Smellingen Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 Spennende saker... Enig! Jeg vurderer å bytte ut min VP MD21A med en Lomatec. Exit II, har du byggemål på en passende erstatning (60HK ++)? Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 (redigert) Hei SF. Ja i aller høyeste grad. Produsenten ønsker forøvrig på lik linje som meg å komme til bunns i hva problemet .... Det er BRA!! Som du sikkert husker var jeg litt skeptisk da du startet opp som forhandler av disse motorene og hovedgrunnen var nettopp oppfølging av reklamasjon og ikke minst tilgang på deler over tid. Det er dessverre alt for mange aktører der ute som kjøper en kontainer eller to med div. skrot fra Kina og selger dette til forbrukere. Når kjøpere av produktene skal ha service på disse eller skal utbedre mangler på garanti har Importøren forsvunnet for lengst. Her virker det som du tar ansvar og at du har produsenten i ryggen, akkuratt det gir en ytterligere trygghet. Keep up the good work :-) Redigert 10.August.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 Utrolig spennende å følge utviklingen på bedriften deres Exit. Dette begynner å se ut som begynnelsen på noe som kan bli stort. Tror "timingen" deres er riktig og så gjenstår det om dere klare å legge byggesteiene oppå hverandre i riktig tempo og på rett plass ! Håper produsenten deres står dere bi og at de legger vekt på å henge med når det kommer til produktutvikling. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
EXIT II Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 Nok engang, tusen takk for ros og vennlige ord. Det gløder selvfølgelig enda mer når folk er positive til det vi gjør. Når jeg først går inn for noe, ja da skal det gjøres skikkelig. Det er en av grunnene til at det er en stund siden vi har annonsert oss på finn, jeg ønsket forøvrig endel forandringer på motorene, og gav meg ikke før det var i boks. Nå er jeg omsider fornøyd, og de nye motorene våres er jeg meget tilfredsstilt med. Firmaet er meget krevende, jeg holder på mer eller mindre 24 timer i døgnet, har aldri gledet meg så mye til sesongslutt som jeg gjør nå. Heldigvis så har fruen og familie vært til stor støtte. At madamen og guttungen har holdt ut med meg er jeg overlykkelig for, jeg har nemlig ikke vært et stjerneeksempel på en farsfigur den siste tiden. Sene kvelder og fraværende helger har vært et faktum. Lommeboka har heller ikke blitt tykk, snarere tvert imot. Har vel egentlig aldri følt meg så blakk som nå. Alt som går inn på firmakontoen brukes til research, reiser i forb med Lomatec etc. Jeg har enda vanskelig for å se hvordan jeg kan bruke dette som et levebrød etterhvert, selvom det kan se ut som et lys i tunellen i form av en lønningspose . Så fort firmaets bankkonto begynner å vokse, så er det ansettelse av en hjelpende hånd som står for døren. Nå er vi forresten i vente av en testmaskin som kan gi oss ytelsene på maskinene, dette skulle faktisk produsenten stå for. Smellingen: Send meg en mail på fredrik@lomatecnorge.no så skal jeg overrekke deg målskisser. Lomatec har i 5 tilfeller erstattet MD 21, senest en Joda 7500. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 5cm tjukke motorfester ? 50mm, ikke 5mm altså ? Syntes det hørtes veldig mye ut :) Hehe, her har det vært litt surr ja de er nermere 5mm, ikke 50, for guds skyld! Vil tro de er rundt 8-9 Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Svart 11.August.2010 Del på Facebook Svart 11.August.2010 Ah, da høres det mere riktig ut. Syntes nok 50mm motorfester hørtes mye ut i en Sjømann :) Sto ved siden av en Sjømann22 i dag btw, i spydeberg. Var hos en fys som visstnok skulle ha forgasser og magnet til Sleipneren min (det hadde han ikke, kun magneter til 1syl) så da titta jeg litt på den. Var sliten, men interresang :) Søtt lite framdekk :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post Share on other sites More sharing options...
