Jump to content

Stålpropell på Optimax 135 og Askeladden 525


Jimpec

Recommended Posts

Nå har jeg lest en del innlegg her om propeller og relatert, uten å bli så voldsomt mye klokere.

 

Jeg har en Askeladden 525 Excel med 135 Optimax. Motoren er som en drøm på denne båten og det drar unna når jeg åpner opp slusene for fullt. Men jeg mistenker at det er mer å hente for jeg sliter litt med toppturtallet.

Nå står det en original stålpropell på motoren. Denne skal vel være en 19" etter hva jeg vet. På maks pådrag på flatt vann og optimal trim sliter jeg litt med å nå 5000 rpm. Rangen er 5000-5500. På rundt 4800-4900 omdreininger går båten 43-44 knop (GPS). I dag gikk den faktisk 42,5 med tre personer framme i båten pluss hund pluss full tank... Men turtallet ligger fortsatt litt lavt.

Er det noen som har erfaringer fra samme båt, evt med 3-cyl 115 Optimax? Kan dere evt anbefale en annen propell?

 

Skal jeg gå opp i stigning og hva skal jeg gå for? Noen med noen ideer eller erfaringer? Takker i så fall for alle innspill!

 

Mvh

Jim

Link to post

Hei, sjekk først hvilken pitch du har på propellen. Du sier du tror/mener det er 19 p. Dette står gjerne preget i propellerbosset. Skal du ha høyere turtall må du ned i stigning, men sjekk først monteringshøyden på motoren.

De fleste motorer er vanligvis montert for lavt . 1 hulls heising av motoren gir ca: 150 rpm i økning.

Ellers kan du benytte deg av Mercury`s propellerprogram. Legg inn verdiene for din båt og motor, så får du en indikasjon på hva som passer. Se link: http://sites.mercurymarine.com/portal/page...;_schema=PORTAL

Lykke til. :flag:

Link to post

Takker for kjapt svar!!

 

Jeg er oppmerksom på monteringen, hvilket muligens bringer meg til et banalt spørsmål... Å heise ett hull? Er det noen jeg lett kan gjøre selv mens motoren er på båten på vannet, eller må den opp? Den veier jo litt også...

 

Jeg tenker litt sånn at en annen propell enn den originale er litt mer "cup'et" slik at den muligens reduserer slippet litt. Nå slipper det veldig lett. Litt mer cuping og lavere pitch så burde jeg vel være der jeg vil være?

Hovedformålet er høyere fart og gjerrig gange på marsjfart som burde ligge rundt 32-34 knop.

Link to post

Hei igjen, du må på land for å foreta heising av motoren. Du må ha en vekstedjekk eller talje til hjelp. Videre må du ha en øyebolt som skrues i toppen av motoren. Jeg fikk låne denne øye/løftebolten av et lokalt verksted.

Skal du gjøre dette selv bør du ha en mann til assistanse. Husk Sikaflex i boltehullene. (muttere inn i båten)

Alternativt kan du spørre en lokal forhandler om jobben. De gjør dette kjapt, men vet ikke prisen.

Lykke til i allefall. :flag:

Link to post

angående å heise et hull eller to så trenger du ingen talje eller noe utstyr. alt du trenger er en kamerat med en hjelpende hånd. bare få båten på en henger eller dra den baklengs opp på en strand.. tilt gjerne opp motoren et stykke først og la stammen hvile på noe stødig. ta ut de to nederste boltene, løsne de øverste. ta så ut den eine bolten og vri motoren ett hull opp. sett inn igjen bolten og gjør det samme på andre siden. har gjort dette mange ganger. veldig enkelt og greit. en mann vrir og den andre stikker inn igjen bolten. motoren står stødig den så lenge vekten hviler både på stammen og båten.

 

synes forresten det er rart du ikkje oppnår meir turtall med en 19. høres meir ut som du har en 21"

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Hei igjen, du må på land for å foreta heising av motoren. Du må ha en vekstedjekk eller talje til hjelp. Videre må du ha en øyebolt som skrues i toppen av motoren. Jeg fikk låne denne øye/løftebolten av et lokalt verksted.

Skal du gjøre dette selv bør du ha en mann til assistanse. Husk Sikaflex i boltehullene. (muttere inn i båten)

Alternativt kan du spørre en lokal forhandler om jobben. De gjør dette kjapt, men vet ikke prisen.

