Jump to content

Batteriovervåking - Reodor Felgen


Walter_S

Recommended Posts

For å holde styr på batterienes (lade-)tilstand til enhver tid bruker jeg per idag et vanlig multimeter. Dette er jo egentlig greit nok, men har lyst på et "instrument" som viser nøyaktig (lade-)spenning hele tiden. Selvfølgelig finnes det diverse digitale Batt-metere på markedet til dette. Men bare prisen allene (2.500,- til 3.000,-) er nok til at jeg skyver dette fra meg - til en (forhåpentligvis) bedre likviditet en gang i fremtiden.

 

Alternativ? 2 stk av de vanlige Voltmeterne - Bilde - synes jeg IKKE er noe alternativ, fordi spenningen knapt nok vises med tilstrekkelig nøyaktighet....12 - 14 og 16 Volt - nei, ikke godt nok! :smash:

===========================================================

 

Det er da jeg begynnte å tenke på å ha multimeteret tilkoblet (med krokodilleklemmer istedenfor de vanlige stift-probene) hele tiden. Problemet er at jeg har 2 batterier (plassert på 2 forskjellige steder) og at multimeteret...

 

1) - slår seg selv av etter noen minutter (strømsparing)

2) - går på 9 Volts batteri....

3) - ikke har lys i display'et og derfor er vanskelig å lese i skumring / mørket...

4) - gjør det ganske så tuklete å måle først det ene, så det andre batteriet...

 

Biltema har et multimeter som har stort LCD-display med 25 mm høye tegn og bakgrunnsbelysning - noe som ville vært ideéll til dette formål...

Art.-Nr.: 15-274 - Kr. 189,-

Bilde

 

Hva om jeg tok dette multimeteret, bygger dette inn i en liten kasse slik at kun display'et er synlig på instrumentbordet, - sette instrumentet "" hele tiden og la ekstern strømforsyning fra 12 Volts batteri "slå på" instrumentet, f.eks. via en Spenningsomformer (12 Volt til 9 Volt), f. eks. Art.-Nr.: 38-393 til kr. 49,90

Bilde

...Selvfølgelig direktekoblet med av/på-bryter, istedenfor sigarettenneruttak, og via en sikring på ledningen. Koble så til begge båt-batteriene til måle-probene, via en 3-veis bryter (Av / Batt.1 / Batt.2).

 

På denne måten så hadde jeg (for en totalpris på kr. 238,90 + en treveisbryter) vel alle de 4 punktene over, under kontroll - bortsett fra at instrumentet slår seg selv av etter en viss tid!!! p.g.a. strømsparemodusen i multimeteret.

 

Hvordan kommer jeg rundt det siste?

 

A) - Er det noen "glupe hoder" her på "plassen" som kan gi meg innspill / inspirasjon for å komme over dette med strømsparingsmodus (instrumentet slår seg selv av...) :confused: Jeg må ha noe som gjentar innkobling etter en viss tid, eller med visse mellomrom..... :rolleyes:

 

B) - Er det noen betenkeligheter med å la et slikt multimeter stå på hele tiden (når motoren går, f.eks.) Av / på modus kunne jo styres via D+ fra dynamo, f.eks. :smiley:

 

Får jeg til dette, så hadde Reodor Felgen blitt meget glad, og kunne lese av spenning med 2 digitaler, istendenfor å måtte "gjette" seg til hva et skarve voltmeter egentlig viser....(tja, et sted mellom 12 og 14 volt...???)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Walter

 

Hvis du legger på noen extra lapper kan du få et eget display til dette. Slipper å legge hele instrumentet i en kasse.

 

Bilde

Pris : kr 675.-

 

Se på www.baatelektro.no for flere detaljer.

 

Finnes også en billigere modell der :

 

Bilde

Pris : kr 475.-

Jeg skal bestille det øverste

 

"REDIGERT RETTELSE" : Jeg trenger ikke bakgrunnsbelysning. Var også mere tiltalende montasje av den enkleste for min del. Blir derfor den billigste for meg. Dette i sammenheng med en 3 veis bryter for veksling mellom begge batteri bankene.

 

EMV 1200 er et voltmeter som er ekstremt enkelt å montere, kun 2 tilkoblingsledninger. Måler like spenning fra 4 til 25VDC. Feilkoblings beskyttet. Monteres enkelt i et 5,5mm. drillet hull. Skrues fast med medfølgende mutter på baksiden. Tilkoblingsledninger kommer ut gjennom monteringsskruen.

 

Ellers kan jeg ikke hjelpe med tips ang strømsparings modusen din på multimeteret.

