Jump to content

Synspunkter Skilsø 975 arctic, Saga 29LS evt saga 315


Thorlyn

Recommended Posts

Hjelper en i familien med valg av båt og tenkte det ligger "litt" kompetanse ang båttype her inne :thumbsup:

 

Båtene det er snakk om er som dere ser av tittel Skilsø 975 arctic, Saga 29LS evt Saga 315.

 

Alle båtene skal ha strak aksel og yanmar motor. (skilsø kommer også med drev men det er IKKE aktuelt)

 

Skilsøen må importeres fra Europa for og finne en med Yanmar(tusler selv med import så det er intet hinder).

 

Jeg personlig synes Skilsøen ser 10 år nyere ut selv om det er båter fra rundt 2000 det er snakk om.

 

Skilsøen har ikke styrpos ute standard men kan ettermonteres.

 

Saga er jo topp kvalitet men traust etter mitt syn..

 

Hva mener bp folket om de 2 evt 3 båtene?? Står skilsø noe tilbake for Saga??

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Saga 315 er jo en nyere båt, men den er jo traust. Det er vel egentlig alle 3 i mine øyne, men det betyr ikke at de ikke er bra.

Har bare vært ombord i forskjellige Skilsø av typen du nevner, med og uten FB. I tillegg sportsutgaven (åpen).

Den lukkede utgaven synes jeg er ganske trang, og med lite akterdekk. Synes Saga 315 virker mer romslig innvendig, men uteplassen er vel like liten.

Byggekvalitet skal jeg ikke si så mye om for det kjenner jeg litt lite til. På Saga syne jeg imidlertid at noen av løsningene er litt lite gjennomtenkt med tanke på servicepunkter. Vet ikke hvordan dette er på Skilsø.

Alle båter har vel noen mer eller mindre dumme løsninger, men de oppdager man oftest først etter å ha eid båtene.

Kanskje de også burde kikke på andre, f.eks Viksund. Nimbus er også bra båter, men synes det ofte er svært trangt å komme til på servicepunkter på dem. Bunnkonstruksjonen (kjølen) er også litt "odde" på dem. Det gir lettdrevne båter som "planer" mer og lettere enn de førstnevnte hvor kjølen går helt bak. På Nimbus er det et stor innhugg akterut.

 

Personlig hadde jeg ikke valgt Skilsø av typen du henviser til, men det er min subjektive mening.

Link to post
Share on other sites

Takk for synspunkter Olpi :flag_bp:

 

De har ikke fått kikket på en Skilsø 975 live da vi ikke vet om noen som har slik båt her på vestfoldsiden..

 

315 er jo klart nyere båt men synes ikke de andre står tilbake i design.. servicepumkter etc er SVÆRT viktig for dem da han er maskinist selv og irriterer seg grønn på dårlige løsninger.. Jeg har sett at 315 kommer med yanmar 6 syl motor og denne har reg reim.. er det noen som vet da tilkomst for og bytte denne på 315?

315 er vel kanskje ikke levert med 4lh motoren som er vesentlig mindre på måla.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Tror det går greit å skifte registerrem på 315. En bekjent har en med 240 Hk Yanmar (6 sylinder), og den ble det skiftet på nylig.

Det er imidlertid trangt i motorrom ellers. De har f.eks klart å plassre sjøvannsfilter slik at det ikke er mulig å ta ut filteret(innmaten) å rense det uten å løsne hele filteret.

Personlig liker jeg ikke at det brukes aluminum i septiktank, og at de lager en 360 graders bøy på septikslangen heller. Slangen blir mer enn 5 meter lang (25 mm)frem til tank. Lurt å bruke en del vann ofte for å få skyllet godt ut med en slik løsning.

Jeg synes det er rart at Saga lar dollbordet gå helt akterut. Det tar bort mye breddeplass på akterdekk. Selv om badeplattformen er stor så tar store trinn på hver side bort mye plass. Sammen med porten i akterspeilet gjør det at "veggen" på akterspeilet ikke kan brukes til f.eks å feste en påhenger. Sjøegenskapene i Saga er gode, skjærer sjøen godt. Byggekvalitet ellers synes å virke god, men det er en del som kunne vært montert bedre.

Skal du se på Saga 315 så kikk også på badeplattform, at den drenerer vekk vannet. Sjekk aluminumsplatene i bakkant på hver side av hytten, at det ikke korroderer der skuene(boltene) er. Saga har som flere andre produsenter hatt eksemplarer som gulner i gelcoat. Det var det negative, ellers så er nok Saga blandt de bedre norske.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg havde en Skilsø 33 Arctic 2001 model i tre år. Jeg mener, at den kom til at hedde 33 i 2000 eller 2001. Før dette hed den jo 975 og før det 925 - uden at skroget i øvrigt har ændret sig..

 

Jeg havde en Yanmar 6LP-STP på 315 tror jeg) hk og fast aksel.

 

Ting jeg synes godt om: Forkahytten er fin med sengen i bb side. Det giver gode adgangsforhold i et ret lille rum. Pladsen udenfor toilettet giver god rumfornemmelse. Fin kvalitet i træværket overalt. Godt lys i båden med store vinduer og ovenlys. Fin badeplatform og en ok agterdæk med plads til fire personer (men ikke flere.) Motoren virkede stabil og driftsikker. Meget fine stuverum under agterdækket med fantastisk god plads, I det hele taget ret god planløsning. Veludstyret med bl.a. sprinkler og andet udstyr. God stil.

 

Ting jeg ikke synes så godt om; Ret lille stikkøje. Fungerer til en voksen eller to børn. Men lille. Højt støjniveau. Jeg blev aldrig venner med sejlegenskaberne - synes at den bankede og gik uroligt, men det kan være mig, der ikke var rutineret nok. Tog vand ind over både forruden og tagvinduer i selv lidt sø. Bovpropel nødvandig. Utilfredsstillende el-oplæg med små batterier og dårlig lader. Brugte lige så meget brændstof som min nuværende Nord West der er tra gange så tung og har dobbelt så mange hk.

 

Du er velkommen med flere konkrete spørgsmål hvis du har behov!

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...