Jump to content

Skipsregisteret, hvorfor og hvordan registrere båten.


Pjolter

Recommended Posts

Skipsregisteret kan enkelt sagt sies å være det samme for båter som "grunnboken" er for fast eiendom. Det er med andre ord et register ordnet etter formuesgoder, og ikke etter person. Registrering her er derfor kredittskapende. Reglene om pant og prioritet er derfor mye likt for båter som er registrert i skipsregisteret og for fast eiendom. Båten må være 10m. Er båten 15m eller mer er registering pliktig. Sjøloven fra 1994 har de nærmere regler.

 

Poenget er at et slikt realregister har rettslig troverdighet. Sier registeret at A er eier av objektet X, så kan kjøper B legge dette til grunn. Sier registeret også at C har registrert utlegg eller annan panterett, kan ikke kjøper eller kreditor B som et utgangspunkt fri seg fra dette.

 

Det er altså de firkantede og klare kjørereglene som tilsier at et registrert "skip" er et langt bedre kredittobjekt, enn et uregisrert. De uregistrerte følger reglene for løsøre.

Link to post
Share on other sites

:confused:

 

For å kunne ta pant i båten må den være registrert i skipsregisteret.

 

Fire ufravikelige krav for å få registrert båten er:

 

- Båten må merkes permanent med kjenningsnummer tildelt fra sjøfartsdirektoratet

- Båten må oppmåles av sjøfartsdirektoratet

- Båten må være minimum 10 meter lang

- Du må kunne dokumentere historikken minimum 10 år tilbake

 

Lykke til med byråkratiet!

 

Torerikb

Link to post
Share on other sites

Legg merke til det som står i orienteringen om førstegangsregistrering:

 

"Gjelder registreringen en førstegangsregistrering av eksisterende fartøy, skal hele hjemmelsrekken tilbake til verksted dokumenteres."

 

Dette kan fort medføre en del tid og kanskje også penger. Kjøpekontrakt er oftest ikke nok da disse har forbehold om innbetalinger o.l., man må ha "skjøte" eller "bill of sale" for alle eiere tilbake til levering fra verft.

 

Alternativt kan man betale for kunngjøring og annonsering.

 

Hvis jeg har forstått det riktig...

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner tilfeller hvor det ikke har vært praktisk mulig å rekonstruere   -  og dokumentere med skjøte  -  hele eierrekken bakover.

 

Da har løsningen vært å gå via "proklama"; en kunngjøring fra Skipsregisteret hvor man opplyser at eventuelle rettighetshavere til båt NNNN må melde seg innen en viss frist. Hvis ingen melder seg vil her N.N bli tilkjent rettighetene til båten.

 

Denne metoden er sikkert både kostbar og tidkrevende....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Fordelen med å registrere båten i skipsregisteret er at da kan man låne penger med pant i båten. Det kan jo være meget nyttig den dagen båten skal selges.

Fremgangsmåten står greit beskrevet på hjemmesiden til skipsregisteret.http://www.nis-nor.no/ori_nor.htm

Hei

Til forskjell fra småbåtregistret  kan du i skipsregistret bevise at båten er

din og uten heftelser.

Etter hva jeg har forstått er ikke småbåtregistret helt til å stole på. :wink:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg har forstått er ikke småbåtregistret helt til å stole på.

Registeret er vel til å stole på, så lenge man vet at man ikke kan sjekke gjeld via det. Når det gjelder båter som ikke er registrert i Skipsregisteret, sjekker man gjeld ved å kontakte Brønnøysund og oppgi personnummeret til vedkommende man skal kjøpe båten av. Gjør man det, skal vel det være like vanntett som Skipsregisteret? Forskjellen er vel at intensjonen med Båtregisteret aldri har vært å kunne sjekke heftelser direkte via registeret.
Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner tilfeller hvor det ikke har vært praktisk mulig å rekonstruere   -  og dokumentere med skjøte  -  hele eierrekken bakover.

 

Da har løsningen vært å gå via "proklama"; en kunngjøring fra Skipsregisteret hvor man opplyser at eventuelle rettighetshavere til båt NNNN må melde seg innen en viss frist. Hvis ingen melder seg vil her N.N bli tilkjent rettighetene til båten.

 

Denne metoden er sikkert både kostbar og tidkrevende....

Det er ikke så dyrt som man skulle tro, det koster mellom 5000,- og 10000,- å annonsere etter det jeg husker.

 

I tillegg kommer selvsagt de andre kotnaden, måling osv.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Registeret er vel til å stole på, så lenge man vet at man ikke kan sjekke gjeld via det. Når det gjelder båter som ikke er registrert i Skipsregisteret, sjekker man gjeld ved å kontakte Brønnøysund og oppgi personnummeret til vedkommende man skal kjøpe båten av. Gjør man det, skal vel det være like vanntett som Skipsregisteret? Forskjellen er vel at intensjonen med Båtregisteret aldri har vært å kunne sjekke heftelser direkte via registeret.

Hei

Rett meg hvis jeg tar feil.

Mener det var en sak for en stund siden at en meldt stjålet båt

ble omsatt tross sjekking hos småbåregistret.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Det stemmer Astor -det er 7 meter som er minstelengde. Ellers er det som vanlig prosess

 

Sjøfartsdirektoratet utsteder registreringsnummer og Identitetsbevis når eierskapet kan dokumenteres, båten er målt og reg nr er preget inn

NOR registrerer båten når de har ID bevis, BIL brev fra bygger samt opplysninger om eier

Link to post
Share on other sites

Ny båt innenfor "normal reiseavstand" fra stasjonen til Sjøfartsdirektoratet ligger på et par tusen kroner. Nærmeste stasjon for meg er Oslo

 

utenlands måling er dyrere. Jeg får en inspektør fra DNV til å måle nye båten min. Koster ca 6000 kroner.

