Jump to content

Navionics XG kart med alvorlige feil


arkmarin

Recommended Posts

Det hadde vert interresant å prøve den brikken med feil på en annen plotter...

Jeg prøvde en annen plotter og feilen var der fortsatt. Har funnet ut at det er versjon 1.19, 1.20 har ikke disse feilene.

 

Bellamarin sier at jeg får får oppdatere XG29 til XG49 for kr 850. Jeg får da hele Norge inn på brikken, i motsetning til nå hvor den dekker fra ca Stord og nordover. Syns det er et bra tilbud, og gjelder alle som har XG29, uansett versjon.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Jeg har fått oppgradert min XG29 til XG49. Jeg sjekket umiddelbart de feilene XG29 hadde, og finner feil også i XG49.

 

Bare ved en overflatisk sjekk ser jeg at lykten Kaura N64º13,8' E010º 08,01' er plassert to steder i kartet. Den ene plassen er på holmen Kaura og mest sannsynelig på riktig plass, men jeg har ikke papirkartet her hjemme, slik at jeg får kontrollert det.

 

I tillegg finner jeg også lykta i posisjon N64º09,68' E010º 12,69', og der mener jeg at det ikke skal være noen lykt.

 

Jeg skal etter hvert sjekke også med papirkartet, men inntil videre vil jeg bruke brikke XG49 med stor forsiktighet.

 

Det er meget synd at de ikke har fått alle feilene fjernet.

Link to post
Share on other sites

Ja, hva mener dere som har Navionics, skal jeg gå for slike kart eller skal jeg gå for C-map. ?

Liker ikke alt dette med feil i navionics, ?

Spørsmålet blir jo retter de dette opp, eller ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg har varslet Belamarin, og de tar dette opp med Navionics, slik at neste versjon bør komme uten den feilen. Da må en betale kr 1.275 for å få oppgradert versjon!

 

Det som irritere meg er at jeg sendt inn rapport på bla.a. Kaura lykt, om at den var lagt til feil posisjon. De retter dette med å legge lykta til riktig posisjon, men glemmer å slette den feilaktige posisjon, slik at den ligger på to steder i kartet.

 

Om C-Map er bedre enn Navionics skal jeg ikke si, jeg tror at det er hipp som happ hva du velger. Jeg tror nok heller ikke C-Map er helt feilfri.

Link to post
Share on other sites

Ja, hva mener dere som har Navionics, skal jeg gå for slike kart eller skal jeg gå for C-map. ?

Kan du ikke bare gå for Raymarine E wide ?

Da kan du ha både Navionics og C-map samtidig.

Så kan du kose deg med feilene på begge. :wink:

 

The E Wides can display both Jeppesen C-Map and Navionics cartography, of any format level, and even simultaneously...

Yes, you'll be able to use the Navionics or C-Map format of your preference, or the one that offers the best data for the waters you're boating.

Panbo

 

 

Link to post
Share on other sites

Kjøpte nytt kart i fjor og dette inneholdt ikke feil. Kartet er et 49XG V01.20 s/N 0000009230170.

Har du sjekket posisjonene på Kaura lykt. Jeg har versjon 1.22 av 49XG.

 

Lykten Kaura N64º13,8' E010º 08,01' er plassert to steder i kartet. Den ene plassen er på holmen Kaura og mest sannsynelig på riktig plass.

 

I tillegg finner jeg også lykta i posisjon N64º09,68' E010º 12,69', og der mener jeg at det ikke skal være noen lykt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Eg kjøpte en XG49 i fjor sommer men har ikke versjons nr. da båten er borte for å få ny kalesje for øyeblikket.

Har ikke studert dette inngående men det lille eg brukte båten i nærområdet her så fannt eg ihvertfall 3 stk. 1 metere som ikke var korrekte. Sjekka med eldre kart og fannt ut at 2 stk. av de skulle være 10 meter og den andre skulle være 20 meter (eg gjekk også over disse plassene med dybdemåler for å sjekke). Hadde vært verre visst det var andre vegen selvfølgelig, men det er jo ikke akkurat betryggende når ting ikke stemmer. Så er det veldig irriterende at man må zoome så langt inn for å få loddskuddene til å vise i tall. Har aktivert alle detaljer eg klarer å finne uten at det blir bedre. Sendte en mail til B.marin i fjor høst og spurte om det var vits å oppgradere. Det skulle visst nok komme noen oppgraderinger i mars/apr. 2010. Er det noen som har ferske kart nå som kan bekrefte dette?????

