Jump to content

Batteriovervåking - Reodor Felgen


Walter_S

Recommended Posts

Hei.

 

Et lite tips til de som går med planer om å svinge loddebolten: Hos National kan en bestille gratis prøver av IC'er. :yesnod: Du finner bestillingsstedet her!

(har nettopp selv bestilt 5stk LM3914N)

 

Lars H.

(som idag fikk fjernet burkaen og montert kalesjen!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tankmåler for batteri er "fabrikkert" , justert og montert . Rød trykknapp på høyre panel er til av/på av måler. Resten av brytere til høyre er til vannalarmer i lasterom og motorrom. Valgte å legge pin 9 på IC til 12 volt for å få "BAR mode" på diodene. Ved fullt batteri så lyser alle diodene og etterhvert som kapasiteten minker så slukker en og en diode. Den andre muligheten var å la pin 9 være åpen og da er kun en lysdiode aktiv om gangen.

 

Kostnad av å lage det selv: Veroboardplate (printkort) Clas Ohlson kr. 55,-

IC 3914 kr. 31,-

IC sokkel kr. 25,-

pot.mtr. til justring kr. 30,-

lysdioder 10 stk kr. 80,-

lysdiodeholder 10 stk kr. 29,-

1 N 4007 diode kr. 6,-

3stk motstander kr. 5,-

kondensator 2 stk kr. 15,-

totalt kr. 276,-

 

Prisene her er basert på enkeltkjøp av komponentene, mer volum gir selvfølgelig lavere pris. Tilfredsheten med å lage dette selv betyr jo en del for enkelte, inklusive meg selv.

Om dette er den rimeligste løsningen vites ikke, men den funket derimot perfekt m.h.t til målingene jeg gjorde for å justere den.

Hvis noen kan lage printutlegg av koblingsskjemaet, så er det lett å få til resten. Tenker da på at hvermansen kan få brukt loddebolten litt.

 

Bilde

Redigert av XD3P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.....Den funket jo også.

Bærre lækkert og imponerende!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tankmåler for batteri er "fabrikkert" , justert og montert . Den funket jo også. Rød trykknapp på høyre panel er til av/på av måler. Resten av brytere til høyre er til vannalarmer i lasterom og motorrom.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Det der var jo utrolig lekkert !!

 

Nå begynner resultater å vise seg, ved å lages slike dupeditt-tavler. Jeg har derfor lyst til å vise til innlegg 13 i denne tråden, hvor jeg spør om hvor mye det totalt koster å få laget slik tavle (det har forsåvidt Lotus svart på), og hvor mye en skal ha for å lage slikt til meg grunnet min "dummyhue" vedrørende elektronikk.....

 

Noen som har lyst til å prøve seg ?????

Link to post
Share on other sites

Hvis du legger på noen extra lapper kan du få et eget display til dette. Slipper å legge hele instrumentet i en kasse.

 

Bilde

Pris : kr 675.-

 

Se på www.baatelektro.no for flere detaljer.

 

:sad::sad::sad::sad:

 

Hei

Her er samme produkt fra "over there" - det koster USD 24,95 pluss USD 10,00 i frakt til Norge.

Det blir totalt USD 34,95 som omregnet i NOK blir 217,- (fredagens kurs). :yesnod:

 

De sender over hele verden.

 

http://www.lascarelectronics.com/products....FTOKEN=33153309

 

:yesnod::yesnod::yesnod::yesnod:

Link to post
Share on other sites

car battery monitor mottatt/ lodda/ funker som et skudd!

Hei.

 

Kan du fremskaffe koblingsskjema?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tankmåler for batteri er "fabrikkert" , justert og montert .

......

Tilfredsheten med å lage dette selv betyr jo en del for enkelte. inklusive meg selv.

Om dette er den rimeligste løsningen vites ikke, men den funket derimot perfekt m.h.t til målingene jeg gjorde for å justere den.

Gratulerer med en stilig, nøyaktig og billig måler. Det er noe eget med det man lager selv. :smiley:

 

Har noen IC'er liggende. Lars H. tips gjorde at jeg fikk 5 stk levert på døra for en drøy siden. Bestilte det til firmaadressen og fikk info og kontaktperson hos National Semicondutor - Europe. Skal få laget meg en selv også pluss en som viser ladespenningen. Nå trenger jeg det vel ikke så mye som før, for nytt Battmeter er også motert. Råflott, rådyrt og kjempekjekt! :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

car battery monitor mottatt/ lodda/ funker som et skudd!

 

nå gjelder det bare å finne et passende sted å montere dingsen.

en transparent eske, eller i et tradisjonelt "voltmeterhus"

m/ diodene i en ny frontplate kanskje?

 

barx

<{POST_SNAPBACK}>

Hei barx!

