Jump to content

Norsksæroppgave "Båtnavn"


smygen007

Recommended Posts

Hei!! :smiley:

 

Jeg har fått særoppgave i norsk.

Oppgaven heter enkelt å greit ”Båtnavn”.

Det er lite båtfolk her eg bor og håper på at dere kan hjelpe meg her på forumet.

Har noen spørsmål jeg ønsker å få svar på som et slags intervju:

 

Hvorfor har din båt fått akkurat de navna de får?

Hvorfor brukar du namn på båten din?

Er det noen overtru vet at navnet hjelper deg på sjøen?

Er det noen tradisjon?

Er det noe spesielle normer?

Er båten ein del av familien?

Er det alltid damenamn? Eller har du gutte namn – hvorfor?

Er det noen navn som ein ikke bør kalle båten sin? Kan det bringe ulykke?

Må båten ha noe navn?

Er det berre store båtar som har namn? (større enn robåt)

Båtar som er i ferskvann, skal dei ha samme navn som dei i saltvatn?

Kva er dei mest vanlege båtnavna?

Når ein lagar båten sjølve, har ein då eit spesielt forhold til båten?

Kvifor er det så gjeft med båtnavn?

 

Håper du kan hjelpe oss md å besvare disse spørsmålene.

Har du mer å tilføye som du tror kan hjelpe meg så hadde det vore veldig fint.

Er veldig usikker på hvilke problemstilling eg skal bruke på oppgava, har du forslag så kom med dei :D

 

på forhand takk ;) :cheers:

Redigert av smygen007 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min første båt het "Spunk1" (sponken). Ikke av noen annen grunn til at det ikke var en spesilt pen båt og navnet var dekkende for den båten.

Den forrige båten min het: "Neida", og det var kun fordi det ikke var en JODA (Båttype).

Den jeg har nå, er døpt "s/v ADA" fordi de aller fleste andre forslag jeg fikk var svada. (Jeg kjenner ingen som heter ADA og s/v står for <Sailing vessel>.

 

m.a.o er det liten overtro og tradisjon i mitt valg av båtnavn.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

En båt tiltales oftest som hun-kjønn. Dét er det viktig for deg å vite ;-)

 

Mine svar:

 

Min båt heter "Grand Banks jr."

 

 

Hvorfor har din båt fått akkurat de navna de får?

Fordi "Grand banks" er en båttype jeg har lyst på ;-)

 

 

Kvifor brukar du namn på båten din?

Lettere å identifisere hvilken båt man snakker om. I tillegg trenger man navn blant annet ved bruk av VHF (båt radio).

 

Er det noen overtru vet at navnet hjelper deg på sjøen?

Nei

 

Er det noen tradisjon?

Ja, min båt heter "Grand Banks jr II" - fordi den er nr 2 med det navnet. Er nok tradisjon ja.

 

Er det noe spesielle normer?

Hun-kjønn

 

Er båten ein del av familien?

Nei.

 

Er det alltid damenamn? Eller har du gutte namn – hvorfor?

Mitt er vel egentlig "intetkjønn". Men det skal jo liksom være damenavn.

 

Er det noen navn som ein ikke bør kalle båten sin? Kan det bringe ulykke?

Vet ikke

 

Må båten ha noe navn?

Ja

 

Er det berre store båtar som har namn? (større enn robåt)

Også robåter

 

Båtar som er i ferskvann, skal dei ha samme navn som dei i saltvatn?

Vil tro det.

 

Kva er dei mest vanlege båtnavna?

 

 

Når ein lagar båten sjølve, har ein då eit spesielt forhold til båten?

Ja, på samme måte som du får spesielt forhold til andre ting du lager selv ut fra interesse... :-)

 

Kvifor er det så gjeft med båtnavn?

Fordi det bare er det. Båt er mer spesielt enn bil...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hvorfor har din båt fått akkurat de navna de får?

Det er mange tradisjoner rundt det å gi båten et navn.

Ofte kaller en opp båten etter noen en vil vise ekstra ære, eller noen en er glad i.

Noen setter også sammen to bokstaver fra hvert av barnas navn og får da et eller annet ut av det.

Min båt heter Sophie.

Det har den het siden den var ny (for 59 år sidene) og i følge gammel overtro skal en aldri skifte navn på en båt, selv om den skifter eier.

