Jump to content

Motoren kveler seg på en volvo penta 140A V/høyere turtall.


mrtiger

Recommended Posts

Hei,,

Jeg har en windy 22 med en volvo penta 140A fra 1979.

Motoren har alltid godt veldig fint, men etter siste tur jeg hadde har det skjedd noe med motoren.

Jeg var ut og kjørte meg en tur og hadde båten i plan(ca 25knop) plutselig hopper motoren/drev i fri og turtallet blir veldig høyt, siden den sto i fri. Jeg fikk raskt slått av gassen/turtallet.

Jeg trudde først at det var propellen som hadde løsnet, men det viste seg at drevet hadde hoppet ut av gir. Når jeg prøvde og starte den igjen gir det full gass, jeg slår av gassen raskt igjen. Det viste seg at gassvaieren også hadde hengt seg, den fikk jeg løsnet også.

 

 

Etter dette kjører jeg vidre i 5-10 knop og alt virker som normalt.

Men, det er nå problemet begynner. Motoren går veldig fint på tomgang og kan ruse motoren fint opp i turtall når den står i fri. Når jeg prøver og kjøre båten opp i plan, greier den ikke å få opp turtallet. Det høres ut som moteren kveler seg, men den stopper ikke, dette skjer ved et turall på over ca 2500rpm. Under dette turtallet går motoren bra.

 

Er det noen som har tips på hva som kan være feil?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Sjekk om loddene i fordeleren beveger seg som de skal. Hvis disse har satt seg fast, vil motoren få problemer ved økende turtall..

Er ikke helt sikker på hva du mener med "loddene"

 

Edit : vet hva du ener nå:) Hvor mye skal den egentlig bevege seg? og hvordan kan jeg sjekke hvordan den beveger seg..

Redigert av mrtiger (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan nok være at motoren din fikk seg en trøkk når den gikk på ugunstig høyt turtall, men vanskelig å si sikkert hva som har fått trykken.

Har mange "vage teorier", men blir jo bare som å kaste ideer ut så får vi se hva de som kan mer en meg og deg har å si:

1.Ved høy temp og høyt turtall kan f,eks stempelringer ryke og du får dårlig kompresjon.

2.Ventilfjærene liker ikke for høyt turtall, og de er vell samme som i bilmotoren. De som kjører disse på høyt turtall bytter disse og jeg har selv sett de knekke.

3. Bytt plugger, de kan ha blitt dårlige.

 

Selvfølgelig er teorien om loddene i fordeler også en god ide, men ser ikke helt hvorfor dette skulle skjedd nå. Du tester dette lettest med en tenningslampe. Du skal ha ca 35 gdr ved 4-5000 rpm(står nøyaktig i manualen du finner i dokumentarkivet) og 8-9 ved 900 rpm

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hva da hoppet ut av gir? hvordan er det mulig

Vel, det var til drevet. Kjørte opp mot full gass da den gikk i fri og båten miste skyvekraft og motoren fikk et voldsomt turtall.

 

Har nå byttet plugger, fordelerlokk, rotor, stift, kondensator.

Motoren blr ikke noe bedre.

Når jeg prøver og kjøre den opp i plan eller gir mye gass begynner den og sperre, så kommer turtallet litt for så og sperre igjen. Dette begynner ved ca 3000rmp.

Når motoren står i fri kan jeg fint ruse den opp i høyere turtall og motoren høres helt normal ut. Den går også fint hvis jeg ikke prøver å få den i plan.

 

Har også vudert om det kan være toppakningen som har røket og slipper vann inn i sylindrene. Jeg åpnet lokket til radiatoren mens motoren var varm og så nedi tanken, Der var det ikke noen tegn til bobler. Når jeg gjorde dette hadde jeg ca 2000rpm på motoren.(i fri)

Tokk også opp oljepinnen og oljen så slik som olje skal gjøre, ikke grå olje.

Begge spjeldene på forgassrene beveger seg likt. De er nesten lukket når gassen er i bånn og når gassen står på fult er spjeldene helt åpne.

