Jump to content

Volvo Penta KAD 44 - elektriske koblingsproblemer


Båtadvokaten

Recommended Posts

Jeg holder på med en sak vedr. en Aquador 26 med KAD 44 EDC. Kort fortalt var det angivelig en feil kobling hvor strøm til EDC var tatt fra forbruksbatteriet. Under gange ble antakelig forbruksbatteriet så langt nedtappet at EDC-enheten ikke lenger fikk strøm, og da ble det motorstopp på fjorden. Etter feilsøking til 100.000 :rolleyes: menes det at dette var en feil annet enn brukerfeil.

 

Er det noen der ute/her inne som har erfaringer med denne typen problemstillinger med EDC-motorene til VP? Det er interessant å høre hvordan det er vanlig å koble styrestrøm til EDC-enheten og startstrøm til startmotoren. Samt hvordan det atskilles med brytere, releer eller annet.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Interessant problemstilling!

 

Jeg har selv en KAD300 m. EDC, men har ikke tenkt over hvordan EDC'en får strøm.

 

Jeg har to batteribanker, en forbruk og en start. (På startbanken er i tillegg baugpropell og ankervinsj tilkoplet.)

 

 

Du skriver at "under gange" ble forbruksbanken nedtappet, og EDC'en mistet sin spenning. Dersom dette er rett, må det være en feil i ladingen også (...eller et vanvittig forb ruk fra forbruksbanken..)

Normalt vil generatoren klare å opprettholde spenningen på forbruksbanken under gange.

 

Dersom du mente at man gikk tom for strøm etter stilleligge, feks i uthavn, og man ikke fikk start på maskinen fordi EDC'en er tilkoplet forbruksbanken, vil jeg si det er innlysende at dette er feilkopling. Hele poenget med å skille forbruk og start er jo nettopp å ha strøm til å få startet igjen etter at man evt. har nedtappet forbrukssiden. Dersom EDC'en henter sin spenning her er jo start umulig, og poenget med to banker er borte.

Dersom det kun var en batteribank, ville vel ikke engang starteren slå inn/trekke rundt.

 

Min konklusjon, om jeg ikke har misforstått helt, må være at dette er feilkoplet uansett hvordan man ser på det.

 

M/Y Ellen Marie

 

PS Linken til Divemaster er ikke til Volvos EDC såvidt jeg vet.

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Poenget så vidt jeg forstår er at startmotoren belaster startbatteriet så hardt at dette vil kunne få et spenningsfall til under det minimum EDC-enheten må ha for å fungere. Altså må EDC-enheten ha en alternativ strømkilde. Dette er belyst i dokumentet Divemaster linket til (Takker og bukker!).

 

Denne båten var utstyrt med nøkkelbrytere og min mening er at brukeren uforvarende har kuttet lading til forbruksbatteriet og at EDC-enheten da ikke har fått nok strøm/høy nok spenning til å holde seg oppegående.

 

Det jeg mest av alt er ute etter, er konkrete opplysninger i form av installasjonsveiledning for akurat disse maskinene, eventuelt erfaringer med hvordan EDC-enheten kobles, slik at jeg for "kjøtt på benet" i min egen tankegang omkring dette.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Greit nok at det kanskje har skjedd en feilkobling eller at brukeren uforvarende har kuttet strømmen til motorstyringen, men det jeg ikke skjønner er hvordan det kan koste 100.000 å finne ut av dette?

 

Hele problemet er altså ganske enkelt at brukeren kun har slått på startbatteriene ved oppstart og at forbruksbatteriene som EDC'en er koblet mot da ikke har fått lading samtidig som EDC'en har ladet de ut. I beste fall er feilen rettet ved å lade opp batteriene og huske å vri bryteren på "ALL" når man bruker båten for fremtiden. I værste fall så har batteriene tatt skade og må skiftes. Uansett ingen ingen stor fadese.

 

Har selv hatt ulike "mystiske" koblinger og feilkilder på båten opp gjennom årene uten at det har avstedkommet slike kostnader. Har da begynt i en ende og "nøstet" meg frem til en sannsynlig feilkilde.

