Jump to content

Varmtvannsbereder på sjøvannskjølt motor - VP 5,0 GI


Jori

Recommended Posts

Hei igjen,

nytt prosjekt på gang. Som tittelen sier er jeg denne gangen på jakt etter en god løsning for oppvarming av varmtvann på en sjøvannskjølt motor.

Jeg ser at VP har diverse løsninger og kit.

Hva er deres erfaringer - fungerer det greit?

Hvilke kit anbefales? for min motor 5,0 GIPWTR 99 modell

Har noen koblingsskjema, over hvor man går inn og ut på motoren med tilkoblingen, og er noen steder bedre enn andre å gjøre dette på?

 

På forhånd takk

Link to post
Share on other sites

Det vil sikkert til dels fungere. Problemet er at temperaturen på din sjøvannskjølte motor er mye lavere enn en ferskvannskjølt. Resultatet blir lite varmtvann tilgjenglig, og det vil ta kort tid før vanet blir lunkent.

 

Vil selvfølgelig fungere som normalt i gjestehavn med 220volt tilkoblet.

Link to post
Share on other sites

En sjøvannskjølt motor blir da varm den også, så ikke bekymre deg for at du ikke får varmtvann! Det blir ikke så varmt som en ferskvannskjølt en ,men de fleste amerikanske båter med sjøvannskjøling, har sløyfe fra kjølevannet til berederen, og de får varmt vann.

Link to post
Share on other sites

Mange sjøvannskjølte motorer har termostat på 65grader. Du burde kanskje vurdere stor bereder.Og ja selvfølgelig med 220v kolbe.Da har du mulighet til å koble på et lite aggregat om resultatet ikke stør til forventningen. Da får du fulle batterier i samme slengen...

Link to post
Share on other sites

Takk for svar så langt.

Jeg regner med at det fungerer og skjønner at varmen ikke blir den samme som lukket system, men som noen sier, det må da bli varmt nok med 65 grader. je gkommer til å kjøpe en som har mulighet for kolbe også.

Dieseldahl, det hadde vært suverent tok du ett bilde. je gregner med at det er samme prinsipp for inn og ut selv om du har 6er og jeg har liten 8 er. Ser bla. at jeg har ledige plugger på termostaten som sikkert kan brukes til dette.

Prinsippet er vel at kaldtvann går fra inntak til sjøvannspumpen, som så fordeler kaldtvannet til sirkulasjonspumpen. men så er jeg usikker pga. fra sirkulasjonspumpen går to uttak rett inn i motorblokk og en slange går til termostat. Vil vannet inn til termostat da fortsatt være kaldt? Slik at man på termostat kobler opp returvannet fra varmtvannsbereder?

 

Noen bilder hadde sikkert hjelpt masse Diesedahl

Takker

Link to post
Share on other sites

24451.jpg

Kjølevannet går fra sirkulasjonspumpen (13) inn i blokka på begge sider (11), ut fra termostaten (21) og tilbake i sirkulasjonspumpen via slange (23). Sjøvannspumpen (18) pumper kaldt vann opp til termostathuset (6) hvor det fordeler seg til eksosmanifolder og til sirkulasjonspumpen. Mener å huske riktig her, tror du trenger et sånnt:http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7797467-26-10850.aspx

Link to post
Share on other sites

Dieseldahl ja da stemmer det som jeg tenkte. Mao det er kaldtvann i termostathuset på den delen som er over termostat. Vil vel egentlig lønne seg å koble både inn og ut på varmtvannsbereder på den sløyfen/blokka som er styrt av termostaten? Således vil man jo sikre mest varmt vann hele tiden

Link to post
Share on other sites

Jeg har tilsvarende problemstilling i en seilbåt med en Yanmar 2GM motor. Jeg skal montere dieselvarmer uansett og vurderer å kjøpe en diselvarmer som varmer vann, for så å koble den inn i sløyfe med varmtvannstank. Da kan man ha enten defroster som blåser varmluft for å varme opp cabinen, eller radiator som gir jevnere varme uten en lyd.

 

Noen som har erfaringer med en slik løsning? Eneste jeg er usikker på er hvordan det da blir på dager hvor det er grei utetemperatur og det ikke er behov for oppvarming i cabinen. Er det mulig å ha en termostat i varmtvannstanken også?

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Skal du ha defroster i seilbåt? Er ikke det utendørsaktivitet å seile? Hehe, det burde gå fint med eberspächer el.l. hvis den er ferskvannskjølt. Tror jeg ville hatt kuleventil til radiator nede, så lar du vannet sirkulere gjennom motor, bereder og defroster.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke hardcore seiler, så jeg forsøker å lure inn litt komfort..:-)

 

Hele problemstillingen er at jeg, i likhet med trådstarter, har saltvannkjølt motor. Jeg ønsker å ligge i uthavn og likevel ha varmt vann, uten å blande inn motoren, og forsøker å finne en løsning på akkurat det. Jeg tror det går mot en 5w vannvarmer, men jeg er i stuss om hvordan det fungerer på dager hvor man ikke trenger varme i cabinen, men likevel ønsker lunk på vannet... Anyone?:-) Jeg vil jo gjerne har en termostat i cabinen som regulerer varmeren på kalde dager. Vil den ødelegge for meg når jeg kun ønsker å varme vann?

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...