etter min mening.Har noen av de liggende i garasjen som etter planen blir strategisk plasert rundt om i storebåten ettervært.

Bostedskommune: Aust-Agder, Arendal Båtfabrikat/modell: TPBS 277 Båttype: Motor Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Stål

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Kalle74   
Kalle74

Med et 8Ah batteri vil du kunne pumpe i ca. 2 timer før batteriet må lades om pumpa trekker 1.9A.

Men i tillegg så starter denne pumpen noen ganger for og sjekke om det er vann, det du har kopiert

viser at pumpen bruker 0.25Ah i døgnet, så da må du lade batteriet etter drøyt 2 uker selv om det ikke

har regnet.

Spørs om ikke det lønner seg og gå for et noe større batteri. 15-30Ah

Bostedskommune: Aust-Agder, Tvedestrand Båtfabrikat/modell: Marex 290 Sun Cruiser, Hellefisk 21 Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
MajorAndy   
MajorAndy

Hvad med en sådan "analog" lille pumpe, der sidder på fortøjningen og som virker ved at tovet strammes og slækkes?

Bostedskommune: Danmark Båtfabrikat/modell: Aquador 32c Navn: Freja (indtil videre Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: XPE7708 MMSI: 219021434

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Kalle74   
Kalle74

Hvad med en sådan "analog" lille pumpe, der sidder på fortøjningen og som virker ved at tovet strammes og slækkes?

En slik:

 

http://seatronic.no/pumper-lensepumper-c-93_137/lensmann-bolgepumpe-p-2582

Bostedskommune: Aust-Agder, Tvedestrand Båtfabrikat/modell: Marex 290 Sun Cruiser, Hellefisk 21 Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Bitteliten   
Bitteliten

Er vurdert og forkastet. Båten ligger innerst i en stor havn med molo rundt

Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
egilwh   
egilwh

Hvorfor ikke en vanlig pumpe med nivåbryter? Den bruker overhodet ingen strøm om ikke det kommer vann fra oven.. Som nevnt i en annen post, så vil denne tømme batteriet selv uten regn....

Bostedskommune: Akershus, Bærum Båtfabrikat/modell: 36 fot krysser fra Wiksten i Larvik Navn: Lille Marie Båttype: Motor Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Tre

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Evita IV   
Evita IV

Det er nok driftsforbruk på 1,9 A. Legger du til noen kroner for dette solcellepanelet, så trenger du ikke tenke på lading.

 

Har selv opplegget på en hyttepumpe (7A pumpe/90 A Batteri, samme panel) og det fungerer utmerket!

Bostedskommune: Finnmark, Hasvik Båtfabrikat/modell: Nordwest 420 Båttype: Motor Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LE4586 MMSI: 257618490

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Bitteliten   
Bitteliten

Må vel ha regulator også da? Poenget her er å holde dette enkelt. Hvor følsom er nivåbryteren på pumpa over. Rommet pumpa skal stå i er ca femten cm høyt

Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Kalle74   
Kalle74

Må vel ha regulator også da? Poenget her er å holde dette enkelt. Hvor følsom er nivåbryteren på pumpa over. Rommet pumpa skal stå i er ca femten cm høyt

Fra info om solcellepanelet "Innebygget diode muliggjør regulatorfri montering uten fare for batteritapping om natten".

Bostedskommune: Aust-Agder, Tvedestrand Båtfabrikat/modell: Marex 290 Sun Cruiser, Hellefisk 21 Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Frøken Fryd   
Frøken Fryd

Vanlig nivåbryter er bedre da de ikke bruker strøm før det pumpes. Ett alternativ er den gule whale pumpen, men den har også standby strøm...

Bostedskommune: Hordaland, Bergen Navn: Frøken Fryd Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast AIS type: Class A

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Evita IV   
Evita IV

Det er nettopp dette som er det fine med dette solcellepanelet, du trenger ingen regulator.

Bostedskommune: Finnmark, Hasvik Båtfabrikat/modell: Nordwest 420 Båttype: Motor Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LE4586 MMSI: 257618490

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Bitteliten   
Bitteliten
Svart (redigert)

Takk for alle tips så langt. Det har vært litt tankevirksomhet rundt dette - det er en liten utfordring å få til elektrisk pumpe i en båt som ikke har el anlegg og som vi ikke vil ha noen hull i skroget der lensevannet kan gå ut.