 

Hvorfor brukar du namn på båten din?

Fordi en båt blir som en del av familien, på en helt annen måte en fek en bil.

Dessuten har det alltid vært en tradisjon at båter skal ha navn. Det har aldri vært aktuelt for biler

 

Er det noen tradisjon?

Som nevnt så skal en ikke bytte navn på en båt.

 

Er båten ein del av familien?

Selvfølgelig

 

Er det alltid damenamn? Eller har du gutte namn – hvorfor?

Damenavn har vært det vanligste på større båter. Det kommer fra den tiden det var store skuter og skute er jo hunkjønn og disse ble alltid omtalt som damer.

På mindre båter er det i dag mer vanlig å bruke både dame og manns navn

 

Må båten ha noe navn?

Neida, det er mange mindre båter, av typen snekker som ikke har noe navn

 

Er det berre store båtar som har namn? (større enn robåt)

Noen har navn på robåtene sine også...men det er vel mer sjeldent

 

Når ein lagar båten sjølve, har ein då eit spesielt forhold til båten?

Sevsagt...alt en lager selv får en vel et spesielt forhold til

 

Kvifor er det så gjeft med båtnavn?

Fordi du ved å gi båten ditt et navn, viser at båten ikke bare er en "ting" men noe du har et forhold til

Link to post
Share on other sites

Gamlebåten hette 0,8% (åpen tresjekte)

 

Hvorfor har din båt fått akkurat de navna de får?

Promillegrensa ble den gangen 0,8 promille

 

Hvorfor brukar du namn på båten din?

Enkelt, når en har flere båter. Har i perioder hatt flere tresjekter... (Denne var til fest :cheers: )

 

Er det noen overtru vet at navnet hjelper deg på sjøen?

Nope... skulle kun beskrive målet med turen

 

Er det noen tradisjon?

nei

 

Er det noe spesielle normer?

nei

Er båten ein del av familien?

Da jeg og fruen ble sammen for ti år siden, presiserte jeg at det finnes to ting jeg IKKE kan være meg selv uten. Det er heavy metal og tresjekte. Musikken er den samme, båten er byttet ut med ei selvbygget sjekte, ( dog med fruens mellomnavn Margrethe), men hun er til hennes fortvilelse fremdeles en god nr. 3 :lol:

Høres fælt ut, men sånn er det bare... Hils på Margrethe Margrethe

 

Er det alltid damenamn? Eller har du gutte namn – hvorfor?

En båt er ei DAME! Hørt om noen fine damer som heter Kåre eller Knut???? :lol:

 

Er det noen navn som ein ikke bør kalle båten sin? Kan det bringe ulykke?

Hadde ei som hette FEDA etter stedet ved Kvinesdal. Er ikke sikker på om det var navnet, men båten var konstant et h....

 

Må båten ha noe navn?

:yesnod:

 

Er det berre store båtar som har namn? (større enn robåt)

Synes alle må ha navn... slepejoller innkludert.

 

Båtar som er i ferskvann, skal dei ha samme navn som dei i saltvatn?

Om damene liker saltvann eller ferskvann betyr ingen ting for meg..

 

Kva er dei mest vanlege båtnavna?

Oi Godt spørsmål. Si ifra om du finner noen! Men tror mange sånn "Kosta Plenty", "Fjordfylla" mm er endel av.

 

Når ein lagar båten sjølve, har ein då eit spesielt forhold til båten?

NJA tror det handler mere om følelsen man får for linjene i båten og opplevelsene man har hatt med den. Satte min selvbyggde båt på vann for ca.tre uker siden, men har fremdeles mer føleser for den gamle. Men jeg er IKKE i tvil om at følelsene kommer med den nye også.

 

Kvifor er det så gjeft med båtnavn?

Tja... det er da du som har valgt dette som særoppgave??? Hvorfor må nesten du svare på :lol:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor har din båt fått akkurat de navna de får? - Kona heter Trude og ville oppkalle etter henne, men mange båter hadde det navnet, så da ble det Trudelutt.

