Jump to content

AIS og brannen på Fjord Champion


M/Y Ellen Marie

Recommended Posts

AIS er et utrolig hjelpemiddel. Kombinert med internett og radio har jeg "full" oversikt.

 

I natt har jeg sittet og fulgt dramaet med Fjord Champion som akkurat nå står i brann rett utenfor Udvår ved Søgne. Posisjonen er nå 57,59,5N/007,46,1E iflg AIS'en. Iflg. kartet skal dette nå være ca 1,2nm sørøst av Udvår, og båten driver uten maskinkraft mot land med ca 1 knop fart. Redningsskøyta Ægir har trosse ombord, men har ikke nok maskinkraft til å holde igjen. Tor Hollandia ligger kloss opptil. Nor Viking ser også ut til å bistå, men har litt avstand til havaristen.

Mange andre båter i nærheten, men de fleste ser ut til å drive på med sitt, skal en dømme utifra kurs og fart.

Ei redningskøyte til er påvei fra Egersund med 24 kn fart, Taubåten Haabull er påvei fra Stavanger med 9 kn. fart og er nå rett vest for Egersund. KV Agder ligger stille på Hidra, og har ikke leet på seg i hele natt (kanskje de sover?)

 

AIS i båten? Må ha det, bare MÅ ha det

 

 

M/Y Ellen Marie

 

PS Vi får håpe det går bra

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitter her i Qatar og hører på NRK radio via nettet, følger litt med på det som skjer utenfor Søgne og her på baatplassen.no

 

Noe skal man jo gjøre på jobben også.. Skal jo f.eks forsøke å finne ut hva AIS er for noe kjekke greier :yesnod:

 

Håper dette dramaet som utspiller seg i havområdet utenfor Søgne ender godt.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

:crazy:

 

Det som er utrulig er, på sørlandet sier de att de sleper skipet til havs!!!???!!! :yesnod:

 

Hadde dette hent i Nord Norge, så har skipet blitt satt på land!!!!!!!!!!!!

Selv om tankeren hadde inneholdt 300tonn råolje fra Russland. :cryin:

 

HVOR ER LOGIKKEN???????? :boxing:

Link to post
Share on other sites

Leser her: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article986587.ece

 

at de er redd for oljesøl men setter alt inn på å slukke brannen.

 

Jeg innrømmer at jeg har liten peiling på slikt men er ikke det ulogisk å slukke brannen?

 

Er det ikke bedre å la oljen brenne opp så slipper man tilgrisede strender?

 

Om ikke all olje brenner må det vel gå an å sende en granat i den slik at all oljen blir tilgjengelig for flammene? Uten at den synker.

 

Jeg regner med at forsikringsselkapet er mer villig til å erstatte bare skuta kontra masse oljegris og en tanker som må repareres eller i værste fall erstattes.

 

Rambo

Link to post
Share on other sites

Et kanskje litt teit spørsmål: Er det mulig for meg uten VHF eller AIS og følge med på hva som skjer uti skjærgården nå? Sagt på en annen måte:Er der noen internettbaserte tjenester som man kan lytte på VHF og se bilder som Maanestråle har lagt ut???

Link to post
Share on other sites

Et kanskje litt teit spørsmål: Er det mulig for meg uten VHF eller AIS og følge med på hva som skjer uti skjærgården nå? Sagt på en annen måte:Er der noen internettbaserte tjenester som man kan lytte på VHF og se bilder som Maanestråle har lagt ut???

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

Egentlig har jeg ikke greie på dette men i Denne tråden ble det beskrevet noen tjenester på Internett.

 

Jeg bruker en innlogging tjeneste på jobb, som jeg ikke en gang vet passord og brukernavn på :headbang:

 

VHF lytting på Internett :confused: aner ikke.

 

Beklager at bildekvaliteten blir dårlig, må resample til 50kB for å laste til baatplassen, eller kanskje jeg kan få tilatelse til større, teknisk/admin??? :wink::flag:

5/3 12:25

Bilde

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen

For å svare litt på spørsmålet om å taue ut. Båten var fremdeles ikke lekk for en time siden, og hvis de kan beholde den flytende er det størst mulighet for å unngå oljesøl. Hvis den lekker eller går ned er det et annet spørsmål.

