Jump to content

Deep Clean


bliss X

Recommended Posts

Har prøvd det.Visst tar det ruststriper og inngrodd dritt i vannlinja.Kjøper du det så ikke tynn det ut er min erfaring.Vasket/sprayet eksosbendet som ikke var malt i klædelig grønn VP farge.Tok 10 minutter å fra frem den orginale sølvgrå fargen.Bilder tok jeg ikke.Men grønn ble det etter å ha spylt og tørket.

 

Kjøper jeg det igjen?Antagelig  ikke.Prøv saltsyre til betongvask.Billigere og antagelig like bra.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Surfet litt hos BM i dag og kom over følgende link som beskriver et tilsynelatende meget godt rensemiddel.

 

http://www.maritimstart.com/testresultat.shtml

 

 

Noe senere kom der inn et svar som er gjengitt nedenfor.

 

Er det noen som har prøvet Deep Clean?

 

Er det like fantastisk som beskrevet i testen?

 

Noen kommentarer til nedenforstående resept?

 

Kunne tenke meg å prøve billigresepten, men da bør den være noe mer spesifikk.

 

 

*****

 

Hei du!! Man bruker ikke et produkt til 200 kroner literen der man kan bruke et produkt til 5 kroner literen med bedre resultat!

 

Det finnes forøvrig mange produkter som inneholder nøyaktig det samme som deep clean til 20% av prisen.

 

Dessuten kan konsentrert saltsyre kjøpes i fargehandelen for 50 kroner literen for 30%. Tyynn den ut til 5% bland i litt litt natriummetasilikat (kraftvask hos Europris) og litt tensider fra Lilleborg (Rema 1000 sprayflasker og såper) så har du din egen deep clean klone.

 

Hvis du ikke finner dette aktuelt, kan du kjøpe tilsvarende produkter hos nærmeste industrivask for en brøkdel av prisen til deep clean

 

******

Link to post
Share on other sites

Deep Clean er etter responsen å dømme et godt produkt, men prisen er særdeles stiv. Med en gang noen lanserer noe for oss båteiere, antar de at man kan mangedoble prisen uten at båteieren reagerer fordi alle båtting er dyre greier.

 

Deep Clean ligner mistenkelig på tilsvarende produkter brukt i industri og storrengjøring. Såpe og saltsyre rett og slett.

 

Vil anta at stoffet i denne linken er temmelig nøyaktig likt Deep Clean, bare mer konsentrert.

Prisen er omlag 20 kroner literen i 2-liters flasker.

http://www.dillonchem.com/products/info/bru.htm

Linken plukket jeg fra en annen artikkel om deep clean på Båtmagasinet.

 

Ville ikke uten vidre mikset sammen etter den nevnte oppskriften, men i steden kan jeg anbefale en blanding av kaliumhydroxsid og natriummetasilikat. 3% blanding. Det letteste er imidlertid å gå på fargehandelen og kjøpe Jotun Kraftvask til 60 kroner literen. Det har mye av egenskapene til DeepClean men inneholder ikke saltsyre. Sterk konsentrasjon gir også her en matt overflate etter bruk.

 

Glimrende til fenderrens, grovvask av båten, men bare før du skal polere opp på ny (eller rubbe og polere opp på ny) Skummer ikke og er lett å skylle bort.

 

Litt mildere blanding og en skurebørste gjør underverker i det ruglete antisklibelegget i gelcoaten. Bruk lite vann og la ikke overskudd renne ned og legge seg i dammer andre steder. Skyll det vekk så snart så mulig.

 

Om en dæsj med kraftvask og en dæsj med saltsyre lager Deep Clean er vel tvilsomt. Kanskje de nuller hverandre ut? Saltsyre er en sterk syre og kraftvask ganske alkalisk. På den annen side snakkes det om 'inhibited HCl', så kanskje man uansett får noe ganske nøytralt med en forbløffende god vaskeeffekt.   :sailing:

 

Noen med kjemikunnskaper kan sikkert fortelle hva som skjer.

 

Kanskje et godt tips å kjøpe noe slik guffe hos et industrivaskfirma slik det foreslås.

 

Lotus

 

PS: Dessuten koster ikke Deep Clean  200 kroner literen men hele 300 (tror jeg). Vi båtfolk er lettlurte når vi kjøper vidundermidler.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Deep Clean til å fjerne rur. Det fungerer veldig bra, hvis ruren er revet opp. Det vil si at deler av rurskallet må være uten overflate, som emalje  på tenner. Når man da sprayer på Deep Clean vil ruren "koke" og den er bare å skylle bort med vann. Som vaskemiddel har jeg ikke brukt det, til vask bruker jeg dedikerte såper som f.eks. Jotun Båtvask.

 

Jeg vil anbefale Deep Clean til å fjerne rur.

Link to post
Share on other sites

Rur er kalk. Syre spiser kalk. Litt saltsyre blandet med vann fjerner ruren raskere, bedre og MYE billigere enn Deep Clean.

 

Deep Clean er dermed ikke dårlig, det er bare det at saltsyre er så mye bedre til akkurat rurfjerning, eller en hvilken som helst annen sterk syre for den del.

