Jump to content

Propellen vil ikke av


Far Out

Recommended Posts

Jeg prøver å ta av propellen på min 38 år gamle seilbåt. Det er en trebladet propell som står på en konisk aksling med kile. Etter å ha fått løs mutteren prøvde jeg først å dunke propellen av med hammer. Så bar det til Biltema for å kjøpe en trearmet avtrekker og en varmluftpistol. Varmluftpistolen på 2000 W brukte lang tid på å varme opp propellen til kroppstemperatur (kuldegrader ute), og jeg tror akslingen ble like varm. Så sa varmluftpistolen poff og sluttet å virke. Da jeg trakk hardt til på avtrekkeren sa den knekk, så var tuppen en av armene brukket delvis av.

 

Så bar det til Zachariassen's jernvare i Oslo for å kjøpe en ordentlig avtrekker og til svigerfar for å låne skibrenneren. Etter å ha dradd til alt jeg kan med en fastnøkkel (uten å skjøte på noen forlenger) prøvde vi å varme propellen, men også skibrenneren virket for puslete. Deretter kjøpte jeg en gassbrenner på Biltema og vi prøvde igjen, med både skibrenner og Biltema-brenner. Varmet opp propellen til den var på grensen til at vi kunne ta på bladene og dunket med slegge på skruen i avtrekkeren. Fortsatt ingen reaksjon. Også denne gangen brukte vi lang tid til å få varmet opp propellen, så jeg frykter at akslingen fikk sin del av varmen.

 

Hva nå? Jeg tror Ingar har kommentert at man må ha kraftig varme for å få dette til. Det høres ut som om jeg må få tak i en "proff" gassbrenner. Er det noen som vet hva jeg skal spørre etter - eller enda bedre - er det noen som har en å låne meg (jeg bor i Oslo)?

 

Vennlig hilsen en noe deprimert båteier som ikke får av propellen!

Far Out

:diving:

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problemet med et S-drev. Beistet ville ikke av. Terser, trekiler, fingerknoker, alt var vrak. Bannskapsvokabularet var gjennomgått tre ganger.

Så kom en jeg kjenner trekkende med en hydraulisk avtrekker, spente den til korrekt verdi og ga propellen et lite kakk med en hammer. Propell og avtrekker falt ned på bakken.

Se om du kan få lånt en slik. Den jeg brukte kom fra et landbruksverksted.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Vær forsiktig når du varmer og den står i spenn , så en i havna som hadde satt på avtrekker og varma opp plutselig kom propellen i 100 bakover . Han var glad han ikke satt bak da .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Så kom en jeg kjenner trekkende med en hydraulisk avtrekker, spente den til korrekt verdi og ga propellen et lite kakk med en hammer. Propell og avtrekker falt ned på bakken.

Se om du kan få lånt en slik. Den jeg brukte kom fra et landbruksverksted.

Hei

Jeg også måtte bruke hydraulisk avtrekker, men la mutteren sitte på.

Det gjorde ikke jeg, og propellen gikk i bakken og fikk en skade. :headbang:

Det var da jeg kjøpte 2 nye Michigan 4 bladers, ble noen "lapper" det og. :cryin:

Hvis du lar mutteren være på akslingen henger propelen på den uten

å få fallskade.

mvh

giver

Redigert av giver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde samme problemet med et S-drev. Beistet ville ikke av. Terser, trekiler, fingerknoker, alt var vrak. Bannskapsvokabularet var gjennomgått tre ganger.

Så kom en jeg kjenner trekkende med en hydraulisk avtrekker, spente den til korrekt verdi og ga propellen et lite kakk med en hammer. Propell og avtrekker falt ned på bakken.

Se om du kan få lånt en slik. Den jeg brukte kom fra et landbruksverksted.

Dette er nok tingen ja.

Mange tror de skal skru propellen av med avdrager, men det er ikke alltid det går så lett.

Ta heller å spenn avdrageren litt hardt til, deretter gi bakenden av strammeskruen et kakk med hammeren og da pleier det å gi resultater.

Beste måten å få den av på er å sette båten på og fyre opp hovedmaskineriet. Av egen erfaring vet jeg at da detter den garantert av og du må regne med dykkerhjelp for å finne den igjen :headbang: Kanskje på tide å be om hjelp nå ?

Da er vel ikke dette noe god metode :wink:
Link to post
Share on other sites

da detter den garantert av og du må regne med dykkerhjelp for å finne den igjen

Er man uheldig må dykkeren kanskje lete etter restene av roret også? :rolleyes:

Som det er blitt nevnt er det viktig å bare løsne litt på aksel-mutteren.

