Jump to content

40 seilbåter grunnstøtt ved Drøbakjeteen i 2008. Hva går galt?


Capitaine

Recommended Posts

Dette er tøysete, for de som ikke leser kartet grundigere enn at de går på her.. ja de får gå på da

Ja, man kan kanskje si at man høster som man så og får som man fortjener, både i Drøbaksundet og ellers rundt om. Og man skulle jo ønske at båtfolk var bedre på navigasjon enn vi faktisk er, og at verden så ganske annerledes ut.

 

Synes likevel holdningen blir litt enkel - både til sjøs og til lands, selv om vi alle i stor grad er vår egen ulykkes smed. Hele 40 offisielle grunnstøtinger så langt i år, og et ukjent antall som ikke har hatt behov for redningsskøytas assistanse, representerer store verdier over tid - som vi alle er med på å betale via forsikringene våre.

I tillegg har dette en del menneskelige sider. Her rammes et stort antall hvert år, navigasjonsansvarlige som passasjerer. Om det har vært skader, eller om det kun er skader på selvfølelse, lommebok og ferieplaner, er ikke nevnt i saken. fra "Havna".

 

Men jeg tror ikke det blir gjort noe mer fysisk med innseilingen etter det siste inngrepet som det vel tok et par generasjoner å utrede før man til de flestes overraskelse endte opp med en minimumsløsning.

Link to post
Share on other sites

Minimumsløsning?????????? skal du fly på i østre løp nå må du vel være dopa? Det er INGEN grunn til å gå på Jèteen om du har kart ombord. Jeg sier absolutt ikke dette for å være flåsete eller hovmodig, men det får være grenser for latskap å ikke sette seg inn i farvannsbeskrivelsen der du ferdes, og om du ferdes uten kart (eller ikke gidder å bruke det) med passasjerer mener jeg dette er jevngodt med å ta med bilen full av folk på holkeføre med slitte sommerdekk. Ta for f*** ansvar for hva dere driver med


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jeteen ligger et stenkast fra hjemmehavna mi på Storsand. Den er tydelig merket i begge åpninger. Ser man på sjøen vil man straks se at sjøen "topper" seg over muren.

Jeteen er blitt oppgradert de siste årene slik at også de som ikke er kjente i området skal komme seg trygt i gjennom. Om kvelden er den tydelig merket med lys.

Det er synd at folk ikke er mer oppmerksomme. Jeg vil legge til at jeteen ligger i et av de mest trafikkerte områder i Oslofjorden og blir trafikkert av mange fritidsbåter hver enseste dag.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Deler vurderingen din Astor, det må være mindre enn 1 promille av 1 promille av de som passerer fjorden på dette området som kommer i nærkontakt med jeteen. Dersom førerne av lystfartøyer ikke anvender kartet i dette området er det kanskje et spørsmål om når de anvender sjøkart?

Link to post
Share on other sites

Minimumsløsning??????????

I årtier diskuterte man å fjerne sjeteen, først og fremst for å bedre utskiftingen av sjøvannet i indre fjord.

Når planene begynte å materialisere seg om en utvidelse av vestre løp, snakkes man en langt større åpning. Båtorganisasjonene var skuffet over at åpningen ikke ble større.

Ikke minst ønsket seilerne at den skulle kunne passeres for seil uten vanskeligheter og optimale vindforhold.

 

Ellers er jeg enig med deg at det virker uforståelig at så mange går på her. Merkingen er jo god. Men uavhengig av hva du og jeg mener så gjør en hel armada likevel det hvert eneste år.

 

Jeg vet ikke om løsningen er mer opplysning, kampanjer, ytterligere merking eller fysisk utbedring.

Link to post
Share on other sites

I fjor så jeg en svær tanker som bråsnudde, like før muren :diving:

Som mangeårig tankskipper, oså med utallige anløp til Ekeberg Oljelager, tillater jeg meg å tvile på din observasjon


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

jeteen_rolig_vann.jpg

 

Her et bilde som viser området jeteen ligger i. Når strømmen i vannet er sterkt utgående eller inngående topper den seg over muren. På dette bilde er det lite strøm og jeteen er vanskelig å oppdage med mindre man er godt kjent eller bruker det kartverk som er nødvendig.De nye markeringene i Drøbaksundet kommer tydelig fram i dette bildet.

Åpningen rett sør for Oscarsborg har to staker av vanlig karakter, rød og grønn.

 

 

jeteen_fra_land.jpg

Et bilde fra land. Også her er det lite strøm i sundet og ingen markering vises. Øverst til vesntre kan så vidt skimtes den østre markeringen av løpet på Hurum-siden.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Som mangeårig tankskipper, oså med utallige anløp til Ekeberg Oljelager, tillater jeg meg å tvile på din observasjon

 

Mulig det ikke var en tanker, men det var et lasteskip og stort som rakkern, og det bråsnudde vel ikke akkurat heller, det kom sørgående vest for Oskarsbog og tilbake samme vei like etterpå. Vi lå på Oskarsborg så jeg fik det tydelig med meg.

Link to post
Share on other sites

Mulig det ikke var en tanker, men det var et lasteskip og stort som rakkern, og det bråsnudde vel ikke akkurat heller, det kom sørgående vest for Oskarsbog og tilbake samme vei like etterpå. Vi lå på Oskarsborg så jeg fik det tydelig med meg.

