Jump to content

Skipsregisteret, hvorfor og hvordan registrere båten.


Pjolter

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...

Noen som har reg. båten i NOR i det siste?

 

Roaldbj skrev lenger oppe i tråden at hans kostnader beløp seg til kr. 1540 til reg. for NOR og kr. 2460 for oppmåling. (Pussig at man MÅ måle også en helt ny fritidsbåt. Rart det ikke holder med en erklæring fra båtbygger om målene.... Tror neppe Avgiftsdir. kommer for å måle alle nybilene som selges her i landet.) Avsporing...

 

En annen i tråden fikk sin oppmålt for kr. 1360.

 

Men, sa noen at selve ID-beviset kommer i tillegg til disse kostnadene Roaldbj nevner, med ca. kr. 2000, slik at totalt blir ca. kr. 6000?

 

Regner kanskje med at dersom vi har 3 båter som skal måles, i samme båthavn så blir det billigere?

Link to post
Share on other sites

Hei Nimbiuster. Normar på Sletta i Son har ofte oppmålinger. Representanten fra Sjøfartsdirektoratet som foretar oppmålingene bor i Mosse-området og det vil bli mindre utgifter til selve oppmålingen om tre går sammen - det fikk i alle fall jeg opplyst da vår båt ble oppmålt.

 

Det viktigste du bør gjøre er å få utstedt skipsskjøtet fra fabrikanten. For nyere norske båter går dette stort sett greit og bør være kostnadsfritt. Jeg tror det her dreier seg om tre dokumenter for båter bygd i Norge:

1. Sertifikat fra båtbygger som blant annet viser største lengde, bredde og dybde, motorstørrelse og brutto tonnasje. Dette dokumentet må ha såkalt APOSTILLE stempel som er en offentlig bekreftelse på dokumentet. Stemplet er som regel på baksiden av sertifikatet.

2. Sertifikat som bekrefter at båten ikke er registrert med heftelser i det nasjonale register (Brønnøysundregisteret), også med Apostille. (Det er mulig at dette er unødvendig).

3. Skipsskjøte(r ) som viser salgsleddene i Norge fra importør til siste ledds kjøper, dette/disse skal være bevitnet av to myndige personer over 18 år bosatt i Norge.

Du kan så fort du ønsker det be om å få tilsendt kjenningssignal og hugge/frese det inn i båten. Det er en "støvfull" jobb og jeg anbefaler å bruke avsug. Jeg har sett mye møkk etter at salgsleddet har utført dette arbeidet. Til slutt kan du male over kjenningssignalet med svart bengalakk.

Som jeg har nevnt tidligere har jeg ikke registrert en eneste ulempe med denne registreringen i et nasjonalt register. Du får på anmodning gratis utstedt Nasjonalitetsbevis.

Link to post
Share on other sites

Norsk Veritas inspektør som jobber i Gøteborg og Sjøfartsdirektoratets direktør i Oslo. Naturligvis er det festet slik at det ikke kan fjernes uten å skjære i båten. Det var visstnok en "viss diskusjon" med verftet. Men platen er festet på samme måte som NW fester sine HIN nummer - så det var godt nok (HIn numrene er en syrefast stålplate som er limt fast på skroget)

Link to post
Share on other sites

Jeg holder på med dette i disse dager.. jeg holder på å frese inn nummeret i båten.

Litt av en jobb..

 

img120.jpg

 

Når jeg er ferdig, så maler jeg sporene med svart begalakk :)

Så ber jeg oppmålings personen om å komme å gjøre det han skal gjøre..

 

Det er mye dokumentasjon som må på plass, men når man er ferdig, så har man orden på sakene. :-)

 

ups.. bilde ble på hode.. men men..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Helt enig i at det er mye jobb å frese inn kjenningssignalet. Jeg brukte luftkompressoren ombord og jeg tror at jeg brukte et par timer på jobben. Jeg hadde avsug slik at det ikke ble noen støvdannelse ombord. Systemet Bitteliten beskriver virker mye mer kosteffektivt og dessuten mindre "forsøplende". Lykke til med jobben.

Link to post
Share on other sites

Noen som kjener svaret på følgende:

1 - er det noe krav til størrelsen på tall/bokstaver som graveres inn i båten?

