Jump to content

Fin reklame for STORM SENIOR


Astor

Recommended Posts

Fikk Båtbørsen i posten i dag med en flott reportasje om STORM SENIOR! Nå Jørgen er du kommet i kjendisrekkene med Lars H. Sjøens A-kjendiser!! :flag::flag:

Mye god info om ei skute som skjelden tøffer i 5 knop med dorgesena ute. Her går det unna med to vannjetter som sparker unna.

Regner med at du ankommer treffet i Horten med Storm Senior, Jørgen! :flag::cheers:

 

Jørgen er medlem av treffkomiteen som skal arrangere treffet i Horten i juni.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kjekt å se gamle Storm igjen etter å ha "bodd" i disse maskinrommene i mange år. Håper at bildet som viser den på land er tatt like etter dokken var tørr og før alle støttene var på plass, ellers kan dere risikere at akterenden siger når den henger fritt. Kjøres disse motorene med konduite holder de nok i mange år fremover. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

.........men søsterskipet KNM Blink ligger jo tvers over havnen på Marinemuseet for de som skulle være nysgjerrige.

 

Mvh Jørgen

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Jorg-1

 

jag tilhör de nysjerrige, jag var ombord i KNM Blink i helgen som gikk,

hur djupt stikker dessa båter, tyckte det var veldi grunt der inne i dockan,

eller fikk man lyfta in henne?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Javel, så Storm unngikk ikke medlemskap i tulipanklubben den heller ser jeg. Jaja, det ble ikke ny oppretting av akslings brakketter siden de ble erstattet med vannjet. Gjerne like godt, da den helt sikkert ble mer medgjørlig å gå til kai med enn med propell.

Var med på å teste ut en modifiser utgave av motorene med en større blåser som lå oppi der dere har de 2 stående, det gikk ikke. Ble litt lei av å resie rundt og skifte på topper. Grensen var nok nådd med uttaket av power på de motorene. Vel, idag klarer kanskje konstruktørene å tyne litt mer av de?

Var et stort fremskritt da ene rekken ble koblet ut ved oppstart. Fy hvor de røykte når de lå ved kai før det. Ford motorene ble bare et musepiss på havet i forhold. Røyken veltet ut.... Ellers så var vel Odd den vi fikk størst fart på, uansett hvilke motorer som stod i de forskjellige. Var nok noe med det skroget som gjorde til at det klaffet bedre på den enn de andre. Motorene og alt utstyr ble tatt på land etter faste intervaller. Skroget helt rengjort evt. utv. sandvasket og så bygget opp igjen. Ble meget godt kjent med alle rørene som ligger under dørken ja... Svenskene fikk bygget noen patruljebåter med samme skroget og det ble og laget en passasjerbåt til Fylkesbåtene som het Fjordprins. I svenskebåtene hadde litt mindre motorer.

Link to post
Share on other sites

Kjekt å se igjen disse gamle damene.

Jeg tjenestegjorde i 1991 ombord på K.N.M. Kjapp som var en Snøgg klasse i 26 MTB Sqvadron.

Sammen med K.N.M. Storm og K.N.M Panser som begge var i Storm klassen.

Hadde mange kjekke men krevende turer med disse båtene,

den jeg husker best er under en storm vi rundet stat i bølgehøyde på 8m.

Jeg tror det var på Knm Storm at vinduet foran rormanen ble slått inn og rormannen ble kvestet av glassbiter.

Ombord hos oss på kjapp løsnet stormfestet på vår 40mm L70 kanon slik at den svingte løpet inn i styrhuset så hele båten ristet.

Siden jeg var kanon kommandør ombord, var det jeg som måtte ut på dekk for å prøve å feste kanonen igjen. Etter en fryktelig kamp med elementene klarte jeg å komme meg opp i kanonen og fikk startet hydraulikk styringen, feste bolten som skulle holde kanonen på plass var knekt, så den som måtte sitte å styre en åpen kanon i storm i 10 minus.. det var meg det.

Når vi kom til kai måtte resten av artilleri gutta knekke meg løs fra sete. Det var mitt livs kaldeste opplevelse. :-)

 

Vekker mange minner og følelser å se disse igjen, husker enda hvor stolt jeg var første gang jeg mønstet på i kongens klær for å beskytte mitt kjære fedreland.

Det er godt at noen tar vare på disse båtene som har tjent landet i så mange år.

:flag:

Link to post
Share on other sites

b-e-p skriver: "Sammen med K.N.M. Storm og K.N.M Panser som begge var i Storm klassen."

 

Panser var et pussig navn på et fartøy av Storm klassen. Har jobbet ombord i samtlige av Storm og Snøgg klassene, men aldri sett denne.

Hmm, kanskje den var så topphemmlig at vi ikke kunne se den? :wink:

Eller var det en som fikk et kallenavn?

 

KNM Ørn ble jo døpt Old Smugler" etter sitt berømte tokt til Danmark.... :drink:

Link to post
Share on other sites

b-e-p skriver: "Sammen med K.N.M. Storm og K.N.M Panser som begge var i Storm klassen."