Hvorfor brukar du namn på båten din? - Har VHF, og da trenger jeg et navn

Er det noen overtru vet at navnet hjelper deg på sjøen? - Neppe

Er det noen tradisjon? - At båtnavnet er hunkjønn

Er det noe spesielle normer? - At båtnavnet fortrinnsvis er hunkjønn

Er båten ein del av familien? - nei

Er det alltid damenamn? Eller har du gutte namn – hvorfor? - se ovenfor. Guttenavn er ikke særlig vanlig

Er det noen navn som ein ikke bør kalle båten sin? Kan det bringe ulykke? - aldr hørt om det, men det er jo ord en ikke skal bruke ombord som f.eks "hest". Så å kalle båten "Fola Blakken" er det vel ingen som gjør? Men har sett navnet Dagros!

Må båten ha noe navn? - se ovenfor

Er det berre store båtar som har namn? (større enn robåt) - nei, Pioner slepejollen min het "Båtungen"

Båtar som er i ferskvann, skal dei ha samme navn som dei i saltvatn? - ja, hvorfor ikke

Kva er dei mest vanlege båtnavna? - nei, si det? Noe som er populært nå er å kalle båten opp etter barna. Så med barna Merete, Rigmor og Tore, kan navnet bli Merito. Ellers er det mye fantasinavn som: Bankensin, Farminsin, Morsvilje. Brennevinsmerker var også vanlig en periode. Et litt spesielt navn: Dronning Lars!

Når ein lagar båten sjølve, har ein då eit spesielt forhold til båten? - helt sikkert, men har ikke bygget båt selv

Kvifor er det så gjeft med båtnavn? - det er i hvert fall praktisk

 

Lars H.

pt. Källö Knippla, Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor har din båt fått akkurat de navna de får? Gammel trebåt. Utrolig fine linjer, men dessverre ikke helt tett. Navnet ble Smålekker

Hvorfor brukar du namn på båten din? Blir mer personlig forhold til båten

Er det noen overtru vet at navnet hjelper deg på sjøen? - Nei, det var mer vanlig før

Er det noen tradisjon? Ofte kan båtnavn gå i arv

Er det noe spesielle normer? - Nei, men ofte hunkjønn. Ordspill er blitt mer og mer vanlig (M/S Gjeldfri).

Er båten ein del av familien? - Helt klart.

Er det alltid damenamn? Eller har du gutte namn – hvorfor?

Er det noen navn som ein ikke bør kalle båten sin? Kan det bringe ulykke? - Overtro var mer vanlig før.

Må båten ha noe navn? - se ovenfor

Er det berre store båtar som har namn? (større enn robåt) - Nei, men ikke så vanlig med navn på joller

Båtar som er i ferskvann, skal dei ha samme navn som dei i saltvatn? - ja

Kva er dei mest vanlege båtnavna? Gudinnenavn er veldig vanlig (Afrodite, Frøya, etc).

Når ein lagar båten sjølve, har ein då eit spesielt forhold til båten? Ja, med så mange timer får man et nært forhold til den. Men, det får man normalt også med alle båter man bruker mye tid på å bruke og pleie.

Kvifor er det så gjeft med båtnavn? Gjør det mer personlig. Ikke bare nok en ting eller sted.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Hvorfor har din båt fått akkurat de navna de får?

Båten heter Edvardine både fordi det er et fint navn, og fordi min gamle mormor har det som mellomnavn. Hun kommer fra båtbyggerfamilie, så det var litt fint å gjøre heder på henne!

Hvorfor brukar du namn på båten din?

Fordi det er praktisk.

Er det noen overtru vet at navnet hjelper deg på sjøen?

Tror ikke det.

Er det noen tradisjon?

Ja, det er vel tradisjon at båter har navn, men hva som er opprinnelig grunn vet ikke jeg.

Er det noe spesielle normer?

Ja, kan kanskje si det sånn.

Er båten ein del av familien?

Nja, det er kanskje å dra det litt langt for vår del, men for noen er det sikkert det.

Er det alltid damenamn? Eller har du gutte namn – hvorfor?

Tradisjonen tro er båter hunkjønn, men jeg har hørt navn ikke nødvendigvis er det - se f.eks Hurtigrutens båter, Redningsskøytene osv.

Er det noen navn som ein ikke bør kalle båten sin? Kan det bringe ulykke?

Ikke det jeg kjenner til, nei.

Må båten ha noe navn?

Det er jo praktisk, da.

