Jump to content

Erfaring fra Sjøen for alle 2012


olews

Recommended Posts

Må trekke litt på smilebåndet når jeg lesere enkeltes krav til et bedre utstillingsområde. Litt grovt oppsummert bør det altså bygges en messehall i tilknytning til Oslo sentrum, nær sjøen. Der forventes det lavere priser for både utstillere og publikum.

En plassering rett ved operaen i Bjørvika burde jo være ideell. Både sentrumsnært, ved sjøen, og i nær tilknytning til andre institusjoner som også er avhengig av massiv offentlig støtte for å holde virksomheten i gang....

Link to post
Share on other sites

Det høres nesten ut som du snakker om Sjølystsenteret, bortsett fra at det neppe var subsidiert.

 

Tror egentlig ikke beliggenheten er det store problemet her, sentrumsnærheten er nok mest viktig for de som allerede bor i sentrum, og de utgjør nok ikke hoveddelen av målgruppa. Prisen er til å overleve, er jo en gang året dette, men tankekorset er at man (hvis man interesserer seg for seilbåter) kan reise kortere for å se flere utstillingsbåter gratis akkurat når man måtte ønske ...

Link to post
Share on other sites

Jeg tror Spektrum er tingen som jeg skrev tidligere. Utstyr og andre små gjenstander kan man lett frakte inn til

Spektrum, mens båter kan man se på "båter i sjøen". Det har noe med atmosfæren å gjøre, den magiske følelsen

på Sjølyst kommer nok aldri på Varemessa. Göteborg har endel av den gamle Sjølyst følelsen. I London snakker

man fortsatt om Earls Court følelsen som Excel ikke gir.

 

Det blir spennende å se besøkstallene så kunne man regnet ut når Göteborgmessa blir Norges største båtmesse.

Men jeg møtte ikke så mange norske i Göteborg i år. Kanskje den totale interessen for messer synker ?

 

Man kunne ha flytende messe ved Operaen og utstilling på land i "sukkerbiten". Det ville ikke trenge statsstøtte!

 

Bare man frigjør seg fra åket som heter Norges varemesse med sitt monopol på caterering, transport etc åpner det

seg en verden av muligheter.

 

 

 

mvh,

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Om de ordinære utstillerne hadde akseptert det (noe jeg er redd de ikke ville...) ville en ideell Sjøen for alle-utstilling også inneholdt et "boat jumble". Man kunne bruke den hallplassen som utstillerne ikke klarer å fylle opp til salgsboder for brukt utstyr. Disse koster selvfølgelig også litt å leie, men leieprisen tilbakebetales om de som selger brukt utstyr handler nye varer over et visst beløp av de ordinære utstillerne.

Er ikke helt sikker på om Ola Normann gidder å stå bak en salgsbod å selge båtutstyret sitt, slik som i England, men jeg er helt sikker på at det hadde fått langt mer liv i messa, og gjort at mange av oss som tross alt ikke er i markedet for nybåt, og ikke finner oss helt tilrette på dagens messe, ville finne langt mere mening i utstillingen.

Link to post
Share on other sites

blir verre og verre for vært år, men må si jeg sto nok nesten en time og så på de gamle restaurerte båtene, de var utrolig fine, eneste var at men ikke fikk lov til og gå opp og se litt bedre på dem, ikke de små men den som var litt større, 17foter om jeg ikke tar feil.

gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare vært på messa en gang før , for 2 år siden.

 

Jeg syns messa var kjempe fin. Fikk god hjelp og ingen som hoppa foran og skulle på død og live true deg til å selge.

 

Var oppi dem fleste båtene og opplevde koselige selgere. Eneste stand vi ikke gikk opp og tittet på båt var Windy. Det var av prinsipp pga. oppførsel vi opplevde for to år siden.

 

 

Spiste pizza i gangen og ble sittende oppå brua , mens vi tittet nedover. 45 for pizza stykket og 35 for pøs med brus. Fant ut etterpå at vi kunne spist et annet sted. Vi gikk først inn i det høle i mellom dem to hallene , der var det bare fiskeavfall som frua rygget ut pga prisen ...

