Jump to content

Navionics XG kart med alvorlige feil


arkmarin

Recommended Posts

Jeg har Navionics kartbrikker til min plotter. På en tur de siste dagene oppdaget jeg alvorlige feil på brikke 29XG, som dekker kysten fra Stord til Kirkenes. Fra 64 grader nord og til Rørvik er fyrlyktene plassert på kartet i hytt og pine. Det er 3 typer feil:

1 Der det ikke skal være lykt, er det plassert lykt

2 Der det skal være en lykt, så mangler den

3 Der det er en lykt, har de plassert feil lykt.

Så langt har jeg oppdaget en 10-12 lykter som er feil i kartet innenfor nevnte område.

 

På bilde 1 er det plassert en lykt inne i havna på Roan. Den skulle vært på Farmannsøya ca 2nm vestover. Innseilingslykta i Roan mangler.

kart1.jpg

 

På bildet 2 (papirkart) ser man hvordan lyktene skulle vært plassert. Pilene viser hvorde er blitt plassert i Navionics-kartet.

kart2.jpg

 

På bilde 3 er det meget tydelig at disse to lyktene står feil, når en ser påsektorene den lyser i.

kart3.jpg

 

Når det er slike grove feil i kartet må en forlange å få brikkene oppdatert uten kostnad. Hvem er importør av Navionics kartbrikker i Norge?

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg har forstått baserer Navionics alle sine kartopplysninger i Norge på kartdatabasen S57.

Hvordan er dette da mulig?

 

Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen: Dette er mulig fordi det såvidt meg bekjent ikke stilles offentlige kravspesifikasjoner til elektroniske kartprodukter beregnet for fritidsbåtmarkedet. At utgiverne baserer seg på den internasjonale standarden S-57 til IHO, som igjen er spesifisert i IMO Perfomance Standards for ECDIS, betyr ikke at det ferdige elektroniske kartproduktet trenger å være riktig når det leveres til lystbåtflåten.

Link to post
Share on other sites

Sjekket fyret i det nye kartet og der er det riktig. Skyldes nok at dette er en av områdene hvor det nylig er kommet nye sjøkartdata. et er fortsatt store deler av kysten hvor kartdata ikke baserer seg på GPS og moderne oppmålinger (hovedleia langs kysten ble ferdig nyoppmålt i vinter).

Link to post
Share on other sites

Sjekket fyret i det nye kartet og der er det riktig. Skyldes nok at dette er en av områdene hvor det nylig er kommet nye sjøkartdata.

 

Det hadde vært fint om noen som har mulighet kunne sjekket hvordan alle de nevnte fyrlyktene står på et offisielt papirsjøkart som er oppdatert i henhold til Efs, eller om noen har mulighet til å sjekke det samme på et offisielt og oppdatert ENC(Electronic Navigational Chart). Kanskje Navionics-brikken er nylig oppdatert og ikke papirkartet som vises frem i innlegg nr. 1?

 

Dessuten tar det en viss tid fra nye fyrlykter, sjømerker etc. er satt opp til de kommer i Efs.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har en Navionics brikke merket: Code 11G, date Jan2006, Norway North-West.

 

Jeg har sjekket de lyktene som Arkmarin har tatt bilde av lenger opp i tråden. Disse vises korrekt på våre kart. Det kan se ut som om dette er en feil som er kommet i en senere versjon.

 

Jeg har ikke sjekket om andre lykter i området vises riktig på Navionics-kartet, det får jeg ta når vi seiler forbi disse farvannene om en ukes tid eller så.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg har gått gjennom nær alle lykter mellom Stokksund i kart 44 til ca Buholmsråsa i kart 45. Jeg har sammenlignet posisjonene på lyktene med Fyrlista 2008. Navionics kartene har, som jeg har oppdaget, 10 lykter i feil posisjon i kart 44 og 20 lykter i feil posisjon i kart 45. Feilene er opptil flere nm. Oppdaget at også C-Map har minst to lykter i feil posisjon, men jeg har ikke sjekket alle i C-Map. Vær klar over at Navionics posisjon er den jeg har plassert cursor i, slik at den er ikke helt nøyaktig.