 

 

GeV

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville valgt det billligste av voltmetrene fra Baatelektro, med en enkel liten vippebryter/-vender for å velge det batteriet som skal måles. Da får du et enklere opplegg enn hva du ville fått ved å bruke multimeter. Når motoren går, så lader du vel begge batteriene i parallell(?), så da vil du måle ladespenningen, uansett hvilken posisjon venderen står i.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte den EMV 1200 saken på ebay for 10 dollar om jeg ikke husker helt feil. Gav i hvertfall 30 dollar samlet for timeteller og voltmeteret. Se denne tråden:

Voltmeter-tråd

 

Har ikke kommet så langt som til å montere dette men det er helt klart penger å spare her. Varene jeg kjøpte var helt nye fra forhandler i usa og kom i posten som brev!

Link to post
Share on other sites

Hei Walter.

Dette å holde øye med batteriets ladetilstand er viktig. Det du er interessert i er denne ene volten fra ca 11,70 til 12,70V. Forskjellen mellom fullt og tomt batteri med andre ord. I tillegg er det slik at på et ubelastet eller lite belastet system, vil hver 10-dels volt spenningsfall representere 10% utlading. Med dette for øyet er da det eneste du trenger et nøyaktig voltmeter. Ditt Biltema multimeter er ikke bedre enn 0,5% +/- 3 siffer på siste siffer. Og det er bare 2 siffer etter komma. Da går det på tidelene løs. 10-deler er 10% av det du skal måle her.

 

Heldigvis er det andre som har lekt Reodor Felgen før deg og klart å komme frem til noe nøyaktige og samtidig billige greier som løser problemet ditt. Slikt ser det ut:

 

Koster under en 100-lapp.

Bruker kun omlag 5-15mA. (justerbart)

Er meget nøyaktig.

Deler kjøper du hos Elfa.

 

Les mer her.

Elegant løsning, ikke sant? Og så billig at du kan lage deg 2 i samme slengen.

 

10 lysdioder. En lyser av gangen. 3 grønne på topp. Deretter 4 gule, og så 3 røde for 30% kapasitet eller mindre. Eller 2 grønne, 4 gule og 4 røde. Mindre enn 40% igjen og det lyser rødt. Bør ikke tømme batteribanken særlig mer enn 60% vet du. Da lyser det rødt for batterilevetid også.

 

Step på 10 og 10 prosent er nøyaktig nok for de fleste. I tillegg er det slik at man har en flytende overgang slik at når man nærmer seg 10% endring lyser den ene lysdioden svakere, men den neste begynner å gløde. Alltid er det en diode som lyser. Lyser det 2 ved siden av hverandre, passerer man 90%, 80, 70, 60 osv. Man kan derfor se om det er litt over f.eks 80% kapasitet (den 8. dioden lyser) Temmelig nøyaktig 80% ( den 7. og 8 dioden lyser samtidig) Litt under 80% (bare den 7. dioden lyser) Hele veien nedover til ingen dioder lyser. Da har man under 11,75V og har tilnærmet flatt batteri.

 

Og selve kretsen? Meget nøyaktig. Og vil du at 11,5V skal representere tomt batteri? Still det inn. Alt er mulig. Og driftsspenningen? Kretsen spiser alt av driftspenning mellom 3 og 25V og tåter helt opp i 35V uten å ta skade. Nøyaktigheten er +/- 0,5% i et temperaturområde fra 0-70 grader. Det skulle dekke det meste. Svært få billige digitale multimetere har en nøyaktighet bedre enn 0,5%. De bedre har kanskje 0,05% DC nøyaktighet. Det er 10 ganger bedre, men prisen er gjerne også 10 ganger høyere. 0,5% av 1 volt er 5 hundredels volt. Det skulle dette nøyaktigheten til den mest kresne.

 

Lotus

 

PS: Og lysdiodedisplayet ser jo også ganske så stilig ut.......

Montert på f.eks en avlang liten matt sort plate med en liten syrefast skrue i hvert hjørne......

Link to post
Share on other sites

Hei Walter.

Dette å holde øye med batteriets ladetilstand er viktig. Det du er interessert i er denne ene volten fra ca 11,70 til 12,70V. Forskjellen mellom fullt og tomt batteri med andre ord.

 

Koster under en 100-lapp.

Bruker kun omlag 5-15mA.  (justerbart)

Er meget nøyaktig.

Deler kjøper du hos Elfa.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei Lotus!

 

Er det slik at dette i praksis virker slik at man kan ha en "riktig " formening om forbruk og belastning av batteriet, slik at man slipper å tappe det for mye ut, før det blir prioritert lading igjen?