Link to post
Share on other sites

Det jeg mest av alt er ute etter, er konkrete opplysninger i form av installasjonsveiledning for akurat disse maskinene

Hvis det er slik at Volvo spesifiserer at EDC enheten må forsynes fra et annet batteri enn startbatteriet burde det første de sjekket være at EDC batteriet var operativt.

 

Tegningen for KAD44P-C som ligger i dokumentarkivet viser at alt er koblet til et felles batteri....

 

Det vil også være viktig at dynamoen er direkte tilkoblet EDC batteriet, ikke startbatteriet slik som er vanlig.

(Kan ikke se at dette fremgår av tegningene som Divemaster linket til)

 

At de har brukt 100k til feilsøking går jeg ut fra er en spøk...?...

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tegningen for KAD44P-C som ligger i dokumentarkivet viser at alt er koblet til et felles batteri....

Prpøvde å hente den ut, ble bedt om brukernavn og passord, oppga det, men fikk den ikke likevel ...

 

At de har brukt 100k til feilsøking går jeg ut fra er en spøk...?...

Nei, dessverre. 131K for å være mer nøyaktig ...

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde jo nettop feil på mine forbuksbatterier. Var helt nede i 10V. Men EDC'en virket fint for det.

Hvis jeg husker rett er minimum 9V.

 

 

Er på jobb nå, så jeg får ikke sjekket, men er rimelig sikker på at jeg har startet opp med forbruksbanken frakoplet. 

På den aktuelle båten her var den koblet på batterisiden av nøkkelbryteren dvs. at det ikke var mulig å koble den fra forbruksbatteriet. Er enig i at det ellers ville være rimelig meningsløst!

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Nei, dessverre.  131K for å være mer nøyaktig ...

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er jo helt vanvittig. Og VP mener at båteier skal betale alt dette selv???? :headbang:

 

Med 600 kr t blir dette 218t arbeid eller omkring 29 fulle arbeidsdager.

 

(og jeg som har tenkt og klage på at de brukte 7t på 100t service)

 

Er det mulig og få vite om forhandleren har tilhold til f.eks et sted i nærheten av der du bor?

Link to post
Share on other sites

Dette er jo helt vanvittig. Og VP mener at båteier skal betale alt dette selv????

 

Er det mulig og få vite om forhandleren har tilhold til f.eks et sted i nærheten av der du bor?

Kjøperen, som fikk probelemet, mener nok det. Det har vært brukt både et ikke-VP og et VP verksted. Nord i Rogaland.

 

 

Hvem representerer du?  Forhandler eller båteier?

Jeg representerer selgeren av båten. Det er kjøperen som klager og krever.

 

Merk at jeg er kun ute etter kalde harde fakta her. Ikke bistand i prosessen. :lol:

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Er det slik å forstå at kjøper har satt igang nevnte "reparasjoner" uten å gå igjennom selger?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, han gjorde nok det. Ikke et sjakktrekk akkurat, siden selger har utbedringsrett. Mesteparten av beløpet gjaldt feilsøking ...

 

Men vi får se hva utfallet blir. Som sagt er det de kalde nakne fakta som er mest av interesse nå.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Ingen deler byttet altså? Hvordan er det mulig at VP (og andre) kan bruke så mange timer på dette? Hvordan var fordelingen mellom vekstedene?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hvis det er noen som skulle saksøkes her så burde det være verkstedet......slik dette fremstilles så er det jo et komplett ran........ :nonod:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jeg setter pris på at dere er enige med meg, men jeg kan dessverre ikke gi for mange opplysninger pga. begrensninger i taushets- og diskresjonsplikt. Det ville ikke ta seg pent ut om en av partene kunne identifiseres her.

 

Deler skiftet var EDC-enheten pluss installasjon av et tredje batteri til å forsyne denne, koblet over skillerele. Så det var mye arbeid og lite deler.

 

Men igjen: Det er koblingsmåten og andres erfaringer med denne jeg eruteetter å vite mer om. Alt som kan underbygge eller rive ned mine teorier og tanker er velkomment.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Men igjen:  Det er koblingsmåten og andres erfaringer med denne jeg eruteetter å vite mer om.  Alt som kan underbygge eller rive ned mine teorier og tanker er velkomment.

