Jump to content

40 seilbåter grunnstøtt ved Drøbakjeteen i 2008. Hva går galt?


Capitaine

Recommended Posts

Men akkurat her er hindringa ganskje kjent (skulle tru at instruktører på båtførerkurs i indre Oslofjord faktisk nevner akkurat jetéen; på våre kanter, litt lengre sørsørøst, er ihvertfall spesielle lokale forhold blitt omtalt) og åpningene _er_ merket. Og kartet viser denne jetéen ganske klart.

 

 

Kan umulig være mange innseilinger med bedre merking enn her? Men det er klart.. hvis vi får vegvesenet til å legge varmekabler, samt rette ut alle svingene på alle riksveier her i landet trenger vi jo heller ikke legge om til vinterhjul og ikke ta førerkort, vi kan endog også kanskje ta et lite glass underveis

 

Det mye bedre enn tidligere da man måtte lure seg mellom to trange staker/ bøyer intil land. Likevel er det fortsatt mest naturlig hvis man ikke er kjent å kjøre over jeteen isteden for å svinge nærmere land der åpningen er. Ganske nylig kom jeg langs Hurumskysten sammen med venner som kjørte egen båt...som hadde kursen rett mot jeteen. Jeg fikk guidet dem nærmer land til leden, men jeg fikk bekretftet at det ikke er noen selvfølge at all kjører inn åpningen. (Nå hadde vel skjærgårdsjeepen uansett ha passert over(?))

 

For øvrig er det vel kun et fåtal av de som passerer jeteen som har dette som sitt nærområde. De fleste båtene som passerer jeteen har hjemmehavn alle andre steder enn Drøbak området.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men jeg fikk bekretftet at det ikke er noen selvfølge at kjørere inn åpningen. (Nå hadde vel skjærgårdsjeepen uansett ha passert over uansett(?)

Som andre "rotete farvann" langs kysten så er det jo greit å huske på at enkelte har mye lokalkunnskap og trygt seiler sine egne veier. Det er ikke noe forbud mot å seile utenfor oppmerket led.

 

Jeg har ikke hjemmehavn nær Drøbaksundet og jeteen, men svært mange i indre Oslofjord oppfatter nok dette som nærområde.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er litt merkelig at kartutsnittet fra NV-digital som du henviser til, ikke viser lanternene som er etablert ved Slottet, spesielt ettersom det står "SourceEdition: 2008" og "LastUpdate: 01/01/2008" på opplysningene om kartet. NV-digital må tydeligvis ha gjort en feil her.

 

Det ferskeste ENC-kartet (NO5E0921) er utstedt 22. august. Her er lanternene påført med rød blink hvert 3. sekund i vest, og grønn blink hvert 3. sekund i øst. Mellom lanternene er dybden 4 meter.

 

 

Dette er jo et åpenbart eksempel på at det er viktig å ha oppdaterte kart. Kartene som er gjengitt over her i tråden, har ikke med disse lanternene. Kan dette være en medvirkende årsak til noen av de 40 grunnstøtingene?

Link to post
Share on other sites

Mine 2 år gamle C-Map Max kart har ikke lysene, kun staker:

droebakjeteen.jpg

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det ferskeste ENC-kartet (NO5E0921) er utstedt 22. august. Her er lanternene påført med rød blink hvert 3. sekund i vest, og grønn blink hvert 3. sekund i øst.

 

Dette er jo et åpenbart eksempel på at det er viktig å ha oppdaterte kart. Kartene som er gjengitt over her i tråden, har ikke med disse lanternene.

 

Ja, å ha oppdaterte kart er viktig for navigasjonssikkerheten, enten de er i elektronisk eller papirversjon. Derfor bør man jevnlig følge med på Efs. Og Efs kan man lese gratis på blant annet statkart.no sine sider, selv om det blir nevnt at internettversjonen av Efs bare er et supplement til den offisielt godkjente Efs.

 

Jeg har gjennom flere innlegg i denne tråden påpekt at kartene som det har blitt henvist til, både fra NV-digital, Transas, båtsportkart og C-map kystatlas, ikke er oppdaterte. Og på offisielle og oppdaterte elektroniske sjøkart for navigasjon(ENC), offisielle og oppdaterte papirkart og Livechart(oppdatert 11.02.2008) vises disse omtalte lanternene. Og fra Efs nr. 18/2007 som omtaler nye dybder i ledene ved Drøbakjeteen, vises det til lanterner i leden i nord-syd retning ved Slottet ved påføring av nye dybdetall, ref. innlegg nr. 65.

