Pjolter Startet 10.Februar.2004 Del på Facebook Startet 10.Februar.2004 Lurer på om noen kan forklare i enkle trekk hva dette betyr? Altså hva må man gjøre for å registrere en båt i skipsregisteret, og hvorfor bør man gjøre det eller ikke?.. Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post Share on other sites More sharing options...
Ole-Jacob Svart 10.Februar.2004 Del på Facebook Svart 10.Februar.2004 Skipsregisteret kan enkelt sagt sies å være det samme for båter som "grunnboken" er for fast eiendom. Det er med andre ord et register ordnet etter formuesgoder, og ikke etter person. Registrering her er derfor kredittskapende. Reglene om pant og prioritet er derfor mye likt for båter som er registrert i skipsregisteret og for fast eiendom. Båten må være 10m. Er båten 15m eller mer er registering pliktig. Sjøloven fra 1994 har de nærmere regler. Poenget er at et slikt realregister har rettslig troverdighet. Sier registeret at A er eier av objektet X, så kan kjøper B legge dette til grunn. Sier registeret også at C har registrert utlegg eller annan panterett, kan ikke kjøper eller kreditor B som et utgangspunkt fri seg fra dette. Det er altså de firkantede og klare kjørereglene som tilsier at et registrert "skip" er et langt bedre kredittobjekt, enn et uregisrert. De uregistrerte følger reglene for løsøre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 10.Februar.2004 Del på Facebook Svart 10.Februar.2004 Fordelen med å registrere båten i skipsregisteret er at da kan man låne penger med pant i båten. Det kan jo være meget nyttig den dagen båten skal selges. Fremgangsmåten står greit beskrevet på hjemmesiden til skipsregisteret.http://www.nis-nor.no/ori_nor.htm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 10.Februar.2004 Del på Facebook Svart 10.Februar.2004 står det meste her http://www.nis-nor.no/index.shtml Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
torerikb Svart 10.Februar.2004 Del på Facebook Svart 10.Februar.2004 For å kunne ta pant i båten må den være registrert i skipsregisteret. Fire ufravikelige krav for å få registrert båten er: - Båten må merkes permanent med kjenningsnummer tildelt fra sjøfartsdirektoratet - Båten må oppmåles av sjøfartsdirektoratet - Båten må være minimum 10 meter lang - Du må kunne dokumentere historikken minimum 10 år tilbake Lykke til med byråkratiet! Torerikb Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pjolter Svart 11.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2004 Takk for svar. det er egentlig en potensiell kjøper som ville registrere båten i skisregisteret. Bare lurte på om det ville påføre meg ekstra kostnader eller tid. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Svart 11.Februar.2004 Del på Facebook Svart 11.Februar.2004 Legg merke til det som står i orienteringen om førstegangsregistrering: "Gjelder registreringen en førstegangsregistrering av eksisterende fartøy, skal hele hjemmelsrekken tilbake til verksted dokumenteres." Dette kan fort medføre en del tid og kanskje også penger. Kjøpekontrakt er oftest ikke nok da disse har forbehold om innbetalinger o.l., man må ha "skjøte" eller "bill of sale" for alle eiere tilbake til levering fra verft. Alternativt kan man betale for kunngjøring og annonsering. Hvis jeg har forstått det riktig... GeirKS Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 11.Februar.2004 Del på Facebook Svart 11.Februar.2004 Jeg kjenner tilfeller hvor det ikke har vært praktisk mulig å rekonstruere - og dokumentere med skjøte - hele eierrekken bakover. Da har løsningen vært å gå via "proklama"; en kunngjøring fra Skipsregisteret hvor man opplyser at eventuelle rettighetshavere til båt NNNN må melde seg innen en viss frist. Hvis ingen melder seg vil her N.N bli tilkjent rettighetene til båten. Denne metoden er sikkert både kostbar og tidkrevende.... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
