Jump to content

Volvo tamd31a ryker mye..


windy26

Recommended Posts

Jeg fikk ingen mulige svar sist så jeg prøver igjen :-)

Min Volvo Tamd31a 124hk ryker veldig mye ved lavt turtall ca 1000-2500 omd ,at den ryker mye ved oppstart noe som jeg ser på

som "Normalt" for denne motoren ,men at den forsetter å ryke når den begynner å bli varm iriterer med veldig

når jeg ligger i ca 6-7 knop kommer det ganske mye røk fra eksosen og det er tydlig Diesel røk som jeg også

lukter. ganske sikker på at det ikke er olje røk ,den forbruker ikke olje eller ,røyken er ikke bestandig like

irriterende , men litt avhengig av vinden under gange ,men jeg kan se innemellom at det er en del røk ved 6-7knop.

motoren starter lett uten fusking,den går veldig pent også når den er varm ,ingen tegn til dysebank ,det er

veldig bra kraft i den også ingen problemer med å oppnå max turtall ,usikker på om den ryker like ille når

jeg har mere turtall det er vanskelig å se pga farten

er usikker på om det er noe feil med dyser siden den går bra og ikke vibrerer eller går ujevt på tomgang eller opp i

turtall , temperaturen er også veldig stabil ca 80-83 grader på full turtall

det ryker overhode ikke svart opp i turtall eller , er litt motor mann selv men her lurer jeg litt

ander volvo "Røyk" maskiner slutter gjerne å ryke etter et 2-3 minutter når temeraturen øker ,

jeg har også et fungerende spjell i eksos benet ,men det hjelper lite mot denne røyken også

ved turtall mellom 1000-2000 omd

veldig takknemlig for inspill ,det kan sikkert hende at jeg tenker feil :-(

Tror kansje jeg må ta ut dyser for å justere/sjekke , men vis det ikke tyderpå feil med dyser er jo dette ingen vits.

Link to post
Share on other sites

Problemet ditt har vært diskutert på mang en tråd her på BP , søk litt så tror jeg du finner mye info . 41A makinene til VP er også kjendt som "røykbomber" , selv har jeg god erfaring med kun dieselforbedrer , jeg har brukt Hammerdown og kommer ikke til å slutte med det .

 

Ellers er din oppservasjon vedr. temp og turtall en viktig faktor , når motoren min oppnår "arbeidstemperatur" er blårøyken vekk , desverre greier ikke maskinene og opprettholde denne når turtallet avtar , feilkonstruksjon ??

 

Andre ting som kan redusere røyken er å sjekke dyser/åpningstrykk og at dieselpumpen er riktig innstillt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...