 

Det jeg undrer meg over, er jeg den første som har gått denne strekningen med Navionics XG29 kartbrikke? Hvorfor har ikke andre sett disse feilene og rapportert de inn?

 

Her kommer alle lykter med feil, som jeg har funnet, men det er sikkert flere:

 

Fyrnr. Navn Riktig posisjon Ca posisjon Navionics

 

Sjøkart 44

 

483400 Stegleholmen N64 02.3690 E010 01.4010 N64 06,285 E010 03,513

 

483600 Krokholmen N64 02.4988 E010 01.3417 N64 03,121 E010 03,361

 

483900 Stokksund bru N64 02.8273 E010 02.5297 N64 05,964 E010 01,915

 

484000 Høyholmen N64 03.1150 E010 03.3640 N64 02,368 E010 01,391

 

484200 Stokkneset N64 03.0642 E010 03.1255 N64 03,478 E010 02,535

 

484400 Skjærvikpynten N64 03.4725 E010 02.5493 N64 02,427 E010 03,082

 

484600 Pålodden N64 05.9612 E010 01.9138 N64 02,318 E010 03,237

 

484700 Krosskjæra N64 08.8999 E010 06.1000 N64 12,370 E010 07,382

 

485000 Skjørafjord N64 05.2972 E10 11.2292 N64 06,225 E010 10,658

 

485200 Marflesa N64 09.7320 E010 07.9670 N64 09,984 E010 09,723

 

485400 Farmannsøya N64 11.5662 E010 07.8454 N64 10 721 E010 12,848

 

 

Sjøkart 45

 

485500 Kjeøya N64 11.6700 E010 09.7900 N64 11,050 E010 10420

 

485600 Almenningsværet N64 11.5950 E010 04.2520 N64 11,865 E010 05,523

 

485800 Kaura N64 13.8080 E010 07.9967 N64 09,660 E010 09,660

 

486000 Roan N64 10.8317 E010 11.7334 N64 09,724 E010 07,872

 

486500 Bessaker N64 15.2185 E010 18.8142 N64 19,134 E010 22,505

 

486700 Klubbholmen N64 15.2695 E010 19.1888 N64 17,862 E010 19,052

 

486800 Drogsholmen N64 16.6950 E010 19.7230 N64 15,253 E010 19,158

 

486900 Mosterskjæret N64 17.3473 E010 20.5697 N64 17,697 E010 19,735

 

487100 Ytterøyværet N64 17.6000 E010 15.3000 N64 17,629 E010 14,553

 

487200 Yttervågen N64 17.7568 E010 18.3190 N64 17,331 E010 20,551

 

487300 Aunøyflu N64 17.8700 E010 19.0391 N64 15,858 E010 16,092

 

487700 Kvalhausen N64 20.1760 E010 20.8990 N64 19,543 E010 20,916

 

487800 Strand søre molo N64 19.2551 E010 26.7962 N64 22,117 E010 27,365

 

487900 Ramsøysundet N64 19.8230 E010 26.9229 N64 19,144 E010 27,065

 

488500 Setervågen N64 23.7181 E010 28.6897 N64 24,006 E010 25,630

 

489100 Søre Raudøya,NedreN64 22.1000 E010 24.4000 N64 21,131 E010 26,622 Feil også i C-Map

 

489200 Søre Rødøy, Øvre N64 21.8011 E010 24.2053 N64 21,131 E010 26,622 Feil også i C-Map

 

489500 Oksholmen N64 22.1255 E010 27.3632 N64 21,987 E010 24,366

 

489600 Saksa N64 24.0139 E010 25.6372 N64 25,380 E010 29,208

 

489700 Buholmråsa N64 24.0987 E010 27.1747 N64 23,715 E010 28,651

Link to post
Share on other sites

Jeg har gått gjennom nær alle lykter mellom Stokksund i kart 44 til ca Buholmsråsa i kart 45. Jeg har sammenlignet posisjonene på lyktene med Fyrlista 2008. Navionics kartene har, som jeg har oppdaget, 10 lykter i feil posisjon i kart 44 og 20 lykter i feil posisjon i kart 45. Feilene er opptil flere nm. Oppdaget at også C-Map har minst to lykter i feil posisjon, men jeg har ikke sjekket alle i C-Map. Vær klar over at Navionics posisjon er den jeg har plassert cursor i, slik at den er ikke helt nøyaktig.