T.Vårlid Svart 12.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2010 I går ble blåklompen til gråklompen, ny Lomatec er på plass i snekkå!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EXIT II Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 (redigert) Har du fått startet den T.Vårlid ? De fleste er vel kanskje informert om at vi har valgt å skifte farve på Lomatec. Ikke fordi vi synes gråfarven er noe finere, men rett og slett av hensiktsmessige årsaker som lakk kvalitet, bestandighet etc. Her er et bilde av ny motoren til T. Vårlid. Håper dere ble fornøyd med den nye maskinen Redigert 13.August.2010 av EXIT II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Prosjektil Svart 13.August.2010 Del på Facebook Svart 13.August.2010 Hei Exit II Dette er faderen. Nei Jeg har ikke startet motoren enda. Sparer gullkornet til Lørdag ettermiddag. Har vært avgårde og kjøpt olje til motor og girkasse.15W40 Har tatt opp film av denne monteringen også og den vil bli lagt ut i HD kvalitet når T.Vårlid kommer hjem fra sjøen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Prosjektil Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 Motor montert og startet.Suverent mye finere lyd i denne motor. Dere som lurer på å kjøpe ny motor, LØP Å KJØP LOMATEC. GROMLYD SÅ DET HOLDER OG STÅR I DIREKTE STIL TIL SERVICEN FRA LOMATEC. ENORM LETTELSE Å VRI OM STRARTEREN OG HØRE WROOOOOOM MED EN GANG. TAKK SKAL DU HA FREDRIK. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EXIT II Svart 15.August.2010 Del på Facebook Svart 15.August.2010 Hei T. Vårlid Tusen takk, intet gleder meg mer enn at du er fornøyd. Startet opp en tilsvarende din i dag, og må faktisk si meg enig når det kom til støyen. Den nye varianten var langt mer støysvak enn den forrige. Ring meg gjerne når du måtte få tid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
T.Vårlid Svart 13.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2010 (redigert) På lørdag hadde jeg å min far et par timer nede i båten, ordnet opp i et noen småting å så tok vi 2 timer på fjorden,dette var den første turen med denne motoren og vi ble helt stumme, utrolig mye mer behagelig gange i denne versjonen, helt klart at Lomatec her har gjort forbedringer i konstruksjonen!! der den forige hadde helt grei gange å lyd, er denne helt suveren. Redigert 13.September.2010 av T.Vårlid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 Han mente at der var noe i forbindelse med sjøvannspumpa, eller innfestningen til denne. Det er fælt å si det, men gleder meg faktisk som en unge til å gå løs på den med verktøy. Heisann, fant dere ut hva som forårsaket havariet? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Prosjektil Svart 13.September.2010 Del på Facebook Svart 13.September.2010 Hei SF. Jasså, du følger med Joda, Exit II har skrudd opp registeret som akslingen fra sjøvannspumpa sitter opplagret i, og funnet deffekt kulelager. Motoren er nå etter det Exit II sier til meg i telefon solgt videre til ny kunde. Må si at slik service Fredrik "Lomatec" har vist i denne saken er sjelden kost og ikke så rent lte rørende. Dette gir tillit til evig tid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EXIT II Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 Hei alle sammen. Tusen takk Vårlid. Kjempe flott at du er fornøyd :) Så fort jeg får hentet inn min datakyndige nabo så skal jeg legge ut bilder av problemet. Rett og slett feilmontert kulelager til sjøvannspumpa. Så nå er motoren som ny, antagelig installert i en ny båt allerede :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 Gratulerer med endå en ny motor! Må komme med video av oppstart og tur Ellers har jeg aldri hørt om lignene service innenfor verksted som EXIT II Har! Fantastisk! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
EXIT II Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 (redigert) Tusen takk Sjømann 22 Her kommer bildene. Nytt lager til høyre kulene drysset ut Ikke rart det ble ulyder i skuta til Vårlid Redigert 24.September.2010 av EXIT II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EXIT II Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 (redigert) Hei igjen Vårlid Følg gjerne med på den nye tråden ejg har startet. Prosjekt Joda 7500 og lomatec 120. Setter inn tilsvarende motor som deg, bare med turbo og intercooler (120hk). Da må jeg løpe, flyet mitt går straks. Ha en fin helg Redigert 24.September.2010 av EXIT II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Endelig en tråd uten krangling og kjekkling :) Først vil jeg bare kommetere det bildet hvor motoren heises av eller på den lastebilen... Der ser den enorm ut :) ser ut som den er like stor som planet på bilen! Exit, du kunne ikke søkt om jobb hos Volvo Penta vel? tror de har behov for folk som tar vare på kuindene sine :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Hei SF. Jasså, du følger med Ja selvsagt, av ren interesse Noen tanker rundt lager havariet Exit? Antar dette er et lager smurt av motorolja? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
