Far Out Startet 5.Februar.2006 Del på Facebook Startet 5.Februar.2006 Jeg prøver å ta av propellen på min 38 år gamle seilbåt. Det er en trebladet propell som står på en konisk aksling med kile. Etter å ha fått løs mutteren prøvde jeg først å dunke propellen av med hammer. Så bar det til Biltema for å kjøpe en trearmet avtrekker og en varmluftpistol. Varmluftpistolen på 2000 W brukte lang tid på å varme opp propellen til kroppstemperatur (kuldegrader ute), og jeg tror akslingen ble like varm. Så sa varmluftpistolen poff og sluttet å virke. Da jeg trakk hardt til på avtrekkeren sa den knekk, så var tuppen en av armene brukket delvis av. Så bar det til Zachariassen's jernvare i Oslo for å kjøpe en ordentlig avtrekker og til svigerfar for å låne skibrenneren. Etter å ha dradd til alt jeg kan med en fastnøkkel (uten å skjøte på noen forlenger) prøvde vi å varme propellen, men også skibrenneren virket for puslete. Deretter kjøpte jeg en gassbrenner på Biltema og vi prøvde igjen, med både skibrenner og Biltema-brenner. Varmet opp propellen til den var på grensen til at vi kunne ta på bladene og dunket med slegge på skruen i avtrekkeren. Fortsatt ingen reaksjon. Også denne gangen brukte vi lang tid til å få varmet opp propellen, så jeg frykter at akslingen fikk sin del av varmen. Hva nå? Jeg tror Ingar har kommentert at man må ha kraftig varme for å få dette til. Det høres ut som om jeg må få tak i en "proff" gassbrenner. Er det noen som vet hva jeg skal spørre etter - eller enda bedre - er det noen som har en å låne meg (jeg bor i Oslo)? Vennlig hilsen en noe deprimert båteier som ikke får av propellen! Far Out Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 5.Februar.2006 Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 Hadde samme problemet med et S-drev. Beistet ville ikke av. Terser, trekiler, fingerknoker, alt var vrak. Bannskapsvokabularet var gjennomgått tre ganger. Så kom en jeg kjenner trekkende med en hydraulisk avtrekker, spente den til korrekt verdi og ga propellen et lite kakk med en hammer. Propell og avtrekker falt ned på bakken. Se om du kan få lånt en slik. Den jeg brukte kom fra et landbruksverksted. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Tine IV Svart 5.Februar.2006 Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 Vær forsiktig når du varmer og den står i spenn , så en i havna som hadde satt på avtrekker og varma opp plutselig kom propellen i 100 bakover . Han var glad han ikke satt bak da . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Slagskibet Svart 5.Februar.2006 Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 Beste måten å få den av på er å sette båten på og fyre opp hovedmaskineriet. Av egen erfaring vet jeg at da detter den garantert av og du må regne med dykkerhjelp for å finne den igjen Kanskje på tide å be om hjelp nå ? Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 5.Februar.2006 Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 (redigert) Så kom en jeg kjenner trekkende med en hydraulisk avtrekker, spente den til korrekt verdi og ga propellen et lite kakk med en hammer. Propell og avtrekker falt ned på bakken. Se om du kan få lånt en slik. Den jeg brukte kom fra et landbruksverksted. Hei Jeg også måtte bruke hydraulisk avtrekker, men la mutteren sitte på. Det gjorde ikke jeg, og propellen gikk i bakken og fikk en skade. Det var da jeg kjøpte 2 nye Michigan 4 bladers, ble noen "lapper" det og. Hvis du lar mutteren være på akslingen henger propelen på den uten å få fallskade. mvh giver Redigert 5.Februar.2006 av giver (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 5.Februar.2006 Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 Hadde samme problemet med et S-drev. Beistet ville ikke av. Terser, trekiler, fingerknoker, alt var vrak. Bannskapsvokabularet var gjennomgått tre ganger. Så kom en jeg kjenner trekkende med en hydraulisk avtrekker, spente den til korrekt verdi og ga propellen et lite kakk med en hammer. Propell og avtrekker falt ned på bakken. Se om du kan få lånt en slik. Den jeg brukte kom fra et landbruksverksted. Dette er nok tingen ja. Mange tror de skal skru propellen av med avdrager, men det er ikke alltid det går så lett. Ta heller å spenn avdrageren litt hardt til, deretter gi bakenden av strammeskruen et kakk med hammeren og da pleier det å gi resultater. Beste måten å få den av på er å sette båten på og fyre opp hovedmaskineriet. Av egen erfaring vet jeg at da detter den garantert av og du må regne med dykkerhjelp for å finne den igjen Kanskje på tide å be om hjelp nå ?Da er vel ikke dette noe god metode Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 5.Februar.2006 Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 nei,Keiko. Ikke å anbefale,men jeg ble innmari lang i maska det er helt sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.Februar.2006 Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 da detter den garantert av og du må regne med dykkerhjelp for å finne den igjenEr man uheldig må dykkeren kanskje lete etter restene av roret også? Som det er blitt nevnt er det viktig å bare løsne litt på aksel-mutteren. Før du starter leting etter hydraulisk avtrekker ville jeg forsøkt å kjøle akslingen med kaldt vann eller snø samtidig som man fyrer løs med det man har av brennere til propellnavet er HOT. Da taes hammer/slegge ibruk. Dette betinger selvsagt en viss avstand mellom propell og stevnlager slik at man kommer til med kjølemediet. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 5.Februar.2006 Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 Sitter den så godt fast trenger du en såpass stor propan brenner at du raskt får varmet opp propellbosset hele veien rundt før varmen går inn i akslingen. Da er kakket på senterskruen på tersen tilslutt nok til at den slipper med et smell. På større propellere hadde vi gjerne flere brennere samtidig. Stod på stillas rundt propellen. Brukte egne store (lange)"propellkiler" slått fast med stor slegge som gjorde at det tilslutt var en utrolig stor kraft på tersen under varming. Men likevel var det slaget tilslutt som gjorde susen. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 5.Februar.2006 Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 Kan det være en ide å veksle mellom varme og is-spray for å få metallene til å bevege seg litt mot hverandre?? Først varme på ene siden, for så å kjøle på andre og deretter motsatt. Skal du ha ut kilen når du skal rengjøre akslingen kan det være greit å ha is-spray for hånden i alle fall. Slik at du kan krympe den litt når kilen settes på plass. Det kan være nokså "tight". Jeg hadde ikke is-spray og måtte hjem og legge kilen i fryseren for å få den på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 5.Februar.2006 Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 Far Out er det ikke umiddelbar hast, kan jeg stille med proffe avdragere, samt gasssveise utstyr av den bærbare typen. Er det mulig å komme helt inntil med bil ? Har tilgang til et sett på kort varsel, men dette tar jeg ikke på meg å bære over lengre avstander.. Kan det ligge i bilen, går det imidlertid greit.. Du trenger samtidig noen bokser ( 2-3 ? ) med Biltema KJØLESPRAY. Denne brukes på akselen, for å kjøle den ekstra ned. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 5.Februar.2006 Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 PS - propan blir sjelden varmt nok til sånne vriene jobber. Oxygen / Acetylen er det som gjør susen.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
giver Svart 5.Februar.2006 Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 Kan det skje noe med strukturen i legeringen ved slik tøff behandling? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 5.Februar.2006 Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 Mulig. Men vil ikke propellen av, har man neppe særlig valg ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
giver Svart 5.Februar.2006 Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 og man trenger plutselig en ny som man kan stole på. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 5.Februar.2006 Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 Ser for meg følgende oppslag i pressen: KLASSISK SEILBÅT BRANT NED TIL GRUNNEN. På åstedet fantes kun en aksling igjen med en propell som satt helt fast. Suspekt type observert løpende fra branntomten med skjærebrenner under armen. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
avsluttet Svart 5.Februar.2006 Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 pass ihvertfall på at du ike svir nylonforingen. Sitér dette innlegget Link to post
Far Out Svart 5.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 Takk for mange gode råd. Det ser jo ut som om det kan være håp likevel! Suzuki, jeg tar med glede mot tilbudet om assistanse, jeg sender deg en IM, så kan vi finne en tid som passer for deg. Båten står på land på Sjølyst, og det er noen båter mellom Far Out og kjøreveien men jeg er flink til å bære! Vennlig hilsen en mye gladere Far Out Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 5.Februar.2006 Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 Ser for meg følgende oppslag i pressen: KLASSISK SEILBÅT BRANT NED TIL GRUNNEN. På åstedet fantes kun en aksling igjen med en propell som satt helt fast. Suspekt type observert løpende fra branntomten med skjærebrenner under armen. Ehh -ja.. Forøvrig har jeg ved noen anledinger gått løs på innmaten i en 1982 Claas Consul skurtresker med skjærebrenner for å få løs vrakede lagre / akslinger. Med kilosvis av bøss, agner, halm og annet tørt fint materiale, har moder`n mer enn en gang stått brannvakt med vannslangen, mens jeg og fadern har varma, banka og banna over den gamle maskindritten, som selvfølgelig bestemmer seg for å gå i filler midt i innhøstingssesongen. Rart den ryker i filler da, ettersom den statistisk sett står stille 11mnd og 2 uker i året.. En digresjon, men en sånn fillepropell BØR være easy match, med rett utstyr. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Slagskibet Svart 5.Februar.2006 Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 Det at den står så mye stille er nok grunnen til at treskeren går i stykker. Ståsegihjæl er vel et kjent begrep ? Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 5.Februar.2006 Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 Dette understreker vel bare viktigheten av å ta av propellen og smøre litt innimellom. Jeg har selv hatt dette problemet. Endte med å finne frem baugfila og sage propellen på langs etter tre ødelagte avdragere Tenkte jeg skulle legge opp et bilde av akselen med litt av propellen som fortsatt ikke vil slippe men bildene var for store. Får se på dette senere. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Daffy Svart 5.Februar.2006 Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 Her er bilder: Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
roaldbj Svart 6.Februar.2006 Del på Facebook Svart 6.Februar.2006 Dette understreker vel bare viktigheten av å ta av propellen og smøre litt innimellom.Smøre med hva? Kobberpasta eller noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 6.Februar.2006 Del på Facebook Svart 6.Februar.2006 Jeg bruker vannfast fett (propellakslingfett...) :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 6.Februar.2006 Del på Facebook Svart 6.Februar.2006 Etter eksersisen med den hydrauliske avtrekkeren; Det første som går av etter opptak er propellen. Aksling og splines blir satt inn med Copaslip. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.