Mix Svart 6.Februar.2006 Del på Facebook Svart 6.Februar.2006 Jeg bruker vannfast grease på Påhengeren. På bronsepropellen Lynol/Aceton. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 6.Februar.2006 Del på Facebook Svart 6.Februar.2006 På bronsepropellen Lynol/Aceton.Det har jeg også hørt, at man ikke skal bruke noe smøremiddel da det kan føre til at propellen arbeider seg løs. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 6.Februar.2006 Del på Facebook Svart 6.Februar.2006 Ja, og det samme gjelder klemflens til aksling/gear og klemflens til rorkult. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ole-2 Svart 6.Februar.2006 Del på Facebook Svart 6.Februar.2006 Hei, Jeg har fra første sesong med ny båt tatt av propellen (2001), og hver gang smørt akslingen. Tanken er at hvis propellen går av hvert år når den ikke behøver vil den måtte komme av når den må av.... Dette er en 3bladet foldepropell med minimalt med plass mellom propell og ror, men jeg slår med en hammer på bosset (90 grader på akslingen) med en hammer på andre siden som mothold. Propellen løsner ikke noe lettere p.g.a. smøringen, og dessuten er det nok av settskruer som jeg bruker LockTite på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 12.Februar.2006 Del på Facebook Svart 12.Februar.2006 selv med 15,6 kalde, var det ingen bønn, jeg hadde jo avtalt å gjøre et forsøk.Med lånt varmebend & skjærebrenner, var det oppstilling kl 1100.1125 var utstyret på plass, en jobb i seg selv, i haugesvis av snø. Ready for action: Med smekker og liten avdager, fikk vi da satt ting i spenn. De store kladdete greiene jeg hadde med meg, kunne overhodet ikke benyttes:Så var det sannhetens øyeblikk,vi varmet,roterte, varmet, roterte, brant oss på fingrene, varmet, roterte,strammet; varmet, roterte, satte fyr på jekkestroppen, varmet og strammet, roterte og vips:Så var den løs. Nesten helt av seg selv. Det sies at godt verktøy er halv jobben. Bare tull, i dette tilfellet var verktøyet 95% av jobben. Hadde aldri fått den av uten varme.Så var det tid for kaffe og deretter demontering av hylseende, mellomaksel, og propellaksel, men det er en helt annen historie.Case closed Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 12.Februar.2006 Del på Facebook Svart 12.Februar.2006 Så var det tid for kaffe og deretter demontering av hylseende, mellomaksel, og propellaksel, men det er en helt annen historie. Gratulerer, dete viser at båtplassens medlemmer klarer det meste. Imponert over bildene. Jeg skulle i tillegg ønske at du sier noe om hvor lenge og hvor du rettet varmestrålen ved operasjonen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 12.Februar.2006 Del på Facebook Svart 12.Februar.2006 varmestrålen skal, etter det jeg har lært ALDRI holdes stille. Forestill deg at du spyler med vann, frem og tilbake, frem og tilbake. Pointet er at man skal forsøke å varme propellen ( lageret, akselen, det man vil varme ) jevnt opp, ikke glovarmt på ett sted og iskaldt på et annet. Da kan skeivheter, kast og tull oppstå. Hvor reelt det er, vites ikke, men sånn sier proffene at jeg skal gjøre det. Varmet vel kanskje 10-15 ggr på hver at de tre flatene mellom hver vinge, tok en 5-6 "sveip" før vi roterte propellen. Etter den lille erfaringen jeg har, er mitt syn at vi ikke varmet mye i det hele tatt. Når man varmer stål aksler til de er mørkerøde, da varmer man mye ( hvor sundt DET er for herdingen, er et annet spm; men har man ikke noe valg, så har man ikke ) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Verrie Svart 12.Februar.2006 Del på Facebook Svart 12.Februar.2006 selv med 15,6 kalde, Dere bor på feil kant av landet, her i sør har det vært 5-6 varme i hele dag brant oss på fingrene, Er du ute etter trøst ? satte fyr på jekkestroppen Jammen godt du ikke så like godt satte fyr på båten/båtene Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 12.Februar.2006 Del på Facebook Svart 12.Februar.2006 Her imponerer Suzuki med en enstående dugnadsvilje!!! Av med hatten, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 12.Februar.2006 Del på Facebook Svart 12.Februar.2006 (redigert) Til Far Out og SUZUKI!! Gratulerer med vel utført og overstått jobb! Dette var en særdeles spennende føljetong og når enden er god er historien også god. Imponerende laginnsats og atter et bevis på hva bekjentskaper på baatplassen.no kan få til!! :o)) N.B.: Kraftige saker når men ser på akterstevnen og roret på denne Nicholson 38! "They don't build them like this any more......" Redigert 12.Februar.2006 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
Far Out Svart 13.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2006 Tusen takk for uvurderlig hjelp Suzuki. Fine bilder også! At utstyret gjør det mulig å få gjort jobben er én ting, men det er ikke så dumt å ha Suziki's erfaring og kunnskap heller! Vennlig hilsen Far Out Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 13.Februar.2006 Del på Facebook Svart 13.Februar.2006 Godt jobba Suzuki. En liten oppklaring. Propellen jeg måtte bruke hydraulisk avtrekker på var en aluminiums VP-propell. Denne er vulket fast i ei stålhylse med splines for akslingen. Det er ikke mulig å varme stålhylsa. Ved bruk av denne propellen er det viktig å ha litt fett på akslingen, ellers sitter den med en gang. Gori'en jeg nå har skal ikke spennes fast med mutteren, så der er det kanskje ikke så viktig med fett. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 13.Februar.2006 Del på Facebook Svart 13.Februar.2006 Gori'en jeg nå har skal ikke spennes fast med mutteren, så der er det kanskje ikke så viktig med fett. Å joda! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 13.Februar.2006 Del på Facebook Svart 13.Februar.2006 spm til dere erfarne lagergutter; det ser ut som om hylsa er fyllt med to lange hvittmetalllagre, som lagrer akselen opp. Disse er de friskt med slark i ( grunn til demontering ) men hva gjør man så ? Monterer vannsmurt cutlesslager ? Støper inn nytt hvittmetall " on site" ? Dreier opp "stevnlagerboksen en & setter inn vanlig glidelager i den ? Andre forslag ? Problemet er behøring beskrevet her: med originale verftstegninger og det hele..! Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 13.Februar.2006 Del på Facebook Svart 13.Februar.2006 Joda til hva. Fastspenningen eller fettet? Som jeg sier ovenfor, jeg har alltid på litt Copaslip. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 13.Februar.2006 Del på Facebook Svart 13.Februar.2006 Fettet. Personlig bruker jeg ikke Copaslip grunnet mulig kopperreaksjon. I ditt tilfelle vil det nok ikke være problematisk. Personlig bruker jeg molybdensulfidfett fra Biltema. Dette er innmari bra og holder meget lenge. Mitt nedre rorlager er sort jernaksling mot fiberlager. Dette skal etter teorien ruste solid i løpet av noen måneder. Slikt har jeg sett før. Hos meg er akslingen like fin etter 2 år i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.