windy26 Startet 28.August.2011 Del på Facebook Startet 28.August.2011 Jeg fikk ingen mulige svar sist så jeg prøver igjen :-) Min Volvo Tamd31a 124hk ryker veldig mye ved lavt turtall ca 1000-2500 omd ,at den ryker mye ved oppstart noe som jeg ser på som "Normalt" for denne motoren ,men at den forsetter å ryke når den begynner å bli varm iriterer med veldig når jeg ligger i ca 6-7 knop kommer det ganske mye røk fra eksosen og det er tydlig Diesel røk som jeg også lukter. ganske sikker på at det ikke er olje røk ,den forbruker ikke olje eller ,røyken er ikke bestandig like irriterende , men litt avhengig av vinden under gange ,men jeg kan se innemellom at det er en del røk ved 6-7knop. motoren starter lett uten fusking,den går veldig pent også når den er varm ,ingen tegn til dysebank ,det er veldig bra kraft i den også ingen problemer med å oppnå max turtall ,usikker på om den ryker like ille når jeg har mere turtall det er vanskelig å se pga farten er usikker på om det er noe feil med dyser siden den går bra og ikke vibrerer eller går ujevt på tomgang eller opp i turtall , temperaturen er også veldig stabil ca 80-83 grader på full turtall det ryker overhode ikke svart opp i turtall eller , er litt motor mann selv men her lurer jeg litt ander volvo "Røyk" maskiner slutter gjerne å ryke etter et 2-3 minutter når temeraturen øker , jeg har også et fungerende spjell i eksos benet ,men det hjelper lite mot denne røyken også ved turtall mellom 1000-2000 omd veldig takknemlig for inspill ,det kan sikkert hende at jeg tenker feil :-( Tror kansje jeg må ta ut dyser for å justere/sjekke , men vis det ikke tyderpå feil med dyser er jo dette ingen vits. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Du kunne ha prøvd med qmi`s diselforbedrer. Har TMD40 og min ble veldig mye bedre av dette. http://www.qmi.no/PRODUCTS.HTML#fuel Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
nimba Svart 28.August.2011 Del på Facebook Svart 28.August.2011 Problemet ditt har vært diskutert på mang en tråd her på BP , søk litt så tror jeg du finner mye info . 41A makinene til VP er også kjendt som "røykbomber" , selv har jeg god erfaring med kun dieselforbedrer , jeg har brukt Hammerdown og kommer ikke til å slutte med det . Ellers er din oppservasjon vedr. temp og turtall en viktig faktor , når motoren min oppnår "arbeidstemperatur" er blårøyken vekk , desverre greier ikke maskinene og opprettholde denne når turtallet avtar , feilkonstruksjon ?? Andre ting som kan redusere røyken er å sjekke dyser/åpningstrykk og at dieselpumpen er riktig innstillt. Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.