function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Prosjekt oppussing Scand Dynamic 8600/9200


KenBjork

Recommended Posts

Hei.

 

Vi har da bytta ut Bellan vår (530 excel 2007) mot en Scand Dynamic 8600/9200 1991modell, med 2006 Yanmar 6LPA 282timer gange og 2010 Bravo 3x (diesel)duo propeller og slik ekstra kjølerør montert.

 

Starter denne tråden fordi båten skal jeg nå pusse helt opp tiden som kommer, og vil nok da få en del spørsmål jeg må rette til Dere her inne.

 

Samt skal i løpet av en de nærmeste dagene bestille på nett samt kjøpe inn en del nytt stasj lokalt.

Har laget liste lenger enn lang. :giggle:

 

Budsjett å starte med er 50.tusen, så får vi se hvor langt det holder.

Først og fremst så vil det gå på trivsel og komfort å shine opp.

Slik at vi imellomtiden kan bruke båten normalt.

 

Driver nå å går igjennom div ledninger, fjerner det som kan fjernes.

Og klargjøre div ledninger som skal byttes/benyttes til å trekke igjennom nye.

 

Dørken skal byttes, så har akkurat lagt på røret til scand boats som skal sende meg div bilder og info, så var det bare jeg å si hva jeg ville ha.

Så skulle jeg får svar over helga på pris og leveringstid.

 

Alle benk-sider i cockpit skal byttes, der tror jeg at jeg kjøper

meg hvite respateks hos lokal byggshappe og bruker alle de gammle benk og vegg sidene som maler.

 

Likens så skal det males og sparkles her og der underveis, så det bli tipp topp.

 

Det var vel alt jeg har å nevne i først omgang, tror jeg.

Bilder vil komme underveis, så vi ser før og etter nå vi er ferdige med båten.

 

Første spørsmål:

Skal jeg gå for respateks imitert teak, eller ekte teak på dørk?

Dog vil nok her prisen være med på å avgjøre til slutt, men er her ute etter meninger om de 2 typene

 

Mvh Kenneth

Link to post
Share on other sites

Ang ekte eller imitert teak. Ekte teak ser og føles mye bedre ut. Noen strøk med olje slik at gløden kommer frem gjør teaken kjempeflott. Den imiterte er hardere, siden det er ei laminatplate. De pleier å bli litt mattere etter en tids bruk slitasje, og da er det verre å få som nytt igjen. Men, det er jo bare brøkdelen av vedlikeholdet på et laminatgulv i forhold til ekte teak.

Jeg går også og vrir hjernen for tiden. etter å ha kommet over en annonse som selger teakdørk til min nyinnkjøpte...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Først gratulerer med "ny" båt! Spennende å følge slike oppussingprosjekter.

 

Jeg har og har hatt Scand'er med teaklaminat (imitert) og en ekte variant av teak. Uten å vite prisforskjellen ville jeg ha strukket meg et godt stykke for å fått ekte teak. Den uekte tåler mye og holder seg pen, men er KALD.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk takk, synes det vi også :flag_bp:

Ser ett godt potensiale i en båt som igjen kan bli en pen av en kjærlig hånd og leve mange år til og fortjene å seile på bølgan blå.

 

Vel har da idag ryddet mere i ledningsnett, er snart ikke noe igjen av det opprinnelige nettet.

Mye pga masse tåpelig kobling og snarveier jeg ikke vil ha noe av. Samt en del kabling som bare ligger å slenger uten å være i bruk.

 

Har også vært å handlet idag, har holdt på i flere dager å laget lister så jeg skal slippe å renne frem og tilbake å kjøpe ting og ikke sløse verdifull arbeidstid.

Første innkjøp, kunne gjøres lokalt, resten blir via nett til maritim og lignende.

Så etter innkjøpet idag har jeg oversikt over hva jeg må handle vi nett.

 

Bilde av nesten alt stasjet, noe teak og andre lengre tinger ligger i gangen.

img_4538.jpg

Noe av innholdet: fender, kabelsko, blåser, masse LED-lamper div, sparkel div, topcoat, epoxy, kraner pantry og bad, litt batteri-eleverktøy, lensepumpe, + en del mere.

Ca 9500.- takk. Bli fort noe peng. :giggle:

 

Dumt å ikke ha blide av båten også i starten av tråden da.... vel vel

 

263406_10150299654071273_724906272_9305524_6229172_n.jpg

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk takk.

 

Skal komme med noen bilder i morgen, fra før jeg startet å gjøre noe som helst, til dit jeg er kommet nå.

 

ARGH :headbang: lense pumpa er 25mm stusser og var ikke med stusser eller overganger til 38mm som slangene min er.... pokker å.

Hmm finner ikke overgang på maritim heller... skulle hatt 2 slanger biter på en 3cm hver som var ø25mm innv og ø37-38 utv og tredd innpå pumepstussene og så kunne tredd slangene min uta på der igjen.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for den.

 

Kan noen anbefale meg en hovedstrømbryter?