 

Annonsering i avisen er det ikke behov for så sant man kan dokumentere alle tidligere eiere. Det som kommer i tillegg er avgift for ID bevis - ca 2000 kroner og reg i NOR ca 1500 kroner.

 

jeg har vært i tett dialog med både Sjøfartsdirektoratet og Skipsregistrene siste dager, og opplever en utmerket service her. Det tok bare et par timer å få call sign fra Sjøfartsdir etter at jeg sendte inn papirene. Skipsregistrene har også vært veldig behjelpelige med papirarbeidene (noe NordWest skulle gjøre, men de gikk seg ville i det norske byråkratiet)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kopierer her endel tekst fra en annen tråd vi har hatt om Skipsreisteret.

Her er de kostnadene jeg har hatt til registrering av franskbygget båt i NOR.

1. Sertifikat fra båtbygger som blant annet viser største lengde, bredde og dybde, motorstørrelse og brutto tonnasje. Dette dokumentet må ha såkalt APOSTILLE stempel som er en offentlig bekreftelse på dokumentet. Stemplet er som regel på baksiden av sertifikatet. Apostille erstatter norske utenriksstasjoners legalisering.

2. Overføringsdokument fra båtbygger til mottager i Norge, hvor båten er fullstendig betalt, også med Apostille

3. Sertifikat som bekrefter at båten ikke er registrert med heftelser i det nasjonale register, også med Apostille

4. Skipsskjøte(r ) som viser salgsleddene i Norge fra importør til siste ledds kjøper, dette/disse skal være bevitnet av to myndige personer over 18 år bosatt i Norge.

For 1, 2 og 3 betalte jeg kr 1500. Disse tre dokumentene kan helt sikkert fremskaffes uten denne etterbetalingen dersom man er kjent med systemet ved bestilling av båten.

 

Representant fra Sjøfartsdirektoratet måler båten (lengde, bredde, dybde) og kontrollerer følgende:

1) Brukerhåndbok på skandinavisk språk.

2) Oppslått CE-merke

3) CIN-kode (HIN.nr) støpt inn i skroget under fenderlist på SB side akter

4) Kjenningssignal skal være varig innhugget i båten (ddet gjorde jeg selv, malte merket med sort bengalakk som jeg hadde fra før).

Oppmålingen kostet for meg kr. 2.460. Vær klar over at fakturaen kommer fra Statens Innkrevingssentral påført personnummer, adresse og annet.

 

Innmelding i selve skipsregisteret kostet kr. 1.540.

 

Totale utgifter var dermed for meg: kr 1500 + kr. 2.460 + kr. 1.540 = kr. 5.500.

 

Dersom man sørger på å få dokumentene kostnadsfritt fra båtselger koster hele oppmålingen kr. 4.000.

Utover dette er det ingen årlige utgifter.

Man kan også få utstedt Nasjonalitetsbevis kostnadsfritt.

Jeg brukte mye tid i forkant av registreringen med å kartlegge fordeler og ulemper med slik registrering.

Link to post
Share on other sites

Sjøfartsdirektoratet utsteder registreringsnummer og Identitetsbevis når eierskapet kan dokumenteres, båten er målt og reg nr er preget inn

Nå er det ikke Sjøfartsdirektoratets jobb å sjekke eierskapet, og identitetsbeviset skal da også være endret slik at det ikke inneholder noe navn på eier.

Link to post
Share on other sites

Det er tre ting som skal være "festet" på båten og som kontrolleres under oppmålingen:

1) CIN-koden er preget inn i skroget, ofte bak på hekken på SB side

2) Påsatt CE-merke

3) Kjenningssignalet må være innhugget i båten. Du får male for kjenningssignalet tilsendt. Det er lurt å ha godt verktøy når du skal frese kjenningssignalet inn i skroget. Mulig at NW gjør dette for deg.

Så må du huske på alle dokumentene.

Link to post
Share on other sites

ID beviset er på båten - er det ikke? Tror det er slik på Bitteliten IV i hvertfall. Og jeg måtte sende inn kopi av kjøpekontrakt for å få call sign.

I følge Sjøfartsdirektoratet gjelder følgende: Eiers navn og adresse registreres ikke i Identitetsbevis utstedt etter 1. juli 2007.

Se rundskriv for hva som kreves av dokumentasjon. Kopi av kjøpekonrakt er kanskje noe de ber om for å sende regningen til rette vedkommende. (Jeg antar de ikke ba om attestert rett kopi.)

Link to post
Share on other sites

Det er tre ting som skal være "festet" på båten og som kontrolleres under oppmålingen:

1) CIN-koden er preget inn i skroget, ofte bak på hekken på SB side

2) Påsatt CE-merke

3) Kjenningssignalet må være innhugget i båten. Du får male for kjenningssignalet tilsendt. Det er lurt å ha godt verktøy når du skal frese kjenningssignalet inn i skroget. Mulig at NW gjør dette for deg.

Så må du huske på alle dokumentene.

 

På min NW 1984-modell er ikke CIN-coden preget inn på hekken. Ei heller påsatt CE-merke. Har dette noe med at min er produsert i 1984?

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...