Jump to content

Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115


KenBjork

Recommended Posts

Morn.

 

Da er tiden kommet for å få fikset motoren etter at uværet var ugreit i høst.

Går ikke så hard inn på hva skjedde, se heller ref tråden: Min første skade på båt. Værgudene ga båten min juling igår

 

Demontering av toppdekslet var jo lekende lett :giggle:

Sidedekslene var heller ikke så ille, 10skruer, 2 muttrer, fjerne 2 strips med tilhørende slanger og trykkloggslangen. Så var det hele enkelt å ta bort.

 

Bilder vil vi vel ha.... :wink:

Slanka seg... :lol:

 

mercury_115_rep_1.jpg

 

mercury_115_rep_2.jpg

 

Sidedekslene ser jeg på som en smal sak og fikse.

Disse er støpt i aluminium og glassfiberspraklet for finish.

Så der blir jeg å pusse ned skadeområdet og sparkle opp igjen med glassfibersparkel til det blir som før.

Skadeområde ses på neste bilde.

 

Toppdekslet der blir det litt mere kinky, da dette er laget at "støtfangerplast" og biter er brekt utav.

 

Så der har jeg litt å tenke på, foreløpig så har jeg sett for meg å skrære bort de 2 stykkene så det blir til ett, såpass at jeg får bort småsprekker og noe deformasjon rundt de 2 stykken.

Så lime ett stykke på innsiden for så å lime en ny bit passende til det stykke jeg har skrært ut, for så å pusse og sprakle med glassfibersparkel.

Merket med rødt er alla slik jeg ser for meg å skjære ut til ett helt stykke.

 

mercury_115_rep_3.jpg

 

Tips og tanker og ideèr med hvordan reparere dette området mottas om dere har tips til en bedre måte.

 

Også når det gjelder tips til den beste måten for sliping og pussing for at siste finish skal bli bra til at lakkeringen skal få ett topp resultat.

Når det gjelder siste finish til lakkering, så tenker jeg å sett bort den jobben til ett lakkeringsverksted. Dog med forbehold om pris.

Noen av dere husker sikkert også prep og lakkeringen jeg gjorde selv, av min vinge jeg satte på bilen i september.

Ref denne tråden:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=61243

img2886v.jpg

 

Innspill mottas med takk. Og mere bilder kommer underveis frem til ferdig produkt.

Mvh Kenneth

Link to post
Share on other sites

Da er tiden kommet for å få fikset motoren etter at uværet var ugreit i høst.

Innspill mottas med takk. Og mere bilder kommer underveis frem til ferdig produkt.

Mvh Kenneth

 

Hei igjen `KenBjork`, blir interessant å følge prosjektet ditt fremover. Du som er en "handyman"fikser nok dette på beste måte. Nytt toppdeksel og sidedekseler kosta "skjorta" så vidt jeg husker. Ønsker deg lykke til med jobben og mange av oss ser frem til bilder etterhvert som det skrider frem. :flag:

Link to post
Share on other sites

Takk 'chagall' :cheers:

 

Jepp, 'My Tax' Jeg vet om plastsveis, var forresten noe jeg glemte å nevne i post 1. men men..

Jeg aner overhodet ikke om noen her i området som plastsveiser slikt.

Men siden du nevner karosseriverksted, så skal høre med svigerfar om han vet om noe. Han er v-mester på slatlem i Kr.sund N

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Morn

 

Når det gjelder plastsveis, så har jeg ikke hørt fra svigerfar enda.

 

Men er det noen som kjenner til dette produktet? http://biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Ovrig/Plastsveising/

Om det kanskje kan fungere for formålet på rep av bitene som er brekt ut av motordekselet..

 

Mvh Kenneth

Link to post
Share on other sites

Reparerte opp en 50hk Merc som hadde bortimot tilsvarende skade på dekselet. Det var i tillegg ett par skikkelige sprekker. Jeg gjorde det på følgende måte:

 

Der hvor det var biter borte rengjorde jeg skikkelig og slipet plastkanten V-formet. Deretter dro jeg på teip på utsiden som "forskaling" og blandet ut epoxy og mikrofiber til en tykk sparkel. Fylte opp hullet med blandingen i passe tykkelse og lot dette gjennomherde. Deretter var det enkelt å grovslipe og finsparkle dette etterpå så det ble slett og fint.