giver Svart 11.Februar.2004 Del på Facebook Svart 11.Februar.2004 Fordelen med å registrere båten i skipsregisteret er at da kan man låne penger med pant i båten. Det kan jo være meget nyttig den dagen båten skal selges. Fremgangsmåten står greit beskrevet på hjemmesiden til skipsregisteret.http://www.nis-nor.no/ori_nor.htm HeiTil forskjell fra småbåtregistret kan du i skipsregistret bevise at båten er din og uten heftelser. Etter hva jeg har forstått er ikke småbåtregistret helt til å stole på. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Batdilla Svart 11.Februar.2004 Del på Facebook Svart 11.Februar.2004 Etter hva jeg har forstått er ikke småbåtregistret helt til å stole på.Registeret er vel til å stole på, så lenge man vet at man ikke kan sjekke gjeld via det. Når det gjelder båter som ikke er registrert i Skipsregisteret, sjekker man gjeld ved å kontakte Brønnøysund og oppgi personnummeret til vedkommende man skal kjøpe båten av. Gjør man det, skal vel det være like vanntett som Skipsregisteret? Forskjellen er vel at intensjonen med Båtregisteret aldri har vært å kunne sjekke heftelser direkte via registeret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Svart 11.Februar.2004 Del på Facebook Svart 11.Februar.2004 Jeg kjenner tilfeller hvor det ikke har vært praktisk mulig å rekonstruere - og dokumentere med skjøte - hele eierrekken bakover. Da har løsningen vært å gå via "proklama"; en kunngjøring fra Skipsregisteret hvor man opplyser at eventuelle rettighetshavere til båt NNNN må melde seg innen en viss frist. Hvis ingen melder seg vil her N.N bli tilkjent rettighetene til båten. Denne metoden er sikkert både kostbar og tidkrevende.... Det er ikke så dyrt som man skulle tro, det koster mellom 5000,- og 10000,- å annonsere etter det jeg husker. I tillegg kommer selvsagt de andre kotnaden, måling osv. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
giver Svart 11.Februar.2004 Del på Facebook Svart 11.Februar.2004 Registeret er vel til å stole på, så lenge man vet at man ikke kan sjekke gjeld via det. Når det gjelder båter som ikke er registrert i Skipsregisteret, sjekker man gjeld ved å kontakte Brønnøysund og oppgi personnummeret til vedkommende man skal kjøpe båten av. Gjør man det, skal vel det være like vanntett som Skipsregisteret? Forskjellen er vel at intensjonen med Båtregisteret aldri har vært å kunne sjekke heftelser direkte via registeret.HeiRett meg hvis jeg tar feil. Mener det var en sak for en stund siden at en meldt stjålet båt ble omsatt tross sjekking hos småbåregistret. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 Er det kommet noe nye elementer til vedr. registrering i Skipsregistret de siste årene? Jeg mener at kravet til båtens lengde er senket til 7 meter. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 Det stemmer Astor -det er 7 meter som er minstelengde. Ellers er det som vanlig prosess Sjøfartsdirektoratet utsteder registreringsnummer og Identitetsbevis når eierskapet kan dokumenteres, båten er målt og reg nr er preget inn NOR registrerer båten når de har ID bevis, BIL brev fra bygger samt opplysninger om eier Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjell E Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 (redigert) Kommer nye gebyrer fra 1. juli 2008: Ikke registreringspliktige fartøy under 15 meter Ser ut som om gebyrene for endring av eier, navn og hjemsted går kraftig ned. Registeringspliktige fartøy over 15 meter Mvh, Kjell Redigert 23.Mai.2008 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 I tillegg kommer vel måling av båten? Noen som vet prisen her? Etter hva jeg skjønner så kommer en båt på under 15 meter på rundt 5000,. inkl. annonse til avis? Totalt rundt 10.000? mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 (redigert) Ny båt innenfor "normal reiseavstand" fra stasjonen til Sjøfartsdirektoratet ligger på et par tusen kroner. Nærmeste stasjon for meg er Oslo utenlands måling er dyrere. Jeg får en inspektør fra DNV til å måle nye båten min. Koster ca 6000 kroner. Annonsering i avisen er det ikke behov for så sant man kan dokumentere alle tidligere eiere. Det som kommer i tillegg er avgift for ID bevis - ca 2000 kroner og reg i NOR ca 1500 kroner. jeg har vært i tett dialog med både Sjøfartsdirektoratet og Skipsregistrene siste dager, og opplever en utmerket service her. Det tok bare et par timer å få call sign fra Sjøfartsdir etter at jeg sendte inn papirene. Skipsregistrene har også vært veldig behjelpelige med papirarbeidene (noe NordWest skulle gjøre, men de gikk seg ville i det norske byråkratiet) Redigert 23.Mai.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 Jeg kopierer her endel tekst fra en annen tråd vi har hatt om Skipsreisteret. Her er de kostnadene jeg har hatt til registrering av franskbygget båt i NOR. 1. Sertifikat fra båtbygger som blant annet viser største lengde, bredde og dybde, motorstørrelse og brutto tonnasje. Dette dokumentet må ha såkalt APOSTILLE stempel som er en offentlig bekreftelse på dokumentet. Stemplet er som regel på baksiden av sertifikatet. Apostille erstatter norske utenriksstasjoners legalisering. 