Capitaine Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 40 båter på grunn ved Drøbak Tar ikke seilere nok hensyn til sitt dypgående i forhold til tilgjengelig farvannsdybde? Jeg synes dette var mildt sagt oppsiktsvekkende! Er seilere for opptatt av seilingen slik at konsentrasjonen angående navigasjon, blir skadelidende. Eller er det snakk om ferske seilere som ikke kan lese kart? Det stod noe om at jeteen ikke var så lett å se på en kartplotter. Betyr dette at papirkart ikke brukes? Burde kanskje jeteen merkes når så mange er nedpå den? Det kan selvsagt være snakk om flere årsaker til at slikt skjer, men er det noen som vet om konkrete grunner til at så mange grunnstøter akkurat her? Quote Link to post
GeirT Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 Før noen andre gjør denne til en Bavariatråd. Kanskje jeg skulle ? Var det et flertall Bavaria'er som gikk på grunn der ? Har de kommet over noen Bavaria kjøler ? Jeg kunne trenge en i reserve. Boltene ser litt slarkene ut.... Geir Quote Geir Link to post
Sydvesten Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 Interessant dette, og 17,5% av de som er innrapportert som grunnstøtt i år gjorde dette under Færderen.... Det kan vel tyde på at de er litt vel opptatt av seilasen og ikke så nøye med eller mangler kompetanse med hensyn til navigasjon... Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sun Flyer Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 Det kan være at det er for lite vind til å få styrefart når man skal passere. Da er det fort gjort å driver over med strømmen. Men da er farten såpass lav at tilogmed bavariaene tåler det.. Quote Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
oddgeir Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Jøss, er det en mur i vannet der?. Det visste jeg ikke, har seilt over der flere ganger uten å merke noe. Er den avmerket på kartet? Quote "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Allan E Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Ikke så veldig markert på papirkartet heller. Bildet er hentet fra c-maps sitt kystatlas. Quote Link to post
Allan E Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Fra tsunami kartprogram. Vet ikke hvilket kartgrunnlag dette kommer fra. Quote Link to post
2nd Trikker'n Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 (edited) Det var da gamle kart. I tillegg til ØV åpningen syd for Oscarsborg (Kaholmen), så er det nå en merket NS åpning ved Slottet , inne ved brygga omtrent der bade merket er. Edited August 26, 2008 by 2nd Trikker'n (see edit history) Quote Link to post
roaldbj Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Ved Slottet er det i år satt opp store lateralmerker som burde være greie å se i klarvær. De har også gode radarreflektorer. Skal se senere hvordan NV-digital gjengir jetéen. Quote Link to post
Worry II Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Rart man ikke sprenger bort hele greia ! Vi som er klar over den vet det jo, men det hadde vel ikke kosta mange millioner å redusere høyden på den med et par meter Quote Link to post
Bergen Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Da bør jo vi sprenge vekk et par tusen skjær som ligger ubeleiligt til oppetter kysten også At det finnes skjær og hindringer under overflaten er bare noe som en må lære seg å leve med om en skal ferdes på sjøen, reiseplanlegging, i alle fall i form av sjekk av dybdeforholdene i kartet er en del av dette. Men det er jo synd at dette må læres "på den harde måten" for de 40 som det gjaldt her. Quote Link to post
Sydvesten Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Selv om har med "innkompetente" seilere å gjøre så synes jeg ikke en skal sprenge vekk noe av Norges forsvarshistorie... Dette er en del av historien og bør få bli etter mitt syn... Så får heller de som ikke behersker navigasjonens elementære elementer få "blø litt" Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SveinHa Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Så får heller de som ikke behersker navigasjonens elementære elementer få "blø litt"Så sant så sant. Det er jo alltid trist for de det går ut over men slik er nå en gang norskekysten. Her på mine kanter finnes mange plasser der "alle" skulle tro at hvilken som helst båt kunne gå men i virkeligheten kan du nesten gå tørrskodd.... Slik er det bare og det må vi bare lære oss til å leve med...... eller holde oss på land Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