 

I natt tauet RS Ægir med 17-18 tonn da den ene slepetrossa i nylon brakk ved havaristen. Den var så strekt at den slo inn under skøyta og satte seg i den ene propellen.

Ægir hadde da ingen mulighet for å holde igjen (17-20 sekundmeter)

En lastebåt kom til, fikk den andre sleperen fra Ægir, og begynte å taue. Ægir ble hengende fast mellom havaristen og lastebåten. Lastebåten fikk tauet i propellen, men kom løs rett før den gikk i brenningene. Ægir som hadde hatt en motor i drift fikk tau i den andre propellen. ca 2 m sjø.

Havaristen slapp ankerene og de siste forlot skipet med helikopter. Havaristen ble stående med akterenden på Klausskjæret på Uvår

Jeg lå noen hundre meter utenfor med mørejeten som Søgne dykkerklubb kjøpte i pinsen.

Jeg hadde ikke oppfattet at Ægir hadde tau i den andre propellen, og så ikke hva som skjedde før Ægir meldte til Tjøme radio at de lå og slo i brottene. Mye røyk og mørkt.

Kjørte bort og fikk sleper i Ægir - ødela endel rekkverk ol -og trakk Ægir ut fra brottene og inn til verftet i Hellesund.

Alt mannskap var i mellomtiden plukket opp med helikopter, men skipper og styrmann ville ikke forlate skipet og gikk motvillig til slutt.

Ca kl 1200 gikk hjelpemaskinen enda og det renner endel vann utover dekk (fra brannpumper?), og dette kan være årsaken til slagsiden. Kystvakta og en redningsskøyte har sleper ombord, men ankere er ute og de er redd for å slite den ene sleperen som de har felles tak i.

Brannbåt fra Stavanger kommer ca 1600 og har utstyr for å kutte ankerkjettinger.

Redningsskøyta holder båten klar av land, og kystvakta prøver å koble seg inn på ankerkjettingene før de kuttes.

Jeg er trøtt og tar middagshvil

Mons

 

Kom på litt mer..

Den lange debatten om bergingslønn som vi har hatt tidligere kan vel kanskje tas fram igjen?

Krever redningsselskapet bergningslønn av andre (andres forsikringsselskap) hvis de berger en båt til 30-40 millioner fra totalhavari?

Det ville hjulpet godt i klubbkassa, men vil det være riktig?

 

Mons

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Havaristen ble stående med akterenden på Klausskjæret på Uvår

<{POST_SNAPBACK}>

Havaristen må ha slått av sin AIS, i mitt AIS bilde ligger hun langt ute. Med teksten (8h 32m)

Kan det være tiden siden AIS ble slått av ??

Men som Mons og Nettavisen skriver ser jeg Taubåten Haabull kom til Udvår å ligger der nå.

 

Noen andre som kan se Havaristen på AIS??

 

5/3 13:15

Bilde

 

Bilde

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Hei

Stikker ut en tur til nå. (Fra Høllen ca 1415 hvis noen vil være med)

Hele styrehuset er utbrent og delvis rødglødende, så der en nok ikke mye radioutstyr igjen.

Mons

 

Havaristen har nå passert Songvår og blir liggende utenfor byen i åpent vann til kystvesenet har bestemt hva som skal gjøres.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

AIS er et verdifullt hjelpemiddel for sikkerheten til sjøs, men når data blir tilgjengelig for alle på "World wide web" i sanntid kan den også benyttes av terrorister som ønsker å ramme et skip. Se artikkel fra IMO (International Maritime Organisation) sin MSC79 her:MSC79. Blant annet ønsker IMO at siden til AISLive stenges ned fordi dette ikke er ønskelig at "live data" legges på nett fra sikkerhetsmessig synspunkt. Også Sjøfartsdirektoratet i Norge har uttalt lignende.

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

God "morgen" :sleep:

 

Er dette gamle Fjord Shell?

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp, dette er tidligere Fjord Shell.

 

 

 

 

hvor i all verden ser du dette?