2 - er det noe håp om å få til registrering i skipsregisteret når båten er fra 1986?

3 - neste problem: er det noen vits i å prøve dette når første eier ikke finnes lenger?

4 - skiller forsikringsselskapene på premien til identiske båter som er i og utenfor skipsregisteret?

Nyter stor glede og nytte av medlemskap i følgende nautisk orienterte forening/selskap/forbund/klubb (kronologisk ordnet):

Redningsselskapet/Kystpatruljen, Solviken Båtforening, KNBF, Masterklubben, Princess Yacht Klubb Østlandet

Link to post
Share on other sites

Noen som kjener svaret på følgende:

1 - er det noe krav til størrelsen på tall/bokstaver som graveres inn i båten?

 

Ja, du får tilsendt en mal du printer ut, da får du størrelsen.

 

2 - er det noe håp om å få til registrering i skipsregisteret når båten er fra 1986?

 

Hvis du har samtlige papirer på båten, helt tilbake fra den var ny.. så er det ikke noe problem.

 

3 - neste problem: er det noen vits i å prøve dette når første eier ikke finnes lenger?

 

Hvis ikke papirer fra første eier har fulgt båten, så kan du slite litt..

 

4 - skiller forsikringsselskapene på premien til identiske båter som er i og utenfor skipsregisteret?

 

Det vet jeg ikke noe om. Har ikke sjekket.

 

Her ser du bilde fra arbeidet hos meg med sliping av nummeret:

IMG120.JPG

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke det var noe særlig jobb å frese inn kjennemerket... tok vel totalt en time eller to vil jeg tro.. men så er jeg ikke allergisk mot arbeid heller så det er vel noe av årsaken til at jeg ikke synes en til to timers jobb er mye..... Jobber vanligvis 9-10 timer daglig jeg og det er ikke mye det heller etter mitt syn....

 

Bruke en Dremel kopi fra clas O på jobben, enkelt og greit.. vasket bort støvet etterpå... egentlig en liten kosejobb i grunnen..

 

Når det HIN på Bavaria så er dette en plate som er festet på skogsiden på stb side helt akterut ca. 10 cm under fendelisten..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Noen som kjener svaret på følgende:

1 - er det noe krav til størrelsen på tall/bokstaver som graveres inn i båten?

Dette kravet finner du i Forskrift om måling av fartøy § 14

For fartøyer med lengde (L) < 24 meter: Høyde på bokstav og tall 6 cm, tykkelse 1 cm og innbyrdes avstand 1,5 cm.

Merk at det er foreslått endringer i forskriftene om måling og om registrering i NOR som etter det jeg har fått med meg bl.a. gjelder både måling og merkingen av båter under 15 meter. (Det er bl.a. foreslått at båtene skal merkes utvendig, og enklere regler for måling.) De nye reglene er fremdeles ute på høring (frist 1. februar) og dermed langt fra opplest og vedtatt.

Link to post
Share on other sites

...3 - neste problem: er det noen vits i å prøve dette når første eier ikke finnes lenger?
Prosedyren når man mangler fullgod eierhistorikk til båten er vel relativt grei:

Man henvender seg til tingretten og reiser søksmål etter sjølovens § 35 mot mulige rettighetshavere til båten. Tingretten kunngjør dette i Norsk Lysningsblad. Her er ett eksempel: http://norsk.lysingsblad.no/utlysing/andre...lj.asp?id=14442. Deretter avsier tingretten noe tilsvarende dette: http://norsk.lysingsblad.no/andrevedlegg/7423.pdf. Jeg har ingen ide om kostnadene knyttet til denne jobben - men som belønning får man jo rettskraftig dokument på eierforholdet til båten.

Link to post
Share on other sites

Følgende spørsmål melder seg:

 

1. Når det gjelder dette med et rettskraftig dokument på eierforholdet til båten...

Er det i seg selv et problem ikke å ha det? Hvam da med de troos alt fleste båtene her i landet, de under 10 m som ikke/aldri har vært registrart i NOR....har de et problem, eller har de hatt problemer i den forstand at de ikke har kunnet vise ID på at de er rett eier?