Er det berre store båtar som har namn? (større enn robåt)

Nei, joller kan utmerket godt ha navn, ja.

Båtar som er i ferskvann, skal dei ha samme navn som dei i saltvatn?

Ja, det er ikke noen forskjell på det.

Kva er dei mest vanlege båtnavna?

Den var vanskelig...

Når ein lagar båten sjølve, har ein då eit spesielt forhold til båten?

Selvsagt!

Kvifor er det så gjeft med båtnavn?

Jeg vet ikke om det gjevt, men det er ihvertfall praktisk.

 

Lykke til med oppgaven! :flag:

Redigert av Cruys (see edit history)

Hold hodet over vannet. Da ser du bare toppen av isfjellet...

Link to post
Share on other sites

Hvorfor har din båt fått akkurat de navna de får? Jeg velger celestiske navn, dvs navn fra stjernehimmelen. Vår forrige seilbår het Miranda (en måne) og vår nåværende heter Sirius (en stjerne).

Hvorfor brukar du namn på båten din? Det er naturlig, vokste opp i en havneby (Holmestrand - under fjellet) og alle båter både store og små hadde navn.

Er det noen overtru ved at navnet hjelper deg på sjøen? Har ikke hørt om det.

Er det noen tradisjon? Celestiske navn brukes av mange, men ofte er rederiet også med.

Er det noe spesielle normer? En kan vel stort sett kalle det hva man vil, men "stumpelumpa" var vel gå mot streken.

Er båten ein del av familien? Det kunne man jo tro så mye oppmerksomhet hun får, men nei, hun er bare en båt.

Er det alltid damenamn? Eller har du gutte namn – hvorfor? Båter har alltid vært hunkjønn, bortsett fra at Bismarck ble tiltalt med hannkjønn, men så sank han også omtrent på jomfruturen.

Er det noen navn som ein ikke bør kalle båten sin? Kan det bringe ulykke? Det sies at hest ikke er bra, men skipet "hestmanden" overlevde det meste. Så det var et såkalt lykkeskip, Hestmanden.

Må båten ha noe navn? Dumt spørsmål - selvsagt må hun det !

Er det berre store båtar som har namn? (større enn robåt) F.eks. slepejolla ? Tja, her er jeg mer i tvil. Båten "Costa plenty" hadde jolla "Costa nothing" og skuta "Havrusen" hadde jolla "Bakrusen".

Båtar som er i ferskvann, skal dei ha samme navn som dei i saltvatn? Ja, ferskvann kan være like skumment som de store hav, se på SS Edmund Fitzgerald

Kva er dei mest vanlege båtnavna? Både navn fra himmelen og jentenavn er svært vanlige. Men mange morsomme som nevnt over.

Når ein lagar båten sjølve, har ein då eit spesielt forhold til båten? Da begynner vi nesten å snakke om familiemedlem og en forlenget del av deg selv!

Kvifor er det så gjeft med båtnavn? Har aldri reflektert over det, har vokst opp med båter og de har alltid hatt navn.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Hvorfor har din båt fått akkurat de navna de får? Jeg velger celestiske navn, dvs navn fra stjernehimmelen. Vår forrige seilbår het Miranda (en måne) og vår nåværende heter Sirius (en stjerne).

Hvorfor brukar du namn på båten din? Det er naturlig, vokste opp i en havneby (Holmestrand - under fjellet) og alle båter både store og små hadde navn.

Er det noen overtru ved at navnet hjelper deg på sjøen? Har ikke hørt om det.

Er det noen tradisjon? Celestiske navn brukes av mange, men ofte er rederiet også med.

Er det noe spesielle normer? En kan vel stort sett kalle det hva man vil, men "stumpelumpa" var vel gå mot streken.

Er båten ein del av familien? Det kunne man jo tro så mye oppmerksomhet hun får, men nei, hun er bare en båt.

Er det alltid damenamn? Eller har du gutte namn – hvorfor? Båter har alltid vært hunkjønn, bortsett fra at Bismarck ble tiltalt med hannkjønn, men så sank han også omtrent på jomfruturen.

Er det noen navn som ein ikke bør kalle båten sin? Kan det bringe ulykke? Det sies at hest ikke er bra, men skipet "hestmanden" overlevde det meste. Så det var et såkalt lykkeskip, Hestmanden.

