Jump to content

Høy temperatur Volvo AQAD41 1988 mod


BåtGeir

Recommended Posts

Litt høy temeratur på den ene motoren. Startet opp kald motor, lot den gå ca 10 min. Kjørte så ca 10 min på lavt turtall. Gav på opp til ca 3000 omdreininger. Etter 10 mintter steg temeraturen til over 90 grader. Jeg satte så motoren i fri, og temeraturen sank til ca 80. Den andre motoren hold ca 80 grader hele tiden.

 

Noen som har noen ide om hvorfor temp stiger ved belasting? Og hvor nøyaktig er tempmålerne?

 

Alle tips tas mot med takk

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg renset sjøvannsfilterene. Det var litt skjell og grums i det, men ikke veldig mye. Men jeg fant ut at det var lite vannn på den motoren som tempen ble høy. luftfilterene er også tette, så de skal byttes.

 

Jeg tror den høye tempen på den ene motoren kan være på grunn av lite vann. Men jeg får ikke testet motoren enda.

Link to post
Share on other sites

Kan også skyldes en luftlomme og/eller skitt som hindrer sirkulering: Når du får høy temperatur vil vannet renne ut i "overflow" røret og litt etter litt tømme motoren for ferskvann med derpå følgende høy temperatur.

Jeg hadde et tilsvarende problem på ene motoren (og fikk heller ikke varmt vann via VV-berederen). Tok av røret som er festet på radiatoren og går bak i akterkant, sjekket at dette var åpent og ok - remonterte og alt fungerte som det skal :)

Kan være verd å prøve, koster ingen ting og tar et par minutter.

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Min ble uvanlig varm på første tur etter et vinteropplag. Så falt tempen plutselig nesten til bunns. Jeg regner med at termostaten hadde iret seg fast i løpet av vinteren fordi den står høyt og sikkert var tørrlagt i om vinteren. Fungerte helt greit etter denne ene gangen. Du kan sjekke om den står fast hos deg også. Kan hende det går og dunke litt forsiktig på termostathuset når den er varm, så åpner den kanskje.

Link to post
Share on other sites

Da har vi byttet termostaten og impeller. Vi har sjekket at vannet nå går gjennom systemet, og det gjør det. Enda viser tempem for høy. Vi tok derfor og kjørte båten i ca 3000 omdreininger i ca 20 mintter med motorommet åpent. Vi sjekket kontinuerlig tempen ved å kjennne på motorene. De kjennes helt like selv om den ene visser 100 grader, og den andre viser 80. Ved så høy temp som 100 grader så skal jo motoren begynne å ryke av brent lakk osv. Det gjør den ikke. Hadde virkelig motoren hatt 100 grader så kunne man heller ikke tatt noe særlig på den.

 

Jeg skal ta en ny testtur i morgen med termometer for og sluttkokludere. Men vi tror nå at det er måleren som av en eller annen grunn viser feil.

Link to post
Share on other sites

hegra : Du har jo 2 motorer. Har du mistanke om feil på givere så bare bytt om disse.
Skal prøve og ikke virke blærete, men hadde du gjort dette med en gang, kunne du unngått og skifte både termostat og impeller, men begge deler er jo greit og ha i reserve.

Fremdeles ville ombytting av givere være mitt første valg. Flytter den høye tempen seg til motsatt instrument, ja så er det giveren som er defekt, og det er en ganske vanlig feil.

Blir den høye tempen værende på samme instrument etter giverbytte, så er det feil på instrumentet,feil på det elektriske eksempel dårlig jording til instrumentet, eller tempen på motor er for høy slik tempmåler faktisk viser.

Det vil sikkert renne ut litt kjølevæske når du skrur de ut, så det kan være greit og ha litt og etterfylle med. Volvo har greie brukerhåndbøker så det burde ikke være problem og finne giverene.

 

Og måle med et vanlig termometer i et lukket kjølesystem under trykk kan ikke være helt enkelt, men du har kanskje funnet en brukbar metode. Lykke til :seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en brukbar måte og måle på. Jeg isolerer bare en ekstern tempmåler og taper denne fast til ferskvannskjølesytemet eller en slange.

 

Når det gjelder termostaten så var denne gåen. Det var derfor vannet var kald i tanken, og at det da ikke var gjennomstrømning i systemet. Det er det nå. Men impeller kunne vært ungått bytett. Jeg er litt spent i morgen når jeg skal måle tempen manuellt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...