Jump to content

Bytte ut Wallas med Eberspacher?


magbolme

Recommended Posts

Har en Wallas 30D som har feilet for N-te gang. Fikk feilmeldingen "Connection Error" i fjor og fikk tilsendt nytt kort (som ble dekket av garanti fra Sunwind. Etter at kortet ble skiftet har varmeren oppført seg bra helt til ferien startet i begynnelsen av juli i år. Da fikk jeg samme problem igjen. Etter et par dager skrudde jeg varmeren fra hverandre og satte den sammen igjen, og vips så var feilen borte. For to uker siden kom imidlertid feilen tilbake. Har tatt kontakt med både Sunwind (ingen svar) og Wallas Service (som har vært meget behjelpelig). Han har sjekket med Wallas som sier at jeg må skifte kort igjen (som jeg sannsynligvis får på garanti - men må sende inn varmeren).

 

I og med at dette problemet dukker opp igjen (hvilket vil si at jeg vel ikke har noen garanti for at det ikke skal skje igjen?!?) og at jeg har hatt en del andre problemer med Wallasen lurer jeg nå på om tiden er kommet for å gi den opp og skifte til en Eber D4 eller D5. Jeg er rimelig lei av å leve i spenning om varmeren kommer til å virke når vi trenger den. Er heller ikke helt fornøyd med varmeklapsiteten til Wallasen selv om jeg har montert eksta vifte på det lengste strekket.

 

Synes heller ikke selve konstruksjonen til Wallas virker særlig fornuftig som maritimt utstyr. Det er jo helt åpent inn til kretskortet, og jeg føler også at festene til kretskorte er dårlige. Min varmer er installert i bakre stuerom i cockpit, og er nok derfor mer utsatt for fuktighet enn om den var montert inne i båten. Vil Eber være bedre egnet her?

 

Jeg har noen utfordringer om jeg skulle finne på å skifte: Det vil være mye jobb å skifte ut de eksisterende luftslangene. Den ene kanalen går til akterlugaren og den andre til tørkeskap/ bad og salong. Kan jeg montere en Eber på samme sted og bruke de eksisterende slangene (med overgang). Vil jeg få problemer med luftgjennomstrømming når jeg ikke har noen kanaler med 90mm. Kunne evt skiftet slangen til akterlugaren med en 90 mm da den er letteste å komme til. Men det hjelper vel lite hvis jeg struper den med et spjell? Ønsker jo ikke mest varme i lugaren! Når det gjelder eksosslanger, har jeg forstått at det bør gå an å modifisere den eksisterende fra Wallasen til å kunne brukes på eventuell ny Eber. Er dette riktig?

 

Båten er en Hunter 340, 34 fots seilbåt. Bør jeg eventuelt velge Eber D4 eller D5?

 

Tar imot synspunkter og tips med takk!

 

Magnar

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg byttet ut en Wallas 2400 med Eberspächer D4 på en like stor seilbåt i vinter, og kan dele mine erfaringer. Hovedårsaken for min del var for lite effekt fra Wallasen.

 

- (Som alltid...) var det mer jobb enn jeg tenkte, og det tok lenger tid.

- Hvis du kan bruke eksosgjennomføringen fra Wallas'en er det praktisk - den fra Eber er mindre, og du bli stående igjen med noen skruehull du må gjøre noe med samt redusere diameteren på selve hullet i skroget.

- Å lage nye hull til større luftslanger kan være en utfordring - både praktisk og følelsesmessig:)De store slangene (90 mm) tar stor plass.

 

I ettertid er jeg godt fornøyd med den nye varmeren, men jeg lurer vel på om det hadde vært like lurt å isolere slanger etc. på den gamle?

 

Hilsen meg

Link to post
Share on other sites

Du trenger vel ikke gå med 90 mm hele veien heller selv om det kanskje er det mest optimale. Kommer litt an på antall utløp.

Man kan splitte til 2X60 mm (y/stykke) ved første kosrvei der du skal ha utløp mot f.eks ved salong og gå videre til nye utløp med 60 mm slanger.