 

Der hvor dekselet var sprekt, la jeg på en fin vevd duk på innsiden og strøk på epoxy. På yttersiden dro jeg over sprekken med en liten kulefres i Dremelen, og sparklet med epoxysparkel. Sliping og litt finsparkel til slutt.

Mattslipte alle plasten og brukte BTs finsparkel. På undervannshuset sparklet jeg også riper og sår med finsparkel. La på en etsegrunning kjøpt på Torshov bilrekvisita på aluminiumen før lakk

 

Fra:

img_2666.jpg

 

Til:

0411.jpg

 

Lakken kjøpte jeg på ei butikk som selger lakk til bilverksteder. Tror jeg betalte rundt 600,- for ett kit med halv liter lakk, herder og tynner.

 

Passet på å oppgradere klistremerkene fra 2000 til 2006 modell... rimeligere var de også :cool:

Tror jeg betalte rundt 450,- for originale merker hos forhandler. Før var de stygg-dyre, men de har lagt om prisprofilen på merkene, og det er bra :yesnod:

 

Lakket motoren hjeme i garasjen med BTs "proffsprøyte", og resultatet ble helt greit med tanke på at det var første gang jeg holdt i ei sprøyte. Nå har du en mye dyrere motor så det er kanskje greit å få den lakkert av noen som kan det.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei.

Da er vel litt på tide med en liten oppdatering med bilder.

 

Har nå pussa over begge sidedekslene, det som står oppreist var ikke slik skadd at det trengs sparkling. Var bare noen striper i lakken, så de er pusset bort.

Det som ligger nede derimot var det som hadde fått mest skade, så kreves da sparkling. Når det gjelder selve aluminiumstøpen i selve dekslet, så er det ikke sprukket eller bøyd. Er kun sprakelmassen.

mercury_115_rep_4.jpg

 

Her er da det dekslet med mest skade, har slipet bort all sprukket sparkelmasse på kanten, også slipet godt inn i stripene for å få litt mengde med ny sparkel så det ikke bli bare ett tynt sjikt i disse. Runde fine kanter, så forhåpentlig ikke legge er seg luft inn massen så den kommer godt inni.

mercury_115_rep_5.jpg

 

Har til nå brukt en gammel swamp-pussekloss og holdt 120grid pussepapir rundt denne, da for at den former seg etter kuving og utforminga på dekslene så jeg ikke sliper flate felter hvor det ikke skal være flater.

 

Når det gjelder plastsveisinga av selve motorkassen, så vet jeg ikke hvordan det er gått, men får hvertfall vite det på søndag når svigerfar kommer til minste sønns bursdag.

Håper han har motorkassen med seg og at han har fått sveiset det.

 

Vel vel, det var så i denne omgangen, så da er det bare å starte på sparkling og pussing av selve skaden.

Videre oppdatering kommer.

 

Mvh Kenneth

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har forresten 2 spørsmål.

 

1: Noen som kjenner til noen grusomt flinke lakkerverksteder i Kristiansund N? (evt omegn, men gidder ikke dra så langt. Evt noen som tørr tippe pris på lakkering av disse 3 motordekselene? Sortblank+klarlakk)

 

2: Hvilken slipefinish bør det være? (Altså hvilken grid i slipepapir for at slipestriper ikke skal synes igjennom lakken)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei

 

Nå er sidedekslene ferdig sparklet og pusset så de skal nå være klar for lakkering mener jeg.

mercury_115_rep_6.jpg

 

Har brukt produkter fra biltema.

Grid 120 og 400 http://biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kapp...pepapir-20-stk/

Grid 1200 http://biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kapp...pepapir-10-stk/

Fin sparkel http://biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging...eskum/Sparkel/#

 

- Første sliping, slipepapir 120grid

- Andre sliping, slipepapir 400grid + vann

- Tredje sliping, slipepapir 1200grid + vann

 

Har hele tiden brukt en gammel svamp-pussekloss og holdt pussepapirene rundt denne.

Liknende en slik http://biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kapp...esvamper-3-stk/

 

Fikk også tilbake toppdekselet på søndag, er sveiset og det ser veldig bra ut. Virker som det er sterkt og holdbart.

Har benda og brøtte en del på det og følger godt med i bevegelsene uten antydning til å briste opp.

Stivheten kjennes veldig lik ut som plasten i resten av dekselet.