Link to post
Share on other sites

spørsmålet er om man treffer sjeteen, Storskjær eller RV22...

HELT off topic: Treffe RV22 her må være en bragd. :lol: Den går fra riksgrensa ved Holtet i Idd (Halden), via Rakkestad, Eidsberg, Trøgstad, Aurskog-Høland, Fet, Skedsmo til Gjelleråsen (i Nittedal?).

 

(men det er Rv 23 som går under Oslofjorden)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Er det noe spesielt med de som skal til Oslo.... er de mindre kompetente enn andre siden de ikke kan bruke sjøkart? Det er mulig jeg har litt for store forveninger til de som ferdes i Oslofjorden siden jeg trodde de behersket elementær navigasjon, men skjønner jeg har tatt feil..

 

Tja, i følge statistikk du har lagt ut på forumet så er det ingen fra Oslo som omkommer i fritidsbåtulykker og det er vel bra, kansje sågar et tegn på at disse muligens kan besitte noen kompetanse om enn det er til enkeltes store skuffelse og overraskelse?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tja, i følge statistikk du har lagt ut på forumet så er det ingen fra Oslo som omkommer i fritidsbåtulykker og det er vel bra, kansje sågar et tegn på at disse muligens kan besitte noen kompetanse om enn det er til enkeltes store skuffelse og overraskelse?

 

 

Det var jo en overraskende statistikk. 

 

Men man bør jo kanskje være en smule skeptisk når man tar i betraktning hvilke holdninger denne statistikeren har overfor Oslo og Oslofolk, noe som i brede ordelag er tilkjennegitt i mange andre tråder her på baatplassen. 

 

Som at Oslofolk må slå opp i fremmedordboka for å lære seg hva aktsomhet er, i likhet med empati og sosial intelligens.

 

Eller at han er spørrende til at Stor-Oslofolket kan oppføre seg i Kragerø-skjærgården. Og mangler den mest elementære oppdragelse og folkeskikk.

 

Og at han får en veldig god følelse når han kan "vise byen ræva og reise ut av den byen

 

Fordi byen er en møkkaby som man skal lete lenge etter.

 

---bare for å nevne noen få eksempler.

 

Og så er det jo litt fornøyelig da, at en som kan prestere å kverne en slik grøt av negativ karakterstikk av 100-vis av baatplassenmedlemmer (og nasjonens hovedstad), er en av "samfunnets støtter" som moderatorene valgte å lytte til da det ble ropt: Korsfest! Korsfest! overfor et tidligere medlem her (som riktignok ikke hadde spesielt stor sans for bayerske billigbåter, men ironsik nok for samme type svenske dekkshusbåter som den samme statistikeren nå synes å ha trykket til sitt bryst). 

Link to post
Share on other sites

jetten3.jpg

Dette er et båtsportkart som ikke er bra. Det kartet som Roaldbj viste er vel oppdatert. Ser tydelig stakene ved Slottet.

Det kartet som jeg la ut som var fra Transas tror jeg ikke er mye brukt av lystbåter. Men jeg har rensket det kartet for det jeg mener var unødvendig info, det kan være med på å få det så tydelig. Jeg synes at disse to kartene hadde mye til felles. Kanskje samme database.

 

Dette båtsportkartet er helt NORMALT.

 

Dette er et båtsportkart utgitt av Statens Kartverk med skala 1:50000 - som er den normale sjøkartskala i papirform. Det er ikke et spesialkart, som man gjerne finner i Den norske los, eller et havnekart som som regel finnes i skala 1:10000. Båtsportkartene, med unntak av området over Blindleia, er så vidt meg bekjent rene kopier av sjøkartene over kysten (med skala 1:50000). Jeg har seilt i dette farvannet mange ganger, med utelukkende bruk av papirkart (KNM), og er derfor vant til papirkart med denne skalaen. Er man derimot noe uerfaren på sjøen, og med kart generelt, kan jeg forstå at dette kan virke som en felle for førstegangsseilere. Jeg syntes likevel at man bør planlegge sin seilas, uavhengig om det er første gang man drar på tur, eller siste ( :lol: ) - det er det som bør være moralen her.

 

Det finnes uendelige hindringer på vår langstrakte kyst, og uendelige mange som eventuelt må prioriteres før hindringen ved Oscarsborg.

Link to post
Share on other sites

Ja du kan si at kartet er helt normalt, men det ligger en kunstig lag mur under vann som mange av fritidsbåtene i landet her kan treffe. Den er det ikke vår herre som har stablet.