<{POST_SNAPBACK}>

Skjønner! ...men har du vært ikontakt med VP-verksted, evt. sendt en henvendelse til importøren eller kanskje aller helst til VP i Sverige? Jeg er klar over at de ikke alltid er enkle å få opplysninger av, men det går jo an å prøve?

 

...og går ikke det, så er det alltid et triks å ringe noen å forklare at du er free-lance journalist (som ikke bhøver å være så uriktig, all den tid vi skribler her på plassen) og komme med spørsmålene. Det er effektfult å få leverandør eller importør til å tro de vil få spalteplass.

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Er forstålig at du må ha litt diskresjon i denne saken. (Du har vel egentlig sagt mer en nok). Men dette viser jo bare at båtverksteder vet og ta seg betalt og utnytter underkapasitet og tilnærmet monopolsituasjoner.

 

På min maskin med EVC så er tilkoblingen på startbatteriet. Dvs det skal gå an og starte motoren med bare start batteri kretsen innkoblet.

 

Er en sikker på at EDC-enheten er ødelagt av bare av feil batteri kobling? Det kan jo være andre grunner til at den er ødelagt. F.eks korrosjon/vanninntrening/produksjonsfeil etc.

Link to post
Share on other sites

Skjønner!  ...men har du vært ikontakt med VP-verksted, evt. sendt en henvendelse til importøren eller kanskje aller helst til VP i Sverige?

Selvsagt. Hva jeg nå er ute og :fishing: etter, er praktiske eksempler og erfaringer.

 

 

På min maskin med EVC så er tilkoblingen på startbatteriet. Dvs det skal gå an og starte motoren med bare start batteri kretsen innkoblet.

Ja det er sikkert OK det, men det er jo ikke dermed sagt at det er feil å gi den strøm fra forbruksbatteriet i stedet (i dette tilfellet var det ett 115 Ah i hver bank).

 

 

Er en sikker på at EDC-enheten er ødelagt av bare av feil batteri kobling? Det kan jo være andre grunner til at den er ødelagt. F.eks korrosjon/vanninntrening/produksjonsfeil etc.

Muligens en produksjonsfeil, det hevdes "hardware-feil". Men min mening er nå en gang at det har med bruken av båten å gjøre. Dvs at EDC-enheten i tilfelle er skadet av enten for lav spenning eller ett eller annet som er gjort under den omfattende feilsøkingen.

 

Det er ellers aldeles påfallende at båt og motor som har gledet tidligere eiere i 6 år, plutselig skal være noe helsikes dritt som går i stykker med en gang båten får ny eier. Slike merkelige sammentreff har jeg for lengst lært meg å ikke tro på. Men for å bli trodd med det, må jeg altså utvide perspektivet på erfaringer noe. Derfor denne tråden.

 

Og igjen: Alle bidrag mottas med takk. Også om de er negative til mine teorier.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Heisan,

 

Hvorfor ikke ta kontakt med Bella Boats...

 

Som på Aquador internettside sier.....

 

However, the expansion of our product selection will not be at the cost of quality. Aquador quality control starts at the design stage and is strictly monitored throughout the manufacturing process and beyond to include hand-over and aftersales service. This major investment in quality can also be seen in resale. Aquador boats are made to last and retain their value.

 

Jeg er sikker på at hvis deres mål om høy kvalitet er seriøs, så vil de sikkert gi deg tilgang til standard koplingsskjema og Volvos godkjenning av denne installasjonen. Hvis denne spesifike båten ikke er koplet slik som skjema fra verft, så har en alternative muligheter til å løse denne saken. Hvis den er ihht verft, så vil sikkert vertet ønske å få vite om feilen og muligens dele kostnad for utbedring som takk for utpeking av feil (og opphøyet kvalitet) ... deretter får de, verftet, stille videre krav til Volvo.

 

Lykke til ...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Et annet moment er er at motoren har en spesiell prosedyre etter at den er stoppet. Du skal vri nøkkelen til venstre for null posisjonen ellers vil motoren tappe batteriene. Dette har vi hatt servicefolk for å forklare oss etter at vi ikke fikk start den første sommeren. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...