 

Det jeg undrer meg over, er jeg den første som har gått denne strekningen med Navionics XG29 kartbrikke? Hvorfor har ikke andre sett disse feilene og rapportert de inn?

 

Jeg betviler på ingen måte dine observasjoner, og du har allerede lagt en del arbeid i dette. Men det å bruke fyrlisten fra 2008 for å sjekke de omtalte fyrlyktene, er kun mulig om den er oppdatert i henhold til Etteretninger for sjøfarende(Efs). Er denne fyrlisten du har brukt oppdatert i henhold til Efs?

 

Det er i Efs alle rettelser for sjøkart og puplikasjoner, eksempelvis fyrlisten, blir publisert. Har du sjekket de nyeste Efs?

 

Som jeg har nevnt tidligere, tar det også ofte litt tid fra et sjømerke, en fyrlykt osv. er satt opp eller endret og til denne informasjonen kommer i Efs.

 

Dersom du allerede har sjekket Efs grundig, eller offisielle papirsjøkart for aktuelt område rettet i tråd med Efs, eller eventuelt et offisielt og oppdatert elektronisk sjøkart for navigasjon(ENC-Electronic Navigational Chart), kan du se bort fra det jeg har skrevet.

 

Da ville jeg sendt en e-post til Kystverket og/eller Statens kartverk Sjø og spurt om det er gjort endringer for disse lyktene som ikke er komt med i Efs, men som Navionics likevel har fått tilgang til(svært lite sannsynlig).

Link to post
Share on other sites

Men det å bruke fyrlisten fra 2008 for å sjekke de omtalte fyrlyktene, er kun mulig om den er oppdatert i henhold til Etteretninger for sjøfarende(Efs). Er denne fyrlisten du har brukt oppdatert i henhold til Efs?

 

Det er i Efs alle rettelser for sjøkart og puplikasjoner, eksempelvis fyrlisten, blir publisert. Har du sjekket de nyeste Efs?

 

Fyrlisten er den siste utgitt av Kystverket. Det er meget sjeldent at en flytter på fyrlykter. Det kan hende at det kommer nye lykter, spesielt i leier der det er hurtigbåtferdsel. Jeg har ikke sjekket med Efs, da jeg ser ikke grunn til at f.eks innseilingslykta til Roan er blitt flyttet flere natuiske mil til skjæret Marflesa og fortsatt heter lykta Roan. Jeg har pratet med en skipper som seiler med et containerskip på kysten. Han kunne fortelle at det ikke har vært utført endringer i lyktene i område de siste 10 årene, så av den grunn er det ikke nødvendig å sjekke Efs. Jeg obeserver med selvsyn at lykt på land ikke vises på kartet, da den er plassert et helt annet sted i kartet uten hensikt for navigasjon.

 

At Navionics skulle ha fått endringer, som gjør at fyrene får sektorer som gjør at båtene grunnstøter om de følger hvite sektorer tviler jeg på. At Kystverket bygger nye lykter, som har sektorer som kun vises fra land og ikke fra sjøen en meget usannsynelig.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fyrlisten er den siste utgitt av Kystverket. Det er meget sjeldent at en flytter på fyrlykter. Det kan hende at det kommer nye lykter, spesielt i leier der det er hurtigbåtferdsel. Jeg har ikke sjekket med Efs, da jeg ser ikke grunn til at f.eks innseilingslykta til Roan er blitt flyttet flere natuiske mil til skjæret Marflesa og fortsatt heter lykta Roan. Jeg har pratet med en skipper som seiler med et containerskip på kysten. Han kunne fortelle at det ikke har vært utført endringer i lyktene i område de siste 10 årene, så av den grunn er det ikke nødvendig å sjekke Efs.

