Jump to content

Prosjekt: Oppussing av en gammel FM


Wartsila

Recommended Posts

Nå nærmer det seg påske og båtpuss, og da skal den gamle FMen min til pers :smash:

 

Litt info om motoren min først.

 

dsc00256.jpg

 

Det er en gammel FM 2-sylindret på 7-9hk. Motoren har helstøpt sylinder på 1,7 liter, fast propell, trykksmøring og en totalvekt på like i overkant av 150kg. Jeg er ikke sikker på hvilket årstall den ble laget, men jeg vet den er fra krigens dager. Den sto i Karoline de jeg kjøpte ho, og var et begredelig syn :nonod: Den hadde vært nede og hilst på krabbene, med resultat av fastrustet sylinder, gåent magnetapparat, lekk kjølepumpe og trykksmøreapparat full av gjørme :crazy: Heldigvis er dette en enkel konstruksjon, og med et års iherdig restaurering på lavbudskjett (Les: 80kr på hammerslaglakk og 140kr på olje) våknet den til liv igjen. Dette er desverre en del år siden, og et par problemer har nå meldt seg..

 

For det første har den begynt å lekke ille mye olje! Og for det andre er det et truste-lager i girkassa som har begynt å bli litt slitt etter 60 års trofast tjeneste. Loggen min vil derfor ta for seg hvordan (og om) jeg får reparert disse to problemene. Planen er å skru motoren i biter. Jeg skal prøve å legge ut så mye bilder som mulig.

 

Mvh M/S Karoline :flag:

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Da er vi i gang! Jeg begynte først med å skru av sylinderen. Det er ikke only only ettersom dette er en massiv, helstøpt sylinder av støpejern. For å gjøre dette lettest mulig for både min og min brors rygg kjøpte jeg inn et trinsesystem fra Biltema kapabel for 150kg.

 

dsc00129.jpg

Den hang jeg opp i kalesjestativet.

 

Her er endelig jernklumpen av :flag:

dsc00135.jpg

 

Oljelekasjen kommer fra nederst på sylinderen. Jeg lurte på å lage ny sylinderpakning for å få stoppet lekasjen. I tillegg har jeg skrudd av ventilstyringen. Det ser ut som det kommer noe fra denne også.

 

dsc00134.jpg

 

Den bakerste ventilstyringen har jeg alt skrudd av og tatt med opp i garasjen. Her ser dere også de to enorme bøttene av noen stempler. H2-motoren har stempeldiameter på 95mm og slaglengde på 120mm.

 

Det er nok å gjøre i tida framover, som dere skjønner :smiley: Etter hvert skal girkassa av, noe som kommer til å bli litt av et prosjekt..

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Det er oppi her problemet med trustelageret ligger:

 

dsc00131.jpg

 

For å få fikset dette må girkassen ut! Den er festet i fem skruer, som dere kan se under.

 

dsc00137.jpg

 

Disse sitter sikkert svingodt. For å gi meg selv best sjangse til å få ut skruene har jeg tenkt til å skrape de rene og ha på 5-56, som kan få virke et par dager. Jeg kan også prøve å varme litt på metalle rundt.

 

Men for å nå til alle skruene er jeg nok nødt til å få hevet motoren litt. Den veier som sagt sine kilo, selv uten sylinderen. Men jeg håper at talja mi gjør susen :yesnod:

 

En annen ting jeg driver å vurderer.. Motoren min er lakket i hammerslaglakk, men denne begynner å flasse noen steder. Motoren skal egentlig være mørkegrønn. Kanskje jeg skulle lakke den om i samme slengen? Noen meninger?

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

I samråd med min bror har vi bestemt oss for å lakke om motoren, nå som jeg først har bestemt meg for å shine ho opp. En så pen motor fortjener jo uansett å få skinne som sola :yesnod:

 

Men nå har jeg endelig fått hevet ho opp litt! Jeg trodde det skulle bli en skikkelig møkkajobb, men det gikk egentlig ganske bra :smiley:

 

Først koblet jeg fra stoppknappen, vanninntaket og flensen

 

dsc00138.jpg

 

 

Jeg følte at jeg ikke trengte å heve ho mer enn rundt 10cm for å nå til alle skruene. Først hevet jeg ho foran. Her festet jeg stroppene i svinghjulet.

