Vidar-Alexander Startet 23.September.2010 Del på Facebook Startet 23.September.2010 (redigert) Ny mann her, så hold ut. Er 33 år gammel, og har hatt båt i mange år. Startet med en gammel engelsk livbåt på 22 fot. (trebåt) Denne var i senere tid bygget hytte på, som en snekke. Denne hadde en 4-5 hk Saab semi-diesel. Artig båt, men ble solgt billig, og deretter ble den liggende på land å råtne... Hadde deretter en Glassfiberbåt på 18 fot, av amerikansk fabrikat. Aner ikke produsent. Så ble jeg uten båt i noen år, før jeg deretter kjøpte en King 14 GL. Med Tohatsu 9,9 hk. Helt grei jolle. Nå i sommer fant jeg en anonnse på finn.no. En Gammel trebåt på 28 fot skulle gies bort. Jeg bor i Sauda og båten lå på Mosterøy, ved Stavanger, og båten hadde vært under vann et par uker og gikk ikke. Litt service fikk jeg, og selgeren slepte båten til Jelsa. Jeg og min bror gikk fra Sauda til Jelsa med King14'n og slepte hjem med denne. Det tok tid........ Motoren er en BMC Leyland. 1,8. Hurth gear. Eieren hadde overhalt motoren i fjor sommer. I løpet av vinteren hadde båten sunket i havnen, og vært helt under i et par uker. Så de regnet med at motor ++ var gåent. Han hadde kun byttet olje etter heving. Jeg fikk båten hjem, og starter og dynamo var bare å kaste. Koblet av dieseltanken som var full av sjø og rust, og alt elektrisk. Prøvde å turne motoren for hånd, og det gikk jo ok. Men det kom vann ut innsuget. Fikk etterhvert tak i ny startmotor, og skulle "kinne litt" for å få olje i systemet og se at alt så ok ut. Etter noen runder, så startet motoren.... :D Etter det har jeg byttet alle filter, byttet motorolje to ganger, ny starter som sagt, og en 55 Amp. 14,4V Dynamo fra en Ford Taunus. Har også lagt opp alt elektrisk på nytt. Rengjordt dieseltank og rør. Gearen var full av hvit "grøt".... Har byttet olje på denne 3 ganger nå, og skal ta noen bytter til snart, men det ser bedre ut nå. Siden jeg til daglig jobber med glass, så er alt av vinduer, gamle 3 mm byttet ut med herdet 4 mm. De fleste vinduene manglet eller var knust da jeg fikk båten. Alt treverk inni er oljet med 6-8 strøk. Det som gjenstår nå, er kosmetisk utvendig, bytting av noen bord på hytta, og nye lister rundt om. Har ikke funnet noe råte i skroget. Den starter og går fint. Litt treg når den er kaldt, men det er visst normalt har jeg forstått. Skal skru ut glødepluggene og rense litt i systemet der. Skal se om jeg får til å legge inn noen bilder fra "ankomst", før jeg begynte å gjøre noe med den. Så har jeg naturligvis noen spørsmål...... Er det noen som vet hvilken båt type dette er? I følge forrige eier var den bygget på Rosenberg Verft i ca 1945. Visstnok i 2 eksemplarer. Hvor mange HK, er det i min BMC 1,8? I følge forrige eier 80 HK, men det er jo å dra det litt vel langt! 30-40 HK? Setter pris på all info og tips om båt og motor. Har fått deler fra KDTrading, og kjenner til manualer o.l. som ligger ute. Men personlige erfaringer betyr ofte mer på slike båter/motorer. Redigert 23.September.2010 av Vidar-Alexander (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Fine linjer i båten -harmonisk skrog/overbygg! Ser ut som den har hatt en kort periode som u-båt (les: sunket) Stemmer det? Ut ifra det du skriver så er den allerede blitt en fin båt! Bilder! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
FrodeS Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 (redigert) Det at den har en (kort) fortid som ubåt står ganske langt opp i teksten hans det Svaap.. :) ... båten hadde vært under vann et par uker og gikk ikke. Redigert 23.September.2010 av FrodeS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Nydelige linjer på den båten. Den blir et vakkert skue nyrestaurert. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 første jeg og tenkte på at det var veldig fine linjer på denne..sleng ut flere bilder:) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Nydelig båt. Gleder meg til å se den i nypusset stand. Håper den ikke har mye råte? "Siden jeg til daglig jobber med glass, så er alt av vinduer, gamle 3 mm byttet ut med herdet 4 mm." Satte du inn nye glass med gummilister eller fugemasse? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Wartsila Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Jeg kan ikke huske at BMC har hatt en 1,8. Den vanligste er BMC captain på 1,5 og etter den så kommer BMC commander på 2,2. Kunne du tatt et bilde av den? Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