 

Hvilke konkrete deler er det jeg trenger, og hvor kjøper jeg de?

 

NB!

Har forstått at det er viktig å ikke ta ut mere enn 50-60% av batteriets kapasitet, hvis man ønsker et effektivt batteri i mange år.

Er det mulig å legge inn en akustisk alarm også på en enkel måte, når de kommer ned på kritiske nivå?

 

Noe slikt mere nøyaktig overvåkningsystem har jeg lyst til å lage meg....., til de to batteribankene ombord!

 

Eller er det kanskje enklere med løsningen til GeV og dette digitale displayet, der man kan lese også ladespenningen utover 12,70v?

 

Takker for svar, og synspunkter fra dere med erfaring! :seeya:

 

:flag: Glemte å nevne det viktigste akkurat nå : GOD PÅSKE til alle baatplassens medlemmer! :flag:

 

Regner med at dere skal kose dere på eller ved sjøen? - det skal ihvertfall vi!

 

Ship'O'Hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det slik at dette i praksis virker slik at man kan ha en "riktig " formening om forbruk og belastning av batteriet, slik at man slipper å tappe det for mye ut, før det blir prioritert lading igjen?

Slik er det ja. Siden spenningen er temmelig proposjonal med batteriets fyllingsgrad, ser du hele tiden hvor mye som er igjen av strøm på batteribanken.

Hvilke konkrete deler er det jeg trenger, og hvor kjøper jeg de?

Du trenger:

- LM3914-kretsen.

- 10 lysdioder i assorterte farger.

- Eventuelt en diode og en kondensator på forsyningsspenningen for å fjerne støy og gjøre den polvendingssikker.

- En håndfull motstander.

 

Elfa levere det du trenger. Eller et hvilket som helst annet sted som selger elektronikk-komponenter.

Er det mulig å legge inn en akustisk alarm også på en enkel måte, når de kommer ned på kritiske nivå?

Det går å koble til ett eller annet direkte på den ønskede led-utgang. Men hvorfor bry seg? Du ser hvordan batteriet tømmes. Hvordan hver enkelt lysdiode nedover på skalaen etter hvert tennes. Det bør ikke komme som noen bombe når en rød lysdiode etter hvert tennes. Har du alarm på noen av de andre tankmålerene dine?

Eller er det kanskje enklere med løsningen til GeV og dette digitale displayet, der man kan lese også ladespenningen utover 12,70v?

Det digitale voltmeteret er lettvidt og bra, men ved over 10V spenning har det kun 1 siffer etter komma. Så har det 0,2% unøyakttighet +/- 1 tall på siste siffer. 0,2% av 12V er 0,024V. Et tall opp eller ned gir 0,1V . Dette er helt akseptabelt. Men likevel... Er det ikke mye lettere å kaste et blikk på et lysdiodedisplay og raskt se om her lyser grønt, gult eller rødt? På den annen side kommer voltmeteret fiks ferdig med kun tilkobling til pluss og minus. Dette voltmeteret gir deg både en rask ogt enkel installasjon og viser ladespenningen også. Det er et voltmeter.

 

Vil du ha noe billig, nøyaktig og noe utenom det vanlige, tar du deg tid til å lage denne lysdiode tankmåleren. Ja dette er en tankmåler for batteriet. Ikke først og fremst et voltmeter.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

..... Det du er interessert i er denne ene volten fra ca 11,70 til 12,70V. Forskjellen mellom fullt og tomt batteri med andre ord.

.....Les mer her.

Elegant løsning, ikke sant?

<{POST_SNAPBACK}>

Lotus har, som vanlig er, sitt på det tørre når det gjelder batterier, lading og elektronikk rundt dette!

 

Dette var en meeeeget elegant løsning på mitt problem (les: utfordring :wink: ). Selve forklaringen er også grei. Føler dog at forslaget trenger litt "modningstid" hos meg. Én ting er å "leke elektrikker" = koble noen 0,75mm¤ ledninger med flatstifthylser og holde tunga rett i munnen når de forskjellige komponentene skal kobles sammen (ref. mitt eget, og andres forslag), men å hive seg ut på "dypt vann" og begynne med loddebolt og fin-elektronikk? Dette blir i så fall en meget høy terskel for meg........ :rolleyes:

 

Men, forslaget er helmaks, den! Rimelig, nøyaktig og elegant. Kanskje en anelse for elegant for en 40-år gammel fiskesjark med 1-sylinder "rist-meg-hjem" Sabb?