Link to post
Share on other sites

blir verre og verre for vært år, men må si jeg sto nok nesten en time og så på de gamle restaurerte båtene, de var utrolig fine, eneste var at men ikke fikk lov til og gå opp og se litt bedre på dem, ikke de små men den som var litt større, 17foter om jeg ikke tar feil.

 

Regner med at det var den Polar 17 som er under oppussing du mener, som man fikk lov å gå opp i. Den tilhører Vest-Agder Museet selv. De fleste andre båtene er i privat eie, og det er vel forståelig at de ikke ønsker å ha en masse mennesker tråkkende rundt oppe i de flotte smykkene.

 

Var også innom standen flere ganger både for å se på og snakke med de som stod der.

Utrolig artig å se å snakke med Vest-Agder Museets utsendte om båtene og de gamle "plastikkbåt" produsentene. :thumbsup:

 

Driver selv å pusser opp en gammel Polar 17. Regner med å få den på vannet i sommer, og det store målet er "Plastikk 2012". Det hadde vært artig.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Bortsett fra det med maten. Hva er det som er så ræ... med messehallen?

Det er da en helt vanlig messehall?

I og for seg men jeg mener den er lite intim, støyende, dårlig planlagt inngang og kald. Har vært på mange messer i europa i embeds medfør og det finnes bedre måter å utforme dette på.

Link to post
Share on other sites

Må trekke litt på smilebåndet når jeg lesere enkeltes krav til et bedre utstillingsområde. Litt grovt oppsummert bør det altså bygges en messehall i tilknytning til Oslo sentrum, nær sjøen. Der forventes det lavere priser for både utstillere og publikum.

............

 

Hvem har ment det?

 

En ren messehall slik du skriver om vil aldri kunne fungere økonomisk.. . Noe annet må bære mye av kostnader til drift. Jeg mener bare at Norge trenger et mye bedre nasjonalt messesenter. Selvfølgelig ikke bare til Sjøen for alle.

Ellers...

Personlig betaler jeg gjerne noen kroner ekstra for å få en best mulig messe med de ting det medfører, selvfølgelig også fasilitetene. Messe skal være en happening.

Pr idag er det bare spesielt interesserte som drar til Lillestrøm uansett om det er for å se båt, camping elller noe annet.

Link to post
Share on other sites

Her er jeg tydligvis i utakt med mange, for jeg var godt fornøyd med årets messe. OK, jeg kunne ønsket at det var 50 seilbåter der, men kom ann, et snev av realisme skader ikke. Så lenge salget ikke forsvarer større tilstedeværelse så er det ok for meg. Kan se Båter i sjøen.

For ungene var det også bra i år: Borte var 50 minutter i kø for å seile 4 minutter i Eliasbåt - Bra!

Sjøspeidernes rebus var super, der lærte ungene noe, og holdt de engasjert i de tre timene vi var der.

 

Maten kan jeg heller ikke klage på. Fiskesuppa i annen etasje var helt grei, pizza i gangen var også ok.

Cafeen ved inngangen så ut til å ha den beste maten, men det så jeg først på vei ut. Der så flere av rettene over middels ut.

 

Dessuten synes jeg hallen er ganske bra. God akustikk (dvs. godt dempet), bra lys, frisk luft.

 

Etter mitt syn er det svakeste veien inn til Lillestrøm: 30 minutter i kø gjennom siste tunellen lørdag formiddag er aldri gøy. Det blir alternativ rute via Kjeller neste gang.

Redigert av jonsverre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

for mange går dessuten vegen til Lillestrøm ikke gjennom tunnelen fra Lørenskog, men langs veg 120 eller 22 fra både her og der :smiley:

Jeg var fornøyd med bra suppe i hall E, og det som var i dippedutter-og-prylar-hallen D var greit nok. Båter var uinteressante for meg denne gangen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...