Link to post
Share on other sites

Siden du Ark Marin har 1.22, må du zoome langt inn før loddskuddene viser med tall(dybde)?

Noen som vet hvilken versjon som selges pr.dags dato?

Jeg kan ikke i farten si hvor mye jeg zoomer inn før dybdene vises med tall, men jeg syns at de er i kartet når jeg ønsker å se dem. Jeg hadde problemer med å se de til å begynne med, da jeg hadde valgt at detaljer skulle være "På" på min Raymarin E80. Først når jeg valgte at detaljer skulle være "Av" ble de synlig i kartet, så det er en liten bug i softwaren til E80.

 

Jeg tror at versjon 1.22 er den nyeste.

Link to post
Share on other sites

Eg har E 80 også så skal teste både med av og på selv om eg meiner på eg var innom dette også. Men skader ikke å dobbelsjekke. Irriterende er det ihvertfall. Har du siste software i plotteren? Eg oppgraderte tidliger i vår til utifra hodet 5.52 eller noe sånt?

Link to post
Share on other sites

Nei det hjalp ikke med mer eller mindre detaljer.On eller off. (eg har 3 stk. nivå)

Får vel brukbart med dybder på 1nm, men alikevel en del som mangler. Og enkelte

mangler helt innzoma og.

Men kanskje aller mest irriterende at det er så mange feil dybder. Viser fks. 1m men når eg holder markør over og trykker ok så får eg rett dybde på 10 meter. Mest på 10 metere men en del 20 og 30 også. Fannt kjappt ca. 10 stk. bare på ett lite område. Både i og utenfor leia i området fra nøre vaulen til flø.(mellom Ålesund og Fosnavåg)

Tok noen bilder, får sjå om eg får lagt ut i morgen. (ehhhh, i dag??) natta.

Brikke kjøpt ca.10 juni 2009. 49XG v.01.20 s/n: 0000009201755.

Plotter og brikke kjøpt i Irland, men det var ikke lagervare så det måtte bestilles så skulle tru det var ferske varer?

Skjerminngang plotter defekt fra start. Fiksa på belamarin i vår. ok no.(2 stk. transistorer def.)

For noen uker siden mista eg GPS posisjonen, kan sjå ut som både plotter og antenne har problem.

sukk.

Link to post
Share on other sites

Ja, får prøve det men meiner på at eg har vært der også. (det er den knappen under kart presentasjon du mener er motsatt)?

Har også prøvt fiskeri utgaven med samme resultat.

Får skrive ut tråden en dag og sjekke de posisjonene du har nevnt også en dag eg har tid.

 

Slik ser ihvertfall opsettet ut.

dsc01463.jpg

 

Får jo noenlunde info når eg kjem ned på 1 nm og 1/2 nm. Men hadde vært greit å slippe å stå og flytte markør og sjekke om loddskuddet(ene) der fremme er 200 meter eller 2 meter. Er jo ikke noen gedigen prosessor i disse maskinene selv om det er en E-80. Men får håpe det er eg som trykker feil. Men dette med feil dybder er jo mer graverende.

Her ett lite eksempel på 1/2nm.

20100602_193011.jpg

 

Og slik ser 1 meteren ut når eg tar opp infoen om den. (og det er ikke den eneste)

 

dsc01457.jpg

 

Forstår heller ikke hvorfor man skal bruke plass i kartbilded på å skrive MT, det blir jo bare mindre oversiktlig?

Håper at eg ikke er så inn i granskauen på villspor at 1 MT betyr 10 meter.

 

Ellers litt dårlige mob. bilder men håper det er leselig.

Noen som ser hva eg gjør feil??

Link to post
Share on other sites

Som eg trudde har eg vært innom den knappen flere ganger Arkmarin, min er korrekt i softwaren ihvertfall. Eg må ned på 1/2 nm for å få noe detaljer og på en liten skjerm så blir det jo ikke så langt man ser. Deler man skjerm i 2 og har radarbilde ved siden av som eg gjør mye, så er det vel ganske enkelt ikke bedre på en 8,4" skjerm!!!!!

Hadde man kunnet velge hvilket zoom nivå detaljen skulle dukke opp på så hadde vel saken vært biff, men det går vel ikke meg bekjent på mine kart.

 

Fikk dette svaret fra imp. i feb. i år, så i såfall så skulle vel du arkmarin kunne bekrefte dette?

(Det vil bli en endring på kartene/detaljnivå kommer tidligere i zoomingen på kart som kommer i Mars)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...