Jump to content

Erfaringer med West Coppershield-2000?


eysteind

Recommended Posts

Det har stått noen linjer om det i seilbladene, består av epoxy og kobber i blanding, må slipes etter påføring for å bringe kobberet frem i dagen. Kan etterslipes mange ganger for å få frem "nytt" kobber. Skal visstnok fungere greit i områder med moderat eller lite groe.

 

Samme greiene fra annen produsent heter Copperbot, prøv et søk på Google.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar. Bur i et område med lite groe. Har en 17 fots robåt som ligger ute hele sommeren uten noe for for pleie/bunnstoff, og har aldri oppdaget noe groe.

 

Har planer om å ha båten ute heile året, og med dette bunnstoffet slipper eg å ta opp båten på minst fem år!

Anoder på drev kan vel byttes i sjøen?

 

Når bunnstoffet inneheld epoksy, så beskytter jo dette ekstra for plastpest. Ser forreste at West system ambefaler å grunne med vanlig epoksy(ikke epoksyprimer) før eg tar på dette bunnstoffet, og da burde eg vel vere rimlig godt vernet!?

 

Noen som vet noe om fartsområde?

Link to post
Share on other sites

Guest Lady H

Jeg smurte dette på i 1999, har en halvplaner med ca 15 kn marsjfart.

Jeg får groe på våren og båten må opp for spyling.

Jeg har sammenlignet med en helplaner som ligger i nabobåsen og har blå Seajet, denne er helt ren. Antar at bruksmønsteret er omtrent det samme.

Hadde jeg valgt i dag, hadde jeg brukt vanlig bunnstoff.

Link to post
Share on other sites

takker for svar. Har også lest et par artikler på Båtmagasinet, og funnet ut at dette ikke så bra som eg hadde håpet. Der var det snakk om en Saga 27 som etter 3 sesonger ar så grodd at eieren ville gå over til vanlig bunnstoff igjen.

 

Det blir nok 5 lag antipest og hardt bunnstoff første året, deretter selvpolerende i annen farge.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Coppershield er etterfølgeren til Copperbot, og inneholder 1kg vannbasert epoxy og 2kg rent kobberstøv. Grunnes med et lag WestSystem epoxy først, og påføres i 2-3 lag. Lettest å føre på når det tynnes med litt vann. Stoffet er tungt, så man må smøre tynne lag for ikke å få sig. Slipes til slutt for å exponere kobberet. Tror det er WestSystem som er importør. Smurte 5 lag på min forrige båt, men fikk ikke gleden av de ti årene med bare spyling selv, da den ble solgt. Det blir fjerde sesongen den går på nå, og har ikke hørt annet en at han er fornøyd med det. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...