Har pusset litt over før jeg tok bildet.

mercury_115_rep_7.jpg

 

Så nå blir det å gå på å fjerne klistremerker og lim og få pusset og sparklet dette også.

Rekner med å gjøre som på stripene på side dekslene, at jeg sliper nedi stripene for å fine runde kanter og generelt god overflate og litt mere mengde med sparkel å fylle med.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg spurte på ett lakeringsverksted vedrørende min motor, og de antydet 1000-1500,-

Ikke be om en pris på denne jobben som ett separat lakkoppdrag, men be dem ta dette samtidig med neste bil de skal lakkere svart..... :wink:

 

Hvis du leverer ferdig mattet osv behøver det ikke bli så dyrt. Hvis du skal grunne selv, bør du spørre dem hvilken grunning du skal bruke slik at du ikke tar noe som reagerer med lakken de skal legge på.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Planen min var å levere delene ferdig pusset ja, klar til grunning, fargelakk og klarlakk.

Anser sidedekslene som ferdig pusset nå, før spraying.

 

Forresten.. Honduras, hvor fint papir brukte du til siste finish før lakking? Og vistes da pussestriper igjennom lakken?

 

Mvh Kenneth

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Planen min var å levere delene ferdig pusset ja, klar til grunning, fargelakk og klarlakk.

 

Dette blir bra `KenBjork`. Ville bare minne om at Mercury har sin egen sorte spesiallakk, men det spiller kanskje ingen rolle for "Black is Black"??

Quicksilver(part no. 92802878Q 1) har noe som heter Phantom Black, som er spesielt til Mercury.Lykke til. :flag:

p.s. Benyttet denne på tiltmotoren min.

Link to post
Share on other sites

Hei dere.

 

Jepp, 'chagall'. Men skal ha 100% topp finish så vil ikke bruke sprayboks, eller er Quicksilver(part no. 92802878Q 1) ikke spray kanskje :confused:

Men skal kjøpe meg 1 boks eller 2 og bruke på undervannshuset når jeg kommer så langt.

 

Uansett, phantom black er ikke anna enn svart akryl emalje lakk.

Planen min var bare helt enkel svartblank-lakk + klar-lakk

Link to post
Share on other sites

......

Planen min var bare helt enkel svartblank-lakk + klar-lakk

dvs uten at jeg vet hvordan det er hos lakkerer i disse miljøtider.....

så siden baselakk er 1 komponent og skal bare tynnes, ingen herder, denne tørker bare, og for å være et fullgodt toppstrøk så må en ha klarlakk på.

2 komponent derimot, blandes ut med herder i tillegg til tynner, denne blir blank og er et fullgodt toppstrøk i seg selv uten klarlakk over.

 

Så får se hva lakkverkstedet jeg finner sier...

Link to post
Share on other sites

Jepp, 'chagall'. Men skal ha 100% topp finish så vil ikke bruke sprayboks, eller er Quicksilver(part no. 92802878Q 1) ikke spray kanskje :confused:

 

Jo, selvfølgelig, den jeg refererte til er på sprayboks. Tenkte kanskje den var å få i "løs vekt" også. Beklager at jeg misforsto her.

Link to post
Share on other sites

Husker ikke helt. Brukte vannslipepapir fra BT. Kan ha vært 400-600 kanskje.

Ok, vil tro at avsluttinga jeg har tatt med 1200grid vått bli helt bra da, sikkert...

 

.....Beklager at jeg misforsto her.

hehe det er ok ja, du er tilgitt :yesnod:

Link to post
Share on other sites

min vinge jeg satte på bilen i september.

 

Innspill mottas med takk.

 

Tja... hjalp det noe med vinge? :lol:

 

Unnskyld, måtte bare.

Håper motoren din blir fin igjen, syntes synd på deg i fjor høst!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Ja vingen hjalp på utseende, men i det praktiske. Neppe i min hastighet :saint:

 

Takk for medlidenhet, syntes veeeldig synd på meg selv også lenge.

Men nå bare gleder jeg meg på å se resultatet av reppèn

Link to post
Share on other sites

God dag.

 

Er nå ferdig å har pussa over hele kassa med 120grid, skulle starte og jobbe med området rundt selv skaden der bitene var brekt av.

 

Men har nå fått ett lite problem…

Fant nå etter pussing noen sprekker i kassa over der bitene er brekt ut av.

Samt også så er selve plast sveisen som er i sveisa god plast, sterk og tøyelig.