Lykke til i allefall. :flag:

Er boltene montert innenifra og ut (med mutteren på utsiden) er min erfaring at det går greit og heve motoren et hakk så lenge båten ligger på vannet og du har tilgang på en kran av ett eller annet slag (i mitt tilfelle er det krana for og løfte båter inn i båtbua vår) Men husk og holde boltene helt stille og kun skru av mutterne for og hindre at sikaflexen blir ødelagt.

Link to post
er ikkje det trassig da når vannet spruter inn de nederste hullene..?

optimaxen har ikkje spor nederst men hull på rekke og rad

Ok, da blir det litt vanskeligere men det burde gå greit det og, du tar mutterne helt av, løfter motoren ut og setter den inn igjen i riktig hull. Det tryggeste er kanskje og ta den opp så lenge det ikke er sklispor.

Link to post
angående å heise et hull eller to så trenger du ingen talje eller noe utstyr. alt du trenger er en kamerat med en hjelpende hånd. bare få båten på en henger eller dra den baklengs opp på en strand.. tilt gjerne opp motoren et stykke først og la stammen hvile på noe stødig. ta ut de to nederste boltene, løsne de øverste. ta så ut den eine bolten og vri motoren ett hull opp. sett inn igjen bolten og gjør det samme på andre siden. har gjort dette mange ganger. veldig enkelt og greit. en mann vrir og den andre stikker inn igjen bolten. motoren står stødig den så lenge vekten hviler både på stammen og båten.

 

Hei `Korsnes`, jeg forstår teorien din, men når vekten hviler på stammen er det vel ikke så lett å vri.?

Mulig du kunne foreslått dette for Mercury. Da hadde de ikke behøvd å anbefale øyebolt for å heise motoren.

Mener Optimax 135 hk veier ca: 200kg. :wink:

Link to post

joda det går lett som en plett det når motoren er tiltet opp et stykke. du skal jo ikkje løfte heile vekta, bere bikke den litt. vekta hviler på den eine bolten og stammen. hvis du lar motoren ligge til den siden du skal vri så hjelper det høge tyngdepunktet på å lette løftet.

har samme motoren sjøl eg , som du forøvrig kan få billig, og gjorde dette aleine for 2 uker siden :wink: men en hjelper er absolutt å anbefale.

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Er boltene montert innenifra og ut (med mutteren på utsiden) er min erfaring at det går greit og heve motoren et hakk så lenge båten ligger på vannet og du har tilgang på en kran av ett eller annet slag (i mitt tilfelle er det krana for og løfte båter inn i båtbua vår) Men husk og holde boltene helt stille og kun skru av mutterne for og hindre at sikaflexen blir ødelagt.

 

Det du sier `csvirus`går helt sikkert bra, men alle anbefaler å ha muttere inne i båten . Dette spesiellt p.g.a. tyveri.

Bolten sitter fast i Sikaflexen og mutteren er lett å skru av hvis den sitter utvendig. Dette har jeg prøvd selv. :yesnod:

Link to post

Heisann,

 

Jeg hang halvveis ute i vannet i går for å sjekke men kunne ikke finne noen skrift av noe slag. Det burde jo absolutt stå på propellen. På andre båter jeg har hatt har dette stått på utsiden av eksosflensen helt bakerst, men ikke på denne.

 

Det kan nok være tilfelle at denne er 21" ja. Det er i alle fall veldig logisk. Men logisk sett burde vel en 21" klare å flytte greit på en Askeladden 525, og dermed oppnå fullt turtall? Eller er det noe jeg har misset da?

 

Og kanskje viktigst av alt: Hva oppnår jeg med å gå ned i pitch? Høyere turtall ja? Men utover det? Mere fart, mer økonomi på marsj? Bedre grep?

 

Dette er et genialt forum! I alle fall for meg som vet litt om men ikke alt om litt.

Redigert av Jimpec (see edit history)
Link to post
1) Men logisk sett burde vel en 21" klare å flytte greit på en Askeladden 525, og dermed oppnå fullt turtall? Eller er det noe jeg har misset da?

 

2) Og kanskje viktigst av alt: Hva oppnår jeg med å gå ned i pitch? Høyere turtall ja? Men utover det? Mere fart, mer økonomi på marsj? Bedre grep?

 

Dette er et genialt forum! I alle fall for meg som vet litt om men ikke alt om litt.

1) mener en 21" på den kraftige motoren skulle klare oppgaven greit. Men trasig å si noe mere inntil stigning er bevist.