 

 

Det går endel tankskip vest for Oscarsborg på vei inn til Dyno på Engene. The World har gått samme veien. En enorm kolloss som svingte seg rundt sørsiden av Håøya rundt Kaholmen for å svinge seg ut øst for Borgen. Et flott skue. Jeg tror mange satte brødskiva i halsen den dagen.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Som mangeårig tankskipper, oså med utallige anløp til Ekeberg Oljelager, tillater jeg meg å tvile på din observasjon

Det er i alle fall ikke så mange år siden et stort amerikansk marinefartøy på offisielt besøk i Oslo ble observert på vei nedover Vestfjorden når den var på hjemtur. Den ble angivelig brakt på rett kurs etter at Oslo Havn trafikkontroll oppdaget det hele på radaren. Vi kan jo lure på hvor langt den ellers ville kommet....

Link to post
Share on other sites

jetten3.jpg

Dette er et båtsportkart som ikke er bra. Det kartet som Roaldbj viste er vel oppdatert. Ser tydelig stakene ved Slottet.

Det kartet som jeg la ut som var fra Transas tror jeg ikke er mye brukt av lystbåter. Men jeg har rensket det kartet for det jeg mener var unødvendig info, det kan være med på å få det så tydelig. Jeg synes at disse to kartene hadde mye til felles. Kanskje samme database.

Link to post
Share on other sites

Hva går galt? Det som er galt er at dette dreier seg om seilbåter. Kun. Og da glemmer vi de med motorbåt som gjør akkurat det samme, og helt sikker like mange, hvis ikke flere. Grunne båter gir bedre statistikk.

 

Det ligger til stadighet motorbåter like over muren og fisker. Dette er lokale folk som vet hvor de kan smyge seg over. Flere seder har muren rast slik at de kan smette over.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det kartet som Roaldbj viste er vel oppdatert. Ser tydelig stakene ved Slottet.

Det kartet som jeg la ut som var fra Transas tror jeg ikke er mye brukt av lystbåter. Men jeg har rensket det kartet for det jeg mener var unødvendig info, det kan være med på å få det så tydelig. Jeg synes at disse to kartene hadde mye til felles. Kanskje samme database.

 

Kartene som det henvises til fra NV-digital, Transas eller båtsportkartet er ikke oppdaterte. Blant annet skal de to stakene ved Slottet være to lanterner med karakterene Fl R 3s og Fl G 3s.

Link to post
Share on other sites

....... båtsportkartet er ikke oppdaterte. .......

 

Ja, det viser seg alt for ofte at båtsportkartene ikke er oppdaterte; det er hovedgrunnen til at jeg ikke tør anbefale dem. Til nattseilas må jeg rett og slett advare mot båtsportkartene - hvis man da ikke har et ønske om å drive risikobåtsport . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Folk har gått på jeteen i alle år, og om det har vært 40 i år skyldes det nok en kombinasjon av godt vær og godt salg av seilbåter. :smiley: Hvor mange av de 40 som har vært alvorlige skrives det ikke noe om, men det behøver ikke være store skader på en båt selv om den må ha assistanse for å trekkes av. Åpningen ved Slottet kunne kanskje vært bredere, men da er det fare for at større båter hadde begynt å bruke dette løpet. :wink:

 

Med hensyn til strømmen over muren kan den faktisk være så stri at den går fortere enn mange seilbåter, men det er vel gjerne i kombinasjon med dårlig vær hvor det er lite båter på fjorden.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som trådstarter spør..... "Hva går galt".

 

Sannsynligvis er der for mange motorbåter i sundet.

 

Vi har jo i sommer lest mange ganger at motorbåteiere opplever at seilbåtførere bevisst studerer masta/seila for å slippe å hilse.......... :smiley:

 

Forslag om å sprenge bort undervanns støttes ikke herfra. Da er det isåfall så uendelig mange flere plasser som bør prioriteres, for det er jo ikke bare i Oslo båt-tettheten er stor, men også nedover sørlandet. En plass jeg liker godt å ligge ved Maløya er samtidig en underholdende plass. Det går neppe en eneste dag uten at båter går på skjær ved "kalven" i hampholmsundet. Det er flest seilbåter jeg har trukket av skjæret. Dette skjæret ligger ca 2 meter unna stoooor jernstake med pil og attpåtil rødt merke på...........

 

Det eneste som hjelper, er å studere kart samt følge merkingen. DET må vi lære alle sammen. Jeg tror også mange har for mye penger til å være tilstrekkelig engstelig for de verdier de fører på vannet slik at man er tilstrekkelig observant?

 

For å si det på annen måte. Om vi hadde hatt bonus-system på båt ala det vi har på bil. Hvor mange grunnstøtinger ville vi da hatt ?

Link to post
Share on other sites

Det skal bli interessant å se om de mange grunnstøtningene(ikke avgrenset til Drøbakjeteen) med seilfartøy i lystbåtversjoner gjør seg utslag i forsikringspremiene fremover, spesielt sett i lys av de høye prisene for forsikring av mindre hurtiggående båter med stor(-e) motor(-er).

 

Skadepotensialet med en båt som holder høy fart er nok større for båtfører og medpassasjerer ved en grunnstøtning eller ved en kollisjon med et annet fartøy kontra enn relativt saktegående seilbåt. Og navigering i høy fart innenskjærs kan være utfordrende.

 

Men at saktegående seilfartøy for tur- og regattabruk (med unntak av katamaraner og seilbåter brukt i ekstreme regattaer, eksempelvis Volvo Ocean Race og lignende) som er relativt sett enkle å navigere, grunnstøter i såpass stort omfang, forundrer meg. Likevel er det som oftest større dypgående på et seilfartøy i motsetning til en motorbåt av samme størrelse, og i tillegg må man tenke mer over friseilingshøyder under broer, høyspentledninger og lignende grunnet masten(-e) på et slikt fartøy. Men grunnet lav fart og dermed større handlingsrom tidsmessig, skulle mulighetene til å unngå hindringer både over og under vann være gode.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...