Har også vudert om det kan være drevet som går tungt, men når jeg vrir på proppelen går den lett og fint rundt både frem og revers(gjorde dette når drevet var av)

 

Temperaturen er helt normal på motoren.

Håper noen kan hjelpe meg litt her, for jeg begynner og gå tom for ideer...

 

Virker egentlig litt som at motoren får for mye bensin, men det er litt rart at noe her skal ha forandret seg så fort?

Redigert av mrtiger (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøv å sjekke tenningen med en stroboskoplampe. Da ser du om loddene i fordeleren endre fortenningen ved økende turtall. Endrer den seg ikke, så har du funnet synderen. Som lite sier så kan det også være knekte ventilfjærer. Da er disse såpass svekket at de ikke rekker å lukke ventilene på høyere turtall. Ta av ventildekselet og undersøk fjærene nøye med en lommelykt, så burde du kunne oppdage om en eller flere har et brudd....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Når jeg prøver og kjøre den opp i plan eller gir mye gass begynner den og sperre, så kommer turtallet litt for så og sperre igjen.

 

slik du beskriver det nå høres det ut som overslag i en pluggkabel. du vil også da få littegrann vibrasjoner og annerledes gange når det står på så det skulle være mulig å høre.

At den høres ut som den kveler seg som du sier i overskriften derimot er typisk om den får for mye luft. Men om du ikkje har 2 trinns forgasser så er nå dette noe tvilsomt og kanogså bare skyldes at du ikkje får opp turtallet. Spørsmålet da blir om det bare er en veldig baaah lyd eller om den faktisk 'kveles'

 

 

Ventilflyt gir ei stor røyksky så det skulle vær lett å avskrive

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøv å sjekke tenningen med en stroboskoplampe. Da ser du om loddene i fordeleren endre fortenningen ved økende turtall. Endrer den seg ikke, så har du funnet synderen. Som lite sier så kan det også være knekte ventilfjærer. Da er disse såpass svekket at de ikke rekker å lukke ventilene på høyere turtall. Ta av ventildekselet og undersøk fjærene nøye med en lommelykt, så burde du kunne oppdage om en eller flere har et brudd....

 

Du ser desverre ikke fjærene ved bare å ta av dekslet, er overliggende kam og derfor må register slakkes og kammen må av for å få tilgang til de.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takker for svar.

Har ikke noen røyksky bak båten, det ser ut som det alltid har gjort.

Jeg tenker litt på den stiften jeg tok av. På den satt den en "sveiseperle" eller hva man skal kalle den som var sikkert 0.1mm høy hvis ikke større, kan dette ha noe og si?

Når jeg satt inn den nye stiften var jeg nok litt rask i avtrekkeren og ha nok montert den litt feil, noen som vet hva klaringen skal være på den? 0.7 kan det stemme?

Redigert av mrtiger (see edit history)
Link to post
Share on other sites

slik du beskriver det nå høres det ut som overslag i en pluggkabel. du vil også da få littegrann vibrasjoner og annerledes gange når det står på så det skulle være mulig å høre.

At den høres ut som den kveler seg som du sier i overskriften derimot er typisk om den får for mye luft. Men om du ikkje har 2 trinns forgasser så er nå dette noe tvilsomt og kanogså bare skyldes at du ikkje får opp turtallet. Spørsmålet da blir om det bare er en veldig baaah lyd eller om den faktisk 'kveles'

 

 

Ventilflyt gir ei stor røyksky så det skulle vær lett å avskrive

Det sitter 2 forgassere på denne motoren.

Litt vanskelig og forklare hvordan lyden er, men litt baaah lyd høres riktig ut samt at man kan høre at turtallet kommer innemellom..