 

2. Jeg ser ikke helt forskjellen på kjenningssignal fra Nor, og kallesignal fra Telenor Martim radio. Er det i utgangspunket det samme, eller har ikke kjenningssignalet fra Nor noe med VHF å gjøre? Hvorfor må på "død og liv" kjenningssignalet fra Nor preges inn i skroget, men i tilfelle det fra m.radio ikke skal det? ER det 2 såkalte operatører i landet, som hver for seg deler ut kallesignal?

 

3. Hvor kommer dette med MMSI.nr. inn i bildet? Må det også preges inn?

 

Etter det siste innlegget, kan det kanskje vise seg å være lurt å vente til denne høringen er over, og at endringene er gjennomført?

Link to post
Share on other sites

Poenget med NOR-registrering er blant annet at dette er et nasjonalt register som innebærer utstrakte rettigheter i forhold til private registersystemet. Dermed vil det nasjonale systemet sikre seg at eierforholdene er avklarte før det påtar seg noe ansvar.

Når det gjelder kallesignalet som skal påføres blanketten ved søknad om VHF konsesjon, skal vel denne rubrikken utelukkende fylles ut dersom Sjøfartsdirektoratet har utstedt identitetsbevis eller målebrev, se http://www.maritimradio.no/lisensavdelinge...m_konsesjon.pdf. Dersom man ikke har slik fra Sjøfartsdirektoratet er det Lisensavdelingen ved Maritim Radio som tildeler kallesignal.

MMSI nummeret skal ikke hogges inn i båten. Det er Maritim Radio som tildeler MMSI nummer til alle norske båter som deltar i maritim trafikk.

Jeg var ikke klar over at det nå arbeides med forenkling av registreringsprosedyrene for båter over 7 meter og under 15 meter. Interessant å lese fordeler og ulemper med slik forenkling.

Link to post
Share on other sites

1. Vanligvis er registrering i NSSR godt nok.

Skal du langt kan det være at løse klistrelapper ikke er godt nok. Da kan innfreste kjenningsbokstaver og ID fra Sjøfartsdirektoratet være god hjelp for å bevise nasjonalitet og eierskap. Merk at det er Sjøfartsdirektoratet og ikke NIS/NOR som tildeler disse bokstavene. Selv har jeg Identitetsbevis fra SD og innfreste kjenningsbokstaver til min båt. Registrering i NOR er kun påkrevet dersom du har pant i båten.

 

2. Telenor tildeler kallesignal til båter som ikke er målt av SD. Er båten målt, tildeles den kjenningsbokstaver. En båt med kjenningsbokstaver fra SD bør ikke nødvendigvis ha noen radio ombord. Disse kjenningsbokstavene er som et slags "fødselsnummer" for båten. Det er ikke noen annen båt i hele verden som har denne bokstavkombinasjonen.

 

3. MMSI er Maritime Mobile Service Identity nummeret. Dette er tildelt av ITU. Brukes for identifikasjon av apparater i maritim mobil kommunikasjon. Sendes ut av VHF med DSC, Inmarsat, EPIRB osv. Likt IMEI nummeret i mobltelefonen.

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde HIN.nr var et slags "fødselsnummer" for båten? Det er vel heller ingen andre i hele verden som har dette nummeret...og attpåtil er det preget inn i skroget?.

Mulig jeg er litt "" nå, og kanskje jeg setter det litt på spissen. Kanskje ikke så lett å svare påheller for den som ikke har "utviklet" dette kravet"

 

Med andre ord, Mulligan, så er det greit (og tryggere) å ha den reg. i NOR dersom du skal seile til et annet land, for da har du dokumentasjon på at du er rettsmessig eier?

 

Jeg trodde det var kjenningssiganelt/kallesignalet som kunne legge inn i distress, slik at det sendes ut av VHF med DSC? Mulig jeg tar feil her.....

Link to post
Share on other sites

Jo, på sett og vis.

Det er litt for mange nummer ute og går. HIN nummeret kommer til i det øyeblikket skroget blir bygget. Men det er ikkeno registrerings eller kjenningssignal. Mer som et rammenummer.

 

Kjenningsbokstaver fra Sjøfartsdirektoratet holder dersom du skal langt. Du får et uomtvistelig bevis for at båten er norsk og at du eier den. Riktignok er regelen om påtegning fjernet, men SD vet hvem som er eier.