 

Panser var et pussig navn på et fartøy av Storm klassen. Har jobbet ombord i samtlige av Storm og Snøgg klassene, men aldri sett denne. "

 

 

 

Har ikke hørt om den jeg heller. Kan jo hende jeg husker dårlig. Var jo forøvrig mest borte i HAuk-klasse MTB ifm rep. og vedlikhold på MSI-80, Penguin m.m. Var et par år på "tenkeboden".

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjekt å se igjen disse gamle damene.

Jeg tjenestegjorde i 1991 ombord på K.N.M. Kjapp.....

....en storm vi rundet stat i bølgehøyde på 8m.....

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hmmm. Stadt sier du, og 26. skvadron i 91? 26. var vel skoleskvadronen som lå på Haakonsvern? Dere var vel ikke i Tromsø i 91 og løste av 22.?

 

Var selv artillerist på KNM Glimt i 22. skvadron i 90/91. Vi holdt oss i Nord for det meste, men var på "Ball Game" (...tror jeg det het) i 91. Øvelsen foregikk i sør; Skagerak og østersjøen til Bornholm, så da fikk vi avløsning fra sør. Var det dere?

 

 

M/Y Ellen Marie

 

(22. var på den tiden KNM Hauk (skvadronsbåt m. Karlsvik som sjef), Terne, Geir, Gnist, Odd og Glimt (med Larsen(?) som sjef. Husker ikke hvilken, men en av dem lagde tulipaner på en sandbanke i Danmark på øvelsen. Mener å huske at det var KNM Storm som avløste havaristen, som forøvrig blei slept til Bergen av KNM Vidar)

 

 

 

Ellers så var vel Odd den vi fikk størst fart på, uansett hvilke motorer som stod i de forskjellige.

<{POST_SNAPBACK}>

PS. Vi gikk ifra ODD i Trondheimsfjorden i 91. Lett :lol::lol:

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"PS. Vi gikk ifra ODD i Trondheimsfjorden i 91. Lett"

 

Joda, kan godt være det, men den var utrolig lett å drive frem. Eksos temperaturene lå langt under de andre vi jobbet med når vi dro den opp i 1900. Men, nå skal det samtidig legges til at dette var fra midten 70 og 80 tallet jeg var ombord i disse fartøyene :cheers:

Da var det heller ikke så mye utstyr ombord i de under prøveturene....

Det ble og satt flaps på de senere.

 

Tenkeboden husker jeg og godt, der de satt innunder fjellet utpå "TKB kaien" med hodene i bløt.

 

Ellers er det sikkert ikke så mange av medlemmene her som har vært med å hjelpe til under start av motorer med et spett?

Håpte bare på at det ikke kilte seg fast, da satt du rimelig i klemmen......

Husker forøvrig en motor som en kort stund gikk på 15 sylindre, den 16'de veivstaken stod ut veivluken.... Bare litt mer vibrasjon enn vanlig, men måtte stoppe den da smøroljen sprutet i skutesiden.

Akkja, det var tider det. :smash:

Link to post
Share on other sites

Ahh, en luring her  :wink: ?  : PS. Vi gikk ifra ODD i Trondheimsfjorden i 91. Lett

 

Vel, ble ikke kommandoen strøken på ODD i april 91 da? Ble senere slept til Anda i Stavanger november 1994 for hugging.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei, Gudrun

 

Din posting fikk meg til å gruble litt og resultatet er at det var nok høsten -90. Husker det (etterhvert) godt, fordi jeg hadde perm fom. ankomst Trondheim. Fikk plass på et ekstratog som gikk til Oslo med elleville RBK'ere som skulle til Oslo for å se RBK og Fyllingen i cupfinalen. Den togturen kunne det vært skrevet bok om, men det får evt komme i et annet forum.

 

Googlet litt, og fant at finalen gikk 21.10.1990 (den går jo alltid på høsten, så det burde jeg nok husket i "første runde") så "regattaen" mot KNM Odd gikk nok etpar dager før dette, antakelig på fredag 19.10.1990 (...fredag 19. ettersom cupfinalen spilles søndager, og i 1990 altså den 21.)

 

Må også ærlig innrømme at jeg ikke kan huske helt konkret at det var KNM Odd, men jeg husker godt at det var en båt som sjefen i ettertid godt likte å "klø" da den var regnet for å være svært rask, og vi hadde Odd i skvadronen.

Vi hadde skvadrons-chiefen (var det det de blei kalt?) ombord på Glimt, og han tillot nok høyere turtall enn hva som var allment godtatt, bare for den ene anledningen.

Hverken sjefen eller manskapet på Odd var særlig fornøyd når de endelig la til i Tr.heim.

 

 

Ikke gærnt å huske datoen for en hendelse som ligger 15år tilbake i tid, selv om det var nødvendig med to runder på tenkeloftet :wink:

 

:seeya:

M/Y Ellen Marie

kontigent 9007

"straffekompaniet" på Soma leir.

Link to post
Share on other sites

b-e-p skriver: "Sammen med K.N.M. Storm og K.N.M Panser som begge var i Storm klassen."

