Jump to content

Er det noen som har erfaring med utleie av familebåt privat?


BåtGeir

Recommended Posts

Jeg har en båt for mye, og lurer på å leie den ene ut til neste år.

 

Båten er en meget kurant snekke på 27 fot fra 80 tallet. Noen som har formening om man kan få leid den ut hele sommeren på ukesbasis? Tenker da ca 8 uker, men til ulike folk + kanskje noen langhelger i for og etterkant. Tenker i prisklasse fra 6500-8500 pr uke avhengig av hvilken uke.

 

Totalt i løpet av sesongen bør jeg få inn ca 50-60K for å sitte igjen med litt. Er det realistisk?

Link to post
Share on other sites

Vedrørende forsikringen så regner jeg med at jeg bare må betale litt mer. Betaler idag 1300 kr pr år, så selv en dobblig er beskjedent her.

 

Jeg er mer opptatt av om det er såpass pågang av de som vil leie at jeg mer eller mindere får leid den ut hele sommeren. Bor sentralt østlandet. ca 3 timer å kjøre med den båten til Tønsberg.

Link to post
Share on other sites

14 dager utleie er dekket i min forsikring og ved utleie for noen år siden så sa selskapet ok til 21 dager uten ekstrabetaling da jeg tok det opp med dem.

 

Å få inn 50/60000 i utleie på en båt som kanskje er vedt 100'( ?) virker voldsomt optimistisk.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så en som leide ut en skjærgårdsjeep 19fot 90hk til 4200kr uka her i området!

 

Holdt på og dette ut av stolen jeg.

 

Så lenge prisnivået svarer til det man kan forvente seg av båten din og at standarden står i stil til prisen burde det ikke være noe problem.

 

Men for meg hadde det aldri vært aktuelt verken og leie ut eller inn en båt.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Var i kontakt med en som leide ut en Windy 37 Grand Mistral. Han tok 16000,-/uke.

 

Uansett, jeg står på at 8500,-/uke for en gammel snekke fra 80-tallet er alt for mye.

Leiepris må stå litt i forhold til verdien på leieobjektet.

 

Nå skal ikke jeg leie en gammel snekke, men 2500/3000,- pr uke er nok mer riktig i mine øyne.

 

Nå leies riktignok skjærgårdjeep o.l. ut til en relativt høy pris, men det er som regel ganske nye båter.

Forsikringen på slike er mye høyere, sikkert fordi risiko er høyere på flere måter.

 

Nå er det jo også slik at det er markedet som bestemmer hva du kan forlange, og ikke oss her på BP.

Hvis noen vil betale 8500,-/uke så må de jo få lov til det.

 

For den prisen får man leid en bra hytte på ved vannet. Var å så på en hytte på Hvaler til 7500/uke tidligere i sommer. Leide nå en hytte utenfor Strømstad med meget bra beliggenhet til 6500/uke.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten min er en Joda 8100

 

http://www.finn.no/finn/boat/rent/object?finnkode=29803789

 

http://www.finn.no/finn/boat/rent/object?finnkode=29789930

 

http://www.finn.no/finn/boat/rent/object?finnkode=29433253

 

Det koster ca 20-25K pr år og drifte båten. I tilegg kommer risiko og arbeidet både med båten og organsieringen av utleien. Jeg tror de færreste tar den jobben for 2,5-3k pr uke.

 

Disse båten jeg linket til er jo i tilegg høstpis. Jeg regner med at prisene er sesongbetont. Og toppris får man siste uken i juni- hele juli, og første uken i august. De andre ukene er prisene noe lavere.

 

Mulig jeg er på bærtur med prisene her. Og det var jo også derfor jeg opprettet tråden for å få innspill.

 

Det hadde vært fint med svar fra noen som har leid ut en tilsvarende/lignende type båt, og hvilken erfaringer de har gjort.

Link to post
Share on other sites

For ca 5 år siden lå min båt til utleie.. De som formidlet leie forlangte 12 tusen kr pr uke. Jeg fikk 8.. Det var en del etterspørsel den gang.. Men den ble bare leid ut en gang. De som leide den var veldig fornøyde.. Og det var jeg og...

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg vurderte selv utleie når vi kjøpte en litt dyr båt for noen år siden! Snakket med flere i båtforeningen om saken, og ble voldsomt frarådet! Grunnen?

 

Vi opplever jo de fleste at ikke alt funker knirkefritt sesong etter sesong! Det er alltid noe! Smått som stort! Det meste fixer vi jo! Ikke så når man har leid et produkt, da forventes det et strøkent produkt!!