Link to post
Share on other sites

Start med et stroboskop og se hvordan det står til med tenninga. Neste jeg ville gjort er kompresjonstest, en tester koster ca 200kr på biltema og er god nok til den jobben du skal gjøre.(be gjerne biltema haterne finne en annen tråd å slenge dritt i, eller blir dette fort en søppeltråd :smiley: )

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Start med et stroboskop og se hvordan det står til med tenninga. Neste jeg ville gjort er kompresjonstest, en tester koster ca 200kr på biltema og er god nok til den jobben du skal gjøre.(be gjerne biltema haterne finne en annen tråd å slenge dritt i, eller blir dette fort en søppeltråd :smiley: )

Nå har jeg ikke noen stroboskop lampe og vet heller ikke hvordan jeg skal bruke den.

Vil denne gjøre jobben http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Tenningsinnstillingslampe-151355/

Redigert av mrtiger (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker akkurat den du linker til, fungerer helt fint.

Du finner godt forklarende videoer på youtube, å prinsippet er å koble klipene på batteriet(selvforklarende rød +, sort til minus), ferittkjerneklipa kobles på pluggledninga til sylinder 1(den nærmest reimhjulet)

 

Ta med hvit markeringstusj(blanco korrekturlakk eller liknende). på reimhjulet er et "hakk", dette merker du hvit. på dekslet som ligger over ser du grader. Jeg har merket strekene med hvitt, slik er det lett å se.

så starter du motor, sikter på hjulet med lampa og holder inne knappen. juster turtall og se at merket flytter seg.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker akkurat den du linker til, fungerer helt fint.

Du finner godt forklarende videoer på youtube, å prinsippet er å koble klipene på batteriet(selvforklarende rød +, sort til minus), ferittkjerneklipa kobles på pluggledninga til sylinder 1(den nærmest reimhjulet)

 

Ta med hvit markeringstusj(blanco korrekturlakk eller liknende). på reimhjulet er et "hakk", dette merker du hvit. på dekslet som ligger over ser du grader. Jeg har merket strekene med hvitt, slik er det lett å se.

så starter du motor, sikter på hjulet med lampa og holder inne knappen. juster turtall og se at merket flytter seg.

hmm, i den samme verkstedsbuka står det at sylinder 4 er nærmest remskiva?

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg vært nedi båten og prøvd forskjellige ting.

Først justerte jeg stiften riktig.

Tok også og prøvde med en stroboskoplampe og da lå den på ca 10 grader v/1000rpm. På litt over 3000rpm viste den ca 35 grader, den skal vel egentlig være på 36 grader ved 4200rpm. Jeg prøvde ikke på 4200rpm, så jeg vet ikke helt hva den er der.

En venn av meg stakk innom og tittet også. Han var bilmekaniker i sine ungre dager.

Hans vudering var at forgassrene ikke var riktig stilt inn eller at det var noe urenheter i dem. Et gammelt triks for og rengjøre en forgasser er og helle farris ned i luftinntaket mens motoren går, dette måtte jo prøves:)

Min venn måtte gå så jeg kjørte en tur ut alene for og se om motoren hadde blitt noe bedre.

Bra ble den ikke, men nå fikk jeg den opp i plan og klarte å komme opp i underkant av 20 knop. Motoren går ujevnt og turtallet kommer og går litt, når jeg tar gassspaken tilbake sakte går turtallet litt opp og ned mens den er på vei nedover. Når jeg prøver og gasse på er reaksjonstiden litt treig og den kommer og går litt. Er litt vanskelig og forklare, men håper dere forstår hva jeg mener. Når den sperrer høres det kanskje litt ut som en lavfrekvent bromme/dure lyd.

Som sagt går motoren veldig fint i fri og ingen merklige lyder er å høre,

Hva tror dere?

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre.

Prøvde og ringe volvo penta i fredrikstad(Ragnar Ringstad) for og høre om de kunne justere inn forgassrene. Det jeg fikk som svar var at de ikke hadde tid, så de hadde ikke muliget til å ta en titt på båten:(

Da lurer jeg på om dere vet om noen i fredrikstad området som kan ta på seg en slik type jobb.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...