 

Takker herved Lotus for fyldig og forståelig fremstilling av elektronisk/LED løsning. Jeg er ganske sikkert på at flere her på baatplassen.no vil ha nytte av LM3914 Dot/Bar Display driver...... og hva den kan gjøre! :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

For å gjøre det ekstra elegant og enkelt :crazy: kan man tegne kretsskjema i f.eks. Eagle og lage et lite kortutlegg. Du trenger bare en Eagle (som er gratis i minste versjon), skriver med overhead film, lysfølsom printkort, høyfjellsol, fremkaller og etsebad. Har alle ingrediensene på jobben, så kansje, om jeg får mye tid til overs en gang :cryin: skal lage et (eller flere) slike duppeditter.

Link to post
Share on other sites

..Du trenger bare en Eagle (som er gratis i minste versjon), skriver med overhead film, lysfølsom printkort, høyfjellsol, fremkaller og etsebad....

Wow! Nå begynner det virkelig å bli avansert!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Lotus har som vanlig elegante forklaringer og løsninger på lur.

 

Nå er det slik at jeg er en kjempekløne når det gjelder elektronikk og dog spesielt til det å lage løsninger rundt dette.

 

Utfra beskrivelsen Lotus har vedlagt, hvor mye koster det å få laget en slik "tavle", og er der eventuelt noen her på baatplassen.no som har lyst til å lage dette mot et passende honorar ??

 

Hvis prisen ikke blir for høy, slik at dette ikke konkurrerer med batmeter kan jeg være svært interessert, og sikkert flere andre også.....

Link to post
Share on other sites

For å gjøre det ekstra elegant og enkelt :crazy: kan man tegne kretsskjema i f.eks. Eagle og lage et lite kortutlegg. Du trenger bare en Eagle (som er gratis i minste versjon), skriver med overhead film, lysfølsom printkort, høyfjellsol, fremkaller og etsebad. Har alle ingrediensene på jobben, så kansje, om jeg får mye tid til overs en gang :cryin:  skal lage et (eller flere) slike duppeditter.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Wow! Nå begynner det virkelig å bli avansert!

<{POST_SNAPBACK}>

Denne enkle kretsen, trenger man selfølgelig ikke hverken belysnings / eller fremkaller utstyr for å lage. Forborrede kretskort, duger helt bra. Samt en IC sokkel, så slipper du å lodde rett på IC en, som ikke tåler særlig med varme..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Egentlig kunne jeg godt tenkt meg å lage en slik sak, men det var det med å få tid til alt.......

Om jeg skal lage en til meg selv vil jeg nok ha større sprang på min for å se på spenningen under lading, da jeg ikke trenger en forbruksmåler, men en mer nøyaktig voltmeter under normal gange. Biltema sine voltmeter for bil er relativt unøyaktige pluss at skalaen er alt for grov.

Må studere dokumentasjonen på LM kretsen først for å se hvordan den kalibreres inn til ønsket nivå før jeg gir meg i kast med dette.

 

Men for øyeblikket er det scanning av sjøkart som står på programmet, nør jeg er ferdig med det og kalibrering av kartene inn på laptoppen så håper jeg at jeg snart kan begynne på båten igjen. Men om det blir mye snø framover så kansje jeg får tid til andre ting i påvente av våren....

Link to post
Share on other sites

Denne enkle kretsen, trenger man selfølgelig ikke hverken belysnings / eller fremkaller utstyr for å lage. Forborrede kretskort, duger helt bra.  Samt en IC sokkel, så slipper du å lodde rett på IC en, som ikke tåler særlig med varme..

Helt enig med deg, men min erfaring er at ofte med forborrede kort og mye ledninger på kryss og tvers så blir det av og til noe trøbbel. Egne print er ofte bedre synes jeg, om en noe mer arbeid for et enkelt. Men skal du lage mange er det veldig greit med et ferdig print som det bare er å lodde komponentene til.
Link to post
Share on other sites

Hei ok67!

 

Ønsker meg en slik sak som Lotus har skissert, men er ikke istand til å lage en slik foreløpig.

 

Det er jo rart at det ikke finnes et slikt tilsvarende å kjøpe ferdig - men da hadde jo prisen sikkert ikke vært så overkommelig heller antagelig!

 

Hvis du får tid - så er jeg interessert i et par stk'er - bare send en IM , så får du pengene for det! :wink:

 

NB! Er vel smart med en matchende 1-2-off bryter, for å bruke den samme på to banker?

 

Kanskje det er flere også som er interessert, så du (eller andre), kan lage en liten "serie"?

 

Uansett, God påske! :seeya:

Link to post
Share on other sites

Denne enkle kretsen, trenger man selfølgelig ikke hverken belysnings / eller fremkaller utstyr for å lage. Forborrede kretskort, duger helt bra.  Samt en IC sokkel, så slipper du å lodde rett på IC en, som ikke tåler særlig med varme..