 

Leste at noen brukte Deep Clean for å fjerne ugress. Hvorfor da ikke bruke Roundup i steden til en mye rimeligere penge og mye mer virksomt?

 

Poenget mitt er at et antatt godt stoff til 300 kroner literen brukes bare der andre og billigere stoffer har dårlig effekt.

Link to post
Share on other sites

Leste at noen brukte Deep Clean for å fjerne ugress.  

Til orientering er ikkje Deep Clean eit godkjent plantevernmiddel, og det er pr definisjon ikkje lov å bruka dette til ugrasbekjemping.  Men importøren står fritt til å søka godkjenning hos landbrukstilsynet.... :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg kikket litt på denne testen og resultatet ser jo riktig så bra ut, men prisen er jo relativt høy da... I allefall siden råvarene kostnaden er relativt liten. Jeg kikket litt på rengjøringen av da aluminiumsfelgene i denne testen.... En del syrer tar jo lett knekken på aluminiumsdetaljer. Saltsyre er vel en av dem regner jeg med..... og deep clean inneholder jo en del saltsyre.

 

Er det noen som har noen forklaring på dette med syrer og alu., eventuelt hva man bruke for å få rengjort og tilbake glansen i aluminium...

 

Knut

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Et annet poeng er at for å få kjøpt Round Up skal du ha godkjenning for det......................

Nesten rett.  For å få konsentrert Roundup treng du godkjenning, men alle kan kjøpa forbrukarpakningar. (Dette er vel ikkje direkte båtrelatert, men det er jo vår :confused:)

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har en del rur i vannlinjen som jeg ikke har lysst til å bruke skrape på. Tenkte å bruke saltsyre, men dere som har vært borti slikt, hvilken konsetrasjon skal en bruke?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Saltsyrekonsentrasjonen for å fjerne rur:

 

Syren du kjøper i fargehandelen holder 30%. Det er meget sterkt og meget farlig. Tror at max konsentrasjon er 36% eller 38%, sterkere får man ikke laget.

 

Blanding 5% virker greit hvis du kan smøre på en del ganger og har god tid.

Blanding 10% virker bedre.

 

Sterkere konsentrasjoner er selvfølgelig mer effektivt, men dette er virkelig etsende greier og man blander ikke sterkere enn man må. Jeg bruker 10%.

Konsentrert spises ruren opp i løpet av sekunder.

 

Gummihansker, arbeidsklær og vernebriller er et must.  I tillegg blander noen seg en bøtte med en teskje kaustisk soda. Det er en veldig svak lutblanding, som ikke er skadelig i seg selv, men som nøytraliserer syren raskere og bedre hvis uhell skulle skje. Og skulle det ikke skje noe, er det et greit skyllevann.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en kanne av dette såkalte vidundermiddelet,synes ikke det fikk ståkarakter.

Prøvde det først oppblandet, uten virkning.Deretter tok jeg å prøvde det rent,da først tok det ruret på drevet.

Hvordan det er til vask vet jeg ikke,da jeg ga vekk resten av kanna. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å ha hørt at Ferro-bet skal være et bra stoff til fjerning av rur.

 

Jeg mener også at Ingar i et tidligere innlegg hevdet at istedet for Systenmrens så kunne Ferro-bet med fordel brukes til rengjøring av kjølesystemet.

 

Jeg har tenkt å rense kjølesystemet på min 50hp Mercury og lurer selvsagt på hvilken innvirkning både Systemrens og Ferro-bet har på aluminium.

 

Kanskje Ingar kan bidra med noe her?  Blandingsforhold etc.?

Link to post
Share on other sites

Det jeg skrev om tidligere var rens av ferskvannsdelen i innenbordsmotor.

 

Ferro-bet er basert på fosforsyre og angriper kun oksyder (med forbehold, ved lang tids eksponering kan også lettmetall tæres).

Det er også svært effektivt til å fjerne rustflekker f.eks. på plastskrog. Rur forsvinner selvsagt også, alle syrer er vel effektive på kalk.

 

Så vidt jeg har skjønt er Systemrens også fosforsyre-basert.

 

Saltsyre (Deepclean) er svært aggressivt overfor de fleste metaller og jeg ville aldri brukt dette i kombinasjon med aluminium som jo en påhenger er laget av.

Link to post
Share on other sites

Guest SeaAction

Hei alle sammen !

 

Ser av tidligere innlegg at det har vært litt spekulasjoner/meningsyttringer om og rundt produktet Deep Clean.

 

Deep Clean er IKKE et vaskemiddel og kan ikke sammenlignes med f.eks. kraftvask, men kan benyttes til fjerning av ruststriper, gul/brun misfarging i vannlinje med mer: Les alltid etiketten før bruk uansett produkt.

Deep Clean kom for første gang på markedet våren 2002. Det er ikke klasifisert som miljø- eller helseskadelig samt OLF Godkjent - Oljeindustriens Landsforening.

