Jump to content

Erfaring fra Sjøen for alle 2012


olews

Recommended Posts

Var innom i går, A-kort 50,- så med toget ble det like mye som billetten vanligvis.

Skippa et par år siden det var så dårlig, så det skulle bli spennende å se om det hadde tatt seg opp igjen,

det hadde det ikke. Sjøen for alle 2012 representerte "all time low".

 

Det var dårlig på alle måter, det var veldig trist, båtmesser er vanligvis et høydepunkt.

Riktignok var det noen få seilbåter å besøke og de var fine, nye seilbåter er laget hovedsakelig for chartermarkedet

og har kjempefin inneplass, plenty lugarer og bad/do. Fin bysse of gode planløsninger for å bo i. Når nesten alel hadde

mikrobølge ovn (ingen inverter) så forventes det landstrøm. Ikke jordomseilingsbåter, men supre som flytende hytte.

Middelhavet, svenskekysten etc.

 

Men det var vel eneste å glede seg over. Resten var en heller kjedelig affære. Det er lite av alt og ikke nor som påkaller

den store optimistiske stemningen fra tidligere tider. det er ikke jeg blir gammel siden det pleier å være sånn i både

London og Göteborg. Ingen salgsboder å snakke om, bare de store kjedebutikkene som vi jo kjenner. Gavekort fra Maritim

var veldig hyggelig.

 

Ikke noe tilbud for barn i år heller, tok dem ikke med i går (dro på dagtid 12-15).

 

Har båtlivet falmet ? Det er et veldig dårlig tegn når det er stands som selger båtplasser. Ryktene sier det

er ledige båtplasser flere steder i Oslofjorden.

 

Skulle virkelig ønske at "Sjøen for alle" tok seg opp, men jeg vet ikke hva som skal til for å få tilbake den gamle

magiste stemningen fra Sjølyst ?

 

 

mvh,

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Var der i går og fikk svar på de stands som jeg besøkte. Og fikk handlet det jeg skulle ha. Det som var bra, var lite med mennesker, som gjorde at en fikk gode svar fra utstillerne. Bra stemning på utstillerne jeg snakket med!

MEN

ellers, er denne en skygge av Gtb messen som er koselig. Lillestrøm er en forstørret Rema-butikk uten "varme". Ikke små koselige spisesteder som Gtb, hvor gjerne praten går over en øl/cola(sjåførøl). Messetilbudene på enkelte duppedittbutikker er stort sett det samme som i butikken. Helt sikkert pga høy leie. At det er få båter, skyldes at bransjen har det tungt, og med høye kostnader i forbindelse med transport, er det færre båter generellt. Men innen seil har de store imp. store utstillingslokaler fra Son-Vollen.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Kjedelig det ja. At det er dyrt å stille ut er nok en årsak. At man ikke helt har troen på bedring, og ikke tør satse en annen. Det er jo i nedgangstider at man må markedsføre best/mest mulig, men det koster.

 

Jeg tror Båtbransjen må finne en annen arena enn Lillestrøm messen der de kan samles. Det bør ligge ved vannet, og messen bør være stor. Småmesser lokalt som det blir flere av nå vil uansett være et godt supplement til en stor sentral messe.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg besøkt messen på Lillestrøm i alle år den har vært der. Personlig syntes jeg den var litt bedre i år enn i fjor. Jeg syntes det var flere båter i "fornuft" klassen og færre båter man må ha "avtale" eller riktig antrekk for å se på. Hyggelig å se flere båter med mast på også, selv om dette ikke interesserer meg.

 

Jeg syntes det er viktig med en stor innendørsmesse på vårparten. Da har jeg både tid og lyst til å gå på messe mens jeg venter på sesong. Båter I Sjøen har jeg aldri besøkt, er ute i egen båt eller opptatt med andre ting når den arrangeres.

 

Uansett syntes jeg det var verd 150,- i inngang i år selv om jeg ikke skulle/måtte kjøpe noe. Fikk alikevel handlet litt til vårpussen og noe annet småstæsj og fikk et godt tilbud på en liten motor til jolla.

 

Dessuten er lukta av ny gelcoat og polish helt uimotståelig.

 

Jeg syntes DU skal ta turen hvis du er i tvil, med godt besøk i år så er det jo også mulighet for flere utstillere til neste år.

 

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Enig i at dette var kjedelig, og enig i at Båtbransjen må finne en annen arena enn Lillestrøm. Sikkert unødvendig dyrt å frakte store båter så langt på land. Slike messer bør etter min mening helt klart ligge ved vannet. Kan vi se frem til "Båter i sjøen" ?

Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013
Link to post
Share on other sites

Sjøen for alle har overlevd seg selv. Siden messa flyttet til Lillestrøm har den etter mitt syn skuffet, den har tapt seg å blitt for lite vennlig både ovenfor utstillerne og for besøkende. Med mindre jeg helt konkret skal gå å kjøpe meg er flett ny båt kommer jeg aldri til å dra på denne messa igjen, håper den den blir erstattet med noe annet så snart som mulig.

