Jump to content

Fjerning og påføring av bunnstoff?


EivindOla

Recommended Posts

Ok.

 

Regner med jeg må ta bort det gamle da det har blitt veldig løst og ruglete.. Båten har stått på land i 10 år, så det er vel ingen vei utenom? Rett meg hvis jeg tar feil, for jeg er veldig fersk på dette!! Fikk tilbud om å få en båt helt gratis, og det var akkurat en sånn jeg helst ville ha! Haken med det hele er at den trenger litt kjærlighet...

 

Blir et slags lavbudsjettsprosjekt og en ilddåp til båtlivet! Båten er forøvrig en Sjømann 22. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da må jeg først få gratulere deg som båteier :yesnod:

Var ikke sikker på om det var trebåt eller plastbåt du hadde.

 

Må innrømme at min erfaring med plastbåter er lik null.

Men det er vanskelig å si om du behøver å fjerne alt bunnstoffet uten å se bilder av båten, og bunnstoffet.

Selvsagt fjerner du det som er løst, og det fjerner du lettest med en høytrykkspyle

 

At bunnstoffet skal være så veldig gatt og blanke er først og fremst viktig for en båt som skal opp i store hastigheter.

Men som sagt, kan du legge ut noen bilder, ville det være lettere å gi en bedømmelse.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fjernet tykt gammelt bunnstoff maskinelt med en Bosch PSE 180 E på Baylineren. Denne maskinen vibrerer opp og ned med en myk metallplate (som en sparkelspade). Like god på plastbåt som på trebåt. Må bare passe på å ikke legge for mye press på. Svakt press og korrekt vinkel så går det som en lek. Med denne skyfler du bort bunnstoffet uten å anstrenge deg.

Denne maskinen kan også brukes som stemjern og huljern. Jeg kjøpte et sett i fin trekoffert, men du får mye tilleggsutstyr, så kjøp den mykeste skrapa i tillegg til settet.

Jeg er verktøyfrik, ser du. Må ha moderne hjelpemidler så klart. :yesnod:

God planlegging er halve jobben, og riktig verktøy er andre halvparten. Da får du bedre tid til :cheers:

Link to post
Share on other sites

Bland en del kaustisk soda med 2 deler vann + en pakke med tapetkliste. Rull på blandingen. La den sitte på i 30 minutter. Deretter går du på med høytrykkspyler. Hold på til det ikke renner av mer bunnstoff. Etterpå kan du gå over med skrape og ta det som ikke har løsnet.

Men OBS: Denne metoden forutsetter imidlertid ar du er svært nøye med "hygienen" fordi lut er etsende på hud. Du må derfor iføre deg beskyttelse slik at ingen deler av huden blir eksponert for denne bandingen. Bunnstoffet derimot lar seg villig bryte ned, og det er jo det man er ute etter. Metoden er effektiv og svært billig.

Link to post
Share on other sites

Spør du meg så har bunnstoffhysteriet tatt helt av. Det er vel bare fabrikantene som har noe å tjene på at vi båteiere legger på i tykkere og tykkere lag hver eneste vår. Så lenge undervannsskroget er dekket av gammelt bunnstoff fra sist sesong, er min erfaring at det gror minimalt. Da ser jeg heller ikke meningen med å kline på mer og mer, som etter hvert bare bygger seg opp og blir til tykke lag. Flekk opp det som har flasset av sist sesong, og ta et kosmetisk strøk i vannlinja så er det meste gjort.

Redigert av Confusius (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...