Se på annet som blir lagt ned under vann som rør og kabler, de merkes ekstra i kartet.

Når de stenger et helt løp så synes jeg at det burde vært bedre merket men dette er jo bare min personlige mening da.

Link to post
Share on other sites

ohoi;

kan dere ikke gå over til å diskutere saken, istedet for å diskutere hverandre (eller andre medlemmer)

Godt poeng. Årsaken var at jeg søkte i Sydvestens innlegg etter "Oslo" for å finne den statistikken som var nevnt, og det var omtrent som å finne en mandel i grøten blant oppsiktsvekkende mye grøtete Oslo-hets, og inurierende genrell hets mot mennesker som bor i Oslo. 

 

Og så var vel dette like off-topic, som riksvegracéene i indre Østfold, så vi får vel skjerpe oss alle sammen.

 

 

Båtsportkartet under er ikke oppdatert med EFS som foreskrv å påføre de nye lyktene. kartet er derfor ikke et "lovlig hjelpemiddel" til navigering.

 

For øvrig er jeg enig i at detaljene forsvinner i kart i målestokk 1:50000, og at jeteen kunne vært markert mer tydelig her. Dette utsnittet fra Gladiators innlegg er formodentlig også forstørret i forhold til originalen i 1:50000.

 

jetten3.jpg

Link to post
Share on other sites

ohoi;

kan dere ikke gå over til å diskutere saken, istedet for å diskutere hverandre (eller andre medlemmer) :boxing: .

Jeg tror ikke du skal henge deg opp i hva Douro skriver, han har tidliger bedyret at han ikke er interessert i hva jeg som person mener, eller meg som person generelt... Så dette er nok bare tilfeldigheter skal du se.... ellers så kan det ha noe med at jeg har avslørt han som en manipulerer med sitater og sprer løgner om andre medlemmer her på forumet... Det er klart at slikt setter vedkommende neppe særlig pris på... så derfor er medlemmet etter de fleste av mine innlegg, hvilket medlemmet har vært det siste året.. Selv synes jeg bare slikt er morsomt.... Dog setter jeg liten pris på at medlemmet fremsetter løgner om meg som person...... Der går grensen for min del....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Noe av årsaken til at det går galt ved Drøbakjetéen kan kanskje være sviktende kartgrunnlag. Jeg har ikke klart å få oversikten over kartene enda.

Jeg har vist kartutsnitt fra 2008 versjonen fra NV-digital (innlegg # 27) og Navionics (innlegg # 90).

Har vi 2008 utsnitt fra Bluechart og C-map? Svein-Ha har i innlegg # 79 vist et 2 år gammelt C-map kartutsnitt.

Så har vi utsnitt fra båtsportkart - er dette fra 2008, jeg tenker på Gladiators innlegg # 42?

Gladiator har lagt ut utsnitt fra C-map kystatlas, innlegg # 7.

Gladiator har også lagt ut et ukjent kartutsnitt i innlegg #8.

 

Hadde vært interessant å se utsnitt fra de offisielle oppdaterte kartene for dette området.

Link to post
Share on other sites

Løfter man hodet og ser litt rundt seg er de store markeringene i ytterkant acv løpet ikke til å ta feil av. Er man derimot opptatt av andre ting som strøm, vindretning og innstrumentene så kan det fort gå galt. Kysteverket har gjort en kjempejobb i merking ag mudring av det nye løpet på Hurum-siden. KNBF var pådriver for å få det gjort. Jeg var selv ute på åpningsdagen og var båt nummer to som gikk gjennom det nye løpet, sammen med Faxen og Nikita her på BP.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har vi 2008 utsnitt fra Bluechart og C-map?

Mulig jeg får tid til å stikke innom båten og ta et skjermbilde av plotteren i morgen. Problemet er at det er så alt for mange innstillinger for hva som skal vises på skjermen, og hva jeg ser på min plotter er ikke nødvendigvis hva andre ser. (En annen ting er at jeg fremdeles har Bluechart kartbrikke fra januar 08 og siste oppdatering i kartgrunnlaget er noen måneder før dette, siden du først spurte om 2008-kart).

 

Båtsportkartet jeg klipte bilde fra er fra mai/1996.

Et såpass gammelt kartblad egner seg best som pynt på en vegg, men det er mulig at mange av dem som svarer ja på at de har kart i båten har såpass gamle kart. (Det er selvsagt bedre enn ingenting, men nå er vel en gang det meste bedre en ingenting.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...