Jump to content

40 seilbåter grunnstøtt ved Drøbakjeteen i 2008. Hva går galt?


Capitaine

Recommended Posts

40 båter på grunn ved Drøbak

 

Tar ikke seilere nok hensyn til sitt dypgående i forhold til tilgjengelig farvannsdybde? Jeg synes dette var mildt sagt oppsiktsvekkende! Er seilere for opptatt av seilingen slik at konsentrasjonen angående navigasjon, blir skadelidende. Eller er det snakk om ferske seilere som ikke kan lese kart? Det stod noe om at jeteen ikke var så lett å se på en kartplotter. Betyr dette at papirkart ikke brukes? Burde kanskje jeteen merkes når så mange er nedpå den?

 

Det kan selvsagt være snakk om flere årsaker til at slikt skjer, men er det noen som vet om konkrete grunner til at så mange grunnstøter akkurat her?

Link to post
Share on other sites

Interessant dette, og 17,5% av de som er innrapportert som grunnstøtt i år gjorde dette under Færderen.... Det kan vel tyde på at de er litt vel opptatt av seilasen og ikke så nøye med eller mangler kompetanse med hensyn til navigasjon...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da bør jo vi sprenge vekk et par tusen skjær som ligger ubeleiligt til oppetter kysten også :lol:

 

At det finnes skjær og hindringer under overflaten er bare noe som en må lære seg å leve med om en skal ferdes på sjøen, reiseplanlegging, i alle fall i form av sjekk av dybdeforholdene i kartet er en del av dette.

Men det er jo synd at dette må læres "på den harde måten" for de 40 som det gjaldt her.

Link to post
Share on other sites

Selv om har med "innkompetente" seilere å gjøre så synes jeg ikke en skal sprenge vekk noe av Norges forsvarshistorie... Dette er en del av historien og bør få bli etter mitt syn... Så får heller de som ikke behersker navigasjonens elementære elementer få "blø litt"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Så får heller de som ikke behersker navigasjonens elementære elementer få "blø litt"
Så sant så sant. Det er jo alltid trist for de det går ut over men slik er nå en gang norskekysten. Her på mine kanter finnes mange plasser der "alle" skulle tro at hvilken som helst båt kunne gå men i virkeligheten kan du nesten gå tørrskodd.... Slik er det bare og det må vi bare lære oss til å leve med...... eller holde oss på land :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Rart man ikke sprenger bort hele greia ! Vi som er klar over den vet det jo, men det hadde vel ikke kosta mange millioner å redusere høyden på den med et par meter :confused:

Enig at den burde reduseres. Og det var synd at åpningen ved Slottet ble så trang når man først gjorde et inngrep her. Å seile gjennom sterk strøm er en risikosport, og krever i alle fall gunstig vind.

 

Først og fremst burde sjeteen kuttes ned til en liten kulturhistorisk minnemur av hensyn til vannutskiftningen i indre Oslofjord.

Kanskje kunne en sjeteekutt finansieres ved en nedgangsavgift for interesserte dykkere. Det er jo kun de som får tatt denne kulturhistorien i øyensyn.

 

For øvrig gjøres det stadig inngrep under vann langs vår lange kyst, selv om det i første rekke dreier seg om å legge forholdene bedre til rette for nyttetrafikken.

Drøbaksundet er kanskje landets mest trafikkerte sund, og en delvis fjerning av sjeteen på Hurumsiden hadde definitivt lettet forholdene for nyttetrafikken som kjemper med atskillige tusener fritidsbåter utenfor Drøbak.

 

 

Noen kjempesak er dette likevel ikke.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... Slik er det bare og det må vi bare lære oss til å leve med...... eller holde oss på land :smash:

 

Jeeten bør åpenbart merkes bedre snarest.

 

40 båter er mye....altfor mye. Da må man vurdere om det er noe man kan gjøre for å gjøre adkomsten til Oslo sikrere.

Jeeten må nå få ligge der, men kan den merkes bedre ? Det mest effektive hadde vel vært å smelt opp et stort advarselskilt midt på sjeeten med informasjon om hvor man kommer seg trygt forbi, men det er vel i strid med EUstandardisert sjømerkeregler.

 

Dog kunne man vel satt opp diverse staker eller andre av våre sjømerker for på en eller annen måte gjøre folk oppmerksom på faren.

Dette er ikke som et vanlig skjær fordi det ikke er noen geologiske former på land som tilsier at det skal være en avlang grunne på tvers av fjorden. Folk sakker på farten når de nærmer seg skjærgården ved Tjøme eller Hvaler, men det er fullt forståelig at folk ikke forventer sjeteen selv om det er et liten skjær midt i fjorden in til Norges hovedstad.

 

Ved inseiling sydfra langs Hurumskysten er det tydelig markert hvilke to merker man skal mellom, men disse merkene er så langt fra skjæret at det vel ikke er noe entydig sjømerkeinformasjon som tilsier at hele denne strekningene er en demning. Leden er så nær land at det for mange vil føles mer naturlig å trygt å seile midt på fjorden...