 

Takk for hyggelig tilbakemelding, og at du tok deg tid til å svare på mine spørsmål på IM til deg.

 

Denne virket grei og billig, i tillegg til at den har akust. alarm.

 

 

Har også fått laget denne andre "Lotus-utgaven" og den virker flott - men har nå bestilt denne også, så nå skal loddebolten frem her i huset også!

 

Ellers har jeg bestilt et slikt display også etter tips lenger oppe i tråden, som også var billig!

 

Så nå blir det god "oversikt" i begge båtene tenker jeg, med nok strøm på batteribankene hele tiden og forhåpentligvis lang levetid på selve batteriene.

 

Lykke til andre også! :flag::seeya: !

 

Hjalmar

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan ikke noen av elektrofolket redegjøre for hva 3 1/2 digit betyr og hva menes med "The SP 400-BLUE features a 200mV d.c. measurement range (...)"

3 1/2 digit betyr at de tre siffrene til høyre hver kan vise alle verdiene fra 0 til 9, mens sifferet til venstre kun kan være blakt, 1 eller -1.

 

200mV måleområde er akkurat det det sies. Instrumentet kan vise fra null til 199,9mV (0,1999volt) Skal dette brukes i en båt med 12volt anlegg, må spenningen deles ned med en faktor på 100 vha. 2 motstander slik at meteret da kan vise fra null til 19,99volt.

 

(Nøyaktigheten ser du angitt oppe til høyre på siden du viser til.)

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette er et voltmeter display module, som man bruker til et voltmeter.

Du mangler spenningsvalg, med tilhørende komponenter.

 

I klart språk: den måler 0-200 millivolt, og skal du kunne måle spenning og srøm, må den ha tillegskomponenter tilpasset ønsket måleområde.

 

Ingenting for deg. :cryin:

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

GeirKS, hva skulle vi gjort uten velvillige spesialister som Lars H. og Faxen?

 

Jeg bestilte

EMV 1200 - 40 pris 19,89 (meget enkel montering)

 

SP5 - 1200 -BL pris 24,95 (med belysning)

 

Håper bare de blir ok til den tiltenkte oppgave i 12v anlegget ombord i båtene. :wink::yesnod::sailing:

 

Hjalmar

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men hva betyr egentlig "+/- 1 count og "+/- 2 count".

Hei igjen.

 

Leser du av f.eks. 13,83volt og du har oppgitt +/- 2 count, kan den rette verdien være alt mellom 13,81volt og 13,85volt Det angir med andre ord usikkerheten til det siste sifferet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke noen av elektrofolket redegjøre for hva 3 1/2 digit betyr og hva menes med "The SP 400-BLUE features a 200mV d.c. measurement range (...)"

 

<{POST_SNAPBACK}>

3 1/2 betyr at første siffer ikke kan alt fra 0 til 9, men bare 'ingenting'=0 og '1'

 

200mV measurement range betyr at alle måleområder som det skal måles må tilbakeføres til området 0 til 199mV (milli-Volt). Dette gjøres da med presisjonsmotstandere.

 

Og man ser her allerede også sammenhengen mellom det 'halve sifferet' og måleområdet: det høyeste siffer kn bare være 'ingenting' (=0) og 1. For å måle 12V-systemet ditt ombord ville du da benytte motstandere som reduserer spenningen med en faktor 100 - fra 0 til 19.9Volt ned til 0-0.199Volt

 

Legger til: jøss så mange innlegg med svar mens jeg knoter på tastaturet :lol:

Link to post
Share on other sites

. . . ville du da benytte motstandere som reduserer spenningen . . .

Den forsto jeg ikke Andreas, er det motstandere av Norge inn i EU, motstandere av gasskraftverk eller . . . . :lol::lol::lol::lol:

(Kunne ikke dy meg, selv om det ikke er fredag!)

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den forsto jeg ikke Andreas, er det motstandere av Norge inn i EU, motstandere av gasskraftverk eller  . . . .    :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

(Kunne ikke dy meg, selv om det ikke er fredag!)

 

Lars H. :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har også stusset på dette flere ganger. Virker som ekte elektrofriker snakker om "EN MOTSTANDER, FLERE MOTSTANDERE". Jeg bare godtar at det er sånn.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

For min del tar jeg det på min utenlandsk hatt :wink:

 

Men jeg har forøvrig også lagt merke til at dere med elektrik utdanning fra de norske fjell og daler oftere bruker 'resistans' hvor jeg ville ha brukt 'motstand'.

 

Andreas - f t Oxford, UK

 

P.S. 1 måned og 1 dag igjen til jeg for andre gang skal få testet mine norsk-kunnskaper på NHH. Kryss fingrene i år også og gjerne enda mer - ifjor hjalp det ikke særlig :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...