Men det har ikke sammenføyet/limet seg godt nok med plasten i kassa, så de mistet festet når jeg gikk litt hardere til verks.

Dvs satt såpass dårlig allikevel at det innsveiste plasten hadde kommet til å løsne på sikt.

Minste biten som er i sveist er nå borte, kommer til å ta bort de andre også. For de er allerede litt løse ser jeg.

Ser dere på bildet, så er noen hvite streker, det er der sprekkene er på kassa.

mercury_115_rep_8.jpg

 

Har tenkt å bore ett lite hull der sprekken ender for å stoppe så de ikke sprekker videre. 1mm bor er minste jeg har.

Så lage en liten fuge nesten helt igjennom plasten, slik omtrent 5mm bred 45grader.

Så må jeg ha noe og lime/fylle opp fugen og hull på hver sprekke.

Samt og fylle opp der bitene er brekt utav.

 

Da plastsveisen ikke binder seg i mot kassa tydeligvis, så ser jeg det som bortkastet å få dette gjort på nytt

Men hvilket stoff/lim skal jeg da bruke til dette?

 

Hva med denne? http://biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Ovrig/Plastsveising/

2-komponentmiddel for sammenføyning av forskjellige typer plastmaterialer.

Reparasjonen/fugen blir sterk og motstandsdyktig mot vann, vær og vind og klarer et bredt temperaturområde.

Middelet kan brukes utendørs og tåler å utsettes for forskjellige løsemidler.

Link to post
Share on other sites

.....

Der hvor det var biter borte rengjorde jeg skikkelig og slipet plastkanten V-formet. Deretter dro jeg på teip på utsiden som "forskaling" og blandet ut epoxy og mikrofiber til en tykk sparkel. Fylte opp hullet med blandingen i passe tykkelse og lot dette gjennomherde. Deretter var det enkelt å grovslipe og finsparkle dette etterpå så det ble slett og fint.

 

Der hvor dekselet var sprekt, la jeg på en fin vevd duk på innsiden og strøk på epoxy. På yttersiden dro jeg over sprekken med en liten kulefres i Dremelen, og sparklet med epoxysparkel............

Har du linker til produktene du brukte?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

En kompis skal til by`n i morgen, så han skal kjøpe med 2 tuber med limen fra biltema til meg.

Så skal jeg bore huller for å stoppe videre sprekkdannelser og lage fuger. Skal prøve limen på en sprekk å se før jeg evt tar hele, så jeg ikke går på en smell.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei

 

Siste nytt, har testet en del forskjellig med denne 2-komp plastsviselimen fra BT. Med og uten glassfiber som armering.

Slipet diverse fuger og hakk, på forskjellig plasttyper som lukter og oppfører seg mest mulig likt plasten i kassa ved oppvarming, sliping, etc.

Limen har tilsvarende konsistens som sparkel når det er mixet, må blandes og påføres fort pga at den starte å tørke/bli seigere i løpet av 5-10min. Innpakkning sier 4timer gjennomherding.

Den er etser opp plasten hvor man påfører og varmer en del under tørking.

Min mening er at etter alle testene på forskjellig plasttyper og limemåter så gir jeg den terningkast 6.

Den blir ”plast”, og sammenføyer meget bra på plastetypene man påfører og bli veldig sterk/hard og samtidig ”tøyelig”.

 

Fant ut at det var en fordel på styrken å mixe inn med litt oppklipt glassfiber.

Jeg hadde litt vevd-glassfibermatte igjen siden jeg reparerte vingen på bilen, og dro der av fiber og klipte det opp i korte biter på ca 5-10mm som jeg mixet inni limen som armering.

mercury_115_rep_10.jpg

 

Limet i går 2 fuger i kassa, resultatet ser meget bra ut også på denne.

Er ikke sparklet her, kun plastlimen som er nedpusset.

mercury_115_rep_9.jpg

 

Har nå også limet på det største skadeområdet

Bilde før liming

mercury_115_rep_11.jpg

 

Bilde etter liming, blir å gå på og pusse dette ned i morgen.

mercury_115_rep_12.jpg

 

Har til nå brukt inkl all test liming, hele tube nr1 og nesten halve av tube nr2

 

PS om noen velger å prøve limen på en plast skade, så ikke mix inn for mye glassfiber, eller bruke helduk. For den klare ikke bløte opp for mye og for tett glassfiber før herdinga starter.

 

Mvh Kenneth

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...