 

God sjømannskap er ikke et mål i seg selv som noen synes å mene, men kun et middel for å nå målet om bedre sikkerthet.

 

Jeeten er et konkrert sikkerhetsproblem som lar seg løse innen neste år ved massiv (og overflødrig) merking langs hele jeteen.

 

Alternativet for myndigheten er å satse på holdningskampanjer slik at alle normenn og utlendinger som kommer opp fjorden leser kart og sjømerker...det vil neppe skje i min levetid....så da kan man vel i mellomtiden sette opp "undøvendig" ekstramerking og informasjon på stedet.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da bør jo vi sprenge vekk et par tusen skjær som ligger ubeleiligt til oppetter kysten også :lol:

 

Vi snakker om indre Oslofjord her da, ikke Hordaland :smiley: Forsvarshistorie under vann har vel heller mindre betydning etter min mening. Det ville ihvertfall forenklet trafikkbildet i Drøbaksundet :yesnod:

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Drøbaksundet er kanskje landets mest trafikkerte sund, og en delvis fjerning av sjeteen på Hurumsiden hadde definitivt lettet forholdene for nyttetrafikken som kjemper med atskillige tusener fritidsbåter utenfor Drøbak.

 

 

Uenig - slik det er nå er det naturlig for lystbåter å dra vestre led igjennom muren, mens store fartøy drar øst for Oskarsborg.

 

Ikke for det, jeg seiler i dag der det måtte passe meg avhengig av vind, strøm, humør og nyttettrafikk.....

 

 

Jeeten bør åpenbart merkes bedre snarest.

 

Hvordan skal den merkes bedre? Tror det vil se temmelig stygt ut. Enig i at 40 båter er mye, men den er da temmelig godt merket i dag med 2 par rødgrønnlanterner der hvor det er sprengt ut for gjennomseiling.

 

Om man skal seile utenfor disse så får man værsegod konferere med kartet!

 

Har dog selv seilt utenfor disse og over muren under Ferdern, men det var med en relativt grunn kjøl og ganske bra med krengning, vi viste da at vi tok en kalkulert risiko.....

Link to post
Share on other sites

Salt. Om dette ikke er entydig merking, så vet ikke jeg hva entydig merking er.

 

jetten2.jpg

Fra tsunami kartprogram. Vet ikke hvilket kartgrunnlag dette kommer fra.

At folk seiler på ukjent sted uten kart eller med kartet i skuffen, er en skremmende tanke.

 

Unnskyld at jeg knabbet kartet Gladiator

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uenig - slik det er nå er det naturlig for lystbåter å dra vestre led igjennom muren, mens store fartøy drar øst for Oskarsborg.

Man kunne ønske seg at vestre led falt naturlig for lystbåtflåten. Men de langt fleste følger leden på østsiden.

 

( tillegg kommer de 40 som ikke har fulgt noen led og som redningsskøyta har dratt av. Samt et ukjent antall som har kommet seg løs ved egen maskin.)

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes nesten det et uvirkelig at så mange går på her. På kartet er det tydelig merka med grunner på 1m. Man ser jo "moloen" under vann på kartet. Enten ser ikke folk på kart i det hele tatt, men da burde de jo se ut på sjøen. Som regel er det strøm nok til at man ser at det er noe rart med sjøen der borte. Da bør man i det minste konsultere kartet og se om ikke det er noe der, for å sitere Cruse Knallkul "skume saker under vann". Om de ser på kartet og tror det er spisse grunner på 1m som vi ikke trenger å bry oss om så er det heller ikke særlig bra.

Om ikke folk klarer å se en så stor og godt kartlagt hindring får de skylde seg selv. Litt må man da kunne forvente av en skipper.

 

Kystverket vil helst at lystbåter skal gå den vestre leden og personlig går jeg nå alltid mellom Kaholmen og Håøya gjennom den veste leden. Dermed slipper man å tenke på ferjer og skip. Er det medstrøm lønner det seg jo å ta østleden, men er det motstrøm er det best å nær land.

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Jeg stilte spørsmål om jeteen kanskje burde merkes bedre da så mange seilbåter har grunnstøtt på den så langt hittil i 2008. Og for det jeg vet, kan det nok finnes mørketall også, både i år og tidligere år. Men etter å ha gjentatt dette spørsmålet til meg selv flere ganger, og kikket på kart over området igjen, ser jeg at spørsmålet nærmest faller på sin egen urimelighet. Ledene gjennom jeteen er jo svært godt merket, både i retningene nord-syd og vest-øst!

 

Jeg liker best å bygge mine svar på fakta og kunnskap, men uten å ha noe inngående kjennskap til disse omtalte 40 landkjenningene, er det i andre sammenhenger teknisk svikt eller som regel mangel på observert plass som fører til grunnstøtninger. Det er da nærliggende å tro at disse 40 seilbåtene ikke har visst hvor de var og/eller ikke har studert kartet grundig nok. Jeg linker her til kart over området som viser at merkingen er meget bra, og dybdene langs jeteen er tydelig markert i kartet:

 

http://kart.kystverket.no/default.aspx?min...=4〈=nor

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...