Jump to content

Anbefalinger av RIB?


lassal

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er på utkikk etter RIB og har sett meg ut et par som er interessante. Jeg har en båt som er 3,85m bred så RIBen bør derfor ikke sikke utenfor dette.

Har sett meg ut Arimar 320/360 Targa og Capelli 360. Noen som har erfaringer med de nevnte båtene? Hvordan er kvaliteten og holdbarheten på disse?

Har hørt mye positivt om Arimar-båtene, hvordan er disse kontra for eksempel Capelli?

Ser de er rimelig dyre, så om noen har en brukt en å selge ser jeg på dette som svært interessant. Trenger erfaringer, så hadde vært kjempeflott med innspill..

 

Har tenkt å ha industri Lambertseter krybber, hvordan vil det være å dra opp 150kg på en slik en?

 

360holt10001.jpg

 

:sailing:

 

På forhånd, Takk!

Link to post
Share on other sites

Har selv en Avon SS 345, med 30 hk .... går som olja lyn og er morsom .... men ...

 

Med rundt 200 Kg (motor og konsoll mm.), så har jeg nesten slått det fra meg å dra på den på noen fornuftig måte....og hvertfall hvis jeg skal "dra" den opp en eller annen plass. Nei her må en nok til med kraftigere saker ....

 

http://www.tntlifts.com/index.html

 

http://www.opacmare.com/elenco.asp?INSIDEI...ogue%7CYacht%7C

 

Opp i daviter, vil 200 kg høyt opp og ha negativ innvirkning på side stabiliteten ... selv på vår 45 foter...men er et alternativ ... men vi må da til med noen "ikke så pene" forsterkninger...

 

Hadde GH 10 i daviter (simpson) på 32 foter tidligere, og den var OK .... ish ... men motoren burde taes av...

 

Så sparer nå opp til den gangen jeg kan installere løfteplatform.... $$$$

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke MÅ ha en RIB som tar mer enn 4 personer så vil jeg anbefale Aquaqick 300 med 9.8 Tohatsu 2 eller 4-takt.

Denne pakka med 4-takt kommer på ca 27.000,- og veier 107 kg.

Aquaquick 300

RIBen har flat bunn innvendig(hvit) med mørkeblå pongtonger og hvite detaljer, store pongtonger man sitter stødig på og spruter minimalt selv i stor sjø.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke så stor badeplatform som Nord Westen og det er vel heller ikke mulig ettersom jeg har fast aksling (?)..

Har heller ikke denne landgangen og jeg har sett at denne koster peeeng.. Tenker derfor på denne løsningen som Industri Lambertseter har,

 

Teleskopisk%20Plattformdavit%20hovedbilde_nyhet.jpg

 

 

Det er nok RIB som er kravet ettersom vi allerede har en Aquaquick 285 med 9.9 Tohatsu 2 takt..

 

Er det noen som har erfaring med Arimar/Capelli RIB'ene? Har hørt mye bra om Arimar, men hvordan er for eksempel Capelli?

Link to post
Share on other sites

Hvis du ser på linken min Saltkjelen, så ser du at det er en RIB jeg har linket til, AquaQuick 300 RIB :yesnod:

Har en slik selv og har meget bra erfaring. Når du alt har en 9.9 Tohatsu 2-takt så kan du jo bare bytte båten.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Her er et alternativ Saltkjelen, RIB med styrekonsoll og stasj.... 3.40 eller 3.80

Grand G 380L RIB Rigget m/stasj...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har også lett etter en krybbeløsning som gjør det mulig å ha med en tyngre rib uten å ta av/ut motoren og tanken hver gang. På båtmessa kom jeg over en løsning i syrefast stål som festes med gjennomgående øyebolter til fast mutter under plattform og som derfor lett kan skrus av og fjernes når man ikke bruker den. Når jolla vippes opp "smekker den i lås" omtrent som en dørlås og når man skal slippe ut båten løses den ut ved å trekke i en dobbelt snor. (Fjærbelastede bolter) Link her

De tok 9.900 for denne på Lillestrømmessa. På papiret ser dette ut som en bedre løsning enn ILAS sin krybbedaviter. Noen som har meninger om hvordan dette ville fungere?

 

PS: Capellien er uten tvil den kuleste rib'en av de du nevner, men tipper at den blir alt for tung for de fleste løsninger vi dødelige har råd til. 200 kg står det på hjemmesiden til Capelli. Ser at Oslo Marine oppgir 90 kg, men det er nok helt uten stasj..

Redigert av tigertoe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har tittet på Grand og fått et bra tilbud, men syns ikke den når helt opp til Arimar/Capelli.

 

Kunne du ha ordnet et bilde av den krybba du snakker om tigertoe? Får ikke åpnet PDF filen, desverre..

Hmm, veier den 200kg er det jo totalt uaktuelt. Må nok forhøre meg litt om dette når jeg skal titte på alle RIB'ene. Hadde tatt i utgangspunktet 90kg pluss motor 40-50gk).. Ergo en totalvekt på ca 140-150kg. Det bør vel kunne gå an å dra opp på ILAS krybbene med to voksne..

Link to post
Share on other sites

Ok, har klippet bildet ut av pdf fila. Det er lav oppløsning, spørs hvor bra det blir.daviter.jpg

 

Selv har jeg tenkt på en Grand 300 S med 2 vanlige tofter. Denne veier 55 kg. Det blir jo fort 100 kg med motor og tank mm. De som lager denne løsningen sier det er kurant å dra opp båter på 150 kg.

Link to post
Share on other sites

Takk for bildet. Det hjalp straks :smiley:

 

Har funnet en daviter som jeg har tenkt litt på. Den tåler belastning på 175kg, så det burde gå fint. De kan fjernes straks jolla er på vannet slik at de ikke står i veien for noe. De er ca 1 m høye. Har imidlertid bestemt meg for å gå for Arimar 320 Targa. Nå er det bare å vente til båten blir ferdig klargjort, så er det bare å begynne å skru.. :smiley:

 

13_-1596067916_hoved.jpg

Link to post
Share on other sites

Har også sett på denne og liker prinsippet. Slik jeg forstår det kan denne også fjernes, men selve beslagene vil fremdeles sitte igjen ytterst på badeplattformen. I tillegg har den vel ingen låsemekanisme (som hindrer den den i å vippe ut igjen). Det virker litt ugunstig å skulle bevege seg rundt jolla for å tjore den når den bare såvidt hviler på kjølen innenfor vippepunktet. (Husker du hvor dyp plattformen på Skilsø 33 er? Både fra skott og fra dreggkassa? IM) I og med at den ikke har noen lås vil jolla (og vippepunktet) måtte stå lenger inn på plattformen, og det tar mer plass.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...