2. Overføringsdokument fra båtbygger til mottager i Norge, hvor båten er fullstendig betalt, også med Apostille 3. Sertifikat som bekrefter at båten ikke er registrert med heftelser i det nasjonale register, også med Apostille 4. Skipsskjøte(r ) som viser salgsleddene i Norge fra importør til siste ledds kjøper, dette/disse skal være bevitnet av to myndige personer over 18 år bosatt i Norge. For 1, 2 og 3 betalte jeg kr 1500. Disse tre dokumentene kan helt sikkert fremskaffes uten denne etterbetalingen dersom man er kjent med systemet ved bestilling av båten. Representant fra Sjøfartsdirektoratet måler båten (lengde, bredde, dybde) og kontrollerer følgende: 1) Brukerhåndbok på skandinavisk språk. 2) Oppslått CE-merke 3) CIN-kode (HIN.nr) støpt inn i skroget under fenderlist på SB side akter 4) Kjenningssignal skal være varig innhugget i båten (ddet gjorde jeg selv, malte merket med sort bengalakk som jeg hadde fra før). Oppmålingen kostet for meg kr. 2.460. Vær klar over at fakturaen kommer fra Statens Innkrevingssentral påført personnummer, adresse og annet. Innmelding i selve skipsregisteret kostet kr. 1.540. Totale utgifter var dermed for meg: kr 1500 + kr. 2.460 + kr. 1.540 = kr. 5.500. Dersom man sørger på å få dokumentene kostnadsfritt fra båtselger koster hele oppmålingen kr. 4.000. Utover dette er det ingen årlige utgifter. Man kan også få utstedt Nasjonalitetsbevis kostnadsfritt. Jeg brukte mye tid i forkant av registreringen med å kartlegge fordeler og ulemper med slik registrering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sjøkrabbe 32 Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 I tillegg kommer vel måling av båten? Noen som vet prisen her?Etter hva jeg skjønner så kommer en båt på under 15 meter på rundt 5000,. inkl. annonse til avis? Totalt rundt 10.000? mvh Astor Jeg fikk regningen på måling i posten i dag, den var på 1373,- Synes ikke det var så galt da Sitér dette innlegget http://www.trawler.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 Sjøfartsdirektoratet utsteder registreringsnummer og Identitetsbevis når eierskapet kan dokumenteres, båten er målt og reg nr er preget inn Nå er det ikke Sjøfartsdirektoratets jobb å sjekke eierskapet, og identitetsbeviset skal da også være endret slik at det ikke inneholder noe navn på eier. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 ID beviset er på båten - er det ikke? Tror det er slik på Bitteliten IV i hvertfall. Og jeg måtte sende inn kopi av kjøpekontrakt for å få call sign Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Det er tre ting som skal være "festet" på båten og som kontrolleres under oppmålingen: 1) CIN-koden er preget inn i skroget, ofte bak på hekken på SB side 2) Påsatt CE-merke 3) Kjenningssignalet må være innhugget i båten. Du får male for kjenningssignalet tilsendt. Det er lurt å ha godt verktøy når du skal frese kjenningssignalet inn i skroget. Mulig at NW gjør dette for deg. Så må du huske på alle dokumentene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 ID beviset er på båten - er det ikke? Tror det er slik på Bitteliten IV i hvertfall. Og jeg måtte sende inn kopi av kjøpekontrakt for å få call sign. I følge Sjøfartsdirektoratet gjelder følgende: Eiers navn og adresse registreres ikke i Identitetsbevis utstedt etter 1. juli 2007. Se rundskriv for hva som kreves av dokumentasjon. Kopi av kjøpekonrakt er kanskje noe de ber om for å sende regningen til rette vedkommende. (Jeg antar de ikke ba om attestert rett kopi.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
moosewine Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Er det andre fordeler med å være registrert i skipsregisteret? Kan man handle tollfritt på utførsel når man skal på langtur? Sitér dette innlegget . Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Det er tre ting som skal være "festet" på båten og som kontrolleres under oppmålingen:1) CIN-koden er preget inn i skroget, ofte bak på hekken på SB side 2) Påsatt CE-merke 3) Kjenningssignalet må være innhugget i båten. Du får male for kjenningssignalet tilsendt. Det er lurt å ha godt verktøy når du skal frese kjenningssignalet inn i skroget. Mulig at NW gjør dette for deg. Så må du huske på alle dokumentene. På min NW 1984-modell er ikke CIN-coden preget inn på hekken. Ei heller påsatt CE-merke. Har dette noe med at min er produsert i 1984? mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.