EXIT II Svart 2.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 Hei SF Jada, ikke bare tanker men bekreftelser.Da vi bytter sjøvannspumper på alle motorene vi selger (slik at vi kan benytte johnson impeller, gjelder dog bare på de 85->, da de mindre har johnson pumpe fra fabrik) har vi nok slurvet med sammensetningen av denne, det manglet nemlig pakningsmasse mellom impellerpumpe og motor, samtidig som det hadde vært en liten lekkasje fra frontdekslet på varmeveksleren, noe som igjen resulterte i at kulelageret har blitt utsatt for sjøvann. Vår hjelpende hånd og stjernemann fra powertrain europe AS kunne bekrefte vår konlusjon. Pakningen mellom varmeveksleren og frontdekselet var av noe tynn kvalitet og er nok grunnen til det hele. Vi gav forhandleren informasjon om forholdet, og samme tilfellet kunne dem ikke huske å ha registrert før men lovet å ta det til seg slik at det ikke oppstår igjen. Det stemmer det du sier, lagrene i registeret er smørt av motorolja. Ha en fin lørdag alle sammen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
spilli Svart 2.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 Hei SF Da vi bytter sjøvannspumper på alle motorene vi selger har vi nok slurvet med sammensetningen av denne, det manglet nemlig pakningsmasse mellom impellerpumpe og motor, samtidig som det hadde vært en liten lekkasje fra frontdekslet på varmeveksleren, noe som igjen resulterte i at kulelageret har blitt utsatt for sjøvann. Vi gav forhandleren informasjon om forholdet, og samme tilfellet kunne dem ikke huske å ha registrert før men lovet å ta det til seg slik at det ikke oppstår igjen. Hei EXIT II Du får unskylde at jeg kutter litt i din forklaring. Saken er den at det blir litt uklart om hvor skyldspørsmålet/ansvaret havner? Du henviser også til en "forhandler". Trodde dere var forhandlere, og at dere inporterer direkte? Dette er ikke ment som noe negativt Fredrik, bare litt greit å få vite hvordan ting er satt sammen. Sitter forøvrig på gjærdet for ny motor selv, og har jo snakket med deg om dette. Mvh. spilli Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EXIT II Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Hei Spilli Beklager , jeg mente selvfølgelig fabrikanten vår (og ikke forhandleren vår). Går litt fort i svingene for tiden, men prøver så godt jeg kan å delta på alt, også båtplassen. Skyldsspørsmålet gir jeg både fabrikanten og oss selv, tydelig nedenfor. Som jeg presiserer så har det inntrufne vært et resultat av vann. Hadde vi brukt paningsmasse/ pakning mellom motor og pumpe så ville aldri vannet trukket inn. Hadde det heller ikke vært en øreliten lekkasje i front av varmeveksler (fabrikant sin skyld), så ville det heller ikke skjedd. Så det ene fører til det andre. Varmeveksleren fremside hvor frontdekselet sitter er plassert rett ovenfor pumpen, en lekkasje her vil derfor dryppe direkte ned på impellerpumpen, slik det i dette tilfellet har gjort. Men takk for at du tar litt tak i meg Spilli, når jeg leser over det jeg skrev i gårsdagens innlegg så skjønner jeg at det var nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
spilli Svart 3.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2010 Men takk for at du tar litt tak i meg Spilli, når jeg leser over det jeg skrev i gårsdagens innlegg så skjønner jeg at det var nødvendig. Hei EXIT II Takk skal du ha, det var oppklarende. Alle kan gjøre feil, men det er jammen ikke ofte at noen vil inrømmer det, (ivertfall ikke offentlig.)Der skårer du mange poeng hos meg. Men, kom det noen representant fra Lomatec til deg? Eller løste du årsaken før de /han kom? Bare litt nysjerrig. Gleder meg til å få følge tråden du skal legge ut om bytte av motor i Joda`n.Håper det blir i nærheten slik at det blir mulig å få tatt en titt Lykke til videre.(Og husk! Et lys brenner som oftest fortere opp hvis man tenner i begge ender) Mvh spilli Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Svart 5.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2010 ...Følg gjerne med på den nye tråden ejg har startet. Prosjekt Joda 7500 og lomatec 120. ... Jeg prøvde å finne denne tråden, men fikk det ikke helt til. Finnes det en link el.l.? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.