Jump to content

AIS og brannen på Fjord Champion


M/Y Ellen Marie

Recommended Posts

Det sier vel noe om at behovet for slepebåter ikke er så stort? Å holde store slepebåter på stand by vil koste adskillig med penger.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ja det er dyrt. Men tenk hva det ville koste og rydde opp etter et havari av et slikt skip fullastet av tungolje . Det er mye snakk om å invistere miliarder i feks. OL og dette skal etter sigende betale seg tilbake i form av tilreisende turister , samme hvor i landet det blir arrangert , kan det høres ut som. Har noen forstått at turistmagneten framfor noen ligger her rett utafor dørstokken for de fleste av oss, Hurtigruta feks. Hadde et fullastet tanskip totalhavarert så hadde vel ikke kostnadene av slepe/rednings/oppsynskip lang kysten blitt så stor i forhold vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange slepebåter mener du da skulle ligge langs kysten?

 

Måtte hatt 2 - 300 stk. liggende. Koste peng d :sad:

 

Få organisert fiskeflåten her i sør og, mange av de kunne holdt i påvente av sleper.

 

Nordlendingene har jo gått inn med avtale med de fiskerene som har maskin til det.

 

 

Johnny

Link to post
Share on other sites

Det hadde langt på vei hjulpet med f.eks. en taubåt i Kristiansand. Der er det mye ferjetrafikk. Ser at det av og til røyner på der også. Lenger nordøst i Brevik regner jeg med det er slepbåter til å dekke det området og videre østover.

 

Snakker ikke kun om båter som kan trekke, men som også kan skyve.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

mere nyheter fra Kystverket

http://www.kystverket.no/default.aspx?did=9141969

 

Bilder og filmklipp fra kystverkets sider

http://www.kystverket.no/default.aspx?did=9141802

 

sakset fra pressemeldingen

 

”Fjord Champion” tar inn vann og slepes nærmere land

PRESSEMELDING: Det er konstatert at oljetankeren ”Fjord Champion” tar inn om lag 150 tonn vann i timen. Kystverkets aksjonsorganisasjon er fortsatt i høyeste beredskap samtidig som man konstaterer at brannen om bord er i ferd med å slukkes når tankeren nå trekkes inn i farvannet nord for Vassøy i Hundsøyfjorden.

 

Situasjonen er uavklart og alle krefter settes inn for at båten ikke skal synke. I den forbindelse arbeides det med å fjerne siste rest av røyk og os fra havaristen slik at mannskaper kan komme seg om bord for å vurdere skadene og egnetheten for slep. I denne forbindelse er det overordnede hensyn til bordingspersonellets sikkerhet som styrer fremdriften av operasjonen. Mannskaper fra Bukser og Bergning har gått om bord i havaristen og holder på å lense ut vann og stabiliserer dermed havaristen.

 

Slepebåten ”Haabull” trekker ”Fjord Champion” inn assistert av slepebåten ”Belos” som er festet bak mens en tredje slepebåt, ”Bullworker” følger operasjonen tett ved. Kystvakten, med fartøyene KV ”Ålesund”, KV ”Eigun”, KV ”Agder” og KV ”Tromsø”, ligger hele tiden i beredskap tett opp til slepet med oljevernutstyr om bord i form av lenser- og pumpeutstyr. Kystverkets spesialfartøy ”Oljevern 03” følger også slepeoperasjonen og er klar til innsats ved en eventuell oljeforurensning.

 

Som tilsynsmyndighet forholder Kystverket seg til rederiet som eier av havaristen. Det Norske Veritas og Sjøfartsdirektoratet er også med i arbeidet for å kvalitetssikre de tekniske vurderingene av havaristen som blir gjort i forbindelse med aksjonen.

 

Målet med operasjonene i dag er å stabilisere situasjonen og andre forhold rundt havaristen slik at ”Fjord Champion” snarest mulig kan slepes trygt til havn i Kristiansand og nødlosses for bunkersolje og diesel der. Et slep til Kristiansand havn forutsetter at brannen er slukket og havaristen er stabil.

 

 

Bilde fra slepet kilde kystverket

Bilde

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Linken funker ikke !

 

GeV

<{POST_SNAPBACK}>

Fikset nå ;-)) :flag:

http://www.kystverket.no/default.aspx?did=9141969

 

 

Litt informasjon om oljen ombord

 

IF 180 er en bunkersolje som verken fordamper eller løser seg opp i vann dersom den skulle lekke ut. Den blir liggende på vannet. Marin diesel sprer seg veldig fort og fordamper/går raskt i oppløsning ved eventuell lekkasje. Fra Kystverkets side understrekes det at det jobbes iherdig med å unngå at noe av bunkersoljen og diesel skal lekke ut.

