Jump to content

AIS og brannen på Fjord Champion


M/Y Ellen Marie

Recommended Posts

Var ute og påviste ankeret som ble tatt opp i dag. Det var droppet ca 40 meter fra land, og da var baugen nærmest land..

 

Dybden er ikke mer enn 40-80 meter den siste kilometeren båten drev, men skipperen slapp ikke anker før han var helt i fjæresteinene.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Tolket Nettavisen som mente det var negativt at Skipperen bare hadde vært Skipper i 3 måneder. Min reaksjon på artikkelen var negativt ifht Nettavisen. Mannen var stresset ut av sitt gode skinn med god grunn. I etterpåklogskapens rike er alle dårer vise sier danskene . Muligens han skulle sluppet klumpen før men det er forstålig hvis han etter det som hadde skjedd ikke reagerte rasjonellt og fornuftig. Tildels kan vi sette oss inn i hvilket mareritt mannen befant seg i. Jeg kan ikke gjøre det fullt og helt, og derfor kan jeg heller ikke dømme. Syntes bare synd på ham som gikk gjennom dette.

Link to post
Share on other sites

Hei

Klandrer ikke skipperen. Det var redningsledelsen som avgjorde når han skulle slippe ankerene, og han gjorde det øyeblikkelig når han fikk beskjed.

Kommentaren over var nok bare et utspill av min frustrasjon over behandlingen av denne saken.

I budstikka, lokalavisa her, er det intervjuet flere med reketrålere som har like stor trekkraft som RS132 som trakk båten av grunn på lørdag, og som antakelig kunne holdt den hele natta uten problem.

Flere av disse lå mindre enn en halv times gange unna havaristen, men forestilte seg ikke at det ikke fantes taubåter i nærheten.

En tråler som er rigget for to store reketråler har normalt minst 15 tonn trekkraft, og Ægir som nesten klarte å holde trekker med maks 6 tonn.

Båteierene uttaler at de selvfølgelig ville stilt opp med en gang hvis de hadde vært klar over behovet.

 

Dykkerbåten fikk propellskader og ble satt på land og vasket i går. Bunnsmøres i dag, drevet repareres fredag og lørdag av Oles motorservise, badeplattformen støpes fast igjen i helga og båten sjøsettes på mandag.. håper jeg..

Skal prøve å få ny rekke fra fabrikken da hele den aktre rekken (stålrør) er bøyd.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ja det var siste reis for Fjord Champion

....har nå blitt slept ut fra Kr.sand og ender sin tur på Hanøytangen i Askøy Kommune ,hvor det brannherjete bergenstankskipet MT «Fjord Champion» er kjøpt inn og skal hogges opp :seeya:

 

 

Første oppdrag til stordokken på Hanøytangen LES HER

 

LES ARTIKKEL fra lokalavisen

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...