 

Her er hva jeg har gjort i dag:

Vært på Biltema og handlet 14A motorsykkelbatteri og verktøykasse

Vært på Clas Ohlson og handlet lange "skistropper" og syrefaste skruer

Vært på "slangebutikken" og kjøpt 3/4 toms slange av god kvalitet

Vært på Seatronic og handlet lensepumpe. Det ble en slik som går hvert 150 sekund - ikke plass til nivåbryter der pumpa skal stå

Vært på Plantasjen og handlet 3/4 toms Gardena koblinger.

 

Alt i alt lagt ned ca 1400 kroner i dette prosjektet.

 

Her er båten vår - nystoffet, nyrubbet og polert. Penere enn på mange år (den er tross alt 40 år gammel)

yngling_2011.jpg

Vi har dobbeltbunn på Ynglingen vår - og den er støpt inn med 2 seksjoner - uten forbindelse i mellom - og det var ikke noe dreneringshull for den seksjonen foran. Det har blitt løst ved at vi ha borret opp hull slik at vann fritt kan strømme dit hvor vi har satt lensepumpa. Lensepumpa står midt i båten - og er festet i senterløft kroken. Hit renner alt av vann tror vi :smiley:

 

Vertkøykassa brukes som batterikasse for å holde batteriet tørt og på plass. Batteriet ble limt fast i denne med en god dose 2 komponent epoxy lim. Jeg tror ikke det batteriet går noe sted :smiley:

 

Foreløpig bruker vi krokodilleklemmer på batteriet så det skal være lett å ta med hjem for lading. Jeg hadde tenkt å bruke slike Kyosho koblinger - men fant ingen løse. C-tech laderen har slik hurtigkobling - og det hadde vært ideelt å ha en slik på ledningene til lensepumpa også men jeg fant ingen ingen hannplugger - noen som vet hvor vi kan skaffe det?

yngling__batterikasse.jpg

 

Jeg skrudde fast "skistropper" under dekk slik at kassa kan spennes fast.

yngling__batterikassestropper.jpg

 

Det som var litt knotete var å få festet pumpa nedi rommet. Det er trangt der. Først forsøkte jeg å lime fast pumpa - men det fungerte ikke helt - så i stedet stripset jeg fast slangen til løftebøylen slik at pumpa kom i rett posisjon

yngling__pumpa.jpg

 

I og med at pumpa sitter i bunnen av båten og det skal en luke på plass i det hullet der slangen er når vi seiler kom vi frem til at vi må ha en avtagbar slange. Det ble løst med Gardena koblinger

yngling__gardenakobling.jpg

Når vi seiler stapper vi den korte slangestussen til pumpa ned i rommet under dørken - den lange slangen ut av båten legger vi under dekk i en av hyllene. Bør fungere det.

Og slik kommer vannet ut av båten. Pumpa løfter opptil 8 meter - så vi har mer enn nok å gå på her.

yngling__slange_ut_av_baaten_2.jpg

Her ser vi også batterikasse som er montert under dekk

 

Pumpa drar 0,2A i døgnet når det ikke er vann i båten. dvs at vi må ta med batteriet hjem for lading hver 14. dag. Eller at vi setter det til lading på brygga når vi er ute og seiler. Det er en akseptabel løsning tenker vi :smiley: Og går det mer strøm enn forventet så kjøper vi et solcellepanel fester det med borrelås eller noe sånt

Redigert av Bitteliten
Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
alfb   
alfb

Se der ja Bitteliten:

Byttet ut Norwest'n ;-))

Bostedskommune: Rogaland Båtfabrikat/modell: Scand 360 SE Båttype: Motor Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Bitteliten   
Bitteliten

Ja - jeg fikk en god deal. Vi bytta likt

Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
alfb   
alfb

;-))

Bostedskommune: Rogaland Båtfabrikat/modell: Scand 360 SE Båttype: Motor Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
MajorAndy   
MajorAndy

Var det en ide at købe endnu et batteri og blot bytte til nyladet når det gamle er fladt - og så tage det hjem og lade det?

 

Andt

Bostedskommune: Danmark Båtfabrikat/modell: Aquador 32c Navn: Freja (indtil videre Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: XPE7708 MMSI: 219021434

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Bitteliten   
Bitteliten

Ja - det kan være aktuelt. Vi får se når vi får litt erfaring med dette. Det er strøm på brygga også - kan jo være at vi setter det til lading mens vi er ute og seiler.

Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Evita IV   
Evita IV

Veldig bra og smart løsning med den verktøy kassa og hurtigkoblinger. Da er det bare å komplettere med et lite solcellepanel hvis nødvendig.

Bostedskommune: Finnmark, Hasvik Båtfabrikat/modell: Nordwest 420 Båttype: Motor Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LE4586 MMSI: 257618490

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×