Hvor første utløp blir kommer jo an på hvor varmer plasseres i båtene osv. Kjenner ikke din båt.

Husk at minst et utløp må være fast åpent (skal ikke kunna stengs) av sikkerhetsmessige grunner.

 

Eksosgjennomføringen til Wallas er vel kombinert der eksos går ut i midten og inntaksluft til forbrenninngen går inn utenpå. Dvs 2 slanger i hverandre.

På Eber en det separate slanger og inntaksluft til forbernning har lyddemper.

 

Som oftest hentes luften man skal varme lokalt der varmere er plassert, og varmer skal stå adskilt i et godt ventilert sted adskilt fra kabiner etc.

Man kan også hente luften fra utsiden med egen slange (friskluft) som jeg personlig synes er best. Hvordan det kan gjøres i din båt vet jeg ikke.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et tips om du har for lite rør i forhold til varmeren: legg et rør med stengbar ventil opp til cockpit. Mange har store bomtelt på båtene sine i dag - med litt varme her får man et nydelig uterom. Dessuten kan varmeren da jobbe litt hardere de dagene man ikke ønsker bastue nede :smiley: Vi la varme til akterdekket vårt. Det er det beste vi har gjort med båten.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du trenger vel ikke gå med 90 mm hele veien heller selv om det kanskje er det mest optimale. Kommer litt an på antall utløp.

Man kan splitte til 2X60 mm (y/stykke) ved første kosrvei der du skal ha utløp mot f.eks ved salong og gå videre til nye utløp med 60 mm slanger.

 

Poenget er at jeg allerede har en installasjon med 75 mm slanger, og at jeg ønsker å fortsette å bruke disse. Den ene går til akterlugaren, den andre til tørkeskap/bad og salong.

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Link to post
Share on other sites

Et tips om du har for lite rør i forhold til varmeren: legg et rør med stengbar ventil opp til cockpit. Mange har store bomtelt på båtene sine i dag - med litt varme her får man et nydelig uterom. Dessuten kan varmeren da jobbe litt hardere de dagene man ikke ønsker bastue nede :smiley: Vi la varme til akterdekket vårt. Det er det beste vi har gjort med båten.

 

Har tenkt på dét, men det løser vel ikke problemet med at jeg bør ha en åpen 90mm fra Eberen (Er dette et absolutt krav?)? Den er jo ikke åpen om den er stengt mesteparten av tida?

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Link to post
Share on other sites

Vi har Eber nr. to. Den første monterte vi i den forrige båten vår, der den satt og gjorde jobben i ni år uten et eneste feilslag. Varmeren fulgte med båten da vi solgte den. Nå har vi Eber D4 i Hulda som er 42 fot. Den varmer tilstrekkelig i den såpass stor båt, selv om vinteren. Den tenner når jeg trykker på knotten, og stopper når jeg vil det. I vinter gikk den også et par uker i strekk da det var spesielt kaldt, og jeg var litt bekymret for landstrømmen. Eber D5 er etter sigende en noe mer sedat konstruksjon, som bruker mer strøm for å oppnå samme effekt som D4. Dessuten er, også etter sigende, reguleringen ikke på høyde med D4.

Link to post
Share on other sites

Få en blikkfant til å lage eller få tak i en y-forgreining 90x75x75mm, gå med 90mm et lite stykke og bruk eksisterende opplegg.

Ellers gratulerer med å ha fått pelma ut Wallas dritten, been there done that. :headbang:

 

Fikk høre hos forhandler (og mener å ha lest) at man må ha én kanal som er 90 hele veien og alltid åpen. Da kan man vel ikke forgreine slik du foreslår?

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Link to post
Share on other sites

Funket fint hos meg i forrige båten.

Husk du dobbler nesten kvadratet på denne måten.

Men 90x75x75 forgreining er vanskelig å få tak i, men en blikkenslager fikser lett en slik for deg.

Da kan den også lages mer symetrisk slik at du får mer jevn luftfordeling på begge 75mm kanalene.

 

 

Link to post
Share on other sites

Funket fint hos meg i forrige båten.

Husk du dobbler nesten kvadratet på denne måten.

Men 90x75x75 forgreining er vanskelig å få tak i, men en blikkenslager fikser lett en slik for deg.

Da kan den også lages mer symetrisk slik at du får mer jevn luftfordeling på begge 75mm kanalene.

Forgreiningen er ikke noe problem; man får overganger til 75 som man kan sette på begge "utløpene" i Y-en. Så om det er grit at man har 2*75 i stedet for 90 helt fram er det vel bare å kjøre på!

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Link to post
Share on other sites

Har webasto, der er det også 90mm ut. I Mariell lå det 75mm fra før.

Løste "problemet" med 30cm90mm så en Y 90x75x75mm. Funker uten problemer. Bor i båten hele året, så varmeren går mye.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg innstallerte D4 i år og er meget fornøyd. Dette er den nye utgaven med digital modulator, slik at du kan sette temperaturen på ønsket nivå. Det fungerer alldeles utmerket. Har lagt opp 90 mm hele veien, og stengbare utløp i kabin, cockpit og akterkabin. Etter boka skal du ha ett utløp som står åpent hele tiden, men det er bare spørsmål om å ha rutiner ombord slik at ikke alle står stengt samtidig. Med termostaten rett innenfor kabindøren kan du manipulere systemet slik at du kan ha god varme i cockpit, selv med kalesjen nede. Det elektriske var ikke akkurat plug&play, men ved å studere koblingsskjemaene nøye så gikk installasjonen greit. Jeg slet litt i begynnelsen med at den stoppet pga overoppheting, men det skyldtes at jeg hadde for lite innluft. Men der har du fordelen med den digitale modulatoren. Den lagrer også feilkoder, slik at man kunne rette feilen uten å måtte klø seg i hodet over alle tenkelige årsaker.

 

Ulempen med å ettermontere 90 mm der det ligger 75 mm fra før er åpenbare, for da er det et sant H...... å få hullsaga til å gå som den skal, men det kan du løse ved midlertidig å sette en finérbit over hullet på motsatt side av der du borer fra. På denne monterer du en finérbit el.l. som tilsvarer skottykkelsen der du skal bore. Når hullsaga er halveis igjennom fjerner du finérbiten. Bruk en 100 mm hullsag, men vær forberedt på å få deg noen kilevinker hvis (jeg mener når) hullsaga setter seg fast. De har en tendens til å hukke seg fast, særlig rett før du er igjennom.

Link to post
Share on other sites

Jeg skiftet ut min Wallas med EberD4. Jeg fant ut at jeg ville benytte stussen for eksosutløpet fra Wallas, da eksosslangen fra D4 passet perfekt. At stusssen er beregner for å suge inn forbrenningsluft også har ikke noe å si.

 

Fra varmeren går det ut 90mm slange ca 1m før den fordeles til de to gamle 75mm varmluftslangene. Det funker supert.

Link to post
Share on other sites

Jeg skiftet ut min Wallas med EberD4. Jeg fant ut at jeg ville benytte stussen for eksosutløpet fra Wallas, da eksosslangen fra D4 passet perfekt. At stusssen er beregner for å suge inn forbrenningsluft også har ikke noe å si.

Har også tenkt å bruke samme eksosstuss. Ser imidlertid at den bare står løst på både i varmer-enden og mot skroggjennomføringen. Er dette bra nok eller bør den festes skikkelig med slangeklemmer el. Holder det å kline godt med varmebestandig silikon rundt?

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Link to post
Share on other sites

Har også tenkt å bruke samme eksosstuss. Ser imidlertid at den bare står løst på både i varmer-enden og mot skroggjennomføringen. Er dette bra nok eller bør den festes skikkelig med slangeklemmer el. Holder det å kline godt med varmebestandig silikon rundt?

Du MÅ bruke slangeklemmer på eksosen. Du tuller ikke med eksos. CO er farlige greier.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...