 

Panser var et pussig navn på et fartøy av Storm klassen. Har jobbet ombord i samtlige av Storm og Snøgg klassene, men aldri sett denne. "

Har ikke hørt om den jeg heller. Kan jo hende jeg husker dårlig. Var jo forøvrig mest borte i HAuk-klasse MTB ifm rep. og vedlikhold på MSI-80, Penguin m.m. Var et par år på "tenkeboden".

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ja nå har jeg tengt så det knaket,, og det må være altsheimeren som begynner,, for der stemmer at det ikke er noen mtb ved navnet Panser. Det er en sjøtte/tråler som jeg var med på fiske i Stavanger for snart 20 år siden. Merkelig at jeg blandet denne inn sammen med mtb, bare beklager :-)

 

Var selv artillerist på KNM Glimt i 22. skvadron i 90/91. Vi holdt oss i Nord for det meste, men var på "Ball Game" (...tror jeg det het) i 91. Øvelsen foregikk i sør; Skagerak og østersjøen til Bornholm, så da fikk vi avløsning fra sør. Var det dere?

 

Det stemmer at vi var skoleskvadron for ferske fenriker i Bergen,

og ja vi avløste 22 på Olavsværn i Tromsø.

Vi også hadde en tur til Danmark men det var året etter (tror jeg da) Husker at Danske mtb måtte trekke seg ut mitt i øvelsen,, De var gått tom for baier,, litt andre forhold i Dansk marine :-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

.....ser at det er endel folk her som har tjenestegjort på Storm-klassen og lign båter. Vi begynner og bli litt uttynnet i mannskapet og jeg prøver nå med dette å kanskje få litt kontakt med litt halvgærne `lottomilionærer` som ikke bare har lyst å være med på tur men også dugnader og vedlikehold. Vi er pr idag en gjeng i alderen 35-45. Send gjerne en IM til meg.

 

Mvh Chiefen

 

Jørgen

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk til den lykkelige eier av en "Stom" klasse båt 'Storm senior', som tar vare på en av de flotteste båter som noen gang har seilt på norske kysten.

 

Et lite spørsmål til de andre inleggene her på siden.

 

..: Jeg er litt forvirret:..

Hvor mange KNM STORM har det eksistert etter november 1983?

Jeg var selv ombord i den siste KNM STORM når hun gjorde midtsidene store og glødende i alle norske dagsaviser i oktober 1983, da hun ble seilt på grunn i lofoten.

1 mnd senere lå KNM STORM på Haakonsvern kaia ved havariskolen. (På kaia, ikke ved kai). Blev da brukt til ABCD-øvelser....

Den ble kondemnert pga. for store og kostbare skader. Bl.a. 12 m2 stort hull under maskinrom, haikjeft i baugen, rammeskjev over det hele, ekstreme vann og oljeskader.

 

Så det er ønskelig å vite : Hvor mange KNM STORM har det eksistert etter november 1983?

Link to post
Share on other sites

Hvor mange som har eksistert vet jeg ikke men den neste KNM Storm kommer i April 2008

Navnene på båtene blir beholt se: http://www.mil.no/sjo/nye_mtber/start/arti...articleID=81849

 

Høsten 2004 startet byggingen av det andre fartøyet i serien, KNM Storm. KNM Skjold kommer ut som siste fartøy i 2009. Hensikten er å gjøre det likt seriefartøyene.

 

P961 KNM Storm, april 2008

P962 KNM Skudd, august 2008

P963 KNM Steil, desember 2008

P964 KNM Glimt, april 2009

P965 KNM Gnist, juni 2009

P960 KNM Skjold, september 2009

 

 

Dette er den NYE generasjon MTB

Link to post
Share on other sites

Høsten 2004 startet byggingen av det andre fartøyet i serien, KNM Storm........vel-vel......

 

Det har nok vært flere Knm Storm båter enn bare to.

 

KNM Storm ....som lå på kaia, ble allikevel bygget sammen til et prøveprosjekt, etter totalhavari i 83,med vannjet....for å teste ut denne form for drift.....i tidsrommet 85-87. Ble deretter utprøvet frem til 91. Etter det og frem til 96 ble det avmontert våpen og påmontert kran for å tjenestegjøre som forsyningsbåt ved Bergen.

KNM Brask ligger som monument på land i Bergen. KNM Blink på marinemuseet i Horten. KNM Storm (Storm senior) er fortsatt i drift,som den eneste Stormklasse og ligger i Drammen.

Link to post
Share on other sites

Høsten 2004 startet byggingen av det andre fartøyet i serien, KNM Storm........vel-vel......

 

Det har nok vært flere Knm Storm båter enn bare to.

 

Ja dette er nr 2 i den NYE serien storm klassen. :yesnod:

Forsvaret skryter av at dette er verdens raskeste krigs fartøy med en toppfart på 60 knop.

Om det er tillfelle skal jeg ikke spekulere så mye på, men finner det veldig usansynlig.

 

Jeg vet ikke hvor mange knm Storm det har vert, men det er jo ett navn som har godt igjen siden krigens dager, ( siden jeg og bestefaren min var små ) :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...