 

dsc00142.jpg

 

 

Deretter hevet jeg ho bak

 

dsc00140.jpg

 

 

Jeg la noen klosser unner hver av de seks motorlabbene. Føler at ho står trygt og stabilt nå :smiley:

 

dsc00141.jpg

 

 

Prosjektet videre i dag er å begynne å pusse og skrape motoren for å klargjøre ho til lakking. På lørdag tok jeg å skrapet rene boltene jeg skal skru løs, og sprayet godt på med 5-56. Denne prosessen gjentok jeg i går. Jeg får se om jeg prøver å løsne skruene i dag, eller om jeg skal få la smøresprayen virke en dag til. Disse skruene sitter dønn fast etter å ha vært under vann X antall ganger, og kommer ikke til å gi seg med det første. Jeg vil derfor gjøre så mye som mulig for at de skal kunne løsne lettere. Hvis uhellet er ute og jeg klarer å vri de i filler får jeg heller borre de opp og sette inn Helicoil-gjenger..

 

Jeg kommer tilbake med mer oppdateringer i kveld! :sailing:

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Da har jeg endelig fått lagt ut en oppdatering til! Jeg har ikke fått gjort noe de siste to dagene da andre gjøremål har gjort at jeg har måtte prioritere bort båten :crazy:

 

Motoren blir stadig mer oppskrudd etterhvert som prossesen pågår. Slik så ho ut da jeg begynte på morran i dag:

 

dsc00143.jpg

 

 

Skruene som holdt girkassa lot seg lett løsne etter litt varming. Men likevell lot ikke kassa seg løsne helt. Etter litt undring og inspisering fant jeg ut at ho satt fast i kjedet til starthjulet. Etter at jeg fikk av dette kunne jeg løfte ut kassa og lempe ho bak i Land Roveren. Det var en utrolig lettelse å få ho ut :flag:

 

dsc00144.jpg

 

Det viste seg at "innmaten" i girkassa var delt. Halvparten satt fast i girkassa da jeg tok ho ut, men den siste halvdelen satt igjen på motoren. Jeg skulle egentlig tatt noen bilder av dette, men i iveret etter å få kassa opp i garasjen glemte jeg det :blush:

 

Men nå har jeg endelig fått begynt å pelle opp kassa.

 

dsc00146.jpg

 

Jeg startet med å dra av flensen. Til det brukte jeg en litt spesiell avdrager jeg har kjøpt på Biltema. Og gjett hva! Der, rett på innsiden av flensen, SATT JAGGU DET TRUSTELAGERET JEG LETTE ETTER!! Jeg var helt sikker på at det satt inne i selve kassa jeg.

 

dsc00147.jpg

 

Så jeg hadde faktisk ikke trengt å ta ut den dumme kassa i det hele tatt :headbang: Det kunne ha spart meg for mye arbeid.. Men men, det er uansett godt å få tatt ho ut og inspisert ho litt :yesnod: Dessuten fant jeg igjen litt skruer og slikt under den som jeg har mistet mens jeg har holdt på :lol:

 

Ved nærmere inspeksjon gikk det opp for meg hvor dårlig dette lageret egentlig var.