Må båten ha noe navn? Dumt spørsmål - selvsagt må hun det !

Er det berre store båtar som har namn? (større enn robåt) F.eks. slepejolla ? Tja, her er jeg mer i tvil. Båten "Costa plenty" hadde jolla "Costa nothing" og skuta "Havrusen" hadde jolla "Bakrusen".

Båtar som er i ferskvann, skal dei ha samme navn som dei i saltvatn? Ja, ferskvann kan være like skumment som de store hav, se på SS Edmund Fitzgerald

Kva er dei mest vanlege båtnavna? Både navn fra himmelen og jentenavn er svært vanlige. Men mange morsomme som nevnt over.

Når ein lagar båten sjølve, har ein då eit spesielt forhold til båten? Da begynner vi nesten å snakke om familiemedlem og en forlenget del av deg selv!

Kvifor er det så gjeft med båtnavn? Har aldri reflektert over det, har vokst opp med båter og de har alltid hatt navn.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor har din båt fått akkurat de navna de får?

Seilbåten het "Aida" nå vi kjøpte det. Siden vi ikke kom på noe bedre heter det det enda. Så er det jo litt styr å skifte navn også.

Vår gamle orangje Askeladden hetter "Hjeldfrid" og er garantert gjeldfri. Vurderte "Apelsinbåten" også pga fargen.

 

Er det noen overtru vet at navnet hjelper deg på sjøen?

Kanskje den overtro at den forenkler kommunikasjon på VHF. Fant ut at Aida var ikke helt optimalt. Ble kalt Ida av Rogaland Radio. :crazy:

 

Er det alltid damenamn? Eller har du gutte namn – hvorfor?

Neida en båt - og spesiellt en seilbåt er en Lady.

 

Er det noen navn som ein ikke bør kalle båten sin? Kan det bringe ulykke?

Det kan bli trøbbel hvis du kaller båten for "Megdeg" eller "Sunkernå". Spesiellt hvis du skal kalle opp Rogaland radio på VHFen... Bare prøv. :lol:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Navnet på båten blir en form for hjerte og sjelen.

Det blir ikke det samme som i en bil der en sier at motoren er hjertet...

 

Fant en fin artikkel i en avis om båtnavn, men finner den ikke igjen desverre.

Men der stod det bla fra "eksperten" at navnet til kona, elserinne, etc. ikke alltid var så lurt. For hva hvis båten synker. Blir det da et symbol på at ekteskapet er på vei til å havarere? Hva når elskerinna er reist, og fremtidig frue kommer inn i livet. Skal en da måtte pese med å døpe om båten?

Selv om det kan være en fin gest ovenfor den en navngir båten etter, så kan det bli småkleint en gang.

Samme med useriøse navn som en kanskje blir flau over etter som en blir litt eldre.

Det er bare å skifte navn i en fei sier du kanskje? Tja, ikke alle som er helt enige der. Mange vil nok kvie seg litt med navnskifte pga gamle skikker, og overtro. Og da blir et navnskifte litt mer pes for å få gjennomført skikkelig....Ref annen post her på forumet om skikk under navnendring.

 

Selv ville jeg ikke gå for det typiske jentenavnet. Men heller noe fra mytelogien som hadde asosiasjoner til havet. Men etter en del investigering falt det på Jara Wynja.

Siden det hadde mange elementer i seg som beskrev hva båten brukes til, og hva slags liv jeg håper den vil gi.

Jara: De fire årstidene, Yin og Yang, Forandring til det bedre, Et godt år, Tålmodighet og la naturen gå sin gang og ta den tid den trenger.

Wynja: 7, lykkebringende rune, humor, selvironi, Odin, Den står for glede og fred, og for fravær av sut og savn. Positive muligheter som ligger forut.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

JEg har en som heter Gjeld-frid II. 2 fordi den erstattet Gjeld-frid I og er gjeld fri.

 

Jeg har og en jeg kaller Konas ønske og det er vel rett og slett fordi hun bestandig har ytret ønske om plastbåt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Båt bør er gjerne kvinnenavn fordi:

* Menn er avhengige av henne

* Hun har vakre former som skal betraktes og diskuteres i det uendelige...

* Hun er ikke lett å forstå seg på.

* Hun bringer deg fra stille til storm på null komma niks.

