Jump to content

skifte av motor i gammal snekke (Lomatec)


T.Vårlid

Recommended Posts

Hei

 

Vi holder om dagen på og skal skifte motor i vår kjære snekke, tenkte jeg kunne lage en liten "blogg" om det her inne hvor vi kjærkommet tar imot tips å triks underveis :smiley:

Snekken er på 33 fot og ble sjøsatt i 1990, det er min farfar som bygget båten og nå min far som eier/holder den flytende :wink: motoren som satt i var OK den, men for liten når 5 tonn skal manøvreres, nermere bestemt en BMC på 50 hk, mer her : http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=21333492

Etter flere år med lyst på ny motor, sikling på diverse goodies, men alt var så hinsides dyrt, kom vi over en annonse for Lomatec! der viste det seg å være "value for money". 85 hk m/hydraulisk gir, ledd, motorlabber, propell og transport kom på en meget hyggelig pris!! og ikke minst er selgeren også en stjernekar, service der i gården! har sett han er her inne også :seeya:

 

Til nå har vi heist ut den gammle BMC`en og begynt klargjøringen for Lomatec`en, nye braketer for motorlabber er i bestilling hos en lokal sveiser og det gir oss tid til litt fintenking og "potlearbeid" i mellomtiden :tongue:

 

litt bilder av båt og fremdrift:

vel fortøyd for natten:

DSC00030.jpg

 

her er det rett før sliteren forlater åstedet:

92_-7555083661.jpg

 

vel plassert på hengeren og hjemme i gårdsrommet:

92_-19002265151.jpg

 

her driver vi å modder innstrumentpanelet, da vi uansett måtte lage ny dasjbordplate fant vi ut at viss vi feller innst. inn i teak plata så blir det mye mer lekert!

DSC00037.jpg

 

fortsettelse følger!

Link to post
Share on other sites

Takk karer :smiley:

 

Vi er veldig spennte selv både på gange, lydnivå, forbruk og fart med den nye motoren! har reknet litt på det å båten skal ha en skrogfart på ca 8 knop etter standar reknemetoder, men denne skuta er rimelig "spiss" og slipper sjøen utrolig fint, så å se 9 tallet ser jeg ikke som noen umulighet :wink: tidligere har vi cruset på rund 6 knop og gjerne mindre med gummien på slep! Vi var gjerne pitte litt skeptiske på slik "kina motor" men blir mer og mer overbevist om at dette var et bra kjøp, motoren virker til å ha en solid konstruksjon! ikke et vondt ord om "prestisje merker" men dette burde absolutt være et kjempe alternativ for oss vanlig dødelige som vil ha litt kronasjer igjen til å kjøpe is å sjokolade til våre unge lovende en varm dag på sjøen :smiley:

 

DSC00026-1.jpg

Link to post
Share on other sites

Trekket på rutene foran er for å skjerme mot lys inn i cabinen ja,

 

Eller for å skjerme mot nyskjerrige båtnaboer om man f.eks skal gjøre ting nedibåten, som å skifte underbukse eller et slag horisontal ludo.

 

Venter i spenning på flere bilder av båten din. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

kjekt at dere liker båten :smiley:

 

får se om vi ikke kan grave frem noen flere bilder etterhvert!

 

her er nytt dasjbord under produksjon, hullet i midten oppe er til ekkoloddet og de 2 helt til venstre nede er til vann og dieseltankmålere som vi har bestillt i samme typen som resten av innstrumentene!!

 

DSC00003-1.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei hei T.

Artig at du legger ut fremdriften her, skal følge nøye med :smiley:

Bare ring om det skulle være noe-

PS! klokkene kan skrues ut, ledningen i bakkant kan plugges av, ser du har skjært i instrumentpanelet. Så må du huske på at grunnmotoren er japansk, ikke kinesisk :smash:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hallo Exit

 

jeg valgte å skjære ut "alarmpanelet" da det så ut som jeg lett kunne ødelagt det ved å prøve å dytte det ut.. klokkene ble skrudd ut og alt er nå ferdig koblet og montert i båt!

kunne du sakt litt om - innkjøringstid, turtall under innkjøring?

- om oljen skal skiftes før/etter innkjøring?

- mengde olje som går på motoren, type olje?

- finnes det en braket for wire til girkassen eller må denne lages selv?

 

braketter er nå på plass, og motoren er planlagt satt inn ila neste uke!

 

BRAKETTER.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette blir bra vettu! :cheers: Men ser du skriver: gammal snekke. Den er no bare 25 år, er ikke så gammal då :cheers: Min er 37 år, og vil no påstå at den er i en båt sin beste alder! :cheers: Men lå også merke til fundamentet, er ikke det ganske tynn stål du har brukt? jeg har 50 mm rustfrittstål, og bare 22,5 hk. Derfor ble jeg litt redd for at det fundamentet ditt kommer til og bøye seg etter hvert.. Må tenke på belastningen! :smiley: Men kan være den er tjukkere en jeg klarer og se :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Klar for transport til båt. Det er 26.4.2010 og kl er 1930

 

28090_112672448771626_1000008661361.jpg

 

28090_112672792104925_1000008661361.jpg

 

Motoren på vei inn i båten. Legg merke til at det måtte borres nytt hull for St.bakre labb

 

28090_112673812104823_1000008661361.jpg

 

Her er motor på plass på labbene og vi skriver forsatt 26.4.2010 men kl er nå blitt 20.20

Tiden det tok å gjøre godt forarbeid lønte seg. 1cm ned på bakre labber 0cm sidesvis, og der satt den perfekt klar for montering Powertrain ledd.

 

28090_112674302104774_1000008661361.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...