 

2) Høyere turtall ja. Mere fart muligens. Mere økonomisk på marsj muligens, siden den går noe lettere. Grep, rimelig likt om du endrer fra stål til stål.

 

Takk som spørr chagall, jo den er nå bedre. Går nå på føttene og er nå på jobb igjen nå da. :cool:

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Det kan nok være tilfelle at denne er 21" ja. Det er i alle fall veldig logisk. Men logisk sett burde vel en 21" klare å flytte greit på en Askeladden 525, og dermed oppnå fullt turtall? Eller er det noe jeg har misset da?

 

Hei igjen, skulle egentlig ikke være noe problem med en 21" propeller på denne båten. Hva er vekten på båten med motor. Fikk du sjekket monteringshøyden på motoren. Anti kav. plata bør ligge "flush" med laveste punkt på akterspeilet eller ca:1- 2cm over. Lykke til. :yesnod:

p.s. Som jeg tidligere har nevnt er de fleste motorer montert for lavt fra forhandler.

Link to post

Okei gutta..

 

Nå har jeg funnet ut av det. Tror jeg.

 

Jeg var ute en tur i dag og møtte på helt flatt vann nå i kveldinga. På full gass og optimal trim ligger farten på 44,5 knop (GPS) og 4850 RPM (avlest fra smartcraft).

 

Og til det viktige...og nå ryker 10'ern... På propellens navboss står det M 14 1/4 23 og så står det "Turbo" inni der også. Litt merkelig nav, ikke noe splint eller noe.

Det vil jo si at det er en 23" som står på? Og det vil vel igjen bety at en 21" vil passe ganske perfekt?

 

Båten veier 6600kg uten motor og motoren veier vel ca 200?

 

Hva sier dere? Vil jeg få det jeg vil ha ved å gå ned til 21"? Samme eller høyere toppfart og mer økonomisk gange på marsjfart.

 

 

Tusen takk for at dere bistår med dette! Det er til stor hjelp.

Link to post
Jeg var ute en tur i dag og møtte på helt flatt vann nå i kveldinga. På full gass og optimal trim ligger farten på 44,5 knop (GPS) og 4850 RPM (avlest fra smartcraft).

Og til det viktige...og nå ryker 10'ern... På propellens navboss står det M 14 1/4 23 og så står det "Turbo" inni der også.Det vil jo si at det er en 23" som står på? Og det vil vel igjen bety at en 21" vil passe ganske perfekt?

Båten veier 6600kg uten motor og motoren veier vel ca 200?

Tusen takk for at dere bistår med dette! Det er til stor hjelp.

 

Fint du fant ut av det. `KenBjork`sa 21" eller større som jeg bifalt, så 10`ern er "safe". :lol: Ved å gå ned til en 21 " vil du nok få et mer riktig turtall for din motor. Vanligvis får du ca: 200-300 rpm pr. tomme avhengig av type propeller. Lykke til med båt og motor. God sommer. :flag:

Link to post

HAH se der ja, akkurat.

Turbo er agresivt utformet også.

Men 21" vil trolig passe godt.

Vil øke ca 300-600 rpm. og evt pluss rikitg heving 0-3" vil fort og gi ett par hundre rpm.

Men utifra dine oppgitte data så har du en Slipp på: 3.04 %

Har båten din lagt på seg noe forferdelig?? :lol: og chagall skriver fortere enn meg :flag:

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post

He he.. ja 6600 var vel litt drøyt. Rett skal være rett. Den er 660 kg uten motor.

 

Da skal jeg gå for en Ballistic tror jeg.

 

Slipp på 3% er vel veldig lite?? Hvordan regner man ut det?

 

Et siste spørsmål bare. Kan jeg forvente å få en høyere toppfart og kanskje hente et par tre knop på marsjfarten.

Link to post

baatplassen.no: - Beregn slipp-prosent propell

 

Helt ærlig, så er det veldig vanskelig å si på toppfarten og marsjen. Tror det blir relativt likt men høyere rpm all over

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post

Nei det er variasjoner ute å gå.

 

Jeg tok bare hurtig sjekk om det var noen 21" jeg.

Men når det gjelder Ballistic, så passer den første. Part #:335133

 

Men ser ut for meg at det er 2 hakk i den ene vingen på den første finn.no linken.... Innlegg #21

 

 

http://www.deltaprop.com/shopdisplayproduc...+shaft%29%2A%2A

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...