Jump to content

Timeteller VP KAD43 sluttet å fungere etter 650t


Billings

Recommended Posts

I løpet av sommeren i fjor sluttet timetelleren å vise antall timer (sluttet på ca. 650 timer). Jeg har en Volvo Penta KAD 43 2000 modell. Jeg regner med at instrumentet fortsatt teller timer, men at det sannsynligvis er en lampe som har sluttet å virke eller at LCD displayet er defekt.

 

Er det noen som har tilsvarende erfaringer, eller som har forslag til løsning :confused:

Link to post
Share on other sites

2000 modell sier du? Er den kjøp etter dagens dato i 2000 er jo fortsatt motoren under 5 år og du kan reklamere på timetelleren og kreve å få rettet feilen med henvisning til reklamasjonsretten. Selvfølgelig etter å ha sjekket at det ikke er en bagatell som f.eks. en sikring som har forårsaket feilen.

 

Når det er fastslått at det er 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefoner, bør det vel ikke være kortere frist på en timeteller til en båtmotor?

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen som har tilsvarende erfaringer, eller som har forslag til løsning

Vet ikke om du har samme problem,men mitt LCD display slutter å vise seg på høsten og dukker ikke fram før våren kommer.Timetelleren går men påvirkes av temperaturen.Jeg har spurt om dette tidligere :LCD-timeteller og det viste seg at tallene dukket opp igjen når våren kom. :cool: SOLO

Link to post
Share on other sites

Har samme motor og årsmodell som deg og opplevde i fjor akkurat samme problem. Det kan skyldes som noen har vært inne på dette med kulde og varme, men hos meg er detr noe galt med displayet som kommer og går (går mest :lol: ). Dette må være en svakhet med disse digitale tellerne. Har hørt flere som har hatt samme problem.

 

Tips: Jeg ringte Volvo og argumenterte med at en timeteller er ment å skulle vare mer en 4 år. Etter litt frem og tilbake i samtalen fikk jeg beskjed om at de var enig og skulle sende meg en ny. Dermed var 2500,- kroner spart. Monterer ny nå.

 

PS Noen som vet om de kan justeres fram slik at tellingen starter der den forrige tok kvelden??

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde jeg ikke tenkt på, men en god idè. Har samme timetall som deg og det vil jo ta et par, tre uker å komme til riktig timetall da :sleep::sleep::lol: Jeg har også dokumentert timetallet på nåværende teller ved foto, så det er jo selvsagt et alternativ å bare la den nye starte på 0 også. Spørsmålet er vel hva som vil være mest troverdig ved et framtidig salg.

Link to post
Share on other sites

Ved motorbytte ifjor lot jeg den gamle timetelleren i fred. Slutter den digitale å virke så er det fremdeles helt kurant å holde greie på drifts timene på den nye motoren.De teller ikke helt likt forresten. Yazaki telleren viser 24 minutter mere i fjor enn det VP telleren gjorde :crazy:

Link to post
Share on other sites

Samme her jeg hadde en maken i en Scand baltic, hvis det var varmt og fint i flere dager, da dukket den opp med tallene. men var det fuktig i luften var tallene borte.

 

Men telleren gikk og tellte riktig. :yesnod:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Stiller meg i rekken av de med KAD og digital timeteller som fusker. Den teller timer, men viser tallene bare en gang i blandt. Kan virke som om det har noe med fukt og temperatur å gjøre. Dette er en 1999 modell og lite å gjøre med reklamasjon. Synes egentlig det er for dårlig at den skal bli sånn på under 700 timer.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har klart å reparere dette med timetellerene? Jeg har samme problem, og lurer på om det kan være loddinger i printkortet som fusker!

Stiller meg i rekken av de med KAD og digital timeteller som fusker. Den teller timer, men viser tallene bare en gang i blandt. Kan virke som om det har noe med fukt og temperatur å gjøre. Dette er en 1999 modell og lite å gjøre med reklamasjon. Synes egentlig det er for dårlig at den skal bli sånn på under 700 timer.

De digitale timetellerne til KAD`e ser ut til å ha en svakhet. Det er selve displayet som ikke tåler sol og påkjenninger i maritimt miljø. Det KAN også skyldes lav temperatur. Da KAN tallene forsvinne for så å komme igjen, MEN for de fleste som opplever dette problemet er det selve displayet som er for dårlig og da oppstår problemet uavhengig av temperatur. Det er selvsagt ikke mulig å bare skifte displayet, men hele timetelleren må skiftes (tror den koster ca 2500,-!). Da jeg reklamerte på denne fikk jeg iallefall inntrykk av at dette var en gjenganger som de ikke argumenterte særlig mot å erstatte.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Har nyss kjøpt en båt hvor dette er aktuell problemstilling. En jeg kjenner godt er instrument teknikker for et firma som reparerer kalibreringsinstrumenter av den delikate sorten. Han sier at dersom telleren fungerer, men ikke vises er det selve lcd displayet som halter.

Dette er en vanlig feil med andre typer instrumenter og mange av disse feilene kan rettes opp ved at prinkortet til LCD displayet overloddes på nytt.

Vi skal teste dette i nær fremtid og kommer tilbake her med resultatet.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...