Gjerne en kombi for off-batteri 1, batteri 2, batteri 1+2

 

Kjøpte meg denne kombibryteren på biltema... men er i tvil om den er kraftig nok..

Belastning regelmessig: 220 A; 5 sek: 400 A.

http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Strombryter/Batteribryter-1-2-12/

 

Så tror en av disse vil være ok..

Kontinuerlig belastning: 200 ampere

Spissbelastning: 1000 ampere

Link

 

Kontinuerlig belastning: 350 ampere

Spissbelastning: 1500 ampere

Link

 

Og gi meg en oppsummering på oppkoblinga av VDO tank instrument og vippe tankmåler.

Begge er opprinnelige, VDO instrumentet har +, -, og G, vippe måleren har 2 kontaktorer ut.

 

Hodet mitt tenker slik:

 

Stav til G

Stav til minus

 

Inst til minus

Inst til +/tenning

 

Ellers så var det ikke så veldig mye gjort i går, for det var så masse folk innom å preika og titta så timene rant såpass i vei at fikk ikke tatt bildene jeg hadde planer om heller.

 

Men jeg kan nok noe for det selv også da jeg har holdt båtkjøp/bytte prosessen hemmelig for omverden :giggle:

 

Mvh Kenneth

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor jeg kan skaffe med slik teak list nær meg?

Trenger det til når jeg skal lage de nye "benkene" i båten.

http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10531791;c:100617

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei.

 

Får ta en liten mini update.

Vart helt glemt å ta bilder før jeg startet... Men vil nå visest på sluttresultatet.

 

Alle dørkplatene er løsnet bortsett fra der førerstolen er (skruene sitter fast, så tar det senere) og noen plater er tatt ut.

Alle sittebenker er fjernet å ligger i "piggen"

Har fjernet alt av idiotisk og gammal ubrukt kabling.

Gjenstår noe opprydding av kabling i bruk fra bakkant av cockpit og inni styrbord side av maskinrommet.

Så er ikke mye igjen av den biten.

Hvite respatex-plater er innkjøpt til å lage benker, så det er klart når den tid kommer.

 

Vel... Så her er byggeplassen min:

scand_d_1.jpg

 

scand_d_2.jpg

 

Her var det enooooormt med kabelspagetti, nå er det bare kabling som skal være her.

Men skal reorganiseres litt og henges på plass.

scand_d_3.jpg

 

Her var også den sykeste kabelspagettisalaten, alt er borte, ligger tilbake strøm for baug-vinsjen.

Men skal få møte vennskap med kjøleskap-kabling og kanskje motor-romsbelysnings-kabling.

scand_d_4.jpg

 

Hva kan man si.... Fult er det hvertfall.

Fordelen er vel at man ikke kan legge til å lure til seg en liiiiiten strekk. Jobbe jobbe jobbe!!

Hvile kan vi gjøre i "morgen"

scand_d_5.jpg

 

Fant ut at jeg må ta ett bilde av de første tilkommende kablingene også.

scand_d_6.jpg

 

Tankmåleren er oppe å går, så den er grei, fått seg ny kabel.

Lagt opp 10mm2 pluss og minus til skinnene.

Ankervinsjen har fått nye kabel.

Trykkvannspumpa også.

 

Men ikke koblet. For ble usikker på hvordan den skal kobles...

Noen tips på denne?

 

Er nesten ferdig med å rydde opp og legge dit jeg vil ha vannslangene også.

En anna ting, lokal rørlegershappa hadde ikke slange til meg for vannvarmsiden av anlegget.

Hvilke slange bruker dere på varmvannsiden? Har biltema egnede slanger til det?

 

Vel vel det var det for denne gang.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei dessverre, har vært overalt og spurt.

Men en nabo/havne-eier kom dragene med noen stubber teak som jeg skal kappe til 20x20 selv.

Og se hvor langt jeg kommer med de + de som ikke er sprukket fra før av.

 

Likens gjelder vannslange for varmvannsiden, ikke noen som har slange.

Tess neste stopp tenker jeg.

 

Ellers idag uten om å ha sløst bort tida på handletur etter overnevnte, så har ref bilde 3 forje post er oppryddet.

Eneste man ser der nå er gass/gear-wire og hydr-slangene til sleipner.

Skal i morgen rydde opp i ledningene som forje eier har lagt opp til motoren, trekke opp ledninger til alle taklys, belysning i motorrom og badeplattforma.

Så er vel på tide å bestemme hvor bryterpanelet skal få sin plass på konsollen.

Link to post
Share on other sites

Hei og :cheers:

 

Stadige ting skjer hver dag, men ikke så mye å ta bilder av egentlig.

Men er nå kommet så langt at jeg er godt på vei å få opp nye ledninger rundt omkring.

 

Skal hvertfall ikke gi tidligere "elektrikere" honør for godt utført arbeide hvertfall!!

Sett godt hva som var fabrikk og liksomtrikkere ja. Noe av fabrikktrikken ligger tilbake faktisk.