 

Det er Maritime Mobile Service Identity nummeret som identifiserer over radio.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi skal være glad for at ingen har foreslått at båtene skal merkes utvendig med HIN/CIN i store bokstaver. :eek:

 

Dersom du ikke har målt båten for registrering i NOR og får VHF kallesignal fra Telenor så er det ikke nødvendig å frese inn disse i skroget, nei. Det er for øvrig ingen dum idé å merke båten utvendig med VHF-kallesignalet, uansett om man fikk det fra Sjøfartsdirektoratet eller fra Telenor. (Det er heller ingen dum idé å merke en del av båtens utstyr samt redningsvester og livbøyer med kjenningssignal, seilnummer eller registreringsnummer i fritidsbåtregisteret. :wink: )

 

Jeg tror jeg vil være litt forsiktig med å slå fast at det er greit å seile på langtur uten andre papirer enn identitetsbeviset fra Sjøfartsdirektoratet. Etter at reglene for frivillig registrering i NOR ble endret så er identitetsbeviset blitt endret, og selv om det gamle beviset virket bra for de fleste så betyr ikke det at det nye vil bli godtatt like ofte. Ettersom det tar litt tid å seile jorden rundt ville jeg ventet litt før jeg baserte meg på andres erfaring med det nye identitetsbevset. :smiley: (Og spør ikke meg, jeg har det gamle, i tillegg til dokumentene fra NOR.)

 

For dem som er interessert i hvordan reglene blir for utvendig merking av båt registrert i NOR så burde dere kanskje ta kontakt med KNBF eller NSF for å høre om de har ment noe i denne høringen. Det er selvsagt helt greit å sende sin egen mening rett til Sjøfartsdirektoratet, men det er ikke sikkert personlige meninger vil bli vektlagt i like stor grad. Forhåpentligvis er det ikke meningen at vi skal frese tall og bokstaver gjennom gelcoaten.

Link to post
Share on other sites

.....For dem som er interessert i hvordan reglene blir for utvendig merking av båt registrert i NOR så burde dere kanskje ta kontakt med KNBF.....
Jeg deler denne vurderingen fullt ut.

KNBF er en av de inviterte høringsinstansene til de nye registreringsreglene og medlemmer av KNBF burde etter mitt skjønn gi innspill til de nye reglene.

Jeg vil tro at de nye reglene blir ønsket velkommen fra alle som har en fritidsbåt med lengden mellom 7 - 15 meter og som ønsker denne registrert i det nasjonale skipsregisteret med de fordeler dette gir.

Det er vel myndighetene som får en større belastning med å vurdere om dokumentasjonen for registrering er god nok eller ei?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei.

legger ved hva jeg fikk som tilbud fra hvor jeg kjøpte min båt.

Om jeg ikke tar feil prøver selger å føre ekstra utgiftene ved at dette er første båten av denne typen over på meg ?

 

 

 

Vi har betalt 15,000,- til advokatene og produsent i kina, så tar Yacht Marine 5000.- (6 tim) for å få det gjennom hos NOR her i Norge

 

Dvs. Alt papirarbeid

 

Dette er kostnader som kommer på alle båter som skal registreres i NOR da papirer produseres for hvert enkelt fartøy.

 

Papirene på deres båt er ankommet og betalt.

 

Innfresning i skroget kan du ta dersom du ønsker det. Dette må gjøres før en får gå videre med registrering.

 

Dette beregner vi til 2,5 tim. Altså kr. 2094.-

 

Kr. 15000.-

 

Kr. 5000.-

 

Kr. 2094.-

 

Kr. 22094,-inkl. mva.

 

Med vennlig hilsen / regards

 

Yacht Marine AS

 

Trond Ristesund

 

 

svært dyrt ?

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

svært dyrt ?

Etter mitt syn ja :yesnod:

 

Jeg løftet ikke en finger selv annet enn at jeg freste inn nummeret selv (siden jeg tok ut båten før Lunde kunne gjøre dette) og hadde en hyggelig prat med han fra sjøfartsdirektoratet når han var innom og målte båten. Alt annet ble ordnet av Lundebåt... Husker ikke når hva jeg betalte Lunde for denne jobben nå... mener det var mindre enn ti lapper i allfaall... muligens rundt 7-8..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...