Enig med deg, Suzuki.

 

Når man i nærmeste elektronikkbutikk kjøper komponentene, kjøper man seg også en liten plate man Veroboard. Veroboardet er et prinkort med ferdigborrede hull der alle hull i den ene retningen er forbundet med hverandre:

Bilde

 

En bit på 5 x 10 cm koster omlag en tikrone.

 

Man kutter det til etter behov slik som her.

 

Fremgangsmåten er ikke vanskelig selv om man ikke har gjort dette før.

 

Man plasserer IC-kretsen på tvers av printbanene. Midt under der man plasserer IC'en bruker man noe skarp og skraper vekk kobberet slik at de lange banene får brudd i hele IC'ens lengde. Siden IC'en har 9 pinner på hver side, skarper man brudd i 9 baner etter hverandre og plaserer IC'en rett over banebruddene. Ene halvdelen på ene siden og andre halvdelen på andre siden.

 

Så skal resten av komponentene plasseres. Ikke er det vanskelig det heller. Det er mer som et puslespill Man vet at man har forbindelser i lengderetningen ut fra IC-bena. Man monterer de forskjellige komponentene på tvers. Et pinne i en printbane. Den andre pinnen i en annen printbane. Hensikten er å fobinde de riktige printbanene med hverandre via den aktuelle motstand eller lysdiode.

 

Bilde

 

Det ferdige resultatet kan se omtrent slik ut:

Riktignok en helt annen duppeditt enn battertankmåler, med man ser prinsippet.

Bilde

 

Baksiden ser da slik ut:

De gule stripene er der man har skrap vekk kobberet og på den måten fått adskilt også de langsgående banene fra hverandre:

 

Bilde

 

Med 100 kroner, litt loddetinn, en ca 30-40W loddebolt og en times pusling og vips så har man laget sin egen unike batteritankmåler. Ikke bare er den kjekk å ha, man kan fortelle at joda, denne har jeg laget selv, og neida, det var slettest ikke vanskelig. (du behøver jo ikke si at du brukte 3 timer i stedet for en time på dette)

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Med 100 kroner, litt loddetinn, en ca 30-40W loddebolt og en times pusling og vips så har man laget sin egen unike batteritankmåler. Ikke bare er den kjekk å ha, man kan fortelle at joda, denne har jeg laget selv, og neida, det var slettest ikke vanskelig. (du behøver jo ikke si at du brukte 3 timer i stedet for en time på dette)

 

 

Lotus

 

 

Og sagt med HUMOR kommer man også veldig langt på vei........., Lotus Ha-ha-ha! :yesnod::wink::seeya:

Link to post
Share on other sites

Dette må da ganske enkelt være "genialt," det ser da ikke vanskelig ut, tror jaggu jeg skal forsøke dette. Må bl.a kjøpe meg en sånn der loddebolt og litt tinn først... :lol:

 

Jeg ser av Lotus enkle og beskrivende beskrivelse at dette ikke er vanskelig, men slike som meg som har ingen peiling på dette, så ser det værre ut enn hva det faktisk er. Tror vi ikke "strømmførende" anser dette som litt vanskelig.

 

Gleder meg til fortsettelsen til denne tråden og Walter`s kokebok som bare mååååå komme, da først er det dags at Hebbe setter i gang med et slikt prosjekt. Tror foresten at dette overlever Walters ristemaskin. (Walter du får lage en slik sak før du selger Flukt, det er jo en "hay-tec" duppedings som hever prisen på skuta di myyyye). Walter, jeg har selvfølgelig fulgt med i dine "kokebøker" og jeg ser at dette også er ting som jeg kan gjøre uten vanskeligheter, så jeg venter i spenning...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Det sitter jo spenningsmåler både i ekkolddet og kartplotteren, er disse like unøyaktige som voltmeteret (biltema type) som sitter i instrumentpanelet.  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kjøpte i 2003 et Navman 4150 Fishfinder med en god voltmeter. Har gjentatte ganger kontrollmålt med kalibrert Fluke multimeter og det stemmer forbløffende bra. Ltt mer sexy med lysdioder, og en god ide til de som ikke har spenningsmåling i navigasjonsinstrumentene. :smiley:

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Etsesett kan kjøpes på Clas Ohlson for en hundrings. Som de siste røde diodene så kan blinkende røde lysdioder brukes. En akustisk alarm kan vel også brukes ved for lavt spenningsnivå. Maks utgangsstrøm er 30 mA så her må det vises litt forsiktighet. Ellers var denne kjempeflott.

 

Sven A

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...