 

Uansett mener jeg man bør sjekke Efs i slike tilfeller som du viser til i innlegg nr. 1, men også ellers, da informasjonen i Efs er viktig for navigasjonssikkerheten og kommer fra offisielle kilder.

 

Jeg obeserver med selvsyn at lykt på land ikke vises på kartet, da den er plassert et helt annet sted i kartet uten hensikt for navigasjon.

 

Dersom du ved selvsyn ser lyktene på land, men at de ikke vises riktig på Navionics-kartet, men derimot på papirkartet, er jo saken grei. Men merk likevel at det kan skje at lykter som blir nedlagt, kan stå en viss tid(faktisk flere år, sukk) før de fysisk blir fjernet, men da er selvsagt lyset fra fyret borte.

 

At Navionics skulle ha fått endringer, som gjør at fyrene får sektorer som gjør at båtene grunnstøter om de følger hvite sektorer tviler jeg på. At Kystverket bygger nye lykter, som har sektorer som kun vises fra land og ikke fra sjøen en meget usannsynelig.

 

Jeg ser av Navionics-kartbildet ditt i innlegg nr. 1 at sektorene fra fyrene er slik du beskriver, nemlig at hvite sektorer i noen tilfeller kun kan ses fra land.

 

Jeg håper du får en bra forklaring fra Navionics som kan belyse dette. Det er meget flott at du deler slik informasjon med andre! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Sjekket området mot mitt splitter nye C-Map og det så riktig ut:

cmaproan.jpg

 

Når slike feil oppdages er det uhyre viktig å rapportere disse til leverandør/produsent :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Sjekket området mot mitt splitter nye C-Map og det så riktig ut:

Kan du SveinHa sjekke din C-Map på Søre Rødøy, som har to lykter. de har nummer 489100 og 489200 (se min oversikt). De er i feil posisjon på mitt gamle C-Map. De blir litt lengre nord enn det bilde du viste. Ta gjerne bilde og legg ut.

Link to post
Share on other sites

sroedoey.jpg

Kartet blir autoskalert under opplasting til BP så det mister en smule detaljer. Den lykten med sektorer vises i SOB i pos N64°21'58, E10°24'21, alt. N64°21.973, E10°24.354

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kartet blir autoskalert under opplasting til BP så det mister en smule detaljer. Den lykten med sektorer vises i SOB i pos N64°21'58, E10°24'21, alt. N64°21.973, E10°24.354

Du har nok riktige kart. Hos meg står lykta med sektorer i posisjonen til lykta med hvitt lys. I posisjonen der lykta med sektorer skal stå, står lykta som skulle ha stått på Oksholmen.

 

En kollega kunne fortelle at han har samme brikke Navionics Gold XL9 29XG som meg. Han har versjon 1,20 og der er lyktene på riktig plass. Det står ikke versjonsnummer på min brikke, men jeg kjøpte den i fjor vår. Spørsmålet er om min er en tidligere versjon.

 

Jeg har sendt inn rapport til Navionics, med spørsmål om å få oppgradert brikken uten kostnad. Jeg avventer svar fra dem.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

En kollega, med samme kartbrikke, men med versjon 1.2 har ikke disse feilene. Det står ikke versjonsnummer på min brikke, så den er vel før versjon 1.2 vil jeg tro. Dette til tross for at jeg kjøpte den i fjor vår. Navionics skulle komme med tilbakemelding etter de har gått gjennom de opplysningene jeg ga, men har ennå ikke hørt noe fra dem.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

"Thank you for contacting Navionics. We appreciate your taking time to notify us of any discrepancies you may have found in our cartography.

 

Our cartography department has investigated the issue and found that in our latest database the position of the lights correspond to the position given in the official HO charts."

 

Navionics skriver at det er ikke feil på deres siste database for posisjoner på lykter og at det derfor må være et utdatert kart jeg har brukt. Jeg kjøpte det i fjor vår! Jeg må vel få det oppdatert og betale det selv da.

Link to post
Share on other sites

Om siste versjon av kartene er riktig bør ikke være noen unnskyldning for selger. Du har åpenbart kjøpt et produkt med feil på, og det bør selger ta ansvar for.

 

Ble kartbrikken kjøpt i Norge?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...