wave Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 (edited) Rart man ikke sprenger bort hele greia ! Vi som er klar over den vet det jo, men det hadde vel ikke kosta mange millioner å redusere høyden på den med et par meter Enig at den burde reduseres. Og det var synd at åpningen ved Slottet ble så trang når man først gjorde et inngrep her. Å seile gjennom sterk strøm er en risikosport, og krever i alle fall gunstig vind. Først og fremst burde sjeteen kuttes ned til en liten kulturhistorisk minnemur av hensyn til vannutskiftningen i indre Oslofjord. Kanskje kunne en sjeteekutt finansieres ved en nedgangsavgift for interesserte dykkere. Det er jo kun de som får tatt denne kulturhistorien i øyensyn. For øvrig gjøres det stadig inngrep under vann langs vår lange kyst, selv om det i første rekke dreier seg om å legge forholdene bedre til rette for nyttetrafikken. Drøbaksundet er kanskje landets mest trafikkerte sund, og en delvis fjerning av sjeteen på Hurumsiden hadde definitivt lettet forholdene for nyttetrafikken som kjemper med atskillige tusener fritidsbåter utenfor Drøbak. Noen kjempesak er dette likevel ikke. Edited August 26, 2008 by wave (see edit history) Quote Link to post
oslofjord Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 (edited) ... Slik er det bare og det må vi bare lære oss til å leve med...... eller holde oss på land Jeeten bør åpenbart merkes bedre snarest. 40 båter er mye....altfor mye. Da må man vurdere om det er noe man kan gjøre for å gjøre adkomsten til Oslo sikrere. Jeeten må nå få ligge der, men kan den merkes bedre ? Det mest effektive hadde vel vært å smelt opp et stort advarselskilt midt på sjeeten med informasjon om hvor man kommer seg trygt forbi, men det er vel i strid med EUstandardisert sjømerkeregler. Dog kunne man vel satt opp diverse staker eller andre av våre sjømerker for på en eller annen måte gjøre folk oppmerksom på faren. Dette er ikke som et vanlig skjær fordi det ikke er noen geologiske former på land som tilsier at det skal være en avlang grunne på tvers av fjorden. Folk sakker på farten når de nærmer seg skjærgården ved Tjøme eller Hvaler, men det er fullt forståelig at folk ikke forventer sjeteen selv om det er et liten skjær midt i fjorden in til Norges hovedstad. Ved inseiling sydfra langs Hurumskysten er det tydelig markert hvilke to merker man skal mellom, men disse merkene er så langt fra skjæret at det vel ikke er noe entydig sjømerkeinformasjon som tilsier at hele denne strekningene er en demning. Leden er så nær land at det for mange vil føles mer naturlig å trygt å seile midt på fjorden... God sjømannskap er ikke et mål i seg selv som noen synes å mene, men kun et middel for å nå målet om bedre sikkerthet. Jeeten er et konkrert sikkerhetsproblem som lar seg løse innen neste år ved massiv (og overflødrig) merking langs hele jeteen. Alternativet for myndigheten er å satse på holdningskampanjer slik at alle normenn og utlendinger som kommer opp fjorden leser kart og sjømerker...det vil neppe skje i min levetid....så da kan man vel i mellomtiden sette opp "undøvendig" ekstramerking og informasjon på stedet. Edited August 26, 2008 by salt (see edit history) Quote Link to post
Worry II Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 (edited) Da bør jo vi sprenge vekk et par tusen skjær som ligger ubeleiligt til oppetter kysten også Vi snakker om indre Oslofjord her da, ikke Hordaland Forsvarshistorie under vann har vel heller mindre betydning etter min mening. Det ville ihvertfall forenklet trafikkbildet i Drøbaksundet Edited August 26, 2008 by Worry II (see edit history) Quote Link to post