 

mvh johan

<{POST_SNAPBACK}>

Har AIS på jobben. Følger med på skipstrafikken langs kysten og uti havet. Utrolig bra hjelpemiddel, dette her.

 

 

 

 

Jeg lå noen hundre meter utenfor med mørejeten som Søgne dykkerklubb kjøpte i pinsen.

Jeg hadde ikke oppfattet at Ægir hadde tau i den andre propellen, og så ikke hva som skjedde før Ægir meldte til Tjøme radio at de lå og slo i brottene. Mye røyk og mørkt.

Kjørte bort og fikk sleper i Ægir - ødela endel rekkverk ol -og trakk Ægir ut fra brottene og inn til verftet i Hellesund.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Mons. Lurer på en ting. Hvorfor ba ikke Ægir om assistanse før de drev opp i fjæra? Var Tjøme Radio klar over at du var tilstede og kunne bidra? Dersom de visste om deg, og Ægir hadde meldt fra om problemene, kunne de da unngått å havne oppi fjæresteinene? Er skipperene i NSSR også bitt av fryktbasillen for bergingslønn? :rolleyes:

 

 

 

 

Kom på litt mer..

Den lange debatten om bergingslønn som vi har hatt tidligere kan vel kanskje tas fram igjen?

Krever redningsselskapet bergningslønn av andre (andres forsikringsselskap) hvis de berger en båt til 30-40 millioner fra totalhavari?

Det ville hjulpet godt i klubbkassa, men vil det være riktig?

 

Mons

<{POST_SNAPBACK}>

Mitt svar; Ja det ville det være.

....men, og det er et stort "men", systemet med bergningslønn er jo fulstendig forrykt. Det finnes etterhvert flusst av eksempler hvor skipper vegrer seg for å be om hjelp tidlig nok av frykt for å utløse krav om bergingslønn, for så å oppleve at hele skuta totalhavarerer. Et godt prinsipp bør alltid være å tenke verst tenkleige scenario så tidlig som mulig. Da får man tidlig stablet opp nødvendige ressurser. I tilfellet med Fjord Champion KAN det synes som at man har vært seint uten med å både be om hjelp fra kapteinens side, og i tilleg så KAN det se ut som om redningsarbeidet ikke ble håndtert optimalt fra HRS. Der i huset blir det nok en evaluering, så om ikke annet, får vi håpe de lærer av sine eventuelle feil.

...men altså; sålenge systemet er som det er bør du ikke ha kvaler for å kreve din rettmessige bergingslønn.

 

 

 

 

 

Havaristen må ha slått av sin AIS, i mitt AIS bilde ligger hun langt ute.

På AIS'en ombord forsvant Fjord Champion omtrent i fire tiden i morges. Tipper de da hadde black-out eller at utstyret var ødelagt av brannen, som flere er inne på. Etter dette tidspunkt kunne jeg bare følge Ægir og Tor Hollandia, som også bistod.

Forøvrig stusset jeg på hvorfor KV Agder ikke rykket ut fra Hidra. De lå der helt frem til morran, iflg. AIS'en

 

 

 

 

 

AIS er et verdifullt hjelpemiddel for sikkerheten til sjøs, men når data blir tilgjengelig for alle på "World wide web" i sanntid kan den også benyttes av terrorister som ønsker å ramme et skip. Se artikkel fra IMO (International Maritime Organisation) sin MSC79 her:MSC79. Blant annet ønsker IMO at siden til AISLive stenges ned fordi dette ikke er ønskelig at "live data" legges på nett fra sikkerhetsmessig synspunkt. Også Sjøfartsdirektoratet i Norge har uttalt lignende.

 

Fred Ivar

<{POST_SNAPBACK}>

Sånn umiddelbart kan jeg ikke se at dette skal være så veldig truende. Terrorister (som det nok er langt færre av enn hva enkelte ser ut til å tro) kan jo uansett kjøpe seg en AIS, en VHF og alt annet utstyr de måttte trenge for å få gjennomført sine planer. Om det da ligger på nettet, burde jo ikke spille noen rolle, eller?

 

 

:seeya:

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...