Jump to content

Batteriovervåking - Reodor Felgen


Walter_S

Recommended Posts

Din norsk er på upåklagelig den Andreas. Men det er alltid noen som ikke vil forstå :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Dersom du mener at deg ikke vil forstå, tar du helt feil. Det må vel være lov å forsøke å være litt morsom? Uskyldig erting er ikke det samme som mobbing. Og det er ikke alle jeg ville våget å erte på denne måten. Men Andreas kjenner jeg så godt at jeg tok sjansen. (Og Andreas, jeg skal krysse både fingrer,armer og tær for deg om 1 måned og 1 dag!)

 

Lars H.

(som ikke er motstander av litt humor innimellom fagpratet)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok det ikke ille opp, men er gjerne litt forvirret rett etter en slik opplevelse. Så det er helt ok med litt humor :yesnod:

 

Typisk i slike situasjoner er det, at jeg oppdager at jeg fortsatt gjør noen feil uten at jeg var klar over det.

 

Det er de siste 2% som tar årtier å lære :headbang:

Link to post
Share on other sites

Det må vel være lov å forsøke å være litt morsom? Uskyldig erting er ikke det samme som mobbing.

Nei Lars H, humor er strengt forbudt. Tom. Thor bør vite at all form for hentydninger, vage eller direkte blir alltid oppfattet i verste mening. Har selv forsøkt å spøke litt i det siste, men blir banka ned i pælane hver gang. Vi får heller fortelle vitser på Kärringön til sommeren Lars, og gjør vi det lavt nok, risikerer vi ikke å fornærme noen... :lol:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jøss a meg da. Var jo leit at jeg misforstod og fornærmet noen med kommentaren og det var ikke meningen. Jeg har en irsk kamerat her og han gikk i flere måneder og grublet på

mysteriet om Ferie Biskop Fjertnes. Og når tilogmed en felles kamerat som er prest stadig siterte Ferie Biskopen da måtte det jo være sant? Nyanser i språk kan være vanskelig :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ja, så var batterimonitoren omsider klar her også!

 

1 stk LM3914N, noen motstander, kondensatorer, lysdioder og en bit VERO-board. Litt lodding, inntrimming av kretsen og "front"-design vha. PC og Excel, så var den i boks. Jeg valgte å dele displayet i 2 seksjoner, øverst en "lade-avdeling" og nederst en "avdeling" som viser batteritilstanden uten lading.

 

Hvis noen skulle stusse over "gulmerket" ladespenning over 15,2V, så skyldes dette at motoren min, som eldre totaktere flest, ikke har spenningsregulator, og dermed opererer med en "normal" ladespenning på opp til 16-17V ved fulladet batteri og litt turtall.

 

Bilde

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen flittig flink Baatplassen-venn som har lyst til å masseprodusere denne lure batteri-overvåkeren ? :flag:

Så kjøper jeg nok en .

 

Evt maile/legge inn en komplett "batteri-overvåker for dummies" ,ca innhold:

 

1.Superenkel Tegning,med dummi-forklaringer.

2.Innkjøpsliste og hvor bestille,gjerne slik at får alt i posten.

3.Dummi-monterings rekkefølge av delene a.la IKEA.

4.Dummi-monterings tegning,forklaring når sette inn i båt.

(Selv har jeg idag 1start og 1forbruksbatt med manuell battbryter,som jeg forresten også vil gjøre om,slik Ingar har forklart flere ganger)

Altså den ledningen kobles til plusspolen osv teskje-metoden.

5.Det andre jeg ikke har fått med meg.

(Blir på en måte,et referat/oppsamling av hele denne tråden)

 

Er det andre som er interesserte i dette? (lage poll)

 

 

Hilsen Opus

Link to post
Share on other sites

Evt maile/legge inn en komplett "batteri-overvåker for dummies"....

Min batterimonitor er laget i hht. denne beskrivelsen (samme som Lotus la ut link til tidligere i denne tråden): http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/batmon12.htm

 

Pga. at monitoren skulle dekke den relativt høye ladespenningen som motoren min gir, måtte jeg trimme den litt om slik at den klarte å "gape over" et større spenningsområde. Den ble derfor ikke så "fingradert", som den i beskrivelsen. Av samme grunn valgte jeg å bruke litt andre fargesammensetninger på lysdiodene. Forøvrig var det bare å følge den trimmeprosedyren som er beskrevet.

 

Jeg benyttet som nevnt "VERO"-board (eksperiment-kort kjøpt på Clas Ohlson). Et slikt kort må modifiseres ved å bryte printbaner og legge ledningsstrapper. Komponentene forøvrig kan kjøpes hos Elfa: http://www.elfa.se/no/index0.html

 

Det enkleste ville nok vært om noen, som har utstyr for slikt, tok bryet med å lage et printutlegg for kretsen. Når det gjelder selve monteringen, så er ikke dette spesielt komplisert, men man skal kanskje ha puslet litt med loddebolt og elektronikkomponenter på forhånd før man kaster seg ut i det...(?)

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Leste gjennom en del av tråden og fikk veldig lyst til å prøve å lage noe slikt (spesielt siden jeg etter videregående skole har planer om å prøve å bli elektroingeniør).

 

Ser at dere bruker ord/ting som IC, kondensator osv. Dette er gresk for meg, men har veldig lyst til å lære :smiley: .

 

Hva tror dere? Er det mulig for enhver å kunne lage dette? Noen som vil være behjelpelige med en skikkelig teskje-forklaring? :smiley::smiley::smiley: .

 

M/B Gamla :seeya:

Link to post
Share on other sites

det er iallafall helt sikkert Gamla, at blir du elektroingeniør, har du antagelig jobb så lenge du gidder. Markedet er i beit for folk om dagen, og trekker og drar de som finnes i alle retninger...

 

Forøvrig er IC en integrert krets ( brikke ) og en kondensator er ikke stort annet enn et batteri, sånn veldig raskt forklart.

 

Er du villig til å bruke litt tid på grunnleggende matte, og har sansen for utfordringer, er fagfeltet absolutt å anbefale.. Jobber er det ( kommer det til å være ) nok av.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Leste gjennom en del av tråden og fikk veldig lyst til å prøve å lage noe slikt

Det forstår jeg godt!

(spesielt siden jeg etter videregående skole har planer om å prøve å bli elektroingeniør).

Ikke noe dumt valg i disse dager, det eller snekker, maler, rørlegger osv. Slike jobber er det alltid behov for.

Hva tror dere? Er det mulig for enhver å kunne lage dette?

Ja, men det krever vanligvis litt kunnskaper som nevnt ovenfor!

Noen som vil være behjelpelige med en skikkelig teskje-forklaring?

Det er jo derfor vi som har slikt som yrke er her og svarer på spørsmål fra ''dummies' :lol::lol: , men det blir mye mer moro å lage når en kan tenke det ut og konstruere ting selv!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...