Jump to content

Hvordan fjerne limte tepper i kabin?

SF

Recommended Posts

Hei,

Har planer om å fjerne teppene på gulvet inne i kabinen og skifte disse ut med teak plater.

Jeg har prøvd meg litt forsiktig i et hjørne men de sitter noe for j%!!&% fast.

Noen som har tips om hvordan jeg lettest fjerner teppene og hvordan jeg får vekk limrestene?

Jeg hadde tenkt å ta vekk alt og male sidene på benkene i lys top coat og som sagt lime teak laminat på gulvet.

Båten er en Sea Ray 240 fra 1997.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Brukte kniv i "brettene" opp mot benkene for å dele det opp i håndterlige biter. Jeg regner med at Sea Ray i stor grad bruker samme metoder som Bayliner. Teppet er limt på en glasset plywoodplate på det vannrette partiet, og videre ett lite stykke med skrog før det går over i benkekassene. Limet tok ikke med seg materiale i det hele tatt. Det som er igjen på dørken av limrester er ikke mye. Hadde ambisjon om å bruke teppebitene som mal, men lagde nye maler av gråpapir i stedet. Teaken til den vannrette flaten er allerede grovkuttet, men prosjektet er "høstkonservert" inntil båten blir frigjort for presseningen.

Du kan med fordel bruke en stanley kniv og stripe opp teppert i 10 cm brede striper da de da blir mye lettere å dra av. Dette gjorde iallefall vi på arbeid med gulvbelgg som skulle fjærnes før vi fikk oss egnet verktøy til denne jobben

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Du kan med fordel bruke en stanley kniv og stripe opp teppert i 10 cm brede striper da de da blir mye lettere å dra av. Dette gjorde iallefall vi på arbeid med gulvbelgg som skulle fjærnes før vi fikk oss egnet verktøy til denne jobben

Har prøvd dette før ja det var en jækla jobb :sweat:

Fjernet gamle hellimte tepper i en leilighet jeg hadde. Oppdeling av teppet med kniv gjorde det selvsagt lettere.

Håpet at det fantes metoder som var litt lettere enn denne :wink:

hei. det finnes el. verktøy som klarer denne jobben også.

multisliper, de har en billig på monterOptimera) har vært i butikken og sett en dyr proffmodell også.den ble reklamert for av alle jernvarehandlere før jul.husker ikke navnet.

Hva er dette, en slipemaskin som du smyger inn mellom teppet og dørken ??

Har fjerna flere vegg til vegg tepper på flere rom i huset hos oss.

Og det var tykt lag med gammel lim fra ca 1980, ett strev uten like å få bort.

Helt til jeg kjøpte en lakk og malingsfjerner på Mònter, rød blikkboks flaske med hvit topp. Ganske tykk guffe.

Smurte på og venta, såg det på limen også at den ble noe svullen, så skrapa jeg det bort med en malings-skrape, tørka av skrapa med en fuktig klut for hvert drag.

Måtte gå over flere ganger der det var veldig tykkt med lim, når jeg var fornøyd vaska jeg med relativt fuktig fille og under ble det gulle reint.

Teppet greier du nok og få vekk på en fornuftig og enkel måte.

For og få vekk limrestene så hadde jeg nok prøvd sitrus spray fra 3M

Spray dette på og tøek vekk med en klut.

Benytter dette mye i jobbsamenheng og fungerer utmerket

Koster ca 210 for en stor spray boks.

Kan kjøpes i farvehandel butikker

Lykke til..

:crazy:https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=21314

Noe av samme problem

www.songembf.com

Jeg hadde tenkt å ta vekk alt og male sidene på benkene i lys top coat og som sagt lime teak laminat på gulvet.

Jeg forsøkte såvidt i høst og ble enig med meg selv at fjerning var overkommelig kun med håndmakt (det er jo en begrenset flate).

Du nevner teak laminat - hvilket produkt har du da landet på?

Teppet greier du nok og få vekk på en fornuftig og enkel måte.

For og få vekk limrestene så hadde jeg nok prøvd sitrus spray fra 3M

Du har nok rett i det, jeg skal nok alltids få teppet av.

Og sitrus spray har jeg stående i så den skal nok prøves.

Du nevner teak laminat - hvilket produkt har du da landet på?

Jeg hadde først tenkt å bruke 5,5mm teak finer fra Maritim men ble anbefalt å bruke laminat istedenfor da dette var mer vedlikeholdsvennlig og lettere å jobbe med. Jeg er litt usikker :confused:

Sist jeg var hos Maritim i Stavanger så hadde de ikke fått inn dørkplater enda. Jeg får stikke innom en av de nærmeste dagene og sjekke kvaliteten på det de har.

Jeg mener å huske at platene til Maitim består av et tynt skikt med teak limt på en finer plate samt at overflaten er ubehandlet. Da bør man påregne tre lag med lakk og gjerne pussing/matting mellom hvert strøk før de egner seg som dørk plater. Med en pris på 1500 kr. per plate gir dette en m2 pris på 520,- før overflate behandling.

Fordelene jeg ser med disse platene er tykkelsen (5,5 mmm). Dette gjør det mer håndterlig på små og ikke nødvendigvis helt plane flater. Er det kanskje noen her som har kjennskap til priser på alternative produkter med tilsvarende egenskaper/finish (gjerne ferdigbehandlet) eller er Maritim sine plater både prismessig og kvalitetsmessig en god løsning?

Redigert av borref (see edit history)
Det eneste jeg kan se for meg med laminat (klikk eller lim) er at det er lettere å få inn i båten. Skal du ha det i trappen også blir det fort mye messinglister for å dekke kanter.

Tenkte ikke på vanlig gulv laminat men hele plater i imitert teak beregnet for bruk i båt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...