 

De jeg snakket med hadde egen erfaring om ubehagelige episoder med oppringning fra leietager om tett do som ble krevet utbedret sporenstreks! (fra Pollen i Arendal!) En annen ble avkrevet "NY" vinsj da den slurret litt på kabelaret i kraftig nordavind! Andre hadde opplevd i etterkant å bli avkrevet å betale tilbake noe av leiesummen grunnet dårlig vær!

 

Flere slike historier kom frem på Jugebenken, og konklusjonen til herrene (Ja, det var bare herrer!) var at det kanskje var mere heft og trøbbel enn gode, garanterte penger i handa! Ble også rådet til at båten måtte opp i kran eller på truck for felles inspeksjon i forkant og etterkant av hvert leieforhold!

 

Flere mente at det å dele båten (innkjøp / driftutgifter / uforutsette utgifter) med en annen kjent familie var mye mer å foretrekke!

 

Ja, jeg vet at du ville ha "personlige" erfaringer, men kunne ikke dy meg!

 

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

En kamerat leide ut sin 3 år gamle Scand Baltic. Han var fornøyd, men har var noe nervøs på forhånd.

 

Men jeg kan ikke annet enn å si meg enig med Strawberry. Saken er at det alltid er noe med en båt fra 80-tallet. Om ikke annet så går selvsagt dassen tett :headbang: Men fra spør til alvor så er det nok også mye større risiko for at noe går galt når "fremmede" bruker en sådann.

Link to post
Share on other sites

Leie eller ikke leie, tenk uansett på følgende:

 

1: Du kjører nok motoren din varm, og rolig når den er varm, for at den skal vare. Tror du alle leietakere gjør det?

2: Du tenker nok over hvor du går båten din, hvis du f.eks. skal inn mot land. Tror du leietakere forteller deg at de har kjørt båten over 2 store trestubber og parkert den i fjæra for å ligge tør når de hadde glemt at det var noe som het flo&fjære?

3: Hvis noen småting plager motoren(kanskje viftereima ryker og motoren mister kjøling), tror du leietaker putter hodet ned i motorrommet og bytter reim? Eller tror du det blir kokt motor for deg å hente ved nærmeste kai?

4: Du skal selge båten, hvordan stiller en båt seg som har vært under utleie mot båter som ikke har vært det? Har forstått det slik at tidligere leiebiler selges rimelig....

 

Kanskje bare jeg som er litt for skeptisk til slikt, går vell for det meste bra..

Link to post
Share on other sites

Ser det er mange som generelt er skeptiske til utleie, og endel dårlige erfaringer er nevnt. Det er jo som noen sa tidligere i tråden at det ikke er BP sine brukere som skal fastsette leieprisen, men markedet. Jeg tror knapt du finner en mindre representativ gruppe potensielle båtleiere enn her på båtplassen. De som evt. har personlig erfaring med utleie har ikke uttalt seg i denne tråden. Når det gjelder "hva folk har hørt" om utleie, så husker nok de fleste de gode skrekkhistorier om horrible leietakere langt bedre enn de som fortalte at hadde et helt greit utleieforhold.

 

Personlig har jeg aldri leid en båt, men jeg har leid mye annet rart. Er det én ting jeg tenker på - så er det å levere det jeg har leid tilbake i god stand. Husk at utleier ofte sitter på et depositum som leietakeren nok helst vil ha tilbake.

 

Når det gjelder ting som går i stykker under utleie, så må nok utleier finne seg i å betale et verksted for utbedring, og evt trekke fra de dagene båten ikke var seilbar. Det skulle bare mangle.

Link to post
Share on other sites

Lånte ut en Coronet 32 til en venn av meg for mange år siden. Påpekte at den ene motoren var tørst på olje. Da jeg fikk båten tilbake 1 uke etterpå var dassen tett, vasken var tett tilstoppet med rekeskall og olje eksisterte ikke på peilepinnen :headbang: Heldigvis gikk det bra. Tanken var naturligvis omtrent tom, 1/2 full da han dro avgårde. Låne ut båt sågar leie ut, nei takk om det ikke er nærmeste familie., :giggle:

 

Hadde ikke kontrakt heller da dette var en venn av meg, angret på det i ettertid, bruke 1/2 år for å få igjen 300 l bensin :yesnod:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med å leie ut, men jeg har en del erfaring med å leie eldre båter. Min erfaring er at det alltid er et eller annet som går i stykker eller ikke fungerer, og at det fort kan bli en utfordring for utleier å få fikset feil og mangler på den korte tiden man har til rådighet før nestemann skal overta båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...