* (Litt tungsindig, men dog: ) Det er oftest kvinner som følger sine menn til graven. Mange yrkesmenn har lidd en våt grav og satt livet til for å brødfø familien.

* Hun må sparkles og males før hun skal ut.. (He, he. Tok du den, kanskje om noen år...?)

 

Det er også blitt en tendens til å velge (moderne) begreper med humor og eventuelt ironi.

Andre navn betegner den generelle overgangen fra transport- eller yrkes-fartøy til lystbåter: Eks: "Pause-fisken", "Holiday", "Fjordbris" osv.

 

Min båt heter "Courage" (pågangs)mot, uredd)), som strengt tatt ikke er et kvinnenavn, men et begrep.

Det skal helst uttales på fransk "kura:sj" som lyder mer av sjø med bølger enn engelsk uttale som er litt knapp.

Navnet er valgt fordi det krever mot av matrosene å være med evig grønn skipper på farefull seilas.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei! Artig oppgåve!

Skal prøve å svare på nokre av spørsmåla dine:

 

Hvorfor har din båt fått akkurat de navna de får? Båten heiter "Èowyn" etter prinsessa i "Ringenes Herre" boka/filmane. Namnet er fint og ho som har rolla i filmane, Miranda Otto, er også ei pen dame.

Hvorfor brukar du namn på båten din? Dei fleste båtar av ein viss storleik har namn og min er ikkje noko unntak. Som nemnt av andre har eg VHF og då er det naturleg at båten har namn.

Er det noen overtru vet at navnet hjelper deg på sjøen? Nei.

Er det noe spesielle normer? Nei.

Er båten ein del av familien? Nei, eigentleg ikkje.

Er det alltid damenamn? Eller har du gutte namn – hvorfor? Båtar skal helst (?) ha kvinnenamn. Søker du på nett finn du sikkert liste over kvifor. (Sparkling har vore nemnt lenger oppe. Kostnadar utover det "eigaren" forventa kan også vere eit moment ...)

Er det noen navn som ein ikke bør kalle båten sin? Kan det bringe ulykke? Ikkje det eg veit. Derimot er det ting ein ikkje skal ha med i båt. Heller ikkje seie høgt.

Må båten ha noe navn? Ja, helst.

Er det berre store båtar som har namn? Forige båt, Askeladden 475, hadde ikkje noko eige namn, berre Askeladden. Båten før den ein 15-fots Øyen hadde namn etter "gudmora" "Helga". Robåten vår (over 100 år gamal) har ikkje namn.

Båtar som er i ferskvann, skal dei ha samme navn som dei i saltvatn? Reknar med det ja.

Når ein lagar båten sjølv, har ein då eit spesielt forhold til båten? Ja, sjølvsagt, utan at eg har eiga erfaring med det.

Kvifor er det så gjeft med båtnavn? Individualitet. Å kalle båten noko som helst ingen andre båtar heiter.

 

mvh

Redigert av VindiHaaret (see edit history)

VindiHaaret

Link to post
Share on other sites

Her er mye og mangt av tradisjoner:

Jeg har en 19 fots sjekte som min oldefar kjøpte i 1926, Den heter "Mærthe",- etter oldemor.

Min bestefar hadde en 6MR båt som het Nurdug llOL 1912. Den døpte han om til Aileen ll, selv om hans kone het "Gudrun"Båten heter fremdeles Aileen Visit My Website.

Jeg skal nå selge en liten sjekte/sjark, som jeg har kalt "Doris - Sirod" etter tante Doris, som finansierte den og Doris baklengs for de den er så rar. Doris

Min forige seilbåt, en Ballad het "Grizelda" etter min mor, siden hun donerte noe til å finansiere den. Da Balladen ble solgt og vår Facil ble kjøpt så donerte svigermor kapital, Slik at den heter "Grizelda Margrethe"

Min første kjølseilbåt en BB11 kalte jeg "Sharp disaster" da den hadde et skarpt stålbeslag i bauen.

Den neste kjøl seilbåten, en Knarr, ga jeg navnet "First Lady". Det synes ikke mine veninder om, så det anbefaler jeg ikke. Jeg så foresten en seiler på svenske kysten i sommer som het "First Lady" Stakkars mann!

Lykke til med særoppgaven :flag:

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...