strawberry Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Bilder, pleeeze! Mvh. Strawberry Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
bjorn666 Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 (redigert) Gratulerer med ny båt, kan bli bra etter litt jobb:) Trodde nesten ikke du hadde tid til båt, eller er dammen ferdig? :) Redigert 23.September.2010 av bjorn666 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 gratulerer med litt av en jobb, men det blir helt sikkert veldig bra Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Artig båt! BMC 1,8 liter er ganske vanlig, og den er som regel oppgitt til 46hk. En skikkelig sliter av en motor, og fortsatt kurant å få tak i deler til. Så den motoren kan du nok ha i mange år ennå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
880 Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Velkommen til Baatplassen Flotte linjer på denne, er spent på fremdriften. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
adeneo Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 (redigert) Rosenberg Verft har opp igjennom årene bygget mange større skip, men kan ikke huske at de har bygget noe som ligner på den båten din. Nå er det selvfølgelig stor sannsynlighet for at jeg ikke husker alle båtene som er produsert på Rosenberg de siste 100 årene, men likevel Det ble ved Rosenberg Verfts 100 års jubileum utgitt en bok som heter "I vekst og forandring, Rosenberg Verft 100 år, 1896-1996" Boken er på 490 sider, og inneholder det meste om verftet, og båtene produsert der. Hvor du kan finne denne boken nå vet ikke jeg. Verftet gikk i hverfall konkurs i 1930, men ble startet opp igjen og var vel i drift for tyskerne under andre verdenskrig, det er mulig de rett etter krigen valgte å produsere noen få lystbåter, men er usikker på dette, da behovet for nye skip var stort i 1945 etter at den norske handelsflåten var halvert. Rederiet Nordeggen AS hadde en kontrakt inne hos Rosenberg på ett relativt stort dampskip som ble bygget i 1945, og jeg mener å huske at de fleste norske verft var rimelig fullbookede på denne tiden, da rederne gjennom Nortraship fikk utbetalt erstatning for sunkne skip under krigen på denne tiden, og Norsk skipsfart var under full oppbygging. Er derfor litt skeptisk til at båten din er bygget på dette verftet i denne tidperioden, da dette er verft som stort sett bare har produsert større skip. Bergen Group ASA kjøpte resten av Rosenberg verftet i 2007, og det er sannsynlig at det fulgte med en del gamle dokumenter i den handelen, men selskapet er blitt solgt mange ganger opp igjennom årene, så noe kan nok ha blitt borte. Dersom du får kontakt med rette person hos Bergen Group kan det hende de kan hjelpe deg, dersom du er interessert i å finne ut mer om båten. Det var forøvrig Bergesen som eide Rosenberg fra 1942 frem til 1970 i følge Wikipedia!! Redigert 23.September.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Er litt svenske linjer over det dollbordet som dukker ned et stykke bak baugen på båten. Gratulerer med "ny" båt, og den kan bli veldig vakker med en del timers jobbing. Flotte linjer Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Moas-ark Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Flotte linjer! Ja, det var jo litt svenske stuk over den, eller kanskje bare Petterson inspirert. Petterson snipa Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
tuffff Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Åhh, denne var da mye vakrere enn en Petterson. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Baugen her er ihvertfall ikke lik noen Petterson jeg har sett.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Vidar-Alexander Svart 24.