 

dsc00148.jpg

 

Det var fulstendig utslitt, og det var et under at det ikke har ryki før. Jaggu godt jeg bestemte meg for å bytte det :smiley:

 

 

Det var alt jeg hadde for i dag, men jeg kommer forhåpentlig tilbake med mer i morra. God påske :easter:

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Bra du fant lageret, og fekk av flensen så lett. Men det var lurt å ta av gearkassa. Da kan du ha olje på alle bolter før du setter det i hop igjen. Så blir neste stor service (om mange, mange år :smiley: ) mykje lettare! Blir spennande og følgje med vidare! :yesnod:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, er jeg heldig blir dette siste gang jeg gjør noe service på denne motoren (utenom oljeskift så klart :wink: )

 

Jeg fikk gjort litt i går også. Det ble derimot så sent så jeg rakk ikke å legge ut noen oppdatering, så den kommer nå i stedet. Jeg fikk tak i nytt trustelager :flag: Jeg var en tur ute hos Petter Fagerli i Moss. For de av dere som ikke kjenner til han så er det mannen som har tatt over reservedellageret til FM. Hann har alt hva man trenger, enten det er trustelager eller ny sylinder! Spesielt var det morro å gå rundt og se i det store kjellerlokalet han holder til :yesnod: Her stod det mange nydelig restaurerte FM-motorer, fra en liten 2 1/2hk totakter fra 1920-tallet og helt til den nyeste modellene med coiltenning og inpellerpumpe. Kunne brukt en dag der!!

 

Men med et nytt trustelager til 300kr i handa dro jeg hjem for å fortsjette med motoren. Jeg begynte med å slipe ned delene for å gjøre klart til lakking. Med stålbørste på vinkelsliperen var dette en grei jobb, og jeg fikk vekk så godt som all gammel lakk.

 

dsc00149.jpg

 

Girkassa hadde jeg her skrudd i fra hverandre så godt jeg kunne. Etter sliping fikk alle delene en grundig vask, først med wite sprit og så med rødsprit. Deretter lakket jeg dem. De delene jeg har lakket hittil er girkasse, girstang, flensen og ventilløfterene. Girkassa lakket jeg kun på undersiden denne gangen.

 

dsc00150.jpg

 

Etterpå skal jeg sette den fast i motoren. Så skal jeg lakke resten av motoren. Jeg kan ikke love at det kommer noen oppdatering senere i kveld, men jeg skal prøve. Det er tradisjon at det blir grilling i båthavna på langfredag hvert år, så det kan vi ikke gå glipp av :yesnod:

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Ja, nylakkert motor er digg :yesnod:

 

Jeg har fått gjort litt i dag også. Jeg har endelig fått montert det nye trustelaget. Utrolig deilig å få det i boks!! Jeg ser positivt på kommende båtsesong :wink:

 

Jeg har også fått laget ny pakning til sylinder og girkasse. Disse skjærte jeg ut av et stort ark med pakningsark jeg kjøpte på Biltema. Med dette i boks var det tid for å montere girkassa på motoren igjen! Det gikk forholdsvis smertefritt :smiley:

 

dsc00151.jpg

 

Morradagen kommer til å gå med på å slipe ferdig motoren :easter:

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nå har det vært en stund siden jeg har fått lagt ut noen oppdateringer her ute :nonod: Uka etter påske gikk med på å sjøsette skuta, og sia har det stått still på grunn av studier. Men nå har jeg kommet i gang igjen!

 

Jeg har fått slipa ferdig motoren. Spesielt svinghjulet har fått en real røsk fra vinkelsliperen, da det var bra rustent.

 

dsc00169.jpg

Svinghjulet slipt helt ned til bare metallet.

 

Og så har jeg fått satt på plass sylinderen! Dette var en litt tung affære, da denne klumpen veier sikkert 50kg. Før denne ble montert fikk jeg satt på plass den nye sylinderpakningen og montert på plass ventilløfterene. Disse hadde jeg lakket på forhånd.

 

dsc00156.jpg

 

 

dsc00157.jpg

 

Og her var sylinderen på plass igjen :flag: Nå begynner det å likne motor igjen! Som dere ser på bildet er det en del rust på braketten til venstre på motoren. Dette har jeg fått slipi godt vekk med vinkelsliperen. Det er viktig å få vekk så mye løs rust og maling som mulig for da biter Hammeriten best.