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

SISTE NYTT

http://www.fedrelandsvennen.no/nyheter/kri...ticle268203.ece

 

 

 

Vi kan takke været for at situasjonen ikke er verre enn den er. Sørlandskysten vil holde seg fin i mange år på grunn av det strålende været i dag, mener "BELLONA" Hauge.

 

 

Kart over området der båten ligger nå ..der det står Vigebu er der de ved evt problemer vil taue båten inn og antagelig forsegle fjordarmen så evt. forurensing ikke kommer ut i havet

Bilde

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Det hadde langt på vei hjulpet med f.eks. en taubåt i Kristiansand.  Der er det mye ferjetrafikk.  Ser at det av og til røyner på der også.  Lenger nordøst i Brevik regner jeg med det er slepbåter til å dekke det området og videre østover.

 

Snakker ikke kun om båter som kan trekke, men som også kan skyve.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hørte litt ad omveier i dag at det lå en slepebåt i Kr. sand men at skipperen var på ferie. Dette selskapet har ingen forpliktelser om døgnbemanning av båten.

 

Det hele dreier seg om cash, hvis 'kystverket vil så kan de inngå avtaler med eksiterende slepebåter eller andre egnede fartøy om beredskap så er saken løst, men, det koster jo noen kroner og kystverket har ikke fått de midlene som er ønsket fra sine eiere.

 

En katastrofe er gjerne et sett av uheldige omstendigheter. Heldigvis var ikke alle uheldige omstendighetene tilstede denne gangen så vi kan puste lettet ut. Hva med neste gang?? Det er hundredetusener av mennesker som bruker sørlandskysten til rekreasjon og ferie. Vi som bor her kan ikke i våre verste mareritt forestille oss det de opplevde på spanskekysten med "Prestige". La oss alle presse på at myndighetene tar dette alvorlig. Fokus på temaet ved f.eks leserinnlegg etc. hjelper faktisk hvis det er nok av de.

Link to post
Share on other sites

Sant nok festus. Men det er økonomisk død å ha havgående slepebåter på gress for å brukes hvert 10 år. Some amerkanerene sier,Money talks,bullshit walks.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Kysten, spesielt vestsida er "full" av supply og ankerhendlingsskip. Det er bare for kystverket og få en beredskap med noen av disse rederiene så får de ordne logistikken med hvilke skip må være hvor.

 

Det er ikke snakk om at langs hele kysten at det skal ligge havgående slepebåter "på gress". Disse båtene går gjerne med 15-18 knop om de må. Hvis Kystverket virkelig tok saken på alvor samt så litt kreativt på saken så er jeg sikker på at beredskap kan løses innenfor minnelige kostnadsrammer sett i reilasjon til en evt. katastrofe.

Link to post
Share on other sites

Det finns redan en sådan 'brannmannstyrka'  den kallas för RITS-styrkan här i Göteborg,

den kom til efter Scandinavian Star olyckan,

<{POST_SNAPBACK}>

Joda, etter tragedien med Scandinavian Star ble det satt opp en likedan styrke i Norge, med senter hos brannvesenet i Larvik. Svær interkommunal sak for å bedre beredskapen i fergefylke nummer 1.

Men siden Scandinavian Star aldri kom tilbake og brant noe mer, kokte det bort i kålen. Jeg tror Larvik fremdeles besitter kompetanse på dette.

 

Det vakte også oppsikt at Norges mest traffikerte sjøområde faktisk var bedre dekket med redningshelikopter fra Säve og Karup enn fra Norge.

En Sea king ble kjøpt inn og skulle stasjoneres på Torp, men den flyttet Løvebakken av distriktspolitiske hensyn til Vigra. Og der står den enda.

Det skal være en viss dekning av helikopter fra Rygge, det vil si dersom dette helikopteret ikke er på Balkan eller et annet sted.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Som et apropos til diskusjonen om slepebåt på Sørlandet og hva man skal forvente av innsats/engasjement/avgjørelser fra myndighetene kan det jo være greit å lese kommentarene fra Dan Voll i dagens Stavanger Aftenblad.

 

.... og ingen skal forledes til å tro at jobben ble gjort for å spare staten for utgifter - eller sørlendingene for tilgriste strender, for den del ....

 

Her dreier det seg om "big business" - og det skulle forresten bare mangle!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Så er slepet igang, ventes å ankomme gamle KMV kaien i ettermiddag.

Det er rett utenfor kontorvinduet mitt, skulle hatt med kamera....

 

http://www.fedrelandsvennen.no/nyheter/kri...ticle268585.ece

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Fjord Champion er nå inne i Kristiansand havn

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Første trosse iland.

Fjord Champion er helt utbrent i overbygget, forøvrig virker skipet normalt velholdt (sett i kikkert på 300m avstand.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...