 

Uansett så har nå trekt nye ledninger til tak belysning i pantry, lugar og bad.

Også starta på opp-trekking av ledningsnett for lys i motorrom og belysning på badeplattforma.

Bli å ha litt bling bakpå der pga original dusjen er borte (og "de" har montert annen i hekken på andre sida) og var plugga med en rustfri plate, så fant ut at jeg ville ha belyst ombordstigning og samtidig skjule det stygge hullet fra original dusjen.

Så bli belysning der på begge sidene.

Har også tatt hull i konsoll for bryterpanel. Men hullet må fin tilpasses litt.

 

Bli sikkert ikke før på søndag neste økt, pga vi skal i bryllup i morgen. Desverre... :giggle:

 

Ellers da så svidde jeg av 26 høvdinger hos maritim igår kveld.

Hadde avventa litt tilfelle det skulle dukke opp noe i etterkant(og det gjorde det jo..), så venta så jeg skulle slippe etterbestilling.

 

God kveld og helg folkens

 

Mvh Kenneth

Link to post
Share on other sites

God kveld

 

Stadig fremgang, er nå så å si ferdig med ny-elektrisk.

Bli litt til når alt stasjet fra maritim kommer, men det bli en kjapp jobb.

 

Har nå noen bildet til dere, men glemte fotoaparatet så det bli krappy-mobil bilder.

 

Har rydda i kjellern, bli ikke helt ferdig før jeg får batt-bryter/velger.

scand_d_7.jpg

Har også montert belysning på hver side av motorrommet.

 

Bryterpanelet (med automatsikringer) har fått sin plass

scand_d_8.jpg

 

Hele cockpit skal få en runde med pensel til slutt, samt inst-panel skal lages.

Likens skal jeg skjære til noen paneler av glassfiber som skal få kevlar-look på store deler av dashbordet.

 

Samme skal det bli her i targabøyla, blind-lokk i kevlar-look og LED-spottlys

scand_d_9.jpg

 

Innvendig i targa ligger ledningene til lanternene og til LED-spottene, samt festene til rustfribøyla er inni de øverste hullene.

 

Her har rustfribøyla kommet på plass på targabøyla.

Samt den har fått på seg alle de nye lanternene.

scand_d_10.jpg

 

Ser litt "gresse" ut i bøyla, med bare toplanterna. Men bli litt mere stasj å fulle den opp med etterhvert.

 

Her er den originale ødelagte dusjen (blindlokket noen har satt på) fjernet.

Og her kommer da også blind-lokk i kvelar-look med innfelt LED belysning for badeplatformen, bli også likens på babord side av badeplattformen.

scand_d_11.jpg

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej.

 

Tilykke med jeres nye båd.

 

På billederne kan jeg se batterierne er placeret i motorrummet. Jeg har selv haft tanken, men er blevet rådet til at beholde batterierne ude af motorrummet. Batteriernes levetid bliver forringet af de høje temperaturer, og der dannes naturligt gasser ved ladning på batterierne. Selv om der ikke er så meget gnist i en diesel er muligheden for gnist dog til stede. Gasser og gnister i samme rum giver høje lyde med meget røg og meget varme. :ghost:

 

Det bliver spændende at følge projektet og jeg ser meget frem til at finde nogle gode råd og tricks :smiley:

Link to post
Share on other sites

Idag har ikke skjedd så veldig mye, for kona har bursdag i dag så er vært en del folk her.

Men noe har jeg da fått gjort tidlig på dagen.

 

Laget mal fra styrbord side av badeplattformen og overført dette til babordsiden.

Og laget hullet for blindlokket/LED-lampa inne for merkinga.

scand_d_12.jpg

 

Og her er jeg startet på å lage blindlokkene til targabøyla og badeplattforma

scand_d_13.jpg

Link to post
Share on other sites

God dag

 

Har ett bilde fra igår.

 

Blindlokkene med LED-lysene testmontert.

Kevlarlooken kommer etterhvert.

Men synes det ser ut som det kommer til å bli bra det der.

scand_d_14.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei

 

"Oscar Sylte" kan brukes til så mangt...

 

Her er da badeplattform-lokk/belysning, har jeg laget vanntett koblingsboks limt med sika, for LED-lysene.

I hekken på båten har jeg satt inn PG9 kabelgjennomføring, og kommer her til å bore Ø7 i brustoppene, passende trangt til kablene.

Og så tette rundt toppa/kabel gjennomføring med litt sika.

Dette gjør det da mulig å skrue av toppa fra flaska og demontere panel og lys uten å ødelegge eller skjære i stykker ting og tang.

scand_d_15.jpg

 

Neste steg bli å montere dette nå sikaen er tørr.

Etter det, siden varene fra maritim ikke er kommet.. så bli det pakning/sika på vindskjerm som neste steg.

Har allerede skåret bort det av gummilista som ligger fra alu-ramma og oppover vinduet.

Så er bare å vaske litt "møkk", maskere og lime på sika.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...