 

Etter monteringen av sylinderen var det å ta i bruk stålbørste og pussepapir for å få tatt alle krikene og krokene på motoren. Bare dette tok meg nesten 2 timer. Spesielt trangt var det å komme til mellom svinghjulet og veivhuset. Heldigvis satt lakken bra mange steder, så det holdt med å pusse lett på overflata.

 

Det var alt jeg hadde for denne gangen. Til tirsdag skal jeg på klassetur til Hannover i Tyskland, der vi skal på en stor industrimesse. Jeg får se om jeg rekker en oppdatering til før den tid :smiley:

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Ja, da blir det den siste oppdateringen før helga :wink: Og jeg har fått gjort god progresjon siden sist. I går kveld fikk jeg nemlig vaska over motoren. Og det skal jeg si var litt av en jobb! En kan nesten ikke fatte hvor mye olje og klin som klarer å samle seg på en gammel motor, og iblanda store mengder pussestøv ble det et salig klin.. Jeg ofret et håndkje som jeg dynket i white sprit, som jeg brukte til å vaske og gnukke ren motoren med. Etter det fikk motoren en grundig vask med rødsprit for å få vekk eventuelle fettrester. Et godt grunnlag uten olje, rust og løs maling er alfa og omega om en ønsker at motoren skal se like pen ut om 30 år :yesnod:

 

Og i dag var det tid for lakking! Som jeg har nevndt tidligere gikk jeg for valget av Hammerite grønn uten hammerslageffekt. Denne lakken er helt suveren og sitter utrolig godt på det meste, man kan til og med lakke den rett på rust. Jeg forsikret meg om før jeg begynte at denne lakken ikke reagerte med den gamle før jeg begynte. Det ble mye prking, og det første strøket tok meg 2 1/2 time å legge på :sweat: Strøk nummer to la jeg på etter noen timer, og det gikk heldigvis noe raskere. Og du hvor fin motoren blir!

 

dsc00173.jpg

 

På bildene ser lakken noe blåere ut enn den egentlig er, i virkeligheten er den knæsj grønn. Dårlig kamera :crazy:

 

dsc00174.jpg

 

Grunnen til at det tok sånn tid er at jeg var ekstremt viktig på å ikke male noe av kobber eller messing. Alt for mange tar i bruk sprøyta og flekker over hele skiten, med lakk på rør, slanger, reimer mm. Dette er selvsagt helt i orden på nyere motorer, men jeg syns det passer med blank messing på denne motoren :smiley: Gleder meg til å montere den i sammen. Hva syns dere så langt?

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Ja folkens, da var motoren endelig skrudd i sammen :flag: Magnetapparatet overhalte jeg for to sesonger siden, så denne lot jeg være. Det er forresten noe jeg anbefaler alle å gjøre. Etter overhalingen ble nemlig gnisten mye blåere og sterkere, og motoren ble mye mer lettstartet :yesnod: Girkasse og veivhuset ble fylt opp med mineralolje (god, gammel pressede dinosauruser) og skrudd igjen. Før jeg skrudde igjen girkassa tok jeg meg friheten av å justere reversen. Som vist på bildet under går det et bremsebånd rundt reverseringsenheten. Denne kan man stramme for å endre når gearspaken skal ta tak.

 

dsc00131.jpg

 

 

Mens jeg tok meg av monteringen av motoren tok min bror å pusset alt av kopper og messing på motoren med en pussefilt. Blanke metalldetaljer gjør noe med helhetsinntrykket :yesnod:

 

dsc00177.jpg

 

dsc00176.jpg

 

 

Slik ser det ferdig resultatet ut :smiley:

 

dsc00179.jpg

 

dsc00219.jpg

 

dsc00220.jpg

 

Utrolig tilfredsstillende å se motoren ferdig montert! Men det viktigste gjennstår; å få startet svineriet og testa ho en tur :smiley: Da må jeg først ut å skaffe bensin. Så får vi se om ho starter og ulyden er borte!

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...