Uansett hva man ønsker å fjerne handler det om kjemi - I steden for å kjøpe spylervæske på en bensinstasjon kan man f.eks. kjøpe Isopropanol på apoteket. Hva gjelder innholdet i Deep Clean er dette hemmelig - Produktet har vist seg og blandt annet "ta innersvingen" på en del industriprodukter hvilket har bidrat til at oljeindustrien har begynt å bruke dette - Ikke minst da de er opptatt av helse, miljø og sikkerhet. Man kan sikkert forsøke seg fram med ulike "ingridienser" som nevnes i noen innlegg og få "tilsvarende" virkning, men vær forsiktig. Sistnevnte er ikke å anberfale - En god venn seiler på en kjemitanker og blander du ut saltsyre i vann hadde han kun en kommentar: "Fy f......" / :nono:

 

Hva gjelder Deep Clean og aluminium kan produktet benyttes på dette metallet, men les igjen bruksveilledningen - En av våre agenter som reiser rundt til ulike forhandlere har demonstrert produktet nå i ett år på egne aluminiumsfelger uten at disse har tatt skade.

 

Mange synes pris for 1 liter a kr. 199,- er dyrt og prisen er ikke satt fordi dette i hovedsak er beregnet på båtfolket - Produktet er dyrt å produsere med en rekke kostbare underprodukter som gjør Deep Clean til hva det er. Et lite tips er at aktuell båtforening, kystlag eller annet kan søke om forhandler rett. Deep Clean er videre meget drøyt i bruk og kun små mengder benyttes ved behandling. Prøv å samle opp produktet som renner av vertikale flater da dette kan benyttes igjen - Gjelder f.eks. fjerning av rust, rustvann og gul/brun misfarging i vannlinje.

 

Benytter anledningen til å ønske Dere alle en koselig båtpuss i en båthavn som lukter tang.

 

Med vennlig hilsen

Renee E. Aas  :cheers:

SeaAction A/S

http://www.SeaAction.no

Link to post
Share on other sites

Det er en del brukere av dette forum som har testet Deep Clean. Med litt varierende resultat.

 

Det smarteste er, etter min oppfatning, selvfølgelig å bruke spesifikke produkter beregnet for den enkelte oppgave i steden for å kjøpe noe som kan mange ting, men ikke bestandig med optimalt resultat.

 

Jeg ville f.eks. ikke bruke et produkt til 200 kroner literen for å fjerne rur, skjell, groing, kalk og betong. Kalk og andre alkaliske produkter spises opp av syre. Fortynnet saltsyre til 10 kroner literen gjør her en bedre jobb.

 

Gravrust og annen rust ville jeg brukt Ferro-bet til.

Gulbrun misfarging i vannlinje på båt ville jeg fjernet med oksalsyre, men her er DeepClean et meget godt alternativ.

Til rensing av oksydert maling, lakk, og gelcoat ville jeg brukt rubbing til slik det gjøres over alt ellers.

Bremsestøv på felger, bruker jeg selvfølgelig felgrens til.

Å bruke Deep Clean i forhold 1:3 for å drepe ugress ser jeg på som det reneste tull. Nærmeste hagesenter har produkter som er mye billigere og svært mye mer effektivt. Glyfosat f.eks. Virkestoffet i Roundup og andre ugrasdrepere.

 

For grovrengjøring generelt er "kraftvask"-produkter utmerket. Natriummetasilikat og kaliumhydroksid, natriumhydroksid, eddik, klor, salmiakk.... Tensider/såper av ymse slag er fortsatt valg nr. 1 i skurebøtta. Men selv vanlige husholdningsprodukter fortjener respekt og forsiktighet. Man blander ikke ukritisk.

 

Prisen på Deep Clean er dyr, med tanke på råvareinnholdet, men ikke dyrere enn andre produkter i samme marked. ShipShape kalesjevask er et utmerket produkt, men innholdets kostnad står ikke i stil her heller. Men når alle ledd i høykostlandet Norge skal ha sitt, blir det ikke så veldig galt likevel.

 

DeepClean er intet dårlig produkt, og har absolutt sin berettigelse,  men man har jo en høy profil her og det bør komme frem at dette er et produkt blandt mange og intet vidundermiddel for alt fra ugrasfjerning til rustfjerning.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Jeg kjøpte og brukte en liter :diving. Noe til vannlinje, noe til rur. Noe til rustflekker, noe til surr. Vidunderligheten kostet som Lotus sier, kr. 300,- :lol:.

 

Uten at noen ble imponert av effekten. Jeg kjøper i hvert fall ikke igjen :lol:.

 

Jeg måtte også prøve dette "vidunderet". Fikk en god pris på ei flaske, så jeg lot meg rive med. MEN må vel si at jeg ble MEGET skuffet. Virket bra på metall og på rust, men på gelcoaten var den berømte gule randen ikke borte. Selv om jeg forsøkte å gni ren "Deep Clean" med svamp rett på skroget fikk jeg ikke av alt jeg ønsket. Nei dette er ikke verdt pengene   :nono:

 

Derimot fikk jeg prøve et stoff som en nabobåteier brukte. Husker ikke navnet i farten, men det var en slags hvit krem(i boks) han smurte på.  Minnet litt om Jif. Mye bedre virkning og båten ble bra den.

 

God helg

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...