 

Før du starter leting etter hydraulisk avtrekker ville jeg forsøkt å kjøle akslingen med kaldt vann eller snø samtidig som man fyrer løs med det man har av brennere til propellnavet er HOT.

Da taes hammer/slegge ibruk.

Dette betinger selvsagt en viss avstand mellom propell og stevnlager slik at man kommer til med kjølemediet.

Link to post
Share on other sites

Sitter den så godt fast trenger du en såpass stor propan brenner at du raskt får varmet opp propellbosset hele veien rundt før varmen går inn i akslingen. Da er kakket på senterskruen på tersen tilslutt nok til at den slipper med et smell.

På større propellere hadde vi gjerne flere brennere samtidig. Stod på stillas rundt propellen. Brukte egne store (lange)"propellkiler" slått fast med stor slegge som gjorde at det tilslutt var en utrolig stor kraft på tersen under varming. Men likevel var det slaget tilslutt som gjorde susen.

Link to post
Share on other sites

Kan det være en ide å veksle mellom varme og is-spray for å få metallene til å bevege seg litt mot hverandre?? Først varme på ene siden, for så å kjøle på andre og deretter motsatt.

 

Skal du ha ut kilen når du skal rengjøre akslingen kan det være greit å ha is-spray for hånden i alle fall. Slik at du kan krympe den litt når kilen settes på plass. Det kan være nokså "tight".

 

Jeg hadde ikke is-spray og måtte hjem og legge kilen i fryseren for å få den på plass.

Link to post
Share on other sites

Far Out

er det ikke umiddelbar hast, kan jeg stille med proffe avdragere, samt gasssveise utstyr av den bærbare typen. Er det mulig å komme helt inntil med bil ? Har tilgang til et sett på kort varsel, men dette tar jeg ikke på meg å bære over lengre avstander.. Kan det ligge i bilen, går det imidlertid greit..

 

Du trenger samtidig noen bokser ( 2-3 ? ) med Biltema KJØLESPRAY. Denne brukes på akselen, for å kjøle den ekstra ned.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ser for meg følgende oppslag i pressen:

 

KLASSISK SEILBÅT BRANT NED TIL GRUNNEN.

 

På åstedet fantes kun en aksling igjen med en propell som satt helt fast.

Suspekt type observert løpende fra branntomten med skjærebrenner under armen.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode råd. Det ser jo ut som om det kan være håp likevel!

 

Suzuki, jeg tar med glede mot tilbudet om assistanse, jeg sender deg en IM, så kan vi finne en tid som passer for deg. Båten står på land på Sjølyst, og det er noen båter mellom Far Out og kjøreveien men jeg er flink til å bære!

 

Vennlig hilsen en mye gladere

Far Out

:diving:

Link to post
Share on other sites

Ser for meg følgende oppslag i pressen:

 

KLASSISK SEILBÅT BRANT NED TIL GRUNNEN.

 

På åstedet fantes kun en aksling igjen med en propell som satt helt fast.

Suspekt type observert løpende fra branntomten med skjærebrenner under armen.

 

Ehh -ja..

Forøvrig har jeg ved noen anledinger gått løs på innmaten i en 1982 Claas Consul skurtresker med skjærebrenner for å få løs vrakede lagre / akslinger.

Med kilosvis av bøss, agner, halm og annet tørt fint materiale, har moder`n mer enn en gang stått brannvakt med vannslangen, mens jeg og fadern har varma, banka og banna over den gamle maskindritten, som selvfølgelig bestemmer seg for å gå i filler midt i innhøstingssesongen.

 

Rart den ryker i filler da, ettersom den statistisk sett står stille 11mnd og 2 uker i året.. :rolleyes:

 

En digresjon, men en sånn fillepropell BØR være easy match, med rett utstyr.

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Dette understreker vel bare viktigheten av å ta av propellen og smøre litt innimellom.

Jeg har selv hatt dette problemet.

Endte med å finne frem baugfila og sage propellen på langs etter tre ødelagte avdragere :cryin:

 

Tenkte jeg skulle legge opp et bilde av akselen med litt av propellen som fortsatt ikke vil slippe men bildene var for store.

Får se på dette senere.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Her er bilder:

125_2595.JPG

 

125_2600.JPG

 

126_2601.JPG

 

126_2602.JPG

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...