runes Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Drøbaksundet er kanskje landets mest trafikkerte sund, og en delvis fjerning av sjeteen på Hurumsiden hadde definitivt lettet forholdene for nyttetrafikken som kjemper med atskillige tusener fritidsbåter utenfor Drøbak. Uenig - slik det er nå er det naturlig for lystbåter å dra vestre led igjennom muren, mens store fartøy drar øst for Oskarsborg. Ikke for det, jeg seiler i dag der det måtte passe meg avhengig av vind, strøm, humør og nyttettrafikk..... Jeeten bør åpenbart merkes bedre snarest. Hvordan skal den merkes bedre? Tror det vil se temmelig stygt ut. Enig i at 40 båter er mye, men den er da temmelig godt merket i dag med 2 par rødgrønnlanterner der hvor det er sprengt ut for gjennomseiling. Om man skal seile utenfor disse så får man værsegod konferere med kartet! Har dog selv seilt utenfor disse og over muren under Ferdern, men det var med en relativt grunn kjøl og ganske bra med krengning, vi viste da at vi tok en kalkulert risiko..... Quote Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
2nd Trikker'n Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 (edited) Salt. Om dette ikke er entydig merking, så vet ikke jeg hva entydig merking er. Fra tsunami kartprogram. Vet ikke hvilket kartgrunnlag dette kommer fra. At folk seiler på ukjent sted uten kart eller med kartet i skuffen, er en skremmende tanke. Unnskyld at jeg knabbet kartet Gladiator Edited August 26, 2008 by 2nd Trikker'n (see edit history) Quote Link to post
wave Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 (edited) Uenig - slik det er nå er det naturlig for lystbåter å dra vestre led igjennom muren, mens store fartøy drar øst for Oskarsborg. Man kunne ønske seg at vestre led falt naturlig for lystbåtflåten. Men de langt fleste følger leden på østsiden. ( tillegg kommer de 40 som ikke har fulgt noen led og som redningsskøyta har dratt av. Samt et ukjent antall som har kommet seg løs ved egen maskin.) Edited August 26, 2008 by wave (see edit history) Quote Link to post
Fru Jacobsen Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Dette er tøysete, for de som ikke leser kartet grundigere enn at de går på her.. ja de får gå på da Quote "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
olews Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Jeg synes nesten det et uvirkelig at så mange går på her. På kartet er det tydelig merka med grunner på 1m. Man ser jo "moloen" under vann på kartet. Enten ser ikke folk på kart i det hele tatt, men da burde de jo se ut på sjøen. Som regel er det strøm nok til at man ser at det er noe rart med sjøen der borte. Da bør man i det minste konsultere kartet og se om ikke det er noe der, for å sitere Cruse Knallkul "skume saker under vann". Om de ser på kartet og tror det er spisse grunner på 1m som vi ikke trenger å bry oss om så er det heller ikke særlig bra. Om ikke folk klarer å se en så stor og godt kartlagt hindring får de skylde seg selv. Litt må man da kunne forvente av en skipper. Kystverket vil helst at lystbåter skal gå den vestre leden og personlig går jeg nå alltid mellom Kaholmen og Håøya gjennom den veste leden. Dermed slipper man å tenke på ferjer og skip. Er det medstrøm lønner det seg jo å ta østleden, men er det motstrøm er det best å nær land. Ole Quote Ole S/Y Algol Link to post
Capitaine Posted August 26, 2008 Author Share Posted August 26, 2008 Jeg stilte spørsmål om jeteen kanskje burde merkes bedre da så mange seilbåter har grunnstøtt på den så langt hittil i 2008. Og for det jeg vet, kan det nok finnes mørketall også, både i år og tidligere år. Men etter å ha gjentatt dette spørsmålet til meg selv flere ganger, og kikket på kart over området igjen, ser jeg at spørsmålet nærmest faller på sin egen urimelighet. Ledene gjennom jeteen er jo svært godt merket, både i retningene nord-syd og vest-øst! Jeg liker best å bygge mine svar på fakta og kunnskap, men uten å ha noe inngående kjennskap til disse omtalte 40 landkjenningene, er det i andre sammenhenger teknisk svikt eller som regel mangel på observert plass som fører til grunnstøtninger. Det er da nærliggende å tro at disse 40 seilbåtene ikke har visst hvor de var og/eller ikke har studert kartet grundig nok. Jeg linker her til kart over området som viser at merkingen er meget bra, og dybdene langs jeteen er tydelig markert i kartet: http://kart.kystverket.no/default.aspx?min...=4〈=nor Quote Link to post
2nd Trikker'n Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Det er ikke bare Jetèen båter går på under Ferdern og ellers om året. Det går folk på Håøygrunnen også Quote Link to post
Bergen Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Vi snakker om indre Oslofjord her da, ikke Hordaland : Hva er det som utgjør forskjellen på det da Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.