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2010 (redigert) Takk for god info adeneo. Ja, fant anonnsen på finn, og ble umiddelbart forelsket i linjene på denne båten. Eneste råte jeg har funnet til nå, er noen bord i sidene på hytta. Ellers ser det bra ut. :) Vinduene er montert med fugemasse. Tec7. Bjorn666, så du er i dam/akvarie/fisk miljøet du også? Dammen blir aldri ferdig, men begynner å ta form. Har vel egentlig alt for lite timer i døgnet i utgangspunktet, men denne båten måtte reddes fra st.hans bålet, som forrige eier truet med. Har gjordt en del allerede, men ikke alt som er synlig enda. Skal prøve å oppdatere med bilder etterhvert som det skjer fremskritt. Setter pris på all info om båten, synes denne skuta har så "majestetiske linjer" at det gjør det verdt å grave frem litt historie. Redigert 24.September.2010 av Vidar-Alexander (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Hva som kjennetegner en C.G. Petterson båt Bilder av båter fra C.G. Petterson Det var før i tiden svært mange båtbyggerier, både i Norge og Sverige. Å finne ut hvor båten er bygget kan være vanskelig uten at man har noe mer informasjon, eller finner noen form for merking på båten. Furuholmen tegnet vel i løpet av sin karriere over to tusen forskjellige båter, og båtene han tegnet ble opp i gjennom årene bygget av svært mange båtbyggerier runt om i landet. Noen kopierte også bare eksisterende båter, med små endringer som ble utført underveis i byggingen. Det var mye av det samme for andre designere, både i Norge og Sverige, så båten kan ha blitt bygget nært sagt hvor som helst, og være en vellykket endring av ett annet design fra den tiden. Det er vanskelig å si. Forøvrig ligner den ikke på noe C.G. Petterson, Furuholmen, Scheen, eller andre kjente designere jeg kan komme på i farten, har tegnet, men ser ut til å ha litt av hvert. Noe som kan tyde på at det er som du sier, at den er bygget i kun noen få eksemplarer, muligens av noen av verftsarbeiderene på Rosenberg eller Verftet selv, kanskje uten særlig tegningsgrunnlag, men bygget mer på erfaring. Båten er uansett linjelekker, og kan bli ett fint og unikt objekt når den er ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Etter bildene å dømme ser det ut til at den har opprinnelgi vært bygget som en halvdekker, dvs uten vindskjerm/hardtop. Eller kanskje den har hatt kun vindskjerm? Uansett, hardtoppen er pent tilpasset båten. Skal bli gøy å se når du får shinet den opp litt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Moas-ark Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Vil bare bemerke at det var absolutt ingen påståelse at det skulle være en Pettersson, les inspirert Jeg tenkte da på dekket og ørene, som er ganske typisk for akkurat Pettersson. Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Poseidon Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Det er en liten klassiker du har funnet tak i og jeg håper at du tar det nøye med restaureringen og får den til å gjenoppstå i fordums glans. Jeg holder det slett ikke for usannsynlig at båten er bygget ved Rosenberg, men selvfølgelig ikke som en av de "offisielle" med byggenummer og det hele. Derimot har Rosenberg alltid hatt veldig sterkt internt samhold; de bodde på en øy og måtte i båt for å komme til fastlandet, dette gjorde nok sitt. Derfor blomstret det i mange retninger ut fra verftet både via "klubben" og ellers. De bygget bolighus, de anla båthavn, de hadde idrettsklubber og det er meget sannsynlig at de bygget fritidsbåter. For å komme videre vil jeg foreslå at du kontakter "klubben" på verftet og/eller Buøy båtforening. Noen av pensjonistene har sikkert kjennskap til fritidsbåtprosjektene. PS Jeg er forøvrig helt på linje med index som påpeker at vindskjermen/hardtoppen sannsynligvis er kommet til i ettertid. Skal jeg ta et råtips vil jeg si at det "lukter 1960" av den toppen Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Vidar-Alexander Svart 24.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2010 Må vel innrømme at jeg verken har tid eller kapasitet til å ta en full original restaurering, men den skal hvartfall bli bra, og med mitt personlige preg. :) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Nydelige linjer i båten! Når det gjelder BMC`n så er det støpt inn størrelsen på motoren i blokka på den ene siden litt nedpå, i ditt tilfelle vil det antageligvis stå 1800. Har hatt båt med en slik en selv og min var oppgitt til 38 hk. BMC`n min var snill når den var snill, men kunne også være lunefull! Håper din er bare snill! Lykke til med prosjektet! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Vidar-Alexander Svart 24.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2010 Foreløpig så har den vært snill ja. Spesiellt med tanke på hva den har vært gjennom... ;) Det står 1800 på den ja. Legger ved et par bilder til, fra før jeg begynte å gjøre noe nevneverdig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.