Jump to content

Propellen vil ikke av


Far Out

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har fra første sesong med ny båt tatt av propellen (2001), og hver gang smørt akslingen. Tanken er at hvis propellen går av hvert år når den ikke behøver vil den måtte komme av når den må av....

Dette er en 3bladet foldepropell med minimalt med plass mellom propell og ror, men jeg slår med en hammer på bosset (90 grader på akslingen) med en hammer på andre siden som mothold. Propellen løsner ikke noe lettere p.g.a. smøringen, og dessuten er det nok av settskruer som jeg bruker LockTite på.

Link to post
Share on other sites

selv med 15,6 kalde, var det ingen bønn, jeg hadde jo avtalt å gjøre et forsøk.
Med lånt varmebend & skjærebrenner, var det oppstilling kl 1100.
1125 var utstyret på plass, en jobb i seg selv, i haugesvis av snø.

Ready for action:

 

IMG_1646_1_1.JPG

Med smekker og liten avdager, fikk vi da satt ting i spenn. De store kladdete greiene jeg hadde med meg, kunne overhodet ikke benyttes:

IMG_1639_1_1.JPG


Så var det sannhetens øyeblikk,vi varmet,roterte, varmet, roterte, brant oss på fingrene, varmet, roterte,strammet; varmet, roterte, satte fyr på jekkestroppen, varmet og strammet, roterte og vips:

IMG_1642_2_1.JPG

Så var den løs. Nesten helt av seg selv. :yesnod:

IMG_1643_4_1.JPG


Det sies at godt verktøy er halv jobben. Bare tull, i dette tilfellet var verktøyet 95% av jobben. Hadde aldri fått den av uten varme.

Så var det tid for kaffe og deretter demontering av hylseende, mellomaksel, og propellaksel, men det er en helt annen historie.

Case closed :wink:

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Så var det tid for kaffe og deretter demontering av hylseende, mellomaksel, og propellaksel, men det er en helt annen historie.

Gratulerer,

 

dete viser at båtplassens medlemmer klarer det meste.

 

Imponert over bildene.

 

Jeg skulle i tillegg ønske at du sier noe om hvor lenge og hvor du rettet varmestrålen ved operasjonen.

Link to post
Share on other sites

varmestrålen skal, etter det jeg har lært ALDRI holdes stille. Forestill deg at du spyler med vann, frem og tilbake, frem og tilbake. Pointet er at man skal forsøke å varme propellen ( lageret, akselen, det man vil varme ) jevnt opp, ikke glovarmt på ett sted og iskaldt på et annet. Da kan skeivheter, kast og tull oppstå. Hvor reelt det er, vites ikke, men sånn sier proffene at jeg skal gjøre det. Varmet vel kanskje 10-15 ggr på hver at de tre flatene mellom hver vinge, tok en 5-6 "sveip" før vi roterte propellen. Etter den lille erfaringen jeg har, er mitt syn at vi ikke varmet mye i det hele tatt. Når man varmer stål aksler til de er mørkerøde, da varmer man mye ( hvor sundt DET er for herdingen, er et annet spm; men har man ikke noe valg, så har man ikke )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Til Far Out og SUZUKI!!

 

Gratulerer med vel utført og overstått jobb! Dette var en særdeles spennende føljetong og når enden er god er historien også god. Imponerende laginnsats og atter et bevis på hva bekjentskaper på baatplassen.no kan få til!!

 

:o))

 

N.B.: Kraftige saker når men ser på akterstevnen og roret på denne Nicholson 38! "They don't build them like this any more......"

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Godt jobba Suzuki.

 

En liten oppklaring.

Propellen jeg måtte bruke hydraulisk avtrekker på var en aluminiums VP-propell. Denne er vulket fast i ei stålhylse med splines for akslingen. Det er ikke mulig å varme stålhylsa.

Ved bruk av denne propellen er det viktig å ha litt fett på akslingen, ellers sitter den med en gang.

Gori'en jeg nå har skal ikke spennes fast med mutteren, så der er det kanskje ikke så viktig med fett.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

spm til dere erfarne lagergutter; det ser ut som om hylsa er fyllt med to lange hvittmetalllagre, som lagrer akselen opp. Disse er de friskt med slark i ( grunn til demontering ) men hva gjør man så ? Monterer vannsmurt cutlesslager ? Støper inn nytt hvittmetall " on site" ? Dreier opp "stevnlagerboksen en & setter inn vanlig glidelager i den ? Andre forslag ?

 

Problemet er behøring beskrevet her: med originale verftstegninger og det hele..!

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Fettet. Personlig bruker jeg ikke Copaslip grunnet mulig kopperreaksjon. I ditt tilfelle vil det nok ikke være problematisk.

 

Personlig bruker jeg molybdensulfidfett fra Biltema. Dette er innmari bra og holder meget lenge. Mitt nedre rorlager er sort jernaksling mot fiberlager. Dette skal etter teorien ruste solid i løpet av noen måneder. Slikt har jeg sett før. Hos meg er akslingen like fin etter 2 år i sjøen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...