Jump to content

Sjekkliste With Dromedille 10"


conky

Recommended Posts

Nja, selvlensende og selvlensende. Selv på 442 sto vannet et stykke over dørken. Så hullet må plugges og båten øses når den skal brukes. Skikkelig gjennomtenkt konstruksjon fra KMV....

På de nye har man laget en innerliner med høyere dollbord og derved kunnet heve dørken slik at båtene blir ordentlig selvlensende.

Link to post
Share on other sites

Tja, det spørs hvordan man definerer "selvlensende". With 200 Dromedille ble definert som nettopp det. Jeg hadde en slik - tror ikke jeg tar så veldig feil om årstallet var ca. 1987.

 

Man hadde rimelig tung motor på båten hvis vannet fløt særs lengre innover dørken enn fordypningen som var laget under tofta. Regnvannet rant ut ved åpen bunnplugg = selvlensende.

 

Når man skulle bruke båten var det bare å starte uten bunnplugg. Man skulle ikke ha så mange knop før vannet rant ut og man kunne skru i bunnpluggen igjen. Øsing unødvendig.

Link to post
Share on other sites

Tja, det spørs hvordan man definerer "selvlensende".

 

Har sett uttrykket "delvis selvlensende" om disse hvilket betyr at man må sette i pluggen ved bruk, men at båten tømmer seg selv ved stilleligende. Det har fungert greit på de Withjoller jeg har hatt og også på den Wester360 som jeg har nå.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

dersom båten er 10 fot er det vel with 320? Hadde selv en slik - og den veide tørr (uten vann mellom) mer enn 80 kg? Er du sikker på at den vekten gjelder 10 foteren?

Når KMV laget 10-foteren het den 200. Senere ble den omdøpt til 320. Mulig det skjedde samtidig med at KMV sluttet å lage den.

 

Om den er helt lik vet jeg ikke. Kanskje 320 er tyngre? Jeg skal ikke være bombastisk på disse 80 kiloene, men jeg holder på det inntil andre kan dokumentere noe annet. Mener bestemt det sto gravert på Veritas-skiltet akter. Den var veldig lett husker jeg. Vi testet med hele 40 HK, og det gikk faktisk ganske bra, men anbefales slett ikke.

 

Sertifisert av Veritas for 12,5 HK uten styrekonsoll, og 20 HK med styrekonsoll.

Link to post
Share on other sites

200/300 er de opprinnelige 10 & 12 fot jollene som KMV produserte. Disse har ikke dromedilleskrog.

Ble erstattet av 320/385, som med dagens målemetoder er 11 og 13 fot, de såkalte dromedillene.

 

Det dreier seg altså om to helt forskjellige skrog. Dromedillene er MYE bredere på midten enn den gamle typen, men smalere akterover.

 

De nye modellene har etter hva jeg forstår tilnærmet samme skrog som 320/385, men har en kosmetisk endring over vannlinjen akterut, fenderlisten er trukket nedover. Og som nevnt er innerlineren helt omarbeidet.

Link to post
Share on other sites

Feil Ingar.

 

Den gule 10-foteren jeg hadde var med dromedilleskrog og var merket With 200 Dromedille. Jeg er så gammel at jeg surret med årstallet tidligere i tråden. Dette var omkring 1980. Og i følge de bildene jeg finner på nett er den helt lik 320. Et drommedilleskrog tar man ikke feil av. Som du sier er den bredere på midten, og smalner veldig av ved vannlinjen akter.

 

Denne må ha blitt produsert fra så tidlig som helt i slutten av 70-tallet. Kanskje kan jeg enda finne Veritas-sertifiseringsnummeret på den. Båten er enda i bruk, men ikke av meg.

 

76_-238952430.jpg

Link to post
Share on other sites

200/300 er de opprinnelige 10 & 12 fot jollene som KMV produserte. Disse har ikke dromedilleskrog.

Ble erstattet av 320/385, som med dagens målemetoder er 11 og 13 fot, de såkalte dromedillene.

 

Det dreier seg altså om to helt forskjellige skrog. Dromedillene er MYE bredere på midten enn den gamle typen, men smalere akterover.

Nå har jeg sjekket den jeg hadde, som jeg har omtalt tidligere i tråden. På merkeskiltet står det følgende:

 

Type: With 200

Nr. 17985

Sertifikat N-R138066

Personer: 4

Max HK: 12,5 (uten konsoll) Tekst i parantes står ikke på skiltet.

 

Den har det karakteristiske dromedilleskroget som også inkluderer den "struttende" hekken. På "skutesiden" står det With 200 Dromedille.

 

Jeg vet ikke om noen kan spore noe produksjonsår ut fra dataene ovenfor, men jeg antar den er produsert rundt 1978 - 1979. Trolig en av de første som ble laget.

Redigert av Akult (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det høres sannsynlig ut, de gikk fra mahogny til innerliner omkring 1970, og til dromedille på slutten av 70-tallet.

En stund var begge modeller i produksjon her i Høllen, før det ble bare dromedille.

442 er vel den eneste modellen som ble beholdt av den gamle generasjonen, den er fremdeles i produksjon.

 

Som en kuriositet kan jeg nevne at IF takstmannen som hadde saken med vår 442 som havarerte ikke ante hvordan den så ut, men han visste at den ikke var verdt mer enn 15k. Så mye for disse "ekspertene".. :nonod:

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...