Jump to content

Beste tetting av gjenger / rørkoblinger?


Skvulpen

Recommended Posts

Veldig nyttig det siste Lars H. kom med der. Jeg kan ikke skru rørene helt til de stopper i gjengene, har alburør som må stå slik at slangene peker "rett veg". Fryktet da at de kanskje ikke ville bli helt tette da.

Du MÅ ikke bruke alle gjengene, har du nok hamp på gjengene sier vel erfaringen (husk at jeg kun er en amatør i faget) at med 3/4 av gjengene i bruk skulle det bli ordentlig tett.

 

Det andre spørsmålet ditt har jeg ikke svar på, jeg har alltid brukt hamp og spesialfett, linolje ol.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål til de som bruker Loctite, som tydeligvis er et vidundermiddel: Kan Loctite kombineres med hamp, eller er det smør på flesk? Det skal kanskje absolutt IKKE kombineres med hamp? 

Jeg har en kompis som kom med et råd. Hulda har et par bend i f.b. med oljekjøleren som sitter meget lite hendig til, og som mangler 3/4 omdreining for å få press. De har bestandig lekket, hamp+Permatex#2, hydraulikk-Locktite, rørlegger-Loctite, alt mulig var like umulig. Anbefalingen var å bruke hamp og en Loctite som er for pinneskruer. Nå sitter bendene som spikra, og er potte tette. Ulempen er at hvis jeg skal ha det fra hverandre, må det varmes (meget) godt.

Link to post
Share on other sites

Loctite 55 har ingen nemnt i denne tråden før. Eg tetter ofte røyrgjenger, og har brukt det meste. Stry + unipak er førstevalet når det er mange samanføyingar, elles bruker eg helst denne:

 

Bilde

 

Ser ut som (og kan brukast til) tanntråd, og har i det siste kome i mindre pakningar. Godkjent for kaldt og varmt vatn, drikkevatn og gass. Tettinga er lett å bruka, og for dei som har lite erfaring med gjengetetting.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

:confused::confused:

Hei.

Har lest disse innleggene med stor interesse og nå har jeg et spørsmål.

Jeg har oppdaget at kranen for sjøvannsinntaket til toalett-flushingen ikke er helt tett.

Den drypper livlig når den er stengt og jeg fyller vann i slangen ovenfra. (ja, båten står på land).

Jeg vil skifte kranen, og nå følger vel et dumt spørsmål, men jeg antar at det er slik:

A) dersom skrog-gjennomføringen er i bronse, - skal krane være i messing,

B) skrog-gjennomføring i syrefast, - er krane i syrefast.

Blandes disse går det vel ikke så bra (galvanisme ?)

Båten er NB750, noen som har tips for arbeidet, kranen ble montert før motor og tanker og sitter

j..ammen trangt til.

 

Hilsen

Haba

Link to post
Share on other sites

Hej Haba !

 

det jag har hört er att det skall vara samma material i alla tre....

 

skrovgenomföring-kulventil-slangstos

brons-brons-brons

eller

rostfritt - rostfritt - rostfritt

 

annars finns rsik för galvanisk täring....

<{POST_SNAPBACK}>

Kan eg bruke bronse når drevet mitt er alu med rustfrie propeller??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Kan eg bruke bronse når drevet mitt er alu med rustfrie propeller??

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Wellcraft !

 

detta er ikke riktigt mitt område, men jag skulle tro det !

genomföringarna sitter ju 'elektriskt' isolerade i plastskrovet, det finns ingen ledning

som förbinder dem med motor/drev därför bör det ikke uppstå någon galvanisk täring pga

att det er olika metaller!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hej Wellcraft !

 

detta er ikke riktigt mitt område, men jag skulle tro det !

genomföringarna sitter ju 'elektriskt' isolerade i plastskrovet, det finns ingen ledning

som förbinder dem med motor/drev därför bör det ikke uppstå någon galvanisk täring pga

att det er olika metaller!

<{POST_SNAPBACK}>

Tusen takk.. nå kan eg bestille meg deler.. Prøver med messing. = billigst

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Tusen takk.. nå kan eg bestille meg deler.. Prøver med messing. = billigst

<{POST_SNAPBACK}>

om du kjöper messing, vilket er det billigaste (och også det sämsta !)

se då till att det er 'marinmessing', det finns nämligen vanlig messing som en del

mindre nogräknade butikker säljer !!

 

Jag snackade med en besiktningsman i höstas om vad han skulle välja!

 

han rangordnade materialen enligt följande

 

1 Brons

2 Rostfritt

3 Marinmessing.

 

Brons var enligt honom det besta man kunde välja, bättre än rostfritt

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har tatt av slangene for innsug av vann til toalettet. I dette tilfellet ser jeg at det bare er en skrogjennomføring, og slangen er dradd rett ned på gjengene og festet med en slangeklemme...

Er dette godt nok, eller bør en legge opp med fullt system ? (ventil, slangekobling etc...).

 

I samme slengen kan jeg si at skroggjennomføringen er støpt fast, og jeg er ikke 100% hvilken metall dette er? Noe måte å finne ut av dette?

Link to post
Share on other sites

I samme slengen kan jeg si at skroggjennomføringen er støpt fast, og jeg er ikke 100% hvilken metall dette er? Noe måte å finne ut av dette?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vel ganske stor sansynlighet for at gjennomføringen er i messing eller bronse. Se på fargen, er den blank er det en eller annen stålvariant. Er den gulaktig, er det nok bronse/messing. Og messing/bronse kan pga. intern tæring bli sprø med tiden. Det finner du ut ved å ta en fil og file litt på en kant. Viser det seg da at godset ikke lenger er gulaktig der du har filt, men rødaktig, er det tid for å skifte. Hva du eventuelt skal skifte til, har du fått råd om lenger oppe i tråden.

 

Lars H. :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...