Link to post
Share on other sites

Så enig free. Den har fallt i kvalitet for hvert år som har gått. Det blir for meg helt feil å reise "på landet" for å se på båt. Det må ligge ved sjøen. Sånn er det bare.

Det imtime slik Gøteborgmessan er absolutt ikke til stede.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig at det ikke er en super messe lenger, men for noen år siden var alle hallene i bruk. Ingen andre lokasjoner i Norge har en slik plass der man har muligheten til så mange båter/utstyr på ett sted.

(Innendørs vel og merke)

 

Det er også få andre lokasjoner med kapasitet til besøkende langveisfra og med flytog tilknytning, buss, bil, osv..

 

Men med dagens størrelse på messa kan den avholdes hvor som helst og ved sjøen, men la oss håpe både kostnadene ved å delta holdes på laves mulig nivå, salget til utsillerne går bra, og besøket holder seg brukbart, slik at vi om få år kan se alle hallene i bruk igjen.

 

For de som vil absolutt vil se båtene på sjøen... Se for dere en typisk Norsk mars måned... Snø, sludd, regn, vind... Hva med besøkende da?

 

Innendørs ved sjøen... For meg spiller det liten rolle. Jeg er inne uansett. Om jeg er inne på Sjølyst eller inne på en åker i Lillestrøm spiler null maritim rolle i mitt hode... Stemningen settes av arrangør, utsillere og publikum. :smash:

 

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Et poeng med å ligge ved sjøen er selvsagt kostnadene for de som skal stille ut båter, særlig de større. Enig ar det må være en innemesse på den tiden, og messen bør ha en bra størrelse. Lokalene på et messesenter på være noe helt annet enn på Lillestrøm. Senteret må selvsagt være til for flest mulig bransjer, og gjerne kunne avgrenses (stor/mindre/liten) etter hvor stor bransjen er. Bygget må ligge sentralt i nærheten av Oslo og sjøen. Det bør være restauranter, butikker etc i senteret. Litt som Ullevaal Stadion. Skal man få økonomi i dette så kan man ikke bare ha en hall uten fasiliter, og andre leietakere må bære en god del av driftskostnadene for bygget. Et kombibygg. Messedelen bør (kanskje) ikke være permanent oppvarmet. Tenk f.eks glasstak over Ullevaal Stadion som i nærheten av sjøen. Tipper et slik bygg ville hatt mye mer besøk enn f.eks Operaen.

 

Spørsmålet er selvsagt en egnet tomt nær sjøen, finnes den i Oslo området? Kan man fylle opp ved sjøen et sted og bygge det der?

Think BIG!

 

PS! Et messebesøk bør være en opplevelse!

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er virker som om det er de samme grinete gubbene som klager over det samme hvert år her jeg.. :rolleyes::lipseal:

 

Om dere har så sterke meninger anbefaler jeg dere å ta det med messearrangøren :thumbsup:

 

hvorfor er denne tråden limt?

 

Det underliggende faktum er at den norske båtbransjen er i en dyp bølgedal. Det gir føringer for hvordan messene er. Årsaken er at folk ikke kjøper båt. Så vil dere gjøre noe med problemet så bruk penger :thumbsup: Vi lever i en forbruksøkonomi. Det er ikke så mange som har økonomi/baller til å satse hardt i nedgangstider. En av de som satser ser ut til å være NordWest - men de øker omsetningen år for år også - så noe rett gjør de nok :flag_sw:

 

Jeg har vært i Düsseldorf flere ganger -verdens største båtmesse. Har gått litt lei der også - kanskje fordi vi ikke er i båtbyttemodus :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Det underliggende faktum er at den norske båtbransjen er i en dyp bølgedal. Det gir føringer for hvordan messene er. Årsaken er at folk ikke kjøper båt. Så vil dere gjøre noe med problemet så bruk penger :thumbsup: ....

....

 

Jeg har vært i Düsseldorf flere ganger -verdens største båtmesse. Har gått litt lei der også - kanskje fordi vi ikke er i båtbyttemodus :smiley:

 

Er i en stor bølgedal ja, og NW har nok et større marked i europa enn de norske produsentene.

 

At vi må bruke mer penger er helt sikkert for at det skal gå bedre i bransjen. Markedet er ganske mettet (antall) tror jeg, men det er sikkert noen båtkunder i pluss. Det betyr at det ofte er båtbytter som gjelder. For at noen/de fleste skal kjøpe nytt må de selge egen båt (gjerne først). Siden ikke mange er villige til å gi så mye som mange skal ha for båten sin så stopper det opp. Båttype, elendige sommere etc betyr sikkert en del, men uansett må bruktbåtmarkedet ordentlig igang før nybåtsalget øker mye igjen. Selges jo en del mindre nye båter, og der er det sikkert en del førstegangskjøpere. Kjøper imidlertid sjelden en NW 420 som første båt :wink::rolleyes:

For de fleste blir vel en slik heller ikke den siste :nonod:

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ALTID rom for forandring/forbedring! Og har tatt opp dette på tirsdag med arrangøren. Men som vedkommende helt korrekt sa: Ting tar tid.

 

At det bør være rom for en hovedstadsmesse, med kystlinje i nærheten er helt klart. Og for tilreisende også.

 

Og det jeg mener som bør skje av endringer, er:

Lag hotellpakker(Oslo)kan ikke sett at dette har blitt gjordt i større grad

Små serveringsområder i miljøet

Ha flere stander med duppeditter

Seilmakere

Fiskeutstyrslev/ er mange på jakt og fiske messen

Opplevelseturer, hva med Nord-norske fiske-safari firmaer.

 

Fyll opp med andre typer utstillere innen segmentet båt. Når båtbransjen er nede, sier det seg selv at de ikke klarer mer 1/2 store båter. I tilegg har leverandørene fått meget bra utstillingslokaler. Og de er ofte samlokaliserte, slik at åpne hus er en gjennganger gjennom vinteren.

 

MEN, byttes ikke båten ut, kan det jo tenkes at det blir brukt noen kroner på utstyr.

 

Litt av utfordringen med en messe i Mars, er at det er for sent på året. Båtlev kan knappest levere båter innen sommeren. Seil-loft har allerede mange jobber osv.

 

Som regel er jeg også på denne messen 2 ganger. Lite folk, betyr gode arbeidsforhold for lev til å forklare en som meg som ikke liker manualer :lol:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Noen som har sett på nye Hanse 415?

 

Er du medlem av Hanseklubben kan du få fritt innpass i morgen hvis du stiller på presentasjonen Fjordsailing gir til Hanseklubbmedlemmene kl. 1200, dvs du må sjekke mail for detaljer, alle medlemmer skal ha fått mail. Send IM til meg hvis ikke...:)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er flott at det nå er kombinert hytte og båtmesse

 

Det er jeg helt enig i. I skrinne tider må man selfølgelig anpasse størrelsen. Poenget mitt er at plasseringen og messelokalene og tilbudet i/utenom messen er for dårlig. Det er rett og slett dyrt og dårlig. Gjør ikke noe om det er dyrt hvis alt er på plass.

Henviser ellers til det jeg skrev om messelokaler tidligere. Det har ikke bare med "Sjøen for alle" å gjøre, men generelt. Nasjonale og tildels internasjonale messer bør ha ET nasjonalt og bedre messerlokale i Norge, og være bedre plassert i forhold til det meste. Det siste vil si fortrinnsvis i, eller veldig nær Oslo sentrum.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må dessverre føye meg til "klagekoret". Dette var ikke mye å skryte av. Rabatter på vårpussemidlene og kartverk, gjorde at parkeringsavgift, inngangsbillett og bensinpenger gikk så noelunde i null. Dessverre er noe feil når jeg tenker i de baner som nevnt over. Hvis dette er en stor opplevelse vil man synes det er verdt uansett hva man legger ut. Var også innom standen til NW som bitteliten skryter så mye om. Tydeligvis hadde jeg feil klær eller så ikke representabel ut, for der ville ikke noen dresskledde svensker prate med meg. Så kikket rundt i båten som var ok den, men handle fra slike folk, aldri i verden. (Nå er ikke jeg i handlemodus uansett for tiden, men det kan jo ikke de vite.)

 

Min konklusjon er at neste år så dropper jeg messen, kommer de ikke med noe revulsjonerende.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring fra både båtmesser og andre internasjonale messer er at de ofte ligger utenfor sentrum, dog innenfor Tbane/lokaltog mulighet. Både Düsseldorf og München ligger slik. Excel i London ligger litt mer utenfor allfarvei.

 

Jeg tenker at med de to messene vi har i Osloområdet er det et bra tilbud i et så litet marked som Osloområdet.

 

Jori. De siste årene har NW fått skryt for at alle er velkomne. De er definitivt de beste jeg har handlet båt fra, og det er en utfordring når vi ser på andre båter - de når ikke NW opp til knea engang. Trist at du ikke ble godt tatt vare på. Jeg vil anbefale deg å sende mail til jessica@nordwest.se og si i fra

 

Jeg gleder meg til masse å se på på messe. Skal se på Najad, HR og Bavaria. En kollega av meg lurer på å kjøpe en Bavaria - jeg synes de har kommet seg mye de siste årene på motorbåter opp til litt over 30 fot :lipseal::lol:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var på messen idag og. Og nå hadde jeg litt mer fritid. 1. gang var mer på gjennomgang av int produkter. Nå hadde jeg litt mer tid og fikk sett mer. Og tror du ikke det var et seiltorg. Med både riggmakere og seilprod. jeg trodde det var en kite og windsurferstand. Da ble jeg glad. Fikk gjennomgått litt til på rigg/seil-siden. Dette var positivt.

 

Ellers er NW, Princess og Bavaria kjent for å ha åpne stander hvor alle kan ta en titt. Sånn er det med kvalitetsmerker, ikke sant Bitteliten :giggle